Despre tot ce-i fin și fain

Cum ne inspirăm de la francezi în designul caselor noastre

By 14 octombrie, 2017Learning
read time 15 min
 
14 octombrie, 2017

Cum ne inspirăm de la francezi în designul caselor noastre

Iubesc abordarea franțuzească în modă, mâncare și lifestyle, iar designul interior nu face nici el excepție. Unul dintre cele mai frumoase branduri de design pe care le știu este Roche Bobois, așa că am stat de vorbă cu ownerul Roche Bobois România, Alina Dascălu, despre cum se mobilează o viață… à la française.

by

Nu știu alții cum sunt, dar când vreau să mă relaxez, mă uit pe Pinterest la fotografii cu case decorate inspirațional. Asta însemnând, pentru mine: simplu, luminos, de efect, cu soluții ingenioase, fără mobilier în exces.

 

Deși n-am treabă directă cu arhitectura și designul, imaginea unor spații atent curatoriate are același efect asupra minții mele obosite precum bolul cu boabe de cafea pentru un nas care a mirosit prea multe parfumuri. Mă limpezește, mă duce cu gândul în altă parte și mă inspiră să-mi reiau mai cu spor treaba, oricare ar fi ea.

 

Unul dintre brandurile pe care le urmăresc de ani de zile și care se regăsește pe toate moodboard-urile mele mentale și reale, este Roche Bobois. A ajuns oficial la noi în țară la câțiva ani după ce eu îmi decorasem deja apartamentul, dar asta nu înseamnă că nu-mi place să le vizitez periodic showroom-ul ca să mă inspir și să mă delectez cu noutățile. Asta pentru că, înainte de a fi despre mobilă, Roche Bobois e despre ceea ce iubesc eu cel mai mult ca inspirație de stil: e despre viața franceză concretă, reală și aplicată.

 

Am scris într-un articol mai vechi despre ceea ce admir eu la stilul franțuzoaicelor în modă, iar unul dintre elementele-cheie îl reprezenta faptul că ele nu se chinuiesc de dragul modei, nici nu se autoflagelează din amor pentru o pereche de pantofi incomozi sau pentru culoarea-fetiș a anului. Pun mai mult preț pe atemporalitate, pe starea pe care le-o dă un obiect și pe calitatea lui de ansamblu. La fel e și la mobilă.

Piesele de mobilier de la Roche Bobois sunt spectaculoase vizual, dar funcționale în același timp, ceea ce mi se pare, foarte cinstit, unul dintre cele mai dificile lucruri din lume. E ca și cum am avea pretenția ca o pereche de pantofi stiletto cu toc amețitor să fie suficient de comozi încât să fugim după autobuz cu ei în picioare. Sunt puține branduri care au izbutit asta în modă, însă fix acest lucru i-a diferențiat pe cei de la Roche Bobois în domeniul mobilierului.

 

 

Fotoliile lor te încântă vizual, după care te zăpăcesc de tot cu tehnologia și funcțiile: țesăturile sunt adaptate la design, astfel încât fotoliile să-și păstreze forma optim în timp, și poți să reglezi din telecomandă ergonomia spatelui și înălțimea la care îți ții picioarele seara, după o zi de muncă.

 

Măsuța rotundă de lângă canapea se face taburet dacă apeși blatul într-un anume fel și întorci tăblia invers. Canapelele sunt făcute din straturi suprapuse de saltele, pe care poți să le combini în fel și chip, astfel încât săptămânal să ai impresia că ți-ai luat o piesă de mobilier complet nouă. Și tot așa.

 

 

Ca om care călătorește mult și își petrece multe zile pe an în hoteluri, raportarea mea la designul de interior a devenit, în timp, mult mai aplicată și pragmatică: am stat în multe locuri cu design prestigios și ergonomie inexistentă, unde obiectele erau pe cât de frumoase pe cât de neprietenoase.

 

În timp, am învățat să apreciez demarcația fină dintre ingenios și doar spectaculos, dintre smart și doar estetic, dintre exclamația de „wow” în fața unui scaun și durerea cruntă de spate pe care o ai după 5 minute de stat pe el. Tocmai de asta, când întâlnesc designul și ergonomia la un loc, se aprinde automat un beculeț.

 

Inițial am vrut să discut cu Alina Dascălu (foto dreapta), proprietara Roche Bobois România, despre profilul consumatorului român de mobilier din Franța, dar discuția noastră m-a inspirat pentru o analiză mult mai amplă a stilului francez aplicat în viață și în casă.

 

Ce e atât de special și… francez la Roche Bobois?

Este un brand iconic pentru francezi, prezent în casele lor de peste 60 de ani

Numele, francez get-beget, vine din alăturarea a două familii: familia Roche și familia Chouchan. Familia Roche a cumpărat în 1950 un teatru vechi din Paris și a deschis două magazine de mobilă contemporană, inspirată de stilul Bauhaus. În același timp, tot în Paris, familia Chouchan avea un magazin de mobilă numit „Au Beau Bois”, devenit ulterior sursa numelui „Bobois”.

 

Întâlnirea dintre Roche și Chouchan se produce la salonul de mobilier de la Copenhaga, din 1960, când ambele familii, fascinate de mobilierul scandinav, decid să-l importe în Franța. Își dau mâna și lansează primul catalog comun de mobilier, făcându-și reclamă în revistele de modă franceze. ”Roche Bobois” devine nume de brand și, treptat, devine brandul preferat al francezilor stilați.

 

Ținând pasul cu nevoile caselor franțuzești, Roche Bobois redefinește mobilierul français tradițional, îl modernizează și îi dă un twist premium și funcțional. Începând din anii 2000, această modernizare devine și mai palpabilă, printr-un concept simplu – „design pentru trăit”, adică funcțional și util – și un sistem de lucru unic, prin colaborări cu designeri contemporani de produs.

 

Colecțiile noi sunt produsul unor „pitch”-uri de produs între designeri renumiți

Brandul are o listă de designeri de interior și arhitecți de top, peste 30 la număr, care vin de două ori pe an cu propuneri, ca într-o bătălie a conceptelor. Fiecare desenează unul sau mai multe obiecte, care trec apoi prin biroul de design central, prin laboratoarele fabricilor Roche Bobois și prin analiza reprezentanților brandului din fiecare țară.

 

Spre exemplu, o piesă care arată minunat în creionul unui designer este întoarsă pe toate părțile de un tehnician de mobilier care explică în mod concret ce linii nu pot fi reproduse din motive de ergonomie, care sunt provocările de producție, dacă o anumită pernă alunecă, dacă un spătar e incomod sau dacă are vreun alt cusur tehnic. Acolo se decantează toate lucrurile pe care un designer nu le poate struni strict din creion și care sunt esențiale pentru confortul final al omului care cumpără.

 

Apoi, în funcție de feedback-ul dat de reprezentanții brandului din fiecare țară, produsele sunt trecute încă o dată printr-un filtru atent. „Sunt 250 de magazine Roche Bobois în toată lumea, noi suntem unul dintre ele și analizăm produsele care ni se prezintă prin prisma pieței noastre: dacă s-ar potrivi produsul la noi sau dacă pur și simplu nu e o idee bună la modul general”, îmi explică Alina Dascălu.

 

 

La final, doar produsele din topul primelor zece care au trecut toate aceste criterii ajung să fie produse și vândute în magazine, restul rămân idei frumoase pe hârtie: „E o competiție de idei între designeri, fiecare vrea să vină cu un produs care să fie frumos, inovator și funcțional, astfel încât să ajungă să fie cumpărat și să fie bestseller”.

 

Pe 19-20 octombrie, Alina și echipa ei vor fi la Paris, la Congresul de toamnă Roche Bobois, unde se prezintă tendințele pentru anul viitor, pe o suprafață de 2.500 de metri pătrați. Fiind vorba de o bătălie între designeri, e vorba de sute de produse supuse analizei, nu doar două canapele sau patru măsuțe, cum se întâmplă uneori la noile colecții ale brandurilor.

 

„Dupa ce facem noi lista scurtă cu produsele alese, dintre cele prezentate de designeri, ea mai trece o dată prin biroul de design de la Paris, își mai dau și ei acordul, iar apoi începe munca de detaliu”, explică Alina Dascălu. ”Nu orice țesătură se pretează la orice canapea. De exemplu, o canapea mai rigidă, mai stictă ca aspect, este recomandată în piele, pentru că numai pielea poate oferi aspectul de netezime perfectă pe care îl necesită o asemenea piesă”.

 

Exact ca la moda franceză, caracterizată prin simplitate de efect, totul e în detalii: texturi, alăturări, twist-uri neașteptate de detaliu. Și, că veni vorba de detaliu, pe majoritatea canapelelor Roche Bobois se pot personaliza chiar și 5-7 modele de cusături diferite, cu tot cu nuanța dorită pentru ață.

 

Feedback-ul clientului nu este doar un câmp dintr-un formular

Din experiența congreselor din anii trecuți (brandul este pe piața românească din 2015), Alina Dascălu se așteaptă la propuneri cu totul noi, dar și ajustări ale unor produse iconice, precum deja-faimosul Bubble, care a fost reimaginat în primăvară în variantă curbată și cu o combinație de țesături care dau impresia de 3D.

 

Periodic, produsele emblematice ale brandului suferă modificări ingenioase. Aceasta e condiția sine-qua-non: să fie un facelift justificat și memorabil, nu doar de dragul de a lansa o variantă nouă a unui produs vechi. Ajustarea produselor în funcție de feedback-ul concret al clienților este unul dintre elementele de bază ale filozofiei Roche Bobois și motivul pentru care brandul e atât de iubit.

 

”Să zicem că s-a scos pe piață o canapea în primăvară, iar până în toamnă feedback-ul clienților a fost că e prea moale sau prea tare, că brațul nu se lasă suficient în lateral sau că un anumit colț e prea ascuțit”, îmi explică Alina. ”Noi contorizăm toate interacțiunile cu clienții pe partea de mobilier și de două ori pe an le dăm mai departe. Feedback-ul contează, la modul concret: dacă vedem că picioarele unei canapele sunt frumoase, dar te lovești de ele când treci, sau clienților li se pare că își aduc contribuția doar la design, nu și la ergonomie, noi comunicăm asta mai departe și modelul poate ajunge să fie modificat”.

 

Mobila se adaptează spațiilor

Chiar dacă sunt, în esență, piese mari, care pot fi puse în valoare de spații generoase, obiectele de mobilier de la Roche Bobois au mici twist-uri care să facă experiența multifuncțională, fără să te cramponezi de partea de spațiu. Ce-i drept, au făcut până acum penthouse-uri ample și spectaculoase vizual, dar asta nu înseamnă că o piesă statement nu poate revitaliza o casă de dimensiuni normale.

 

În showroom există mai multe piese mari și spectaculoase dar aceasta a fost și ideea de la care a pornit Alina: „Am vrut sa aducem piese mari în spațiu, ca să le punem în valoare. Omul vede o canapea mare, după care – ea fiind modulară – poate alege o variantă mai mică, adaptată la spațiul de acasă. Dar și când intră la el acasă, vede cu ochii minții tot canapeaua din showroom, fiindcă impactul inițial a fost puternic”.

 

Au colecții prietenoase și cu natura, și cu omul

Cei de la Roche Bobois își iau lemnul din păduri sustenabile și încearcă să-și facă produsele cât mai „eco-friendly”. Sunt fabricate exclusiv în Europa și certificate conform standardelor de aici: lacurile și produsele chimice nu au potențial alergic și nici nu fac obiectul controverselor care apar periodic la adresa unui anume compus chimic sau a unei materii prime cu semnul întrebării.

 

Tot mobilierul este făcut integral în Franța, Italia, Spania, Portugalia, Marea Britanie și Slovenia, în aceasta din urmă producându-se doar câteva piese din colecția clasică a brandului.

10 PIESE EMBLEMATICE ROCHE BOBOIS

Roche Bobois are două ramuri de mobilier: cel contemporan și respectiv cel clasic reintepretat, dar stilul franțuzesc ingenios și subtil se regăsește cel mai bine în piesele moderne, adaptate la viața de secol XXI. Printre favoritele mele se numără următoarele:

CANAPEAUA MAH JONG

 

În România, Roche Bobois s-a lansat practic cu Mah Jong, canapeaua de care știau deja cei mai mulți dintre primii clienți ai brandului și pe care veniseră hotărâți s-o cumpere. Este un design iconic, creat în 1971 de către designerul, pictorul și sculptorul Hans Hopfer, și – la fel ca jocul oriental de la care își împrumută numele – poate cunoaște nesfârșite permutări și declinări stilistice.

 

Există combinații de țesături originale Roche-Bobois sau țesături create în colaborare cu designeri: Missoni, Kenzo Takada, Jean Paul Gaultier și mulți alții, iar modul de suprapunere a pernelor canapelei este atât de ingenios încât le poți mișca în fel și chip. „Nu cred că voi putea vedea vreodată un Mah Jong ratat”, îmi spune Alina Dascălu. „Orice vine mixat cu orice și arată fabulos”.

 

Canapeaua este atât de ofertantă și adaptabilă oricărui spațiu încât trezește pofta de extravaganțe și celor mai conservatori clienți: de multe ori oamenii vin hotărâți să aleagă țesături yuni, minimaliste, și ajung la imprimeuri și țesături prețioase. Există și o justificare funcțională, pe care mi-a detaliat-o Alina Dascălu: „Dacă iei perna de sus și o schimbi cu cea de jos, practic obții un alt design, altă îmbinare de imprimeuri. Luând țesături yuni, se pierde o bună parte din acest efect, iar oamenii își dau seama și preferă să fie mai curajoși”.

PATUL MAH JONG

 

BIBLIOTECA LEGEND

 

Creată de Christophe Delcourt, a împlinit anul acesta 10 ani și rămâne un produs iconic și atemporal. Îmbinările sunt lemn pe lemn, pe cepuri, fără tranziții metalice, iar cu ocazia deceniului aniversat a fost creată și varianta din lemn patinat, plus varianta cu scoarță pe cantul rafturilor.

 

Aceasta din urmă a fost o provocare tehnică veritabilă, fiindcă lemnul este tratat și uscat în anumiți parametri, în timp ce scoarța se usucă mult mai repede și riscă să cadă în timp. Pentru a asigura simbioza tehnică dintre cele două, scoarța a fost tratată și fixată separat, apoi relipită pe canturi.

CANAPEAUA PLURIEL

 

MASA ASTROLAB

Spun doar atât: mi-am promis că, în momentul în care voi avea nevoie de o masă mare pentru ședințe sau pentru celebrări în familie, ea va fi Astrolab. Fotografiile nu pot surprinde designul ei incredibil, așa că vă invit la 30 de secunde de spectacol:

CANAPEAUA BUBBLE

 

Showroom-ul Roche Bobois România se află pe strada General Constantin Budișteanu 28 C, vis-a-vis de Catedrala Sf.Iosif și la câțiva pași de Calea Victoriei.

Fotografii mobilă: Roche Bobois
Fotografie Alina Dascălu: Mihnea Ratte

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK