Despre tot ce-i fin și fain

Arhitectura brandului Maestoso: o poveste românească bazată pe eleganță, geometrie și sustenabilitate

By 31 ianuarie, 2022People
read time 8 min
 
31 ianuarie, 2022

Arhitectura brandului Maestoso: o poveste românească bazată pe eleganță, geometrie și sustenabilitate

Este primul brand românesc care folosește pielea de cactus, toate ambalajele sunt reciclabile, iar fiecare produs cumpărat înseamnă plantarea unui copac. Dincolo de toate astea, Maestoso este, probabil, cel mai frumos brand minimalist pe care l-ai văzut în ultima vreme.

by

Dacă ar fi o persoană, brandul Maestoso ar fi o femeie rafinată și minimalistă, îmbrăcată în piese sculpturale, la care te uiți cu coada ochiului în holul unui muzeu sau al unei galerii de artă și ți se pare imposibil de relaxată și de cool.

 

Apoi realizezi de ce: nu are niciun logo la vedere, nimic nu „strigă”, dar formele și croiurile pe care le poartă compun o arhitectură în sine. 

 

Maestoso chiar este o persoană, pentru că stilul și direcția brandului îi aparțin Claudiei Tecuceanu, creatoarea lui.

 

 

Claudia și-a pus toată imaginația de arhitect în acest demers creativ, pornind de la un deziderat limpede: un brand minimalist, elegant, care să unească moda cu liniile geometrice din arhitectură și sculptură.

 

Povestea Maestoso – al cărui nume se inspiră din tempo-ul solemn din interpretarea unei partituri – a început cu poșetele, piese structurate și cu o eleganță clară a formei. 

 

A continuat cu pantofii și produsele din mătase organică imprimată, iar de la finele lui 2021 există inclusiv o colecție de bijuterii, inspirată – printre altele – de operele lui Constantin Brâncuși.

 

Pornind de la ideea de slow-fashion, toate piesele Maestoso sunt realizate în Europa, în mici ateliere și fabrici cu tradiție: poșetele în România, iar restul obiectelor în Italia.

 

Dincolo de simplitatea și finețea formelor, câteva elemente în plus individualizează decisiv brandul.

 

În primul rând: toate ambalajele folosite sunt reciclabile.

 

În al doilea rând: pentru fiecare produs cumpărat, brandul plantează un copac (în cadrul inițiativei „One Order. One Tree”).

 

În al treilea rând, Claudia realizează doar bijuterii din argint reciclat și, pentru a asigura circularitatea, folosește resturile de piele de la producția de genți și pantofi pentru o colecție mică de hamuri de câini, portchei sau pad-uri de mouse.

 

Nu în ultimul rând, începând din decembrie 2021, Maestoso este primul brand românesc care folosește pielea de cactus, o alternativă vegană, biodegradabilă și aprobată de PETA. 

 

Uitați de pielea „artificială”, pe bună-dreptate hulită din cauza calității precare și a listei de neajunsuri ecologice cu care vine la pachet.

 

Pielea de cactus este un produs inovator, obținut într-un sistem de agricultură organică din regiunea Zacatecas (Mexic), dintr-o plantă care nu necesită folosirea de erbicide, pesticide sau de irigație.

 

Am scris mai demult despre materialele viitorului și pielea de cactus se înscrie exact în acest registru.

 

Concret, pielea de cactus se produce din frunzele mature ale plantei de cactus, plantă care nu are nevoie de adjuvanți chimici pentru a fi obținută: ea crește armonios doar cu apă de ploaie și cu mineralele din pământul în care se află.

 

Rezistentă și cu o textură plăcută la atingere, pielea de cactus este aprobată și premiată de PETA, dar și certificată V-Label (cea mai recunoscută marcă internațională care etichetează produsele și serviciile vegane și vegetariene).

 

 

Prima colecție de bijuterii Maestoso, numită „Genesis”, este realizată din argint reciclat placat cu aur de 18 carate sau cu rodiu.

 

Piesa de rezistență o reprezintă pandantivul care dă numele colecției și care este inspirat de lucrarea „Newborn” a lui Constantin Brâncuși, aflată în colecția MOMA New York.

 

„Genesis” realizat de Maestoso este un pandantiv cu sistem de deșurubare, astfel încât să poți păstra în interior un bilet important pentru tine, o mantră sau orice vrei să porți asupra ta… în secret.

 

 

Am stat de vorbă cu Claudia Tecuceanu, creatoarea Maestoso, despre viziune, arhitectură și sustenabilitate.

 

 

Fine Society: Unde a început interesul tău pentru modă și accesorii, dincolo de studiile în arhitectură?

 

Claudia Tecuceanu: Din pasiunea pentru frumos și afinitatea deosebită către științele exacte a luat naștere, în primă etapă, dorința de a deveni arhitect.

 

Pe parcursul anilor de studiu am realizat că ceea ce mă atrăgea și mai tare era designul de produs, arhitectura la o scară redusă.

 

Îmi părea fascinant tot ceea ce ținea de design interior, piese de mobilier emblematice sau corpuri de iluminat cu personalitate, obiecte și detalii cu care interacționăm zilnic.

 

Imediat după finalizarea studiilor, mi-am dorit crearea unui brand puternic inspirat de aceste influențe, care să spună povești despre frumos și să inspire la rândul sau.

 

Fine Society: Faci arhitectură „de facto” în creațiile tale. Cât de similar este procesul de creație a unei piese Maestoso față de schița unei case sau a unui element de arhitectură clasică?

 

Claudia Tecuceanu: Din punctul meu de vedere, a activa într-un domeniu creativ, oricare ar fi acela, necesită o înțelegere mai profundă și o atenție deosebită acordată procesului de creație.

 

În spatele oricărui produs trebuie să stea o poveste, un concept, reperele și contextul care te-au ghidat către acel design, ceva mai mult decât o simplă schiță frumoasă.

 

Totul pornește de la o idee, atât în arhitectură cât și în designul de produs.

 

Ceea ce am preluat și am transpus în creațiile Maestoso, a fost faptul că ai o singură încercare ca proiectul tău să fie coerent și corect construit.

 

Nu poți realiza mai multe prototipuri ale unei case, trebuie să te asiguri că totul a fost corect planificat. Acest proces presupune desigur o perioadă mai lungă de timp și o aprofundare înainte de a lansa un produs, însă astfel poți asigura calitatea și longevitatea acestuia.

 

Metoda mea de creație este ușor neobișnuită, în sensul că aproape niciodată nu schițez mai multe versiuni ale unui obiect. Întregul proces este unul imaginar.

 

Conceptele, ideile și formele sunt modelate și transformate mintal ca într-o hologramă, iar momentul în care sunt transpuse pe hârtie, designul a fost deja gândit până la ultimul detaliu.

 

 

Fine Society: Știu că ai făcut multă documentare online înainte să lansezi Maestoso, ai folosit inclusiv crowdfunding și ai accesat fonduri europene. Cum simți că te-au ajutat internetul și instrumentele lui, ca antreprenor al secolului XXI?

 

Claudia Tecuceanu: Generația mea este norocoasă pentru că este ultima care a putut trăi și experimenta ambele lumi: cea în care informațiile le puteai acumula doar din biblioteci, reviste și cărți, dar și era internetului, în care informația este pretutindeni și trebuie doar să fii suficient de pasionat și interesat să descoperi lucruri.

 

Acest lucru ne-a făcut, cred eu, suficient de conștienți de beneficiile internetului în viața noastră.

 

Într-adevăr, înainte de a lansa Maestoso, a fost un întreg proces de documentare atât pe partea de business cât și din punct de vedere creativ.

 

Am căutat cele mai bune soluții că brandul să fie sustenabil din punct de vedere financiar încă de la început, iar accesarea unor fonduri europene ne-a ajutat să lansăm prima colecție și să punem bazele atelierului propriu.

 

Brandul Maestoso a fost gândit să își desfășoare activitatea în exclusivitate în mediul online, astfel că ne-am folosit de toate instrumentele pe care internetul și tehnologia ni le-au pus la dispoziție.

 

Faptul că iubesc să învăț întotdeauna lucruri noi, să fiu că un burete care absoarbe și acumulează informație nouă în permanentă, asta ne-a ajutat să facem anumite operațiuni in-house, de la modificări ale website-ului și programare html, până la creare și editare foto.

 

În secolul XXI instrumentele tehnologice pentru dezvoltare există, un antreprenor trebuie să aibă deschiderea și interesul să le descopere și să le aplice.

 

Fine Society: Pe o piață internațională atât de plină de obiecte, inspirații și viziuni, ce ți se pare că își dorește publicul consumator de produse premium din zilele noastre?

 

Claudia Tecuceanu:Mă bucură că percepția asupra luxului este într-o continuă evoluție.

 

Am depășit momentul în care oamenii își doreau doar un obiect frumos lipsit de semnificație, el trebuie – acum și pe viitor – să vorbească și despre sustenabilitate, etică în producție, transparență și trasabilitate.

 

Un brand trebuie să aibă o viziune clară a poveștii pe care o construiește, să fie capabil să te transpună în universul său și să te inspire.

 

 

Fine Society: Brâncuși a fost un element de inspirație în creațiile Maestoso de la început, iar acum cu „Genesis” relația s-a dus la următorul nivel. Cum ți-a venit ideea acestui colier care poate ascunde secrete și gânduri?

 

Claudia Tecuceanu: Pentru mine, arhitectura și lumea artelor în general sunt un izvor infinit de inspirație care mă atrage inevitabil ca un magnet.

 

Puritatea discursului vizual și a formelor simple prin care Brâncuși a reușit să captureze esența lucrurilor mi-a părut întotdeauna minunată.

 

Această primă colecție de bijuterii care poartă semnătura Maestoso marchează începutul brandului pe acest nou frumos teritoriu și am simțit că piesa principala trebuie să fie o metaforă a momentului originii.

 

Sculptura ovoidă “Newborn” evocă prin liniile sale sintetice întocmai acest mister al concepției și a stat la baza creării pandantivului Genesis.

 

Sistemul său discret și aproape invizibil de deschidere subliniază ideea că fundamentul unui design minimalist se clădește pe sensibilitate, iar înțelesurile sale trebuie descoperite, ele nu ți se înfățișează la prima vedere.

 

 

Fine Society: Pielea de cactus se numără printre materialele revoluționare ale viitorului, iar tu ai ales să aduci acest material în creațiile tale, după mătasea organică din care sunt realizate eșarfele și argintul reciclat. Cum a venit ideea?

 

Claudia Tecuceanu: Pielea naturală pe care o utilizăm în realizarea genților este un produs secundar al industriei alimentare.

 

Cu toate acestea, de-a lungul anilor am căutat în permanentă materiale inovatoare care să îndeplinească toate caracteristicile tehnice și estetice ale pielii naturale, dar ale căror surse să provină din mediul natural, să fie cu adevărat ecologice și cruelty-free.

 

Soluția tuturor acestor cerințe a venit tocmai din Zacatecas, Mexic, acolo unde o echipă tânără a dezvoltat o tehnologie prin care transformă frunzele de cactus Nopal într-un material organic, extrem de durabil și prietenos cu mediul, sub numele Desserto.

 

Majoritatea produselor din piele vegană lansate pe piață sunt toxice și dăunătoare pentru planetă și oameni, ele fiind realizate în întregime din materiale sintetice precum policlorura de vinil (PVC) sau poliuretan (PU), care sunt obținute folosind combustibili fosili periculoși.

 

Aceste materiale nu sunt biodegradabile la sfârșitul ciclului de viață și ajung să încarce mediul.

 

 

Pielea de cactus constituie una dintre cele mai bune alternative la aceste materiale și mi-am dorit să o aducem în România și să creăm o colecție manifest Eco-Vegan, pentru a deschide o poartă către viitor și a promova și mai mult sustenabilitatea în modă.

 

Fine Society: Cum vezi tu sustenabilitatea industriei de modă în următorii ani, mai ales că ai o colecție creată din resturi de piele, plantezi un copac pentru fiecare produs și ambalajele sunt toate reciclabile?

 

Claudia Tecuceanu: Abordarea sustenabilă este adânc înrădăcinată în ADN-ul brandului Maestoso și încercăm să ne îmbunătățim constant procesele și materialele utilizate, fie că vorbim despre recent-lansata piele de cactus sau ambalajele bijuteriilor d2w, o tehnologie prin care plasticul obișnuit este transformat cu ajutorul oxigenului în non-plastic, un material cu structura moleculară complet diferită și biodegradabil.

 

În prezent, există și este promovată o mișcare globală de a încetini moda și de a crește responsabilitatea pe care brandurile o au.

 

Publicul a devenit la rândul sau mai conștient de impactul asupra mediului și forțează industria să-și schimbe și să-și perfecționeze practicile.

 

Cred că are loc în acest moment o resetare a principiilor, sper doar ca aceasta să fie longevivă.

*******

Colecțiile Maestoso le găsiți pe site-ul oficial.

 

Pentru mai multe personaje, povești și inspirații, mă puteți urmări și pe contul meu de Instagram.

Foto: Maestoso

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK