Despre tot ce-i fin și fain

Moogu: cum concepi un brand de bijuterii cool, de la ambalaje la colecții

By 17 februarie, 2017People
read time 4 min
 
17 februarie, 2017

Moogu: cum concepi un brand de bijuterii cool, de la ambalaje la colecții

S-a transformat din Art Director în designer de bijuterii datorită unor cercei din plexiglas, iar acum vinde în toată lumea. Andreea Mogoșanu de la Moogu este CEO, creator și one woman show, dovedind că poți concepe singur, de la zero, un business de cursă lungă.

by

Pe Andreea am cunoscut-o mai întâi prin creațiile ei din colecția „Animal Soul”: coarne de cerb, capete de antilopă și iepure, cranii de animal modelate din metale prețioase. Le-am zărit în niște fotografii spectaculoase de modă și mi le-am imaginat într-un concept-store japonez, vecine de raft cu accesorii minimaliste de la Maison Margiela și ceva designeri scandinavi.

 

Apoi am aflat că „Moogu” vine de fapt de la Mogoșanu, Andreea Mogoșanu, un fost Art Director din publicitate, care și-a găsit vocația ca bijutier. Când ne-am întâlnit live, într-o după-amiază la Energiea, la masă mă aștepta o fată pe care, dacă nu mi-ar fi făcut cu mâna, aș fi considerat-o o elevă de liceu ieșită în pauză. Cu păr scurt și drept, ochelari negri și zâmbet larg, îmi mărturisește, pe ton cald și puțin timid, că nu e prima dată când i se spune că arată tânără. Foarte tânără. Aproape copil.

 

Un copil care, la momentul întâlnirii noastre, lucra la foc automat pentru două târguri internaționale, printre cele mai mari din lume: Abu Dhabi și Pure London, care între timp s-au și întâmplat. La Londra a fost pentru a treia oară, la Abu Dhabi e prima experiență, iar anul trecut a fost și la Shanghai, de unde s-a întors cu comenzi de la concept-store-uri chineze. Acolo i s-a schimbat pentru prima dată perspectiva și a înțeles că, dacă vrea să facă business, trebuie să treacă în altă ligă.

„Am realizat că noi, aici, gândim strict în pătrățica noastră, când ar trebui de fapt să THINK BIG. Când citeam în cărți sau vedeam în filme treaba asta ziceam că e o poveste. Dar chiar așa este. Realizarea acestui lucru a dus la maturizarea brandului meu. Nu vreau să mă întind mai mult decât pot duce, dar vreau să construiesc un business adevărat”

14650164_1209184869104060_5976728948088173373_n

 

De la o pereche de cercei la THINK BIG

Brandul MOOGU s-a născut în 2012, când Andreea era Art Director într-o agenție de publicitate și, pentru că îi plăceau cerceii mari, și-i confecționa singură din plexiglas. Îi proiecta pe calculator, îi vectoriza și apoi îi dădea unui atelier care-i făcea la laser. A ajuns întâmplător la târgul „Autor”, unde l-a cunoscut pe bijutierul David Sandu care – tot din întâmplare – mai avea un singur loc liber la un curs de bijuterie contemporană.

 

Pe măsură ce învăța lucruri noi la cursul lui David, Andreea își dădea seama că nu mai poate duce încă 5 ani de publicitate, cât adunase până atunci. Se angajase din anul doi de facultate (a terminat Design) și ritmul de muncă devenea tot mai alert. „Mi se părea că tot apăs pe un buton, ca la banda de alergare, ca să merg tot mai repede și mai repede. Aveam impresia că, dacă m-aș relaxa vreun minut, ar cădea cerul pe mine”.

 

A apăsat totuși pe buton și s-a dat jos de pe bandă. Atunci și acolo s-a născut MOOGU, făcut de la primul și până la ultimul detaliu de mâna ei: logo, imagine, packaging, site-ul web, cărțile de vizită, fotografiile produselor, totul. Recunoaște însă că n-ar fi reușit să fie „one woman show” fără acel „cincinal” de publicitate.

10750219_814012075288010_6082050266881806344_o

 

„Publicitatea mi-a șlefuit latura creativă, dar m-a și ancorat bine în realitate. Când faci o campanie, trebuie să înțelegi psihologia consumatorului, iar asta mă ajută acum când creez un ambalaj sau fac un shooting de produse. Am învățat să fiu pragmatică, iar pe măsură ce particip la târguri și înțeleg industria de afară, încep să fiu din ce în ce mai pragmatică”

10170990_809978439024707_3244206605349570322_n

 

A învățat rapid regulile jocului și și-a dat seama că, oricât de creativă ar fi, nu poate avea un business competitiv fără să treacă de un anumit volum. În acest moment, o comandă mică este de sub 50 de piese, iar una mare de câteva sute. Și-a găsit, dincolo de zona bijuteriei contemporane și avangardiste pe care o face, și o nișă puțin mai clasică, pe care a „întinerit-o”: inelele de logodnă și verighetele mai… altfel.

13575879_1127163123972902_4284886500401902805_o

 

Colecția „Marry Me” are mare succes pe piața românească, dar în afară nu vrea să meargă cu inele și verighete, ci cu piesele ei statement. Cu colecțiile „Animal Soul”, „Extreme Love”, „Red” sau cele special-create pentru Abu Dhabi și Londra.

 

Tot pentru Abu Dhabi a încercat și piese din aur, care face parte din cultura locală, dar care se potrivește bine și pe profilul românesc, unde ideea de investiție în aur este încă înrădăcinată în mintea oamenilor. Indiferent de metalul din care iau naștere bijuteriile sau de piața cărora li se adresează, un lucru este sigur: imaginația ei se simte cel mai bine în zona bijuteriilor cool-contemporane, care nu seamănă cu nimic altceva.

1622456_703881776301041_4636608_o

 

Cum creezi o bijuterie care să nu semene cu nimic altceva?

„Am câte o idee care mă urmărește multă vreme și până la urmă o fac. Mă uit și la tendințe, și la piața pentru care creez, și adaptez ideea la cerințele respective”, explică Andreea.

 

Colecția „Animal Soul”, devenită reprezentativă pentru MOOGU, a luat naștere dintr-o curiozitate a Andreei, care își dorea să afle mai multe despre taxidermie, arta împăierii animalelor. Și-a dat seama rapid că n-ar avea destul sânge rece să facă așa ceva, dar că poate transpune ideea în bijuterii care să scoată ideea de taxidermie din zona morbidului, înspre ceva jucăuș și original.

12314667_1005282826160933_1085258586391897832_o

 

„Când spui craniu de animal te gândești la ceva sinistru, rău, iar eu le-am îmbinat cu elemente soft, ludice, am constrastat ceva sweet cu ceva morbid. La mine așa s-au născut mereu conceptele, instinctiv: rece și cald, bine și rău, alb și negru. Am desenat pe hârtie iepurele, antilopa, capetele, totul dintr-un foc, și cu ele am rămas pe final. Nu am simțit nevoia să schimb nimic”

as_05_media_large

 
as_01_media_large

 

La ceva timp după lansarea colecției, a cunoscut un specialist în simbolistică și i s-a explicat că animalele alese de ea sunt totemuri șamanice. Retrospectiv, și-a dat seama că semnificațiile lor se corelau perfect cu starea ei de spirit din acel moment, dar știe demult, încă de la acel curs de bijuterie la care a ajuns aparent întâmplător, că nu există cu adevărat „coincidențe”.

 

Între timp, colecția a avut atât de mult succes, mai ales în afară, încât Andreea a declinat animalele într-o multitudine de variante: maxi, miniaturi, cercei mai mari, cercei mai mici, coliere, ba chiar și butoni și lapel pins, special create pentru piața din China, unde bărbații au fost principalii cumpărători.

 

„Animal Soul” e deja semnătura ei și, din perspectivă de business, produsul ideal pentru orice creator: genul de serie suficient de iconică și atemporală încât să poate fi continuată la nesfârșit, adăugând permanent noi animale și noi simboluri. Tot pentru piața asiatică, foarte legată de zona Feng-Shui, se gândește să creeze ceva special folosindu-se de animalele zodiacului chinezesc, fiindcă a primit multe cereri din acest registru.

rr_06_media_large

 
rr_03_media_large

 

Pentru colecția Abu-Dhabi, ideea i-a venit în Shanghai, când a vizitat niște grădini frumoase, cu arbori de gingko biloba. „Am ridicat o frunză de pe jos și frunza aceea m-a urmărit multă vreme”, își amintește ea. „La un moment dat am zis gata, acesta va fi laitmotivul, frunza de gingko biloba stilizată”.

moogu-fine-jewellery-2017-3

 
moogu-fine-jewellery-2017-2

 

Ca orice artizan, există dialog între Andreea și metalele cu care lucrează. Aurul a devenit preferatul ei, simte că vine din ea, firesc, ca un schimb de energie. Îi plac toate pietrele, dar foarte drag îi este un cristal alb, spre care se simte atrasă magnetic când e supărată sau îngândurată. Știe deja că bijuteriile au acest dar de a ne chema, de a ne atrage în sfera lor gravitațională.

moogu-2017-1

 
moogu-2017-2

 

Când creează o piesă, Andreea o privește tot pragmatic, din triplă perspectivă: bijutier, om de business și consumator final. Prototipurile nu intră în fabricație înainte să le poarte ea o vreme, ca să vadă cum se comportă.

„Trebuie să văd dacă o anumită piesă e ergonomică, dacă am gândit-o bine ca centru de greutate, să nu pice greșit, să nu deranjeze. Îți dai seama din prima, când o porți, dacă e ce trebuie. Multe le-am modificat după ce le-am purtat, realizând că sunt prea grele sau că piatra e pusă într-o poziție în care nu rezistă la șocuri. Eu le port foarte dur, nu sunt delicată cu ele”

moogu-2017-3

 

Când face de la zero o bijuterie, aducând-o din imaginație în tridimensional, o gândește ca un matematician. Împarte totul în figuri geometrice și de acolo mintea și mâinile ei lucrează rapid: „Iei profilul și îl laminezi, apoi faci un cerc, apoi lipești de cerc un triunghi. Cu excepția animalelor, unde a fost vorba de modelare, practic sculptură, totul se compune din figuri geometrice până apucă să fie un obiect în sine”.

heart-earrings_mare

 

În România, colecțiile sunt disponibile în magazinul online MOOGU, pe Molecule-F.com și in showroom-ul MOOGU de pe Strada Brezoianu nr.4, et.2.

De asemenea, selecții de piese ale Andreei se găsesc în concept-store-urile Molecule-F (Promenada Mall) și The Place X (Calea Victoriei nr.83-85).

soulfly_01_mare

 

Fotografii: MOOGU

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK