Despre tot ce-i fin și fain

Trei filme celebre care te vor face să vezi viața mai limpede

By 17 octombrie, 2016Culture
read time 5 min
Foto: Splendor in the grass
 
17 octombrie, 2016

Trei filme celebre care te vor face să vezi viața mai limpede

Un film bun poate fi, în funcție de momentul în care îl vedem, o evadare din viața noastră, o oglindă a vieții noastre sau un răspuns neașteptat la o dilemă din viața noastră. Pe tine care sunt filmele care te-au făcut cine ești azi?

by

Actuala ediție ,,Dilema Veche” – superb intitulată ,,Cinema acolo sus mă iubește” – mi-a atins o coardă sensibilă. Filmele și cărțile mi-au fost cea dintâi școală a vieții și răspunsul providențial la toate dilemele existențiale pe care nu știam să le enunț cu voce tare, dar care existau în sufletul meu. Mereu am regăsit câte o bucată din mine într-o scenă de film, într-o replică, într-o privire a unui actor. Și ceva dinăuntrul meu a zâmbit în semn de recunoaștere.

 

Sunt acel gen de om care îți citează fără efort din cărți și din filme, nu fiindcă ar da bine sau ar părea erudit, ci pentru că pur și simplu cuvintele tind să i se lipească de inimă și acolo să rămână pentru totdeauna.

img_20161017_011828-01_resized_20161017_012031278

 

Pentru că #CinemaCity mi-a lansat provocarea de a răspunde la întrebarea ,,Tu ce poveste trăiești azi?”, mi-am adus aminte de 3 dintre filmele care mi-au marcat viața și cărora le datorez, implicit, povestea care e viața mea din prezent. Tu ce povești ai strâns?

Dogville (2003), de Lars von Trier

DOGVILLE - FOR FURTHER INFORMATION PLEASE CONTACT THE ICON PRESS OFFICE ON 020 7494 8190 Release date 13 FEBRUARY, 2004, Certificate TBC, Running Time TBC

 

Lars von Trier este recunoscut pentru peliculele ciudate, subversive aproape, care te urmăresc multă vreme după ce le-ai văzut, dar dacă ar fi să recomand una singură, aceea ar fi ,,Dogville”, cu Nicole Kidman în rolul principal. E cel mai straniu film pe care l-am văzut vreodată, începând cu modul în care este turnat: nu există decoruri propriu-zise, totul e o convenție între spectator, actori și regizor. Actorii se prefac că deschid și închid uși, clădirile sunt simbolizate cu inscripții în cretă, totul este o improvizație care te ține cu sufletul la gură.

 

Filmul poate fi decodificat în diferite moduri. E o metaforă pentru lumea în care trăim, iar anumiți critici l-au considerat chiar o analogie pentru modul în care sunt tratați și exploatați imigranții în America. Pentru mine, au fost trei ore (da, atât are filmul, fix trei ore) de filmare minuțioasă a modului în care societatea, mediul, poate să înrăiască și să pervertească sufletul unui om, în chip subtil, lent și ireversibil. E ca o călătorie pe care o faci alături de personajul lui Nicole Kidman, Grace, iar la final vei avea surpriza să te simți și tu un pic altfel. Ca și cum ai înțeles ceva despre tine și ceva s-a schimbat pentru totdeauna.

dogville-2004

 

Grace: Poate sunt arogantă. Sunt arogantă fiindcă tind să iert oamenii?

The Big Man: Da, tu îi ierți pe alții cu scuze pe care niciodată nu ți le-ai permite ție însăți. Trebuie să ai milă când e cazul să ai milă, dar trebuie să-ți menții propriile standarde. Le datorezi lor asta.

Grace: Oamenii care trăiesc aici se descurcă așa cum pot ei mai bine, în circumstanțe foarte grele.

The Big Man: Dacă zici tu, Grace… Dar este suficient ,,binele lor”? (…) Tu dai vina pe circumstanțe. Criminalii și violatorii sunt și ei victime, după tine. Eu îi numesc câini și singurul mod de a-i opri atunci când se bălăcesc în propriile lor lături e cu nuiaua. Câinii pot fi învățați o mulțime de lucruri utile, dar nu dacă îi iertăm de fiecare dată când își urmează instinctul.

Splendor in the Grass (1961), de Elia Kazan

1

 

,,Splendoare în iarbă”, cu Warren Beatty și Natalie Wood, este primul film care m-a făcut să plâng, când eram adolescentă. L-am văzut la Cinematecă și, chiar dacă îmi dau seama acum că era mult prea nuanțat pentru puterea mea de înțelegere de la 13-14 ani, am reușit să-l simt până la inimă. A fost și primul film care mi-a lăsat în urmă un văl dens de tristețe, pe care nu-l puteam explica.

 

Privind înapoi, cred că tristețea pe care mi-a lăsat-o venea dintr-o bănuială. Intuiam că viața reală, în care abia mă pregăteam să mă avânt, are enorm de multe în comun cu istoria tristă a lui Bud și Deanie. Că mersul vieții e mai mult ca povestea lor neîmplinită decât ca happy-end-urile din desenele lui Disney. Și, pe măsură ce viața și-a făcut loc, mi-am dat dreptate.

 

Am mai văzut filmul de câteva ori de atunci și între timp s-au adăugat straturi peste straturi de înțelesuri. Acum, la 32 de ani, îl înțeleg pe deplin și mi se pare unul dintre cele mai frumoase, sensibile și răvășitoare filme despre… viață exact cum e ea. Despre libertatea de a fi cine ești, despre prejudecăți, despre oamenii din jur care-ți vor binele dar nu te înțeleg, despre intențiile bune care distrug vieți, despre aparențe și despre teama care îngroapă suflete. Chiar dacă e un film din anii ’60, este la fel de actual ca orice blockbuster de la multiplex, pentru că oamenii – indiferent de epocă – nu învață niciodată din greșelile lor.

splendor

 

Deanie: Ești fericit, Bud?

Bud: Bănuiesc…. Nu mă mai întreb prea des asta. Dar tu?

Deanie: Mă căsătoresc luna viitoare.

Bud: Da?

Deanie: Da, e un băiat din Cincinnati. Cred că ți-ar plăcea de el.

Bud: Viața așază lucrurile teribil de amuzant, nu? Sper că vei fi foarte fericită.

Deanie: Ca și tine, Bud, nu mă mai gândesc prea mult la fericire.

Bud: Care e rostul, nu? Oricum trebuie să iei ce-ți aduce viața.

esplendor-en-la-hierba-splendor-in-the-grass-elia-kazan-1961-splendor-in-the-grass-copia

 

Filantropica (2002), de Nae Caranfil

2

 

filantropica-627781l

 

,,A fost odată un oraș în care locuitorii se împărțeau în prinți și cerșetori. Între aceste două lumi nu existau decât câini vagabonzi. Ei formau clasa de mijloc”. Așa începe ceea ce eu consider a fi cel mai bun film românesc din ,,noul val”, pe care l-aș putea revedea de zeci de ori și de fiecare dată cred că aș mai găsi o nuanță, un amănunt, un subînțeles dulce-amărui. ,,Filantropica” lui Caranfil e o imagine fidelă a societății românești (deși are deja 14 ani, e la fel de actual), ca și cum ai face o radiografie panoramică unui organ bolnav și apoi ai privi radiografia în lumină orbitoare, ca să nu ratezi niciun detaliu.

 

Asta face Caranfil, ne arată – într-o cheie amuzantă, de râs într-un hohot de plâns – tot ce e mai urât, trist, incomod la lumea în care trăim, inclusiv mecanismele perverse prin care suntem condiționați de societate să facem lucruri, să ne pervertim sufletele, să ne schimbăm viețile sau să ne resemnăm. ,,Vă e milă? V-am luat banii!”.

Citatele mele preferate din ,,Filantropica”:

1. ,,Există trei meserii pe lume: bogăția, sărăcia și sexul. Din oricare se poate trăi. Dar din dragoste și din scris mori de foame, mă idiotule! Mori pe gratis!”

 

2. ,,Demnitatea ta? La banii tăi, tu-ți permiți să mai ai demnitate?”

 

3. ,,Titlu: «Poemul unei fete pe care am intalnit-o în tramvaiul 41 si la care n-a mers vrajeala». Surâsul fetei din tramvai m-a fermecat definitiv/Am înc-o dramă la activ/ Exact ca domnul Ion Susai…”. Ah, e un prieten de-al meu, nu-l știți dumneavoastră…”.

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK



2 Comments

  • andreea spune:

    Sex And The City a fost revelatia tineretii mele. L am vazut tarziu dar la timpul potrivit sa inteleg cat de complexe sunt relatiile oamenilor si cat de multe sunt dezamagirile inevitabile. a fost o confruntare cu lumea reala si cu ideea ca si eu pot trai o multime de scenarii triste si ca poate nu voi obtine tot ce imi doresc de la viata. A beautiful mind este idealul meu de casnicie fiindca el a supravietuit bolii datorita sotiei, care a fost mereu langa el. Meet Joe Black mi-a intiparit in minte ca trebuie sa cauti sa iubesti cu adevarat si sa simti pasiunea, altfel traiesti degeaba. Un alt film, Ce que le jour doit a la nuit, mi-a aratat ca ce nu faci la timp pt omul iubit va ramane un regret etern si ca gesturile mici scutesc oamenii de o suferinta imensa.