Despre tot ce-i fin și fain

Cum s-a impus un brand de design din Transilvania într-o lume în care totul e „made in China”

By 29 iulie, 2021Lifestyle, People
read time 5 min
 
29 iulie, 2021

Cum s-a impus un brand de design din Transilvania într-o lume în care totul e „made in China”

Ștefan Ormenișan și Victor Șerban s-au născut în Târgu Mureș, au creat produse pentru branduri britanice, iar acum își vând în peste 80 de țări creațiile realizate sub propriul brand, „Mind the Gap”. Cât de greu e să faci produse sustenabile și bazate pe meșteșug, într-o lume care prețuiește viteza și prețul cât mai mic?

by

Prima oară când am intrat pe site-ul brandului Mind-the-gap, am introdus adresa și, când conținutul s-a afișat, am verificat încă o dată dacă nu cumva am nimerit pe alt site.

 

Ca de exemplu… celebrele Harrods sau Selfridges.

 

 

Sentimentul pe care ți-l lasă încă din prima clipă este cel de design britanic clasic, cu multe imprimeuri elaborate, cu tapet bogat ornamentat și cu o coerență vizuală pe care am întâlnit-o îndeosebi la brandurile de tradiție.

 

MIND THE GAP vine însă din Târgu Mureș și are o istorie de doar cinci ani, una extrem de concentrată în realizări și recorduri.

 

Brandul a fost lansat de către Ștefan Ormenișan și Victor Șerban, un jurnalist și respectiv un sociolog, bazându-se pe bun-gust, intuiție și pe o viziune clară a viitorului.

 

Un viitor care, în design și nu numai, părea sufocat de produse „made in China”.

 

Cu această viziune și cu o echipă proprie de design, cei doi au început să realizeze produse „private label” pentru diferite branduri britanice: creații născute din imaginația lor, dar care ajungeau pe piață cu etichetele mărcilor pentru care erau realizate.

 

Odată cu votul pro-Brexit în Marea Britanie și cu înăsprirea condițiilor de colaborare cu foștii lor parteneri, Ștefan și Victor au decis să ia experiența acumulată în urma producției de private label și să o folosească pentru un brand propriu.

 

 

Și-au dorit un brand care să aibă legătură cu originile lor transilvănene, care să producă sustenabil și cu respect pentru resurse și, mai ales, care să respecte tiparul brandurilor ”slow”, unde primează calitatea și meșteșugul, nu doar viteza de execuție și prețul.

 

Așa a apărut „Mind the Gap”, lansat inițial printr-o colecţie de tapet în cadrul celebrului târg de design Maison & Objet din Paris, o colecție care le-a adus aproape instantaneu celebritatea pe această nișă de „tapet de designer”, cu modele adaptabile oricărui spațiu și oricărui stil de viață.

 

La câteva luni de la târg aveau deja distribuitori în toate colțurile lumii, iar pe parcurs au adăugat și alte elemente de home decor: lămpi, tablouri decorative, textile pentru casă, perne decorative sau mobilier tapițat.

 

În prezent, produsele Mind the gap se vând în peste 80 de țări, sub conceptul de produse de design premium, concepute în Transilvania și realizate de meșteșugari din întreaga Europă.

 

 

Am povestit alături de Ștefan Ormenișan, Founder & Creative Manager al brandului, despre drumul parcurs de Mind the Gap, despre munca din spatele sutelor de produse și despre cât le este de dificil să găsească, în România, artizani cu care să-și realizeze colecțiile.

FINE SOCIETY: Pentru oricine intră pe site-ul vostru, senzația este de Harrods, Selfridges sau oricum ceva eminamente britanic. Ce vă doreați voi să aduceți pe zona de home & deco și nu exista deja acolo?

Ștefan Ormenișan: Într-adevăr, toată lumea ne asociază cu zona britanică, mai ales datorită numelui și a influențelor culturale evidente care se regăsesc în produsele noastre.

 

 

În momentul în care ne-am decis să fondăm brandul, știam foarte bine ce vrem.

 

Atât eu, cât și partenerul meu de business Victor Șerban, eram convinși că piața deja invadată de produse Made in China are nevoie de produse premium, realizate după tehnici tradiționale și din materiale naturale.

 

În acel moment cunoșteam destul de bine piața britanică și știam că nu avem nicio șansă în zona retail-ului de masă, invadat de produse ieftine și de proastă calitate.

 

Și mai apoi e vorba și de mândrie și de stimă de sine, pentru că nu mi-aș imagina niciodată să fac parte dintr-un business care păcălește, care vinde doar pentru a produce bani.

 

Dacă nu îmi place ce văd sau cum arată un produs, nu-l voi vinde. Dacă nu sunt mândru de ceea ce creez și vând, cum aș puteam convinge un client să creadă în acel produs?

 

În ceea ce privește noutatea pe care am încercat s-o aducem, a fost vorba de un produs puțin diferit față de ce exista deja în piață.

 

Prima colecție MINDTHEGAP a fost cea de tapet și știam că avem puține șanse dacă venim cu ceva standard.

 

Astfel că am creat un melange între tapetul clasic și cel mural, un produs nou care se adresa celor care vor să-si decoreze interiorul cu un tapet de accent, pe un singur perete. Și asta a fost, de fapt, cheia succesului.

 

Nu existau în acel moment prea multe companii care să producă acest gen de tapet, așa că am reușit să intrăm destul de repede pe piață.

 

Sigur, design-urile puternice și deosebite au fost și ele parte din rețeta de succes, dar primul produs care ne-a ajutat să ajungem pe piețele externe a fost acest tapet.

FS: Ați început cu cinci ani în urmă, iar în lista de retaileri apar destinații din toată lumea. Pe o piață de home-deco atât de plină, ba chiar saturată în ultimii ani, care au fost elementele care v-au individualizat?

Ștefan Ormenișan: În primul rând, design-ul și abordarea diferită în ceea ce privește produsele.

 

 

Mai apoi, am înțeles de la început că vorbim de un produs premium care are nevoie de branding, marketing și packaging pe măsură.

 

Nu poți pretinde că vinzi un produs premium într-un ambalaj îndoielnic.

 

Consumatorul educat are nevoie de experiențe premium în tot ceea ce înseamnă acel produs și asta presupune să construiești, de fapt, un brand.

 

Toată povestea din spatele MINDTHEGAP, cu originile noastre din Transilvania, cu autenticitatea designului și a produselor, cu calitatea premium a materialelor și detaliile artizanale au fost elemente definitorii pentru individualizarea brandului.

 

Chiar și modul în care am creat colecțiile a fost diferit, pentru că am abordat povești cunoscute din întreaga lume, locuri celebre sau culturi ale altor popoare și am transformat modele și tipare antice în produse decorative de cea mai bună calitate.

 

Ne place să spunem că suntem un home lifestyle brand, adică o companie care crează emoție și un stil de viață nu doar tapet, textile sau mobilier.

 

Colecțiile noastre spun povești atemporale și cu ajutorul produselor noastre îți poți crea o lume aparte în interiorul casei tale, o lume care te transpune într-un alt loc sau o altă perioadă de timp.

FS: Care a fost strategia care v-a adus de la inspirație până la realitatea unui brand global?

Ștefan Ormenișan: E puțin complicat să descriu o strategie aici.

 

 

Oricum, totul a fost self-learning și am făcut business cu sufletul în primul rând și nu neapărat după o strategie.

 

A fost o dezvoltare organică, firească, dar în același timp un fast-growing care a surprins multă lume.

 

În cinci ani am reușit să distribuim produsele în peste 80 de țări și asta datorită seriozității și ambiției, în primul rând.

 

MINDTHEGAP s-a născut ca brand propriu în 2016, imediat după votul de acceptare a Brexit-ului in Marea Britanie.

 

În acel moment produceam private label (bunuri produse și vândute sub eticheta altor branduri, n.red) pentru diferite branduri britanice, dar nu aveam un brand al nostru.

 

Și nici nu produceam tapet, ci doar tablouri decorative pe pânză și postere înrămate.

 

Având studioul propriu de design care realiza toate elementele de design, dar și facilitatea de producție, ne-am decis că este momentul să facem pasul către un brand propriu.

 

Așa a pornit totul, cu mult curaj și puțină nebunie pentru că făceam pasul de la o companie de producție la un brand, adică de la un producător care livra pentru alte branduri consacrate, la o marcă proprie pe care n-o cunoștea absolut nimeni.

De unde numele de ”Mind The Gap”, dincolo de celebrul avertisment din metroul londonez?

Ș.O: Numele a fost o inspirație de moment.

 

Căutam o variantă ușor de reținut, recognoscibilă, care să rezoneze ușor în memoria clienților.

 

Compania noastră se numește Global Art Production, prescurtat GAP și de aici am făcut legătura cu MINDTHEGAP.

 

Sigur, Mind The Gap are și conotații diferite față de cea a Underground-ului londonez, este folosit adesea de cei care vor să se exprime out of the box sau în afara mulțimii, cum am spune noi. Adică sa fii diferit de majoritate.

 

Tocmai din acest motiv ne-a plăcut, am încercat întotdeauna să fim diferiți, să nu ne supunem trendurilor sau canoanelor majorității, și, probabil de asta am și reușit.

FS: Produceți în Europa și folosiți fibre naturale. În condițiile în care o bună parte a zonei home & deco este alimentată direct de China, cât de greu este pentru un brand conceptual și „artizanal” să țină pasul?

Ștefan Ormenișan: Dacă nu ar fi greu, probabil nu ar mai fi la fel de frumos.

 

 

Sigur, filozofia noastră este să păstrăm cât mai mult originea produselor în Europa și să susținem producătorii locali de orice fel.

 

Poate părea ciudat, dar mai greu decât să concurezi competiția chineză este să găsești producători locali dispuși să muncească și să inoveze.

 

Chiar la începutul acestui an am lansat colecția aniversară Transylvanian Roots care este o poveste inspirată de rădăcinile noastre și de mix-ul cultural și etnic atât de prețios al Transilvaniei.

 

Cel mai greu a fost să găsim producători care să ofere calitate și sustenabilitate, astfel că de multe ori în loc să producem local am fost nevoiți să mergem în Spania, Polonia, Turcia sau Italia.

 

Nu o spun cu mândrie, ci cu tristețe, pentru că aș fi preferat să producem în țară. 

 

Sigur, există și o problemă legată de competiția incorectă pe care China o face de zeci de ani tuturor producătorilor din Europa și SUA, dar asta e o problemă pe care nu am mai simțit-o din momentul în care am început să vindem sub brandul propriu.

 

În zona de high-end, clienții nu se asteaptă să cumpere produse “Made in China” și majoritatea sunt conștienți că o mare parte din diferența de preț o plătesc pentru diferența de calitate și originea autentică a produsului.

Cum se naște un produs nou „Mind The Gap”, de la concept până la momentul în care se găsește în magazine?

 

Ș.O: Voi începe prin a spune că durează aproximativ un an sau poate chiar mai mult.

 

E un proces lung și extrem de complex, care începe de la concept și poveste, trece prin studioul de design, mai apoi în zona de achiziție și identificare furnizor, mostrare, testare, fotografiere și promovare, producție de serie, distribuție și comercializare.

 

Ca să vă faceți o idee mai precisă, un produs nou realizat în Uzbekistan de exemplu, ajunge să fie comercializat de un reseller MINDTHEGAP peste aproximativ un an.

 

Dar dacă luăm în considerare că acest produs face parte dintr-o colecție, atunci putem vorbi de un an și jumătate din momentul în care începem să lucrăm la colecție și până este finalizată.

 

Și vorbim despre colecții care conțin sute de produse, deci un volum enorm de muncă și de timp.

Care sunt cele mai populare produse și care au fost cele mai mari surprize pe care le-ați avut în acest sens?

Ștefan Ormenișan: Cu siguranță, tapetul este produsul nostru cel mai popular.

 

 

Consumul mondial de tapet a crescut constant în ultimii 10 ani și a devenit unul dintre cele mai utilizate produse de design interior.

 

Nu știu dacă putem vorbi de surprize legate de produse, în general totul este bine primit și consumatorul cumpără atâta timp cât îi oferi calitate și design la un preț firesc.

 

A existat o perioadă în care trendul tropical vindea foarte bine.

 

Chiar în prima colecție de tapet am avut o subcolecție inspirată din zona tropicală și asta ne-a ajutat mult să creștem în piață.

 

Dar nu a fost ceva calculat, a fost pur și simplu ceva ce ne doream să arătăm și s-a nimerit să fie în trend.

 

Sigur, există produse lead, care se vând oriunde și oricând, precum și produse de nișă care sunt mai speciale și care au nevoie de clienți mai educați sau pasionați.

Cum găsiți designerii cu care să colaborați și cât de dificil este să produci o asemenea varietate: de la lumini până la mobilier și de la mici decorațiuni la tapet?

Ș.O: Încă de la început am avut echipa proprie de design, care în timp s-a transformat într-un studio propriu-zis care astăzi furnizează toate design-urile pentru colecțiile MINDTHEGAP.

 

A fost un alt principiu de business când am început brandul, să producem toate design-urile in house și astfel să avem identitate de brand.

 

Dacă nu faci asta, nu ai cum să transmiți identitatea în piață și să te definești ca brand.

 

Nu cred în design outsourced și nu cred că un alt designer din afara MINDTHEGAP ar putea livra creații la fel de bune și potrivite pentru colecțiile noastre.

 

Ne mândrim cu o echipă de designeri talentați, creativi și educați în spiritul MINDTHEGAP, ceea ce este de fapt esența acestui business. 

 

Ca să ajungi să asortezi o colecție cu multe produse decorative și mobilier îți trebuie multă experiență, viziune și bun gust.

 

În același timp, ai nevoie de o echipă de achiziții foarte solidă care face outsourcing din întreaga lume și pune cap la cap ideile echipei de creație. E un proces complex, care necesită multă răbdare și pasiune, dar în același timp și investiții semnificative în stocuri.

 

Încercăm în fiecare an să adaugăm noi produse în gama noastră și asta este una dintre cele mai mari încercări, pentru că e o căutare permanentă de furnizori și materiale care să completeze gamele deja existente.

 

Dacă la început aveam doar tapet și tablouri, astăzi vorbim de colecții complete cu mobilier, textile, draperii, perne, lămpi și accesorii. Iar în curând urmează să lansăm o gamă de ceramică și textile de bucătărie, covoare și alte surprize.

Pentru mai multe idei, inspirații și personaje, mă puteți urmări și pe contul meu de Instagram.

Foto: Mind the Gap

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK



3 Comments

  • Margareta spune:

    Nici nu stiu ce cuvinte se poate folosi vazand aceste lucruri minunate ,si sa stii in sinea ta
    „ca sunt una dintre mamele care poate mandri ,ca are un baiat atat de talentat si perseverent in tot ceea ce face,
    Va dores MULT SUCCES si Va felicit din inima pentru tot ceea ce faceti ,si ca in scurt timp ati ajuns acolo , sa concurati cu firme de elita -VOI DOI BAIETI TALENTATI DIN TRANSILVANIA!
    SUNTETI la INALTIME IN mMAIESTRIE SI FINETE !

  • Ana-Maria spune:

    Draga Diana poza ce are in centru TablouL ce infatiseaza Calul este atat de ReusiTa incit Pur si Simplu iti Face POFTA DE CUMPARATURI, deasemenea sa ne tot mandrim cu astfel de Romani