Despre tot ce-i fin și fain

BASELWORLD 2019: Noutățile orologere de la Chanel

By 24 martie, 2019Happenings
read time 10 min
 
24 martie, 2019

BASELWORLD 2019: Noutățile orologere de la Chanel

În ultimii ani am fost nelipsită de la Baselworld, cel mai mare târg internațional de ceasuri și bijuterii. Anul acesta este o excepție voită, pentru că perioada târgului s-a suprapus cu o călătorie în Singapore. Totuși, chiar și din celălalt colț al lumii, nu pot să nu povestesc despre colecția de ceasuri Chanel de anul acesta.

by

Ca în fiecare an, creațiile și complicațiile celor de la Chanel sunt ieșite din comun, în aceeași ligă cu marile branduri orologere de tradiție, chiar dacă istoria casei în materie de ceasuri are doar 30 de ani.

 

Cele trei decenii sunt compensate însă de investițiile masive în manufacturile elvețiene Chanel, în oamenii cu zeci de ani de experiență în domeniu, în cercetarea extensivă și în inovațiile care i-au făcut celebri într-un timp scurt.

 

Acesta este avantajul vremurilor noastre istorice: tehnologia a ajuns atât de departe, încât orice brand care își propune să creeze ceva ieșit din comun – și are și mijloacele necesare – poate beneficia într-un timp scurt de tot ce e mai bun din orice domeniu. În doar câțiva ani, manufacturi orologere aflate la început de drum pot să revoluționeze industria, cu condiția să aibă oamenii, imaginația și latura financiară aliniate în aceeași ecuație.

 

Cea mai bună dovadă: chiar dacă Chanel este un brand relativ „tânăr” într-ale orologeriei, a creat primul tourbillon de diamante din lume, stilizat în formă de cometă sau camelie, care i-a adus casei și Grand Prix d’Horlogerie de Genève. Mecanismele orologere – „inima” ceasurilor – se află la cel mai înalt standard elvețian de tehnologie, iar designul este unul în ton cu moștenirea lăsată de Coco Chanel.

 

Noutățile de anul acesta:

 

Prèmiere

 

Numele nu este doar o metaforă, acesta fiind primul ceas Chanel de orologerie fină, creat în 1987. Primul ambasador al liniei de ceasuri Prèmiere a fost celebra Ines de la Fressange, iar designul se inspiră atât din forma dopului de Chanel no.5 cât și din forma faimoasei Place Vendôme din Paris, văzută de sus. 

 

În urmă cu 32 de ani, într-o perioadă în care ceasurile de damă aveau ca punct de plecare ceasuri bărbătești cărora li se adăugau niște diamante sau alte pietre prețioase, Chanel a gândit un ceas special pentru femei, în spiritul domnișoarei Coco.

 

Anul acesta, colecția se extinde cu o versiune în aur galben cu o curea din cauciuc albastru și textură asemănătoare catifelei, dar și printr-o colecție-capsulă de piese-unicat și o versiune Première Rock, în șiraguri din piele și metal, care evocă curelele poșetelor clasice Chanel.

 

 

 

 

 

Anul acesta, în colecția Première s-au adăugat și câteva piese disponibile într-un singur exemplar, stilizate sub formă de inele, coliere sau brățari din șiraguri de perle de cultură, onix și diamant.

 

 

 

J12

 

 

La momentul lansării lui, în anul 2000, ceasul J12 de la Chanel a fost un exemplu de curaj și de creativitate, nu doar pentru Chanel, ci și la nivelul întregii industrii orologere. Un pariu riscant, care a meritat cu prisosință. 

 

Acest ceas din ceramică neagră, cu o imagine devenită între timp iconică, s-a dovedit un imens succes, reușind să transforme ceramica high-tech într-un material prețios, demn de lumea ceasurilor fine.

 

Trei ani mai târziu a apărut varianta alb-imaculat, cea de-a doua non-culoare atât de iubită de Mademoiselle Chanel, iar în ultimii 19 ani s-au adăugat numeroase variațiuni și modele în ediție limitată.

 

Au apărut complicații precum Flying Tourbillon, Mysterious Retrograde (care a marcat și consacrarea brandului în lumea orologeriei fine) sau mecanisme tourbillon stilizate cu diamante în formă de cometă sau de camelie.

 

În 2019, laitmotivul casei Chanel în ceea ce privește modelul J12 este „totul se schimbă, fără să se schimbe nimic”. Ceasul s-a metamorfozat, fără a-și pierde însă caracteristicile esențiale, iar versiunea 2019 nu este „un nou J12”, ci ”J12”-le. ACELA. Modelul care înglobează atât trecutul, cât și viitorul.

 

 

 

 

Mademoiselle Privé

Lansată în 2012, același an în care casa Chanel a inventat prima sa complicație orologeră majoră și în care a primit primul premiu internațional, Mademoiselle Privé reprezintă o serie de piese unicat, veritabile bijuterii care arată timpul.

 

 

Cadranele sunt sculptate manual sau împodobite cu pietre prețioase, mecanismele orologere sunt rafinate și gândite în cel mai mic detaliu, perlele, sideful și vechile tehnici artizanale sunt nelipsite și, un lucru care definește colecția: nimic nu e imposibil.

 

Dintre toate liniile Chanel Haute-Horlogerie, Mademoiselle Privé pătrunde adânc în zona de „Métiers d’Art” a casei, unde gravorii, gemologii, specialiștii în broderii, sculpturi, basoreliefuri, prelucrări de aur, toți se întrec în meșteșuguri pe același cadran de ceas. 

 

În 2013, o astfel de piesă – Mademoiselle Privé Camelia Brodé – cu cadranul brodat în mătase, folosind o tehnică de pictură cu acul, câștigă al doilea Grand Prix de Genève pentru Chanel, la categoria „Artistic Crafts”.

 

Numele nu este întâmplător: cele mai multe dintre simbolurile folosite se leagă de simbolurile și elementele care mobilau universul intim al lui Gabrielle Chanel: culorile din apartamentul ei de pe Rue Cambon din Paris, sculpturile și colecția ei de tablouri, leii și motivele chinezești.

 

În 2019, studioul de creație orologeră Chanel lansează inclusiv un colier în mai multe șiraguri, prevăzut cu un ceas și inspirat de universul poetic al paravanelor lăcuite chinezești.

 

BOYFRIEND

Lansată în 2015, este colecția care combină ținuta masculină de flâneur parizian cu feminitatea tipic franțuzească. Este o zonă androgină, fără demarcație clară, iar simplitatea formei este balansată de amănuntele prețioase. Eu m-am îndrăgostit de curelele care imită tweed-ul iubit al lui Coco Chanel, dar sub forma unei țesături din „fir de oțel”, după o tehnică originală Chanel.

 

În 2019, BOYFRIEND își lărgește universul cu o serie nouă de ceasuri inspirate de tweed, dar și cu o variantă skeletonizată (cu mecanismul la vedere), într-o nuanță de negru intens, o altă preferință a lui Mademoiselle.

 

 

 

 

 

 

CODE COCO

 

”Code”-urile Chanel sunt acele elemente simbolice devenite deja clasice pentru brand: mecanismul de închidere al genții 2.55, finisajul matlasat, nasturele sculptat de la jacheta din tweed sau chiar textura tweed-ului.

 

De la acest veritabil ADN al brandului a pornit ceasul CODE COCO, o brățară flexibilă, care imită matlasé-ul poșetei 2.55 și se închide, la fel ca aceasta, cu un clic.


Este un ceas care poate fi și brățară, și ceas în același timp, în funcție de unghiul din care privești, iar anul acesta – pentru prima dată – Chanel lansează varianta CODE COCO din aur beige de 18 carate, un aliaj pe care îl folosește în mod exclusiv, dar și o variantă din oțel și din ceramică, cu orele bătute în diamante.


 

 

 

 

 

 

MONSIEUR

 

Monsieur este ceasul creat special de către casa CHANEL pentru bărbați, în 2016. O premieră absolută pentru un brand care nu a creat niciodată produse pentru bărbați, ci din contră, s-a străduit să adapteze elemente ale modei masculine pentru confortul și seninătatea femeilor.

 

Monsieur este un ceas creat special pentru bărbați – de la mecanismul dinăuntru și până la designul exterior – dar pe care mărturisesc că l-aș purta și eu cu toată relaxarea, fiindcă îmi inspiră un vibe unisex. 

 

Anul 2019 marchează lansarea unei versiuni Monsieur în negru mat integral, făcând Baselworld 2019 să stea, pentru casa Chanel, sub semnul negrului profund și intens, declinat în toate texturile posibile. 

Fotografii: CHANEL