Despre tot ce-i fin și fain

Girard-Perregaux a creat un ceas inspirat de automobilele Aston Martin

By 3 iunie, 2021Lifestyle
read time 5 min
 
3 iunie, 2021

Girard-Perregaux a creat un ceas inspirat de automobilele Aston Martin

Disponibil în doar 18 exemplare în toată lumea, primul ceas rezultat din colaborarea între brandul orologer Girard-Perregaux și brandul auto Aston Martin pare că sfidează legile gravitației. Numele este sugestiv: Tourbillon with Three Flying Bridges – Aston Martin Edition

by

Jargonul tipic orologer, la care se adaugă detaliile istorice și conexiunile temporale, poate părea ermetic, dar odată ce-i prinzi logica, toate piesele cad la locul lor. Nu doar în mecanism, ci și în mintea ta.

 

Noul ceas realizat de casa elvețiană Girard-Perregaux în parteneriat cu legendarul brand Aston Martin, în doar 18 exemplare a câte 146.000 de dolari fiecare, a fost o piesă de colecție dinainte de a ieși pe piață.

 

În contextul istoriei Girard-Perregaux însă, noul Tourbillon with Three Flying Bridges – Aston Martin Edition reprezintă mult mai mult decât o noutate sau o lansare în plus în lumea orologeriei.

 

Pentru veritabilii colecționari, cele trei punți vizibile de pe fața ceasului, care par că levitează, fiind prinse doar în partea de jos – de unde și denumirea de „flying bridges” – reprezintă unul dintre simbolurile Girard-Perregaux.

 

În 1889, la acea expoziție universală care a dat lumii Turnul Eiffel, ceasornicarul Constant Girard, fondatorul casei Girard-Perregaux, a fost premiat cu medalia de aur pentru primul ceas de buzunar tourbillon cronometru cu trei poduri paralele din aur, denumit La Esmeralda.

 

În ultimul secol, cele trei poduri – având ca rol încadrarea și fixarea mecanismului orologer –  au devenit parte integrantă din designul și farmecul pieselor Girard-Perregaux.

 

În același timp, brandul Aston Martin are elementele sale distinctive, precum designul grilei de radiator din față, realizată prima dată pentru un model de la finalul anilor ’50.

 

Designul bun înseamnă design bun, indiferent că vorbim despre un ceas sau despre o mașină, principiile sunt aceleași”, a punctat Marek Reichman, vicepreședinte executiv Aston Martin.

 

Așadar, primul ceas realizat de către Girard-Perregaux în parteneriat cu Aston Martin – asociere care datează, oficial, din februarie 2021 – nu putea fi decât o celebrare contemporană a istoriei celor două branduri.

 

În mod atipic, rezultatul nu este un ceas sport, cum a fost cazul cu numeroase colaborări dintre branduri orologere și branduri auto, ci este o piesă sculpturală și spectaculoasă, cu multe detalii arhitecturale.

 

Un prim element unic îl reprezintă bezelul – inelul exterior care înconjoară și fixează cadranul ceasului – care în cazul de față nu există în fapt, fiind doar sugerat estetic.

 

Mai precis, în locul unui bezel extern, GP se folosește de forma atipică a indicilor de oră pentru a crea o demarcație vizuală a cadranului, fixându-l pe acesta în câteva puncte.

 

Nici cadranul nu există în sens tradițional, el fiind înlocuit de varianta skeletonizată a mecanismului, aflat astfel complet la vedere.

 

În afară de punctele de fixare a indicilor de oră și de arătătoarele sub formă de sabie, tot ceea ce se află sub cadran este mecanismul însuși.

 

Inima ceasului.

 

Dincolo de cele trei punți iconice, tourbillon-ul așezat în dreptul orei șase are o cușcă sub formă de liră, un alt element comun tuturor mecanismelor tourbillon realizate de Girard-Perregaux din secolul XIX încoace.

 

 

Tourbillon-ul în sine are doar 0,25 de grame și 79 de componente, ceea ce îl face extrem de ușor, reducând considerabil forța de frecare.

 

În acest fel, se îmbunătățește și rezerva de putere, ajungând la 60 de ore.

 

În dreptul orei 12 se află balansierul, cu tot cu spiralul balansierului, și cu un micro-rotor din aur alb, aproape invizibil, așezat special pentru a nu încărca sau distrage atenția de la arhitectura simplă și sculpturală a ceasului.

 

Pe verticala rotorului se află și singurul branding care sugerează parteneriatul: numele Aston Martin inscripționat cu Lume, pigmentul fosforescent care permite componentelor de ceas să lumineze în întuneric.

 

 

Elementul central spre care conduc toate inovațiile tehnice ale modelului este unul simplu și aproape poetic.

Mecanismul pare că plutește în interiorul carcasei de safir, de unde și denumirea oficială a modelului, de tourbillon cu „flying bridges”, poduri zburătoare în traducere mot-a-mot.

 

Inclusiv cureaua este o trimitere simbolică spre trecut: designul ei amintește de mașinile de epocă ale brandului Aston Martin.

 

Ca execuție tehnică, ea este realizată dintr-o combinație între pielea de vițel și aliajul revoluționar Girard-Perreagaux, acesta din urmă reprezentând îmbinarea dintre cauciuc și aur alb.

 

PENTRU CE MAI ESTE FAIMOS GIRARD-PERREGAUX?

 

De la începuturile sale, Girard-Perregaux a patentat peste 80 de invenții, inclusiv un eșapament care poartă numele fondatorului său: „Eșapamentul Constant”.

 

Mecanismul eșapamentului permite transmiterea către balansier energia înmagazinată într-un arc denumit barilet.

 

De precizia eșapamentului depinde precizia ceasului, în special pe partea de cronometre, iar ceasornicarii caută constant moduri de a îmbunătăți și inova modul său de funcționare.

 

În 2008, eșapamentul Constant venea cu o soluție tehnică total diferită de ceea ce fusese înainte: are cinci piese, esențială fiind o lamă de siliciu subțire cât un fir de păr (se vede în imagine) care distribuie energia în mod constant.

 

 

Astfel, deși alimentat de o sursă de energie variabilă, eșapamentul livrează impulsuri de energie constantă, deschizând perspective noi pentru orologerie.

În România, găsiți brandul Girard-Perregaux la Orologeria Galt.

Foto: Girard-Perregaux