Despre tot ce-i fin și fain

Baselworld 2018: Toate noutățile orologere de la Chanel

By 25 martie, 2018Happenings
read time 10 min
 
25 martie, 2018

Baselworld 2018: Toate noutățile orologere de la Chanel

Noutățile orologere Chanel de la Baselworld 2018 sunt spectaculoase și prețioase, dar în același timp purtabile. Ți le dorești la încheietură zi de zi, nu doar ca piese ocazionale, ceea ce este o performanță tipică pentru Chanel: să facă din ceva fin și exclusivist un mod de viață absolut firesc.

by

Chanel a serbat anul trecut 30 de ani de existență ca jucător în lumea ceasurilor fine, un interval relativ scurt pentru o casă franceză legendară, dar suficient de intens ca să conteze. De multe ori, vorbind despre ceasuri cu oameni care nu iau contact direct cu industria, am auzit – ca și despre Hermès sau Louis Vuitton – teoria că „hainele ți le iei de la un brand de haine, ceasurile de la un brand de ceasuri”. Sau, altfel spus, că sigur cei de mai sus nu fac decât niște ceasuri de modă.

 

Foarte greșit! Toate cele trei branduri menționate, iar în cazul de față Chanel, au investit milioane de euro în manufacturi orologere în inima Elveției, acolo unde se produc, de secole, toate brandurile de ceasuri cu istorie și renume. Angajații lor sunt oameni cu zeci de ani de experiență, provenind chiar de la acele case, iar milioanele investite s-au dus tocmai pe expertiza, know-how-ul și capacitatea de cercetare pentru a inova în acest domeniu.

 

Trăim într-o epocă în care totul este disponibil la distanță de un clic – cu condiția să poți susține acel clic cu bani – iar „learning curve”-ul este mult mai abrupt. Un brand nu mai are nevoie de 50 de ani ca să facă „trial and error” și să scoată prima complicație orologeră, ci o poate face în 2-3 ani, folosindu-se de toate mijloacele tehnologice și de experiența celor mai buni oameni din domeniu. Chanel a avut 30 de ani, anul acesta împlinește 31. Asta ca să încheiem discuția despre „ceasurile adevărate” versus restul ceasurilor.

 

Cât despre ceilalți doi jucători amintiți, Hermès și Louis Vuitton, și ei fac niște piese absolut incredibile, iar în momentul în care un brand cu renume în modă va mai anunța că se lansează în zona ceasurilor să fiți convinși că are deja în background o întreagă lume construită special în acest scop: de la manufactură la prototipuri, design, angajați, cercetători. E un domeniu atât de complex și delicat încât niciun brand mare nu-și permite să se joace cu propriul renume făcând ceasuri proaste.

 

Ca dovadă, cei de la Chanel au creat primul tourbillon de diamante din lume, stilizat în formă de cometă sau camelie, care le-a adus și Grand Prix d’Horlogerie de Genève.

Noutățile Chanel de anul acesta, de la Baselworld 2018:

BOY∙FRIEND

Are forma octogonală, ca tribut adus celebrei sticle de parfum Chanel N°5, dar și formei pe care o are Place Vendôme. Un design contemporan și clasic în același timp, cu unghiurile rotunjite și satinate. Așa cum îi spune și numele (BOY∙FRIEND, nu „boyfriend”), acest model se inspiră din linia ceasurilor masculine, pe care Coco Chanel o stăpânea la perfecție și în modă: multe dintre elementele devenite clasice ale liniei Chanel au fost, de fapt, împroprietăriri din moda masculină, precum jerseul folosit la lenjeria bărbătească sau matlasé-ul de la jachetele jocheilor.

 

 

Anul acesta, Chanel vine cu varianta skeletonizată a modelului BOY∙FRIEND, cu calibrul 3, adică al treilea mecanism creat 100% in-house, a cărui realizare a durat trei ani. Mecanismul este gândit în cercuri interconectate, într-o carcasă din aur beige, pentru a da senzația de adâncime și a scoate în evidență „inima” mecanismului.

 

Există și o versiune din aur beige de 18 carate, cu bezelul marcat de 64 de briliante și cureaua cu model de tweed, iar o altă noutate pentru 2018 este seria de BOY FRIEND cu variante de curele din piele de aligator, în mai multe culori. Fiecare astfel de ceas vine și cu o curea neagră, simplă.

 

 

 

 

 

 

 

 

CODE COCO

”Code”-urile Chanel sunt acele elemente simbolice devenite deja clasice pentru brand: mecanismul de închidere al genții 2.55, finisajul matlasat, nasturele sculptat de la jacheta din tweed sau chiar textura tweed-ului. De la acest veritabil ADN al brandului a pornit ceasul CODE COCO, o brățară flexibilă, care imită matlase-ul poșetei 2.55 și se închide, la fel ca aceasta, cu un clic.

 

Am ținut ceasul în mână și m-am „jucat” puțin cu el și este incredibilă flexibilitatea brățării: dacă în poze pare rigid și fix, în realitate se mulează perfect pe rotunjimea încheieturii. Noutatea pentru anul acesta este brățara din ceramică neagră, la fel de flexibilă și chiar mai ușoară decât cea clasică. Un ceas care poate fi și brățară, și ceas în același timp, în funcție de unghiul din care privești.

 

 

 

 

 

PREMIÈRE

Se numește așa fiindcă a fost primul ceas creat de Chanel, în 1987, și inspirat de acea formă octogonală a sticlei de Chanel no.5 și de forma Place Vendôme văzută de sus. Cert este că a rămas o piesă clasică, de 30 de ani încoace.

 

Noutatea în acest an este Première Rock Gold, variantă limitată la 1.000 de exemplare, cu cadranul-oglindă și brățară-lanț cu material textil care imită pielea. S-a preferat această variantă în locul pielii naturale fiindcă testele făcute de casa Chanel au arătat că materialul textil peliculizat asemeni pielii este mai rezistent pe termen lung, la purtare intensă.

 

MADEMOISELLE PRIVÉ

Lansată în 2012, același an în care casa Chanel a venit cu prima complicație orologeră importantă și cu primul premiu, Mademoiselle Privé reprezintă o serie de piese create pentru a marca timpul și istoria. Cadranele sunt sculptate manual sau împodobite cu pietre prețioase, mecanismele orologere sunt rafinate și gândite în cel mai mic detaliu, perlele, sideful și vechile tehnici artizanale sunt nelipsite și, un lucru care definește colecția, totul se poate. Nu există „imposibil”.

 

În principiu, dintre toate liniile Chanel Haute-Horlogerie, Mademoiselle Privé este zona de „Métiers d’Art” în care gravorii, gemologii, specialiștii în broderii, sculpturi, basoreliefuri, prelucrări de aur, toți se întrec în meșteșuguri pe același cadran de ceas. În 2013, o astfel de piesă – Mademoiselle Privé Camelia Brodé – cu cadranul brodat în mătase, folosind o tehnică de pictură cu acul, și-a adjudecat al doilea Grand Prix de Genève pentru Chanel, la categoria „Artistic Crafts”.

 

În 2018, Chanel prezintă pentru prima oară un ceas Mademoiselle Privé cu un calibru skeleton, Calibrul 2.1 Camélia Skeleton, creat in-house, în manufactura elvețiană Chanel. El există în două variante, ambele din aur alb de 18 carate, cu bezelul punctat de 60 de briliante și mecanismul skeleton cu 185 de briliante. Diferența dintre cele două este dată de faptul că unul are suprafața neskeletonizată a cadranului acoperită cu onix negru, iar celălalt cu 242 de briliante.

 

 

SERIA EXCLUSIVĂ J12

Lansat în 2000, ceasul Chanel J12 a fost primul care a „îndrăznit” să transforme ceramica într-un material suficient de prețios pentru orologeria fină. Pentru anul acesta, Chanel are o exclusivitate interesantă: 12 ceasuri unicat, care recrează pe cadranele lor câte o parte dintr-o compoziție abstractă creată de designerii casei. Împreună, cele 12 formează un poliptic.

 

 

Fiecare dintre piese va costa 37.500 de euro și – un element interesant – nu vor putea fi cumpărate împreună. Mai exact, chiar dacă să zicem că un miliardar pasionat de Chanel și-ar dori să aibă toate cele 12 piese pentru colecția lui, acest lucru va fi imposibil. Ele sunt făcute să fie cumpărate și purtate separat, fiecare pe încheietura altei persoane și, cine știe, poate într-o zi, peste ani, să fie „reunite” în cadrul unei expoziții, când vor fi deja vintage.

 

Ultimul ceas din serie, cel cu numărul 12 (ultimul din dreapta), a fost recreat și într-o variantă de serie, dar tot în ediție limitată, adică doar 1.200 de exemplare în alb și 1.200 de exemplare în negru.

 

 

 

De asemenea, tot pentru colecționari există și o variantă de J12 din 38 de milimetri, limitată tot la 1.200 de exemplare, din ceramică albă și oțel, cu un cadran din sidef roz și 12 diamante indicând orele. Cu o rezervă de 42 de ore, acest mecanism automatic rezistă până la 200 de metri adâncime.

MONSIEUR DE CHANEL

Anul acesta, colecția bărbătească de la Chanel, botezată nimerit „Monsieur de Chanel”, se îmbogățește cu câteva piese de neuitat, unele dintre ele disponibile în doar câteva exemplare sau într-unul singur, printre care un cronograf de birou, inspirat de un obiect iconic din apartamentul lui Coco Chanel. Am scris despre toată seria Monsieur de Chanel de la Baselworld 2018 AICI.

 

Foto: Chanel