De unde vine mâncarea de avion? Am intrat în culisele imperiului gastronomic DO&CO
Data viitoare când zbori cu o companie aeriană mainstream, caută cu privirea, la intrare, inscripția ,,DO&CO”. Este numele brandului care asigură catering-ul, iar în spate se află un imperiu de hoteluri de lux, catering pentru Formula 1 sau Cupa UEFA și chiar un viitor palat otoman. După o după-amiază la DO&CO, nu voi mai privi niciodată mâncarea de avion la fel ca înainte.
Există un citat din personajul lui George Clooney în filmul ,,Up in the Air”, când acesta vorbește despre viața lui între două avioane și întreabă, retoric: ,,Știți toate lucrurile acelea pe care voi le urâți la călătorit? Aerul reciclat, lumina artificială, mâncarea de avion? Pentru mine acestea sunt detalii tandre care mă fac să mă simt acasă”.
Exact așa mă simt eu în raport cu trăitul între două avioane. Cu tot cu mâncarea din avion, care nu mai e nici ea ca odinioară – în sensul bun al cuvântului – fiindcă tot mai multe companii aeriene de top înțeleg că oamenii au nevoie de ritualuri, de tabieturi, de mici plăceri. Și ce poate să livreze plăcere mai prompt decât o mâncare bună? Ce-i drept, la 11.000 de metri papilele gustative nu funcționează la fel (am scris mai demult un articol despre asta, pe care-l găsiți AICI), dar în ultima vreme companii precum Turkish Airlines ridică miza.
Pentru că iubesc viața de avion, cu toate detaliile ei, am fost încântată când am intrat în culisele Turkish DO&CO, divizia turcească a gigantului de catering și HORECA pe nume DO&CO, responsabilă de prepararea meniurilor pentru Turkish Airlines și pentru alte 60 de companii aeriene de vârf. Compania-mamă a fost fondată în anii ’80 tot de un turc, Attila Dogudan, dar cu sediul la Viena, unde se află până în prezent.
La Viena a fost și primul meu contact cu DO&CO, în 2014, când – pentru un city-break – am ales să stau la hotelul DO&CO din Stephansplatz. L-am ales de pe Booking.com fiindcă avea o vedere frumoasă asupra domului Sfântul Ștefan, iar eu ador camerele cu vedere. La momentul respectiv mi-a întrecut toate așteptările și rămâne până în ziua de azi în TOP 3 al hotelurilor mele preferate din lumea întreagă.
De aceea, când am fost invitată la începutul lunii octombrie să intru în culisele Turkish DO&CO, divizia de catering pentru companii aeriene, prin fața ochilor mi-au trecut amintirile serviciilor impecabile de la DO&CO Viena, dar și ceea ce aflasem între timp, anume că DO&CO este, practic, un imperiu întins pe 3 continente și 10 țări. Are operațiuni de 916 milioane de euro anual și asigură de la servicii hoteliere de top asemeni celor din DO&CO Viena până la catering pentru cele mai mari evenimente din lume: Formula 1, Champions League, Cupa Europeană la fotbal, Americas Cup la Sailing sau competițiile de schi de pe tot Globul.
Zilnic, Turkish DO&CO asigură catering-ul pentru toate zborurile a 60 de dintre cele mai importante companii aeriene ale lumii (inclusiv Turkish Airlines, Emirates, Qatar, Etihad, British Airways, Austrian sau China Airlines) și operează inclusiv lounge-uri business class precum cel de pe aeroportul Istanbul Atatürk.
Per total, compania are încă vreo 10 sub-companii, specializate pe orice ține de HORECA, de la patiserie la ciocolaterie, de la meniuri pentru căile ferate la meniuri pentru avion, de la bucătărie gourmet la specialități mediteraneene. N-am folosit cuvântul ,,imperiu” în mod gratuit, chiar este un conglomerat în adevăratul sens al cuvântului, iar în momentul în care vezi sediul din Istanbul, înțelegi mecanica extraordinară din spate.
Universul din spatele tăviței de plastic pe care o primești la 11.000 de metri înălțime
Numai divizia turcească DO&CO livrează anual 65 de milioane de mese preparate în cele 9 puncte de lucru din toată Turcia. Eu l-am vizitat pe cel principal, din Istanbul, unde totul este o mașinărie care lucrează contracronometru. Designul locului este foarte cool, spațiile comune fiind gândite să recreeze atmosfera de Business Class din avion.
Din centrul Turkish DO&CO de lângă aeroportul Atatürk ies, zilnic, 200.000 de mese calde și reci (regret, limba română nu deține un termen dedicat pentru ,,meal”), destinate unui număr de peste 1.000 de aeronave, de la 60 de companii aeriene. Procesul este unul foarte complex, de la pregătirea meselor și livrarea lor în aeronavele care decolează, până la debarasarea celor din aeronavele care aterizează, iar acest circuit este urmărit de patru oameni, aflați în spatele unor monitoare, care au însă și vedere directă la mișcarea efectivă a containerelor pe pistă.
Ceea ce m-a fascinat pur și simplu este organizarea incredibilă din sediul DO&CO și migala cu care este asamblat fiecare cart Turkish Airlines (pentru că asta pregăteau când am fost noi). Unul dintre elementele care individualizează DO&CO și, implicit, companiile aeriene care le folosesc serviciile, este folosirea produselor locale la prepararea meselor de avion și alegerea unor feluri de mâncare cu specific.
Tocmai pentru că brandul este, înainte de toate, un simbol al luxului gastronomic, catering-ul este făcut cu ingrediente procurate pe plan local, nimic semi-preparat, cât mai puțin procesat chimic, fără premixuri și ,,scurtături” la calitate. Ca un exemplu: zilnic, 50 de tone de portocale sunt folosite pentru realizarea sucului care însoțește fiecare masă. Și, deloc întâmplător, în studiile făcute de companie înainte și după folosirea serviciilor DO&CO la bord, satisfacția pasagerilor a crescut până la 98%. Cea mai bună dovadă, negru pe alb.
Piesa de rezistență: lounge-ul Turkish Airlines și DO&CO de pe Aeroportul Internațional Atatürk
La bordul aeronavelor Turkish Airlines, cei de la DO&CO au un program de Business Class care rivalizează cu masa într-un restaurant de lux – ceaiul este servit dintr-un samovar, totul e pregătit în spirit oriental (de la vase până la felurile de mâncare cu specific), ba chiar există și un chef la bord, conceptul Flying Chef fiind consacrat tot de către ei. Pornind de la acest tip de experiență, lounge-ul Turkish Airlines de pe aeroportul Atatürk (operat alături de DO&CO) duce mai departe acest concept.
Practic este un spațiu experiențial, unde aproape că-ți dorești să ai mai multe ore de escală ca să poți explora toate activitățile: de la o bibliotecă cu zeci de titluri până la biliard, simulator de golf, jocuri pe calculator, trenulețe de jucărie pentru copii, o întreagă panoplie de preparate de toate tipurile și, per total, o atmosferă de lux oriental relaxat.
Peste un milion și jumătate de oaspeți pășesc într-un an în cei 6.000 de metri pătrați ai lounge-ului, care a primit mai multe distincții internaționale, printre care și ,,World’s Best Business Class Airline Lounge 2015”, acordat de Skytrax și cea mai bună experiență de dining într-un business-lounge trei ani la rând, în 2014, 2015 și 2016.
Ceva de pus pe listă și de așteptat cu nerăbdare: Palatul DO&CO
Următoarea redută a luxului pentru DO&CO este deja în curs de finalizare și este un palat – de fapt un complex de două palate – de pe malurile Bosforului. Clădirile fuseseră cândva create de sultan pentru două dintre fiicele sale și, fiind situate în apropierea primului pod de pe Bosfor, în Ortaköy, căzuseră în decreptitudine, ajungând să arate cam așa:
Cu acceptul board-ului turc de conservare a clădirilor de patrimoniu, cei de la DO&CO au demarat o acțiune de restaurare atentă a palatelor, de la structura de lemn și până la toate elementele originale care se mai păstraseră, pentru a ajunge la o variantă cât mai fidelă a aspectului lor din perioada de glorie. Complexul DO&CO de pe Bosfor va avea 100 de camere de lux, un restaurant și un bar de top, plus un ballroom cu o capacitate de 1.000 de persoane. Accesul oaspeților se va putea face direct pe apă și totul va arăta cam așa:
În final, vă rog să urmăriți ceea ce eu consider a fi unul dintre cele mai reușite filmulețe de prezentare făcute de un brand. Deși îmi trec prin fața ochilor zeci sau sute într-un an, pe acesta l-am văzut prima dată în 2014 și mi-a rămas în minte de atunci. O să vă placă, e foarte scurt, iar melodia de fundal vă va urmări multă vreme:
Foto: DO&CO, Turkish DO&CO și Diana-Florina Cosmin
FELICITĂRI ! prezentare excepțională ,fiecare călător descperă ce muncă se află în spatele prezentării meniului din avion așa călătoria este mai atractivă și timpul trece în mod plăcut .