Despre tot ce-i fin și fain

Louis Vuitton colaborează cu cel mai bine-cotat artist contemporan, Jeff Koons

By 12 aprilie, 2017Lifestyle
read time 3 min
 
12 aprilie, 2017

Louis Vuitton colaborează cu cel mai bine-cotat artist contemporan, Jeff Koons

După colaborări cu unii dintre cei mai influenți artiști contemporani, Louis Vuitton lansează pe 28 aprilie o colecție-capsulă alături de fascinantul și controversatul Jeff Koons. Pictor, sculptor și om de business, Koons este un personaj de la care avem de învățat, indiferent de gusturile noastre artistice.

by

Momentul meu de glorie în Pinterest s-a produs toamna trecută, când Jeff Koons însuși și-a dat Pin la o fotografie făcută de mine la expoziția lui de la Centrul Pompidou. Altfel spus, a luat-o și și-a pus-o pe propria lui pagină. Era imaginea de mai jos: o sculptură Popeye, în același stil al creației cumpărate cândva de un colecționar cu 58 de milioane de dolari și devenită cea mai scumpă operă de artă vândută vreodată de un artist în viață.

 

 

Dincolo de anecdotă și de momentul Pinterest, am avut și eu nevoie de ceva timp pentru a înțelege de ce ar plăti cineva o asemenea sumă pe o creație Koons. Tot procesul parcurs de atunci încoace mi-a servit ca lecție de viață, nu doar de artă.

 

Prima dată când am luat contact cu operele lui Koons, n-am făcut clic. Deloc. A fost nevoie de acea expoziție la Centre Pompidou din Paris, cu doi ani în urmă, ca să înțeleg magia, nebunia și pragmatismul din spatele artei lui. Fiindcă există câte un pic din toate.

 

 

 

Cine este Koons și de ce trebuie să-l știi?

Koons, care are în prezent 62 de ani, și-a început cariera de artist de la o afirmație a idolului său dintotdeauna, Andy Warhol: ”Arta nu este decât o marfă, dar una cu valoare adăugată mai mare”. La momentul revelației, era trader de mărfuri la bursă și își dorea să devină artist, așa că a început cu baloane din plastic în formă de iepuraș, reclame transformate în picturi, aspiratoare puse pe socluri și alte elemente ale culturii pop.

 

Urmând axioma lui Warhol, a încercat să le dea „valoare adăugată” mai mare, iar mixul de îndrăzneală și grandomanie i-a reușit. Nu spun grandomanie în sens peiorativ, ci la propriu: sculptura-record vândută cu 58 de milioane de dolari are 3 metri înălțime, e făcută din oțel inoxidabil roz, cu suprafață de oglindă, pentru a semăna cu un balon de plastic.

 

 

 

Ca un veritabil om de marketing, Koons a analizat, în toți acești ani, rețeta perfectă de succes în artă: cum poți să iei un obiect care există deja, să-l privești dintr-o perspectivă nouă și să faci oamenii să se gândească la ceva care nici nu le-ar fi trecut prin minte? Dacă asta nu e o formă de creativitate neconvențională, nu știu ce altceva ar fi.

 

Diametral opus față de teoria clasică a artistului care nu-și vinde crezul pentru un pumn de arginți – Koons consideră că un artist cu adevărat notoriu trebuie să fie și prosper, să vândă și să facă oamenii să-și dorească obiectele lui. Să fii ermetic în arta ta și să te bați cu pumnul în piept că nu te vinzi, în secolul în care toată lumea încearcă să vândă, toate astea reprezintă un nonsens pentru americanul vizionar. Care, că veni vorba de personaje notorii, a fost căsătorit cândva cu celebra italiancă „La Cicciolina”.

 

Într-una dintre declarațiile sale de la începutul carierei, Koons afirma că își dorește să reabiliteze noțiunea de kitsch, ducând banalitatea la rang de artă și făcându-i pe oameni să și-o dorească. A fost, într-un fel, și una dintre provocările sale ca om de marketing și business, nu doar ca artist. Deși a fost hulit, contestat și acuzat că trivializează arta, și-a văzut de treabă mai departe și a folosit vâlva creată în interesul propriu. Publicitate gratis.

 

 

Jeff Koons și Louis Vuitton: artă purtabilă

 

Unul dintre locurile mele preferate din Paris este Fondation Louis Vuitton, muzeul de artă creat de arhitectul Frank Gehry, lângă Bois de Boulogne. Deschis în 2014, este într-un fel încununarea interesului Louis Vuitton pentru arta contemporană, iar piesele lansate acum alături de Koons se vor regăsi garantat într-o expoziție retrospectivă, peste vreo câteva decenii de-acum încolo.

 

La fel ca arta lui Koons, sunt despre îndrăzneală și despre a nu-ți păsa de ceea ce spune lumea atât timp cât tu ai o convingere fermă. Fie că e vorba de un crez artistic sau de câte culori poți purta pe o piesă de îmbrăcăminte.

 

De-a lungul vremii, relația Louis Vuitton cu arta contemporană a fost efervescentă și mereu surprinzătoare. Casa Vuitton a colaborat pentru colecții sau serii limitate cu nume celebre precum Takashi Murakami, Richard Prince, Yayoi Kusama, Stephen Sprouse, Cindy Sherman, James Turrell, Olafur Eliasson și Daniel Buren.

 

Chiar și așa, numele lui Jeff Koons este o surpriză spectaculoasă tocmai prin istoria lui evocată mai sus, dar în același timp este și o asociere nespus de firească: cine ar fi mai potrivit decât un artist care crede atât de mult în capacitatea artei de a transcende granița dintre estetic și comercial?

 

Deși colecția are o trimitere subtilă la iepurașul iconic din seria sculpturilor „Inflatables” (prin „brelocul” din piele), poșetele și celelalte accesorii realizate alături de Louis Vuitton evocă picturile lui Koons din seria ”Gazing Ball” , în care el reproduce în stil ludic mari maeștri ai picturii, precum Titian, Rubens, Van Gogh sau Fragonard.

 

Poșetele din seria Masters au formele iconice Louis Vuitton, precum Speedy, Neverfull sau Keepall, dar și alte modele clasice ale brandului, iar picturile au fost reproduse fidel pe suprafața din canvas, împreună cu numele artistului evocat.

 

Ce mi s-a părut interesant este că Jeff Koons a modificat chiar și faimoasa monogramă Louis Vuitton, pentru a-i purta propriile inițiale. Este pentru prima dată în istoria colaborărilor Vuitton cu artiști când casa a permis acest lucru. Așa cum Koons a reușit să se strecoare în istoria artei cu seria de picturi „Grazing Ball”, această apropriere de simboluri îl face părtaș, indirect, și la istoria de 163 de ani a casei Vuitton.

 

Cea mai drăguță anecdotă referitoare la Jeff Koons am regăsit-o la criticul de artă Peter Schjeldahl, care povestea savuros primul contact cu creațiile lui Jeff Koons.

„Eram în Germania și mă pregăteam să iau câteva notițe despre sculptura lui cu un cățeluș de 13 metri, înfășurat integral în flori adevărate. Numai ce apucasem să deschid carnetul când a oprit în fața mea un autobuz de școală, din care au coborât câțiva copii în scaune cu rotile. Văzând acea sculptură cu cățelușul, au explodat într-o exclamație de încântare, erau uimiți și entuziasmați. Așa că mi-am închis carnețelul, i-am privit și am încercat să învăț de la ei și din verdictul lor”.

 

Seria ”Masters”, realizată de Louis Vuitton în colaborare cu Jeff Koons, se va găsi în boutique-urile Louis Vuitton începând din 28 aprilie.

Fotografii cu colecția: Louis Vuitton

Fotografii cu expoziția Jeff Koons: Diana-Florina Cosmin

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK