Despre tot ce-i fin și fain

ICONS OF PORSCHE: festivalul de mașini clasice, artă și cultură care celebrează puterea comunităților

By 28 noiembrie, 2022Culture, Lifestyle, Travels
read time 10 min
 
28 noiembrie, 2022

ICONS OF PORSCHE: festivalul de mașini clasice, artă și cultură care celebrează puterea comunităților

Am fost singurul jurnalist din România prezent la cea de-a doua ediție Icons of Porsche, în Dubai. Organizat timp de două zile, în Dubai Design District, festivalul nu este o celebrare a unui brand auto, ci a oamenilor care l-au transformat în stil de viață și material de visare.

by

La evenimentul Icons of Porsche din Dubai eu nu am văzut oameni veniți de dragul unui brand, ci oameni veniți să onoreze felul în care își doresc să trăiască.

 

Aceasta ar fi, într-o frază, revelația celor două zile de festival petrecute în Dubai, pe care am scris-o dintr-o răsuflare.

 

Având în vedere locul în care se petrece festivalul, recunosc că plecasem cu o doză de prejudecată pe care mi-o asum și pe care o pun pe seama faptului că lifestyle-ul emirati nu este chiar pe gustul meu.

 

Când am primit invitația de a fi singurul jurnalist român prezent la Icons of Porsche 2022, am fost onorată și entuziasmată sincer de ideea de a participa la un eveniment de o asemenea anvergură: 31.000 de metri pătrați de activități și activări atent gândite de Porsche.

 

Totuși, din buzunarele mai adânci ale minții îmi ieșeau periodic, ca niște declanșări enervante de bliț direct în ochi, imagini stereotipe cu miliardari excentrici dornici să-și etaleze bogăția.

 

De fiecare dată alungam imaginea și îmi spuneam, ca pentru sine, că voi face abstracție de asemenea personaje și mă voi concentra pur și simpu pe povestea și magia Porsche.

 

Nu credeam sub nicio formă că tocmai oamenii vor fi, de această dată, descoperirea mea.

 

Nu doar noul model 911 Dakar, nu mașinile clasice, nu anvergura evenimentului. Ci ei, oamenii veniți cu acele mașini clasice, oamenii care au făcut efortul de a veni din toată regiunea pentru ca o lume întreagă să aibă ocazia să se uite la mașinile lor, iar ei la mașinile lumii.

 

Icons of Porsche a fost o surpriză din toate punctele de vedere.

 

Mi-a consolidat fascinația pentru acest brand, trezită irevocabil încă de la prima mea experiență Porsche din Muntenegru, dar mi-a schimbat ușor și percepția despre Dubai, un loc în care am fost de peste șase ori și care nu credeam că mă mai poate surprinde. Și sigur nu într-un mod care să merite povestit într-un articol.

 

 

În cele două zile de festival, am văzut un altfel de Dubai și am văzut cu totul altfel întreaga regiune, fiindcă nimic nu a fost despre opulență sau ostentație, lucruri pe care ne-am obișnuit să le asociem acestui loc al premierelor și al recordurilor absolute care încep cu „prima”, „singura”, „cea mai”.

 

M-a dus cu gândul la Mykonos, un alt loc făcut pe același calapod, pe care l-am descoperit abia când am dat la o parte straturile de ostentație și am ales acele experiențe și locuri care mi se potriveau mie.

 

De când am scris despre Mykonos-ul „altfel” („Mykonos nu este cum crede lumea” se numea articolul) multe persoane mi-au scris să-mi spună că le-am schimbat părerea despre Mykonos, iar acum cred că mi s-a întâmplat mie același lucru cu Dubaiul, datorită acestui eveniment.

 

Deși densitatea de ceasuri Patek Philippe și respectiv poșete Hermès pe metrul pătrat putea marca un nou record absolut chiar și pentru Dubai, la Icons of Porsche nu am văzut niciun strop de ostentație și de show.

 

Am văzut, în schimb, oameni care se bucurau ca niște copii, admirându-și unii altora mașinile ori văzând cum alți oameni le privesc și le admiră nuanțele ieșite din comun și caii putere de sub capotă.

 

 

Am văzut o comunitate în adevăratul sens al cuvântului, formată atât din posesorii de Porsche cât și din iubitorii de mașini veniți să se bucure de lumea construită pentru două zile în deșert.

 

Am trecut pe lângă fiecare mașină de mai multe ori, am privit cu atenție și exact asta mi-a rămas în minte: bucuria împărtășirii.

 

Brusc, nu mai conta cine are sau nu are Porsche, cine nu va avea niciodată sau cine are 20 de nuanțe de 911 în garaj: toată lumea era încântată să vorbească despre mașini (sau să gesticuleze, acolo unde era bariera lingvistică), să se pozeze cu ele și să petreacă două zile în universul Porsche.

 

De-a lungul timpului am fost la mai multe evenimente Porsche – ca jurnalist de lifestyle, nu ca jurnalist de automotive – tocmai pentru că Porsche nu e doar un brand auto, ci un stil de viață. Mi-e greu să explic o stare de spirit, dar cel mai bun mod de a o înțelege este cu un drive-test.

 

 

La mine așa s-a produs declicul: ai senzația că mașina te îmbrățișează, că fiecare detaliu al ei este gândit pentru tine și ți-ai dori să conduci până se termină combustibilul din rezervor, doar că să te bucuri de acea senzație.

 

Deloc întâmplător, Porsche nu este o mașină de care te plictisești sau o dai pe una mai nouă după doi, cinci sau zece ani, deși firește că poți face și asta.

E o mașină cu care dezvolți o relație și care nu devine niciodată veche, ci doar se așază mai bine în viața ta. Devine clasică, de facto.

 

Cel mai bun exemplu: cu ocazia celebrării a 20 de ani de Cayenne anul acesta, în regiunea Golfului câteva mașini Cayenne pre-owned din primele generații au fost ușor actualizate, folosindu-se accesoriile și noutățile Porsche apărute din 2002 încoace.

 

O parte dintre ele au fost expuse la Icons of Porsche, iar entuziasmul a fost atât de mare încât, dintr-un proiect de pasiune a devenit un posibil proiect lucrativ, cu mulți clienți entuziasmați de perspectiva de a cumpăra un Cayenne de acum 20 de ani, care îmbină atât noutatea cât și istoria.

 

 

 

 

 

 

 

 

CE ÎNSEAMNĂ, DE FAPT, ICONS OF PORSCHE?

 

Icons of Porsche este un festival organizat anual de Porsche în Dubai, pentru regiunea Orientului Mijlociu, și care a ajuns la a doua ediție.

 

Nu este un festival auto, nici un show auto, este un festival de artă, cultură și mașini clasice și exact aceasta este percepția pe care o ai când ești parte din poveste.

 

În cadrul unui „oraș în oraș”, Porsche a amenajat cinci zone, ca niște cartiere în toată regula.

 

Community Village: zona care a pus în valoare comunitatea Porsche și Porsche Club și unde au fost expuse modelele clasice.

 

Design Factory: universul de design al brandului și Porsche Exclusive Manufaktur.

 

Adventure Camp: istoria de offroad & racing a brandului

 

Electric Field: viitorul “electrificat” și zona de esports

 

Art Valley: zona dedicată jocului creativ dintre Porsche și diferiți artiști care au reinterpretat în moduri ingenioase spiritul Porsche, fiind inspirați de formele și detaliile modelelor iconice 911 sau Carrera.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

În cadrul Icons of Porsche, membrii Porsche Club (care tocmai a împlinit 70 de ani e existență) vin din toată regiunea pentru a se întâlni cu ceilalți posesori de Porsche, dar și cu restul lumii.

 

Se pot vedea modele iconice de Porsche, mașini clasice care ne-au aprins imaginația în filme, mașini care apar în cărțile de istorie a automobilismului, bijuterii pe patru roți pe care le poți vedea și admira de aproape.

 

În cadrul evenimentului s-a lansat noul 911 Dakar, un model disponibil în doar 2.500 de exemplare, tribut adus victoriei repurtate de Porsche în raliul Paris-Dakar din 1984.

 

Chiar dacă păstrează intact spiritul 911, modelul 911 Dakar este la fel de ușor de condus pe șosea sau în condiții offroad.

 

 

 

 

 

 

 

În esență, însă, Icons of Porsche a fost despre oameni și comunități.

 

Puterea comunităților este viitorul, iar prin comunitate mă refer la oameni care împărtășesc bucurii și interese comune.

 

Chiar dacă nu am deocamdată un Porsche, eu mă simt parte din comunitate tocmai prin faptul că înțeleg despre ce e vorba și mă regăsesc în valorile lor: atenția la detalii, migala, perfecționismul, refuzul de a te resemna cu puțin.

 

Toate aceste lucruri care, privite din alt unghi, pot fi considerate defecte, devin cele mai mari atuuri atunci când le asociezi unei pasiuni și unui scop.

 

Luxul devine tot mai mult o chestiune de cultură și de ecosistem asociat brandurilor, iar dacă asta e o descoperire recentă pentru multe nume prestigioase, Porsche se află printre puținii care așa au pornit.

 

Au ”vândut” un stil de viață la care să aspiri, fiindcă brandul a fost creat de Ferry Porsche ca un lifestyle pe care el și-l dorea pentru sine.

 

Da, poate nu toată lumea își va permite un Porsche în această viață, dar sigur toți ne permitem să ne stabilim niște ștachete ceva mai înalte pentru propria persoană.

 

Să cerem mai mult de la noi înșine, să învățăm să facem diferența între calitate și lipsa ei, să ne educăm gusturile. Să înțelegem că luxul adevărat e despre CUM se produce un obiect, câtă muncă, tehnologie și istorie e înglobată în el, nu doar despre cât costă.

 

Să privești viața din această perspectivă, înțelegând nuanțele și diferențele subtile, este o formă de lifestyle care nu costă nimic, doar răbdarea și dorința de a privi și de a învăța.

 

Închiderea de cerc pentru revelația mea de la începutul articolului a venit chiar la finalul călătoriei.

 

A venit sub forma unor cuvinte rostite de altcineva și care mi s-au rotit în minte tot zborul, inclusiv acum, când scriu acest articol, în ultimele două ore ale celor 4 ore și jumătate cât durează itinerariul Dubai – București.

 

În timp ce împărțim o mașină în drum spre aeroport, Maria, jurnalista din Bulgaria și unul dintre cei mai nuanțați gânditori pe care i-am cunoscut în călătoriile mele, privește spre zgârie norii făcuți ca din piese de Lego așezate unele peste altele și ne spune deodată ceva.

 

Fără niciun preambul, dintr-o suflare: ”Știi, după 40 de ani… fiindcă eu am 45 deja, îți dai seama că trăiești așa cum alegi să trăiești, că treaba asta cu stilul de viață chiar e adevărată”.

Apoi continuă: „În fiecare zi, noi toți ar trebui să ne trăim viața ca în filme. La propriu: ca în filme”.

Și, văzându-ne privirile mirate, încheie cu un zâmbet: „Ca în filmele vechi, fiindcă filmele vechi sunt întotdeauna cele mai bune”.

 

Mai multe fotografii și materiale video de la evenimentul Icons of Porsche găsiți pe pagina mea de Instagram.

Foto: Fine Society