Despre tot ce-i fin și fain

Cum se sărbătorește viața, la 280 de ani: Moët & Chandon în luminile cabaretului

By 19 noiembrie, 2023Lifestyle
read time 3 min
 
19 noiembrie, 2023

Cum se sărbătorește viața, la 280 de ani: Moët & Chandon în luminile cabaretului

Moët & Chandon a împlinit 280 de ani de existență și de scris istorie, de la băutura cu care Napoleon Bonaparte își celebra victoriile până la prima șampanie stropită vreodată pe un podium de racing. Am fost la Belgrad pentru aniversarea a două secole de trăit și celebrat viața, la intensitate maximă.

by

Este cea mai mare casă producătoare de șampanie din lume, titlu și subiect de melodii (primul vers din Killer Queen a formației Queen începe cu o referință la Moët & Chandon: She keeps her Moët & Chandon/In her pretty cabinet) și unul dintre simbolurile luxului contemporan.

 

Totodată, este și unul dintre numele de brand care atrage cel mai mare număr de confuzii în privința pronunției.

 

Deși este o casă eminamente franceză, din provincia Champagne – singurul loc din lume care poate produce, oficial, băutura numită șampanie – Moët & Chandon nu are o pronunție pe de-a-ntregul franceză.

 

Deși „t”-ul final ar fi în mod normal silențios în limba lui Victor Hugo, cel dintâi Moët al dinastiei nu era francez, ci olandez.

 

Chiar dacă familia Moët s-a mutat în Franța în secolul XV, și-a păstrat cu mândrie originile olandeze, prin urmare, Moët se pronunță exact așa cum se scrie, cu tot cu t-ul final.

 

Casa a fost creată în 1743 de către Claude Moët, în timp ce Chandon a apărut un secol mai târziu, când Pierre-Gabriel Chandon de Briailles s-a căsătorit cu o descendentă a familiei Moët, pecetluind astfel cel mai faimos nume de brand din lumea șampaniei.

 

 

 

Iar dacă veți spune că Dom Perignon este, de fapt, cel mai cunoscut nume din această lume strălucitoare a șampaniei, ei bine casa Moët & Chandon este și producătorul Dom Perignon, dar și al celebrului coniac Hennessy.

 

De aici vine și numele unuia dintre cele mai mari conglomerate din industria luxului, colosul LVMH, acronim care înseamnă, de fapt, Louis Vuitton Moët Hennessy.

 

Aniversarea a 280 de ani de Moët & Chandon a avut loc la Belgrad, într-un spațiu potrivit temei de anul acesta: ”Celebrating Life, since 1743”.

 

Spectacolul de muzică, dans și arte vizuale pus în scenă de Milan Gromilić, directorul artistic al clubului de cabaret Lafayette Belgrad, a avut ca temă celebrarea vieții, în toate formele ei, de la mari victorii până la momente profunde de bucurie personală.

 

Dacă, de multe ori, brandurile își creează poveștile din condei, Moët & Chandon are o istorie presărată concret cu momente în care viața a fost sărbătorită și celebrată cu această licoare prețioasă: se spune că Napoleon își sărbătorea victoriile cu șampanie Moët, la nunta lui Charles cu Diana, în 1981, s-a băut doar Moët & Chandon, iar Elizabeta a II-a a acordat casei un „Royal Warrant”, brandul devenind băutura predilectă la toate evenimentele regale.

 

Ca element anecdotic: primul moment în care câștigătorul unei curse auto – în speță, Dan Turney – a avut inspirația să ia o sticlă de șampanie și, în euforia victoriei, să stropească cu ea în jur se întâmpla în 1967 la Le Mans, iar acea sticlă era o sticlă Jerboam de Moët & Chandon, adică echivalentul a trei litri de șampanie (în timp ce mai-cunoscutul Magnum are 1,5 litri).

 

Așa cum am avut ocazia să povestim pe îndelete la Belgrad cu reprezentanții și ambasadorii internaționali ai brandului, valorile supreme ale Moët & Chandon sunt constanța, precizia și finețea, la care se adaugă, firește, doza consistentă de strălucire pe care o inspiră brandul.

 

Imaginea plină de stil și glamour a Moët & Chandon are însă la bază ceva eminamente concret și cuantificabil: munca elaborată a unor specialiști care au, în fiecare an, o misiune complicată: să creeze, din condiții climaterice complet diferite și schimbătoare, o băutură care să își păstreze identitatea și gustul inconfundabil.

 

Deși cele trei tipuri de struguri sunt aceleași – Pinot Noir, Chardonnay și Pinot Meunier – munca de vinificare este un proces de imaginație, creativitate și știință.

 

Clasicul Moët Brut Impérial este produsul unui proces care seamănă mai curând cu activitatea unui curator: pentru că brandul are suprafețe ample de vie în toate cele cinci zone importante ale regiunii Champagne, echipa de oenologi poate alege o combinație a celor mai buni struguri ai fiecărei zone.

 

Cât despre Grand Vintage-urile Moët, ele sunt realizate din strugurii unui singur an, considerat excepțional de bun după standardele casei, iar în ultimii 181 de ani doar 76 dintre aceștia s-au ridicat la înălțimea exigențelor.

 

La evenimentul de la Belgrad, viața – așa cum este ea – a fost celebrată prin servirea invitaților cu Grand Vintage-ul Moët & Chandon din 2004.

 

Puteți urmări mai jos experiența Moët & Chandon de la Belgrad, prin două materiale video de 30 de secunde fiecare:

Foto: Stefan Jovanović

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK