Despre tot ce-i fin și fain

7 adevăruri incomode despre lux pe care trebuie să le știi

By 29 martie, 2016Learning, Lifestyle
read time 12 min
 
29 martie, 2016

7 adevăruri incomode despre lux pe care trebuie să le știi

De la ceasuri și bijuterii până la haine și accesorii, brandurile de lux exercită un magnetism fantastic față de bărbați și femei deopotrivă. De șapte ani de când scriu despre asta, mi-am însușit multe lecții de stil, conduită și smart-shopping. Nu sunt lecții de modă, sunt lecții de viață și de înțelepciune a consumului, pe care a venit vremea să le împărtășesc și altora.

by

Din 2009 încoace, o parte consistentă din job-description-ul meu implică să știu și să analizez tot ce mișcă în lumea luxului. Am trecut, pe rând, prin toate fazele, de la uimire și delectare la o mulțumire călduță și tihnită, pe care o ai doar atunci când știi ceva foarte bine și te simți în largul tău într-un anumit loc. Nu blazat, ci familiar, o familiaritate care nu exclude entuziasmul, adrenalina și încântarea sinceră. Cu un amendament: aceste trei stări se obțin mult mai greu ca înainte și numai în fața unor obiecte, campanii sau concepte cu adevărat remarcabile.

 

Așa cum un medic face legătura între simptomele unui pacient privindu-i analizele de sânge, când scrii despre lux ajungi, în timp, să vezi mult mai ușor imaginea de ansamblu. Când auzi știrea că un anumit brand se închide, că un altul se deschide ori când observi cu ochiul liber semne ale declinului sau ale măririi unei mărci, în mintea ta se fac automat conexiuni.  Raportezi acel fenomen la tot ceea ce s-a întâmplat în trecut și, automat, mintea ta trage concluzii, elaborează teze și emite judecăți. Așa se nasc editoriale, analize sau păreri. Sau cel puțin așa ar trebui să fie.

 

Nu trebuie să te învârți însă în industria luxului ca să fii receptiv și să preiei acele informații, repere sau pur și simplu lucruri interesante care ar putea avea un impact și în comportamentul tău de consum.

Rezumând cele mai importante lucruri despre lumea luxului învățate în ultimii 7 ani, acestea ar fi primele:

Luxul ,,din cap până-n picioare“ nu e lux

Nu vrei să arăți ca un manechin dintr-un lookbook. Chiar dacă perspectiva sună atrăgător, crede-mă că nu-ți dorești așa ceva. O imagine formată doar din piese scumpe poate fi elegantă și dezirabilă, dar devine obositoare și plictisitoare foarte rapid. Chiar și într-un scenariu ideal, cu un card cu fonduri nelimitate, ce farmec are să arăți cu degetul către un catalog de produse și să spui ,,Vreau asta, și asta… și asta, ah… și asta, și astea două”.

 

Cele mai stilate femei din lume – și aici vă recomand din tot sufletul franțuzoaicele celebre, inclusiv bloggerițele precum Alix Bancourt sau Garance Doré, au accesorii de foarte bună-calitate sau câte o piesă care iese în evidență, vizibil mai scumpă. În rest, se folosesc din plin de norocul de a trăi într-o perioadă istorică în care moda este accesibilă și omniprezentă.

 

Folosește-ți imaginația și vânează piese inedite la preț de chilipir (și acum primesc complimente pentru un colier H&M cumpărat în 2003, pe care am plătit la vremea respectivă 11 euro), obiecte basic de calitate (unele tricouri din bumbac organic de la H&M și Zara sunt minunate), pălării originale, descoperiri vintage (pentru cine are flerul și contextul potrivit) și diferite elemente ținând de tendințele momentului, pe care oricum nu merită să plătești prea mult fiindcă se vor perima la fel de rapid.

 

Oricât de mulți bani ai avea sau ai ajunge să ai, nu visa la un outfit Chanel-Dior-Prada-Gucci din cap până-n picioare. E facil, chiar dacă nu pare. Mult mai creativ, ambițios și inspirațional este un Chanel – H&M – Stradivarius – PNK Casual, completat eventual cu o pereche de Converși albi. Trebuie să-ți găsești propria definiție a luxului, iar asta se face explorând, jucându-te, căutând semnificațiile și reperele care rezonează realmente cu personalitatea ta.

Cea mai ieftină geantă H&M este mai stilată decât un Hermès contrafăcut

DSC_6350

Foto: Mihai Dăscălescu/Strike a Pose

Serios. Chiar și o geantă din piele artificială, cu o formă frumoasă și un interior inteligent compartimentat, va spune mai multe despre tine și simțul tău de modă decât un fake de Chanel, Louis Vuitton sau Gucci. De prea multe ori văd femei deloc lipsite de cultură care se aruncă fără discernământ în acest carusel al aparențelor zadarnice. Cea mai scumpă, cool sau la modă ținută devine un mare zero și un kitsch când îți pui pe tine un fake.

 

Nu te păcăli cu faptul că e bine-făcut: dacă vrei să impresionezi pe cineva, fii sigur că oamenii cu adevărat rafinați observă de la o poștă (uneori e atât de simplu, se vede în calitatea pielii, în cusături, în asimetrii), iar dacă ți se pare că o inscripție a unui brand te face să fii mai șic, te înșeli amarnic.

 

În primul rând, nici măcar un obiect veritabil nu te poate ridica mai presus de nivelul la care te afli tu de fapt, stilistic vorbind, cu atât mai puțin versiunea lui din vinilin, făcută pe un vapor din apele teritoriale chineze. În al doilea rând, acel obiect copiat nu are nimic din respectul pentru creator, nu are nicio energie bună sau viață în el.

 

Imaginează-ți o copie xerox, alb-negru,  pe hârtie de ziar, a unei pagini lucioase dintr-un catalog color. Oricât de bine ți s-ar părea că seamănă, la fel de ștearsă și de ieftină este și copia ta. Există atât de multe variante frumoase și accesibile în magazinele mass-market, care te vor reprezenta mult mai onorant. Stai deoparte de ,,Channel”-uri așa cum îmi place să cred că stăteai cândva de ,,Adibas”-uri.

Chiar și snobii aleg inteligent

Există o regulă nescrisă a comportamentului de consum, pe care n-o înveți decât învârtindu-te în acest mediu, lovindu-te cu capul de anumite praguri și experimentând. Ea sună cam așa: obiectele de lux în care merită să investești nu sunt neapărat cele mai strălucitoare și pompoase. De fapt, cea mai bună investiție sunt piesele de lux care adesea nu au niciun fel de referință vizibilă la prețul sau la marca lor.

 

Nu din discreție și eleganță (sau nu doar de asta!), ci fiindcă ele își vor amortiza cel mai bine valoarea. O pereche de pantaloni negri, croiți impecabil. Un tricou alb din cel mai fin bumbac, pe care îl poți spăla de 100 de ori și va rămâne la fel. Un sacou care va fi la fel de actual azi și peste 30 de ani. Un palton care va face iarna ta mult mai elegantă. Toate acestea nu sunt mituri, există, doar că trebuie să le cauți atent și cu ochii la multe alte repere decât simpla etichetă. De aceea se și numesc investiții: trebuie să prospectezi înainte să te arunci cu capul înainte în ele.

 

De cele mai multe ori cumpărătorii – în special cei de gen feminin – se vor buluci exact la cel mai ,,perisabil” tip de produs de lux: rochii de seară spectaculoase, pe care le vor purta de maximum 2-3 ori; poșete în ediții limitate, care peste 2 ani vor striga posesoarei și privitorilor ,,2016! 2016!“; tot felul de obiecte cu factor wow, care vor rămâne undeva în dressing, pentru ocazii speciale care nu vin niciodată. Adevăratul lux este să investești în ceva impecabil ce poți purta zilnic și să te simți zilnic minunat. Să te simți ,,instant-luxe“ cum spun francezii.

Nu-i nevoie să cumperi, e suficient să te inspiri

Aud de multe ori oameni spunându-mi că n-au îndrăznit niciodată să intre într-un magazin Louis Vuitton sau Chanel. ,,De ce să intru acolo, dacă n-am bani?“. ,,N-o să am niciodată bani de așa ceva“. Poate că n-o să ai, ori poate că da. Dar, indiferent de variante, poți să te inspiri, să îndrăznești să-ți duci reperele stilistice la nivelul următor. De la modul în care este decorată vitrina unui magazin Hermès sau Chanel până la parfumul personalizat și la lumină, totul este o sursă de inspirație.

 

Cât despre frecventul ,,Dar vai, mă vor privi vânzătoarele strâmb“, în 99% dintre cazuri este doar un mit inventat de cei care au nevoie de o scuză să nu intre. Cei mai mulți dintre cumpărătorii de produse de lux cu care mă intersectez în magazine de ani de zile sunt nu prost îmbrăcați, ci foarte prost-îmbrăcați. Am văzut femei în trening și UGGS, cu o haină ponosită pe ele, cumpărând de 5.000 de lire sterline din Chanel-ul de la Harrods și domni în teniși jerpeliți și cu o pereche de blugi no-name pe ei care le cumpărau nevestelor haine Balmain.

 

Vânzătorii au înțeles că bogații lumii nu sunt mereu cei mai rafinați, așa că nu se va uita nimeni strâmb la tine dacă intri fără un Hermès Birkin pe braț. Ba chiar, dacă mergi cu încredere și te bucuri de experiență, poți trece – spre amuzamentul tău – drept un miliardar excentric.

Nu te lăsa păcălit de marketing

Unele produse pur și simplu NU merită și am cunoscut mulți oameni care se avântă taman în ele, de multe ori cu bani economisiți din greu. Lucruri care n-au nimic special, pe care le poți găsi oriunde, fără o diferență mare de calitate.

 

Nu vorbesc aici de acei pantaloni sau despre tricoul perfect despre care scriam mai sus. Nu, vorbeam despre un tricou deja scămoșat, niște blugi rupți sau un pulover banal din acril. Poți găsi așa ceva la un sfert din preț, de multe ori mai cool și mai ușor purtabil la una dintre mărcile mass-market cu un raport calitate preț echitabil. Unde mai pui că îți pune în mișcare mult mai bine imaginația și resursele de creativitate.

Întâi materialul, apoi marca

Am spus de multe ori că n-aș cumpăra niciodată poliester, nici dacă ar scrie Chanel pe el. De multe ori am și găsit așa ceva, la branduri cu pretenții până la cer și înapoi, dar m-am ținut departe. Indiferent cât de inovator și de flatant ar fi croiul respectivei piese vestimentare, nimic nu poate compensa aspectul ieftin (și, implicit, durabilitatea mai scăzută) a unui material de proastă calitate.

 

Da, știu, poliesterul este tratat în zilele noastre în zeci de moduri, există țesături-hibrid care absorb apa și nu se mai pot compara cu plasticul de acum 20 de ani. Totuși, la sfârșitul zilei sunt tot asta: plastic. Și nu știu alții cum sunt dar eu n-am rezistat niciodată într-o ținută din material 100% sintetic mai mult de 10 minute. Mama mea, care și-a dedicat întreaga viață ingineriei textile, m-a învățat de mică ce și cum să aleg, iar până acum nu am dat greș. Nici măcar nu trebuie să fii un expert, trebuie doar să pipăi, să-ți asculți intuiția și să știi să faci diferența.

 

Așadar, când te gândești la ,,lux”, gândește-te în primul rând la cașmir, mătase, fibre naturale, texturi plăcute la atingere și abia în secundar la Chanel, Prada, Isabel Marant sau Balmain. Aceasta este calea logică, fiindcă banii deloc puțini pe care îi investești într-o piesă cu semnătură sunt cheltuiți pentru un croi deosebit, pentru originalitate și mai ales pentru o calitate mai bună. Dacă lipsește tocmai partea cu calitatea, ai face bine să te orientezi spre alte zări, mai ieftine. Nu plăti niciodată acrilic la preț de lână virgină.

Simplitatea este mai ,,luxoasă” decât complicațiile inutile

5D3_6201e

 

Dacă îți place ornamentarea, acest ultim adevăr va lovi direct la temelia convingerilor tale: cele mai longevive piese sunt cele fără cristăluțe, paietuțe, fundițe și alte înflorituri adesea inutile. Nu degeaba unele dintre cele mai scumpe branduri, precum Céline sau The Row, nu au niciun fel de semn distinctiv. Au, însă, o croială atât de deșteaptă, un drapaj atât de bine-făcut sau o textură atât de frumoasă încât vor ieși rapid în evidență. Asta înseamnă cu adevărat stilul: subtilul care atrage atenția.

 

Un obiect bine-croit dar simplu poate fi reinventat de o mie de ori, prin adăugarea unui colier, a unei eșarfe sau printr-o asociere diferită cu alte piese vestimentare, inclusiv cu unele pe care ai plătit o fracțiune din prețul celor dintâi. Pe de altă parte, un obiect pe care se dă o bătălie între inimioare, fundițe și steluțe va fi instant recognoscibil și de la a doua purtare în sus va deveni deja ,,acel“ tricou cu inimioare, fundițe și steluțe.

 

De la a treia purtare în sus vei fi deja „fata în tricou cu inimioare, fundițe și steluțe”, iar dacă te vei încăpățâna să-l porți și mai des vei părea în mod inevitabil repetitivă și plictisitoare. Nu pentru că ar fi rău să porți ceva de multe ori – din contră, așa se determină succesul unei piese vestimentare din garderoba noastră! – dar un obiect atât de recogonoscibil și încărcat traversează ultra-rapid distanța (și așa scurtă) între o reacție ,,wow” și un ,,deja-vu”.

În materie de obiecte de lux, eu una cred că merită să investești în:

 

  • Broșe frumoase, de costume-jewelry, pe care să nu le vezi peste tot. Mie îmi place Chanel, acum și pentru totdeauna.
  • Pantaloni negri, țigaret (sau un alt croi care te avantajează), care să-ți vină ca turnați. Alegerea mea este Helmut Lang.
  • Un sacou în culoarea care te reprezintă (eu prefer alb și negru) care să îți stea perfect și pe care să-l porți cu orice, de la blugi la rochii de cocktail. Și aici îmi place Helmut Lang, dar și brandul autohton Styland.
  • O brățară fină, care să devină semnătura ta. Eu iubesc Infinity Bracelet de la Malvensky.
  • Un palton într-o nuanță care îți place (evită negrul, iarna toată lumea poartă negru), care să arate șic și atemporal și să-ți țină de cald. Eu nu mă despart de paltonul meu Vince.

 

Evident, sugestiile de brand de la fiecare punct sunt pur și simplu alegerile mele, cu rol de exemplu și de inspirație. Ideal este să vă găsiți propriile surse de inspirație și preferințe, pe modelul experimental ,,trial & error”. Altfel nu se poate.

Hair: Adonis Enache

Make-up: Sînziana Iaru

Foto: Vali Bărbulescu

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK



3 Comments

  • oana spune:

    Principalul adevar incomod despre lux: ca sa traiesti in lux, unii trebuie sa fie sclavi… platiti, desigur, dar fara prea multe optiuni.
    Si nu se intampla numai in Asia (fetele care cos marfa H&M in Bangladesh fac 2-3 dolari pe zi), ci si la noi: http://casajurnalistului.ro/fabricat-in-europa/

  • Georgiana C. spune:

    Ce frumos vorbești despre lux, Diana! Și, dacă e să sintetizez tot ce ai scris tu aș pune semnul egal între lux și autenticitate. Pentru că de fapt, asta înseamnă lux în atitudine, în comportament și-n natură. Lux înseamnă stil, înseamnă frumusețe. Înseamnă valori sincere către cine ești, nu către cine ai vrea să pari. Ah, și mai auzisem o chestie de la un guru într-ale luxului (îmi scapă numele) cum că oamenii cu adevărat bogați n-or să-ți dea niciodată impresia că sunt bogați, ci doar că sunt extrem de simpli. 🙂

  • Am citit cu mare placere acest articol si am descoperit si cele doua bloguri frantuzesti recomandate de tine, magazinul online de vintage ( wow, chiar nu stiam ca exista asa ceva). Un articol pe care mi l-am trecut la „to read again”. 🙂