Despre tot ce-i fin și fain

Cum am învățat să călătoresc singură. Și o poveste de dragoste

By 13 ianuarie, 2018Travels
read time 5 min

13 ianuarie, 2018

Cum am învățat să călătoresc singură. Și o poveste de dragoste

Primul city-break pe care l-am făcut vreodată de una singură a fost în Germania, la Köln, în urmă cu 11 ani. Colonia sau Cologne, cum mai este numit orașul, a fost locul care m-a învățat cum să fiu doar „eu cu mine” și m-a ajutat să mă bucur de toate vacanțele solo care au urmat. Tot de Germania se leagă și o poveste de dragoste ușor neverosimilă (dar complet reală), dar și un concurs prin care și voi puteți câștiga propriul vostru city-break.

by

Primul loc în care am călătorit de una singură, într-o escapadă de weekend doar eu cu mine, a fost Köln. Nu mă întrebați de ce și cum, pur și simplu a fost o atracție instantanee. Locuiam în Olanda la momentul respectiv și țin minte doar că am pus degetul pe hartă către orașul al cărui nume îmi suna cunoscut și promițător. După ce am văzut două-trei fotografii cu domul din Köln, mi-am luat bilet de tren din Amsterdam în Köln  și cazare la un hotel cât mai aproape de piață.

Aveam să descopăr la sosirea la hotel că fereastra mea dădea fix spre dom, deși nu rezervasem vreo cameră specială cu vedere. În prima seară am stat o oră în geam, admirând piața pustie și arhitectura catedralei care părea atât de aproape de mine…. Îmi cădeau ochii de somn, dar mi se părea că trăiesc un moment de grație și parcă aș mai fi vrut să mă bucur un pic de ideea că sunt într-un loc atât de frumos, doar eu cu mine, și că îmi e bine așa.

Chiar și acum, într-un top al experiențelor de călătorie memorabile, acea seară petrecută „eu cu domul din Köln” n-o voi uita. Poate și de asta, Köln-ul mi-a deschis apetitul să cunosc mai bine Germania, dar este orașul în care n-am mai revenit niciodată, am vrut să păstrez amintirea. Sau, ca să parafrazez o frază clasică: eu și Köln-ul vom avea mereu acea seară de septembrie.

În Köln m-am plimbat prima dată pe străduțe de una singură, am mâncat wurst și specialități locale, mi-am exersat germana mea chinuită, am vizitat Muzeul Ludwig (cu niște opere de Andy Warhol și Lichtenstein, doi dintre preferații mei) și m-am urcat, bineînțeles, în turla domului. Cel mai bine m-am simțit acolo, în turla de 157 metri înălțime (a doua ca înălțime din toată Europa), cu vedere panoramică asupra orașului. Relația mea cu înălțimile o știți deja: dacă există un punct înalt într-un oraș, e musai să-l urc eu. Domul din Köln a fost printre primele experiențe care mi-au deschis apetitul pentru asta.

Tot acolo mi-am făcut primul selfie, care nu era propriu-zis un selfie, ci mai mult un soi de „Do It Yourself” fotografic: fiind singură-cuc, voiam să am o amintire vizuală cu mine acolo, iar singurul mod de a o produce era întorcând aparatul foto spre mine și încercând să fotografiez în orb. După multe poze cu jumătate de bărbie, un ochi și o sprânceană sau cu cerul, am reușit să scot ceva onorabil. Încă am acele imagini pe undeva.

Am ales instinctiv Germania la momentul respectiv, dar îmi dau seama acum că a fost o intuiție bună pentru primul loc în care să călătoresc singură, ca o mini-vacanță solo. M-am simțit în siguranță, așa cum m-am simțit după aceea și în Bonn, Stuttgart, Nürnberg, München și peste tot unde am fost. Într-un fel, mi-a deschis pofta de a vedea lumea. ”On my own”.

Ce-mi place în Germania este că totul e organizat și clar, că oamenii vorbesc engleză și – chiar dacă nu vorbesc prea bine – mi s-a întâmplat să solicit indicații spre o anumită stradă și să se străduiască să-mi explice prin limbajul semnelor, doar ca să nu mă refuze. Știu că se vorbește adesea de „răceala” germanilor, dar mie mi s-au părut pur și simplu rezervați și bine-înfipți în viețile lor. Și eu sunt o solitară de felul meu, așa că i-am înțeles și m-am simțit ca printre ai mei. Nu trebuie neapărat să fii familiar cu toată lumea ca să poți fi de ajutor când e cazul.

La mulți ani după vizita mea, mi-a plăcut foarte tare când am citit într-un articol de pe site-ul Organizației Germane pentru Turism cum că orașul Köln este mai puțin oraș și mai mult o stare sufletească de bucurie. Am rezonat din prima. Nu mă gândisem la asta, dar într-adevăr este un oraș cald și plin de viață în tot timpul anului, iar în momentele de sărbătoare cu atât mai mult.

Și, că veni vorba despre viață și sărbătoare, cu adevărat spectaculos la Köln este carnavalul care are loc în fiecare an, pe 11.11, debutând la orele 11:11 fix. Nicio secundă în plus. În perioada celebrării carnavalului, băutura națională a orașului – berea Kölsch – curge în cascade, piațetele se aprind sub lumini de sărbătoare, toată lumea se îmbrcacă în costume și starea sufletească de bine crește exponențial.

Tot în Köln se află și muzeul ciocolatei, probabil deloc străin de starea sufletească de bucurie a locuitorilor, iar de numele alternativ al orașului – Cologne – se leagă denumirea unui produs de parfumerie pe care cu toții îl cunoaștem: apa de colonie sau „colónia”. Prima „colónie” a fost inventată de Johann Maria Farina, în 1709, și este începutul parfumurilor așa cum le știm astăzi. Pe lângă prima „fabrică de parfum” din lume, Köln-ul are și ceea ce este unanim considerat a fi cel mai vechi târg de artă din lume, Art Cologne, organizat în fiecare an.

Pentru că am bătut mult Franța în lung și-n lat și fiindcă am spus în cele patru zări cât îmi place stilul și cultura lor, foarte mulți dintre oamenii care mă cunosc se miră când le spun că mă simt acasă în Germania. N-am locuit nicio zi acolo și nici nu vorbesc fluent limba lor, dar mi-e bine de câte ori mă duc. Nu știu dacă e o chestiune de genă care se manifestă undeva discret pe fundal – străbunica mea avea rădăcini germane – sau dacă pur și simplu împărtășim aceeași plăcere a disciplinei și a lucrurilor aflate la locul lor. Cert este că în Germania am un sentiment de tihnă pe care am observat că-l găsesc greu în alte părți.

… și o altfel de poveste

Cu prima mea vizită în Germania – prima dată când am pus piciorul acolo, în scop profesional –  am o poveste inedită, pe care n-am spus-o până acum, cel puțin nu în public. Prima oară când am ajuns în Germania a fost în ianuarie 2004, la Frankfurt, ca reprezentant al unei companii, la un târg. Din acele trei zile a ieșit o poveste întinsă pe ani buni. Total improbabilă, platonică, dar demnă de o telenovelă.

Pentru că orarul târgului se încheia la o oră târzie, iar magazinele au program în Germania până la ora 20:00, niciodată nu ajungeam la timp de la Messe în centrul orașului. Abia în ultima seară de târg, când am demontat standul și am terminat mai devreme, m-am trezit cu 2-3 ore libere să vizitez centrul și să arunc o privire prin magazine. Se întâmpla în epoca în care H&M și Zara mai aveau vreo 10 ani până să vină la noi, deci miza era destul de mare pentru o fată de 20 ani. Atât aveam pe-atunci.

În timp ce mă uitam atentă la o pereche de cerecei, la parterul magazinului Karlstadt, m-am trezit lângă mine cu un băiat brunet, înalt și foarte frumușel, care mi-a spus ceva într-o germană complet neinteligibilă pentru mine, trecând ulterior pe engleză. În esență, omul voia să mă scoată la o cafea. Chiar acum sau mâine sau oricând voiam eu. I-am explicat politicos că eu n-am venit în Germania să beau cafea, ci să lucrez, și că intenționez să-mi folosesc cele două prețioase ore libere în mod cât mai eficient pentru garderoba mea. Ah, iar mâine plec acasă, așa că nu se poate.

După 20 de minute de dialog tip „ping-pong”, în care el îmi cerea telefonul, eu îi spuneam că nu i-l dau fiindcă nu are sens și tot așa, m-am uitat la ceasul care arăta că timpul trece în defavoarea mea și că mi se închid magazinele îndelung-visate și i-am întins o carte de vizită. „Oricum n-o să mai auzim unul de altul niciodată, măcar am scăpat de el și-mi văd de treabă cu cumpărăturile”, mi-am zis eu în gând.

Greșit. Timp de peste 10 ani, acel băiat – student la medicină în Frankfurt, după cum s-a dovedit – m-a sunat în fiecare an de Paștele ortodox, de Crăciun și de Revelion, plus de vreo alte câteva ori pe an, la întâmplare, doar ca să vorbească cu mine. Pe atunci nu aveam Facebook și HI5, nu ne-am trimis poze, deci după primii 5-6 ani de discuții era foarte clar că nici unul nu mai știa foarte clar cum arată celălalt. Ne văzuserăm cândva, 20 de minute, lângă un raft de cercei de la Karlstadt.

Totuși, de fiecare dată îl întrebam de ce mă tot sună, iar el îmi spunea că nu și-a pierdut speranța că noi doi vom bea o cafea împreună în Frankfurt. Și că el are răbdare. Vorbeam despre lucruri absolut aleatorii și fermecătoare, acel gen de lucruri despre care nu mai povestește nimeni acum la telefon: cărți, muzică, viață, lucruri pe care ni le dorim.

Prin 2011, când eram îndrăgostită lulea de cineva, i-am spus asta. Nu i-am zis explicit să nu mă mai sune, dar a înțeles și singur că nu prea mai are loc cu cafeaua lui. Mi-a trimis ulterior un mesaj sms lung, prin care îmi spunea, în esență, că i-a făcut plăcere să facem parte unul din viața celuilalt. Pentru că, într-un fel, chiar am făcut, iar asta a fost una dintre cele mai stranii și fermecătoare povești ale mele. Nici măcar nu pot să-i spun poveste „de dragoste” propriu-zisă, fiindcă a fost mai mult o prietenie platonică foarte frumoasă, total improbabilă pentru vremurile pe care le trăim. E mai degrabă genul de poveste pe care o auzi în istorisirile bunicilor.

Acum vreo doi ani, m-a găsit și mi-a scris pe Facebook. Mi-a trimis un mesaj în care îmi povestea că și-a luat diploma de medic, că s-a căsătorit și că e foarte fericit. Soția lui e româncă. Recunosc că am zâmbit în sinea mea citind acel paragraf. Poate acesta fusese rolul meu în povestea lui, cine știe? Cert e că m-am bucurat din toată inima, așa cum te bucuri pentru un prieten. Chit că nu l-ai văzut decât 20 de minute, în fața unui raft cu cercei de la Karlstadt.

Nu uitați că până pe 21 ianuarie vă puteți înscrie pe site-ul Organizației Germane pentru Turism (Germany.Travel) la un concurs cu premiu atrăgător: un city-break la Frankfurt, pentru două persoane, cu transportul și cazarea plătite. Nu trebuie decât să răspundeți la câteva întrebări de pe pagina concursului (cu date ajutătoare, dacă nu sunteți sigur de vreunul dintre răspunsuri) și să vă completați datele. Un city-break într-un loc atât de frumos e un mod bun de a începe anul, mai ales că este câștigat! Iar partea și mai bună este că, fiind pentru două persoane, are cine să vă facă poze în toate locurile minunate pe care le-ați putea vedea.

Fotografii: Organizația Germană pentru Turism (Germany Travel)

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK

14 Comments

• Mihaela spune:

De departe , articolul meu favorit ! Multumesc ca ai impartit o poveste atat de frumoasa cu noi !

• diana spune:

Te-am descoperit de curand, imi umplu sufletul de bucurie citindu-te ,imaginandu-ma pe urmele tale. BINE CA EXISTI, sa fii fericita si iubita, Diana

• Ana spune:

Buna,
    Te-am descoperit abia azi. Este al 2-lea articol pe care il citesc. M-ai fermecat.
    Stiu ce voi face azi, te voi citi. Ai un stil aparte. Felicitari pentru ce faci.

P.S. Mi-ai dat curaj sa merg intr-un solo trip 🙂

• Dana spune:

Asa e Varsovia pentru mine 🙂 Primul loc in care am fost singura si inainte sa ajung, mi-era frica de un oras nou, in care nu o sa stiu ce sa vizitez, nu vorbesc limba, nu cunosc pe nimeni, ma gandeam ca o sa stau in camera de hotel toata ziua. Dar a fost complet invers. Suna ciudat, dar mi se pare ca orasul ala m-a luat in brate si a avut grija de mine. Ma uitam pe vederile din magazinele de suveniruri si mergeam unde parea frumos. Nu prea imi place sa ma duc in muzee sau in locuri turistice. M-am plimbat pe unde am vazut si cand voiam inapoi la hotel, cautam pe harta unde sunt si mergeam pe jos inapoi. Pe vremea aia nu erau telefoane cu gps.
    Atunci am prins incredere si am fost in mai multe locuri singura. Si toate excursiile imi sunt atat de dragi.

• Cezara spune:

Savuros articolul! Rar citesc povesti pe facebook, mi se pare un loc in care superficialitatea acapareaza totul. Am reusit sa ma transpun in Koln, privind cu emotie dom-ul, am reusit chiar sa imi inchipui tanarul sarmant pe care l-ai intalnit in fata raftului cu cercei… Mi-as dori sa citesc un roman scris de tine! Cred ca am mai adaugat pe lista o noua scriitoare preferata! Abia astept sa ma apuc de citit toate postarile tale! Felicitari si mult succes in cobtinuare om frumos!

• Iti multumesc pentru acest mesaj frumos 🙂 Mi-ai incalzit inima. Cat despre roman… si eu sper, in curand. Am publicat o carte de povesti scurte in 2012, dar au fost doua tiraje sold-out si nu se mai gaseste acum. Lucrez la altceva acum.

• Laura spune:

Draga mea Diana,
    Nici nu poti sa-ti inchipui cum stau cu sufletul la gura, asteptind un post nou. Si iata-l, plin de candoare si sensibilitate, cu o picatura de Serendipity (chiar daca nu a avut un final) si romatism.
    Am trecut mereu prin Germania, in migratia mea anuala intre Olanda si Sicilia, insa nu am fost niciodata atrasa sa explor.
    Pina la postul tau despre tirgul de bijuterii din Basel si permanenta intr-un hotel panoramic din Freiburg. Dupa doar citeva luni m-am oprit in acelasi hotel si ti-amurmat exemplul, m-am oprit sa respir, sa vad, sa-mi umplu plaminii de noi parfumuri. Si de atunci in fiecare an descopar un noi colt de Germania, si m-am indragostit de un loc fermecator, aproape de Coblenz, se numeste Schloss Burgbrohl Wellness- & Tagungshotel si trebuie musai sa-l vizitezi. De-abia iesita din castel, urci 3 minute pe o strada aproape verticala 🙂 si te trezesti deasupra oraselului, intr-un colt de paradis, unde daca ai noroc vei intilni cerbi si caprioare. Te sfatuiesc sa mergi la sfirsitul lui octombrie cind culorile toamnei iti vor incalzi sufletul.
    Iti multumesc pentru acest blog si pentru prezenta ta constanta pe Facebook si Instagram! Nu am reusit sa gasesc cartea ta insa chiar si asa, mi-ai deschis sufletul, m-ai calauzit, m-ai invatat sa vad si sa simt din nou, sa-mi redescopar sensibilitatea. O fi pentru ca sunt amindoua din zodia pestilor ?!

P.S. Te rog fie-ti mila si schimba marimea caracterelor din „leave a reply”. Sunt atit de mici incit mi-e greu sa citesc ceea ce scriu….

• Draga Laura, iti multumesc din toata inima pentru comentariul scris cu atata caldura si pentru recomandarea ta. Am pus pe lista hotelul in care au fost tu 🙂
      Legat de caractere: o sa vorbesc sa vedem daca le putem face mai mari. Ele apar mari cand se publica efectiv comentariul, dar nu m-am gandit la celalalt font 🙂 Ca pont, in general cand o pagina are scris mic, eu il maresc din browser. In iOS este Command si tasta (+) pana cand se mareste la dimensiunea dorita. In Windows cred ca e Ctrl cu Plus, tot asa. Dar investighez si cu marimea 🙂

• Corina Szigeti spune:

O poveste incantatoare!
    Ma bucur mult sa te citesc, de cate ori postezi!
    Esti o incantare in lumea asta de superficialitate❣️