Despre tot ce-i fin și fain

Laura Călin: 9 ani de târguri de modă și o platformă de design românesc

By 4 aprilie, 2017People
read time 3 min
 
4 aprilie, 2017

Laura Călin: 9 ani de târguri de modă și o platformă de design românesc

Toată lumea a auzit de „V for Vintage”, ajuns în prezent la ediția cu numărul 18, iar de luna aceasta târgul are și o platformă online destinată designului românesc. Design FEED nu e magazin online, nu e showroom virtual, ci loc de intersecție, educare și promovare a creativității românești în modă.

by

 

Pe Laura Călin am cunoscut-o la un curs la care amândouă eram invitate să vorbim despre experiența în industria de lifestyle: eu despre publicații, ea despre târguri de modă.

 

Țin minte că a vorbit înaintea mea și primul lucru pe care l-a spus a fost „Săptămâna trecută mi-am dat seama că mă plâng prea mult. Și nu-i bine, fiindcă sunt norocoasă să fac ceea ce fac”.

 

Era cu câteva zile înainte de o nouă ediție „V for Vintage”, târgul pe care Laura îl organizează de 9 ani, și toți ne-am recunoscut în descriere. De câte ori nu ne-am plâns că sunt multe de făcut, că suntem un pic copleșiți, că nu mai facem față?

 

Spre deosebire de majoritatea oamenilor însă, Laura nu se mulțumește să constate.  E genul de persoană care se analizează la rece și încearcă să remedieze și să îmbunătățească mereu ceva.

 

La a doua noastră întâlnire, tocmai revenise din India, și mi-a povestit despre călătoria ei cu un firesc și o bogăție savuroasă de idei. A scos în relief alte lucruri față de cele pe care eram obișnuită să le aud, observând detalii mai puțin convenționale.

 

Cum ar fi faptul că acolo trăiești clipa și ai parte de mindfulness și fără să vrei, din simplul fapt că altfel n-ai cum să supraviețuiești. „Nu poți să fii cu gândul în altă parte nicio secundă, trebuie să fii atent la ce se întâmplă în jur, la cum îți dă restul vânzătorul, la ce trece pe stradă, la tot, nu poți să mergi pe pilot automat, cum facem noi adesea în viața de zi cu zi”.

Odată cu ediția 18 din „V for Vintage”, care are loc pe 8-9 aprilie la Grand Hotel du Boulevard, Laura lansează platforma de design și educație Design FEED, o casă online a designerilor pe care îi găzduiește de ani de zile. Cu această ocazie, am descusut-o în legătură cu lucrurile învățate în 9 ani de târguri, modă și antreprenoriat.

 

Fine Society: Cel mai important lucru învățat de la designerii români?

Laura Călin: Am învățat multe, dar o constantă este creativitatea de care dau dovadă. Nu mă refer aici doar la colecțiile lor, ci și la modul în care abordează viața, relațiile între oameni sau obstacolele.

 

Cu ce diferă platforma Design FEED de un magazin de design românesc, online?

Principala diferență o face scopul, Design FEED este o platformă educațională. Își propune să promoveze designul romanesc în toate transformările și adaptările. Mișcarea de modă nu mai este doar una mondenă și comercială, ci s-a transferat în domeniul cultural.

 

Design FEED își propune să susțină un dialog constant între design și public, între creator și comunitate.  Promovează colecțiile designerilor români, dar și proiectele studenților, documentează procesul educațional și oferă suport pentru dezvoltarea acestei industrii.

 

Cum poate ajunge un designer pe platforma Design FEED?

Procedura este una simplă: designerul trimite imagini cu colecția care se lansează și o descriere a acesteia la adresa de mail oficială ([email protected]). Echipa și colaboratorii V for Vintage fac selecția pieselor care urmează să fie publicate pe platformă. Fiecare designer este atent selecționat în funcție de câteva criterii de bază: claritate, creativitate, diversitate, coerență și viziune.

Care a fost cel mai greu lucru în anii de organizat „V for Vintage”, de fapt în organizarea unui târg în România?

 

Un târg este o experiență de shopping alternativ și asta înseamnă o schimbare de mentalitate pe piața din România. Schimbare inseamnă educație, iar noi asta incercăm să facem: să educăm publicul și să le arătăm că incă există opțiuni mult mai bune în aceeași categorie de preț ca la mall.

 

E complet diferită de experiența de shopping obișnuită din toate punctele de vedere: context, adică locul în care te afli, mod de achiziționare, ce achiziționezi, cu cine interacționezi și decizia de a investi în ceva ce probabil o să ai în garderobă pe termen lung.

 

Încercăm să deschidem porțile către o nouă experiență și o comunitate autentică, iar asta nu poate egala un niciun magazin de pe Calea Victoriei sau mall. Aducem impreună oameni care impărtășesc aceleași valori, pasiuni și viziuni.

 

V for Vintage este despre design contemporan și cultură vintage. Deci implicit nu este despre fast shopping, produse fabricate pe bandă rulantă, produse cu viață scurtă și încurajarea unor acțiuni care ne afectează pe termen lung.

Vorbeam la întâlnirea noastră despre faptul că târgurile par, din afară, ceva relativ simplu, iar în realitate e fix pe dos. Ce nu se vede din culise și le scapă oamenilor?

Organizarea unui eveniment ca V for Vintage inseamnă să rămai conectat 24/24 (îmi permit să exagerez, de dragul ideii), iar aici mă refer la conectare permanentă

 

în online, cercetare permanentă pentru a ști tot ce e nou în piață, creativitate, multă muncă de teren și mult management.

 

Organizăm shooting-ul de ediție, intersectăm zeci de designeri, negociem prețuri, gestionăm relația cu furnizorii, facem time sheet-uri, mergem în magazine de bricolaje, facem brainstorming-uri, vizităm agenții, avem ședințe și interviuri, facem probe de sunet, amenajăm spațiul care ne găzduiește, încheiem contracte și exemplele pot continua.

 

Și, chiar dacă aceste activități sună că la un interviu de angajare, noi nu considerăm că suntem la job, ci facem ce ne place. O idee nouă inseamnă o nouă structură de lucru din care putem câștiga experiență, așa că devenim ceea ce vrem să devenim.

Știu că, odată cu Design FEED, vor exista și niște pachete de PR punctuale, pe perioadă determinată. Ce presupun ele?

 

Ne-am dorit ca cele două pachete de PR să răspundă atât nevoilor unui designer la început de drum, cât și unui designer consacrat ce își dorește o intervenție de PR pe o perioadă delimitată de timp, pentru a crește awareness-ul brandului și reach-ul în perioada lansării unei colecții. Pachetele de PR se concentreaza pe promovarea colecției și pe promovarea brandului și sunt gândite pe specificul fiecărui designer în parte.

 

Scopul nostru este să scurtăm distanțele, creând o apropiere a designerilor față de public. Am reușit acest lucru în offline, iar o extensie în online, care să comunice în permanență designerii, colecțiile, lansările, studenții din zona creativă a venit ca o dezvoltare firească. Design FEED e o umbrelă online ce facilitează drumul designerului către publicul lui și drumul înapoi, al publicului către designer. Conectăm și intersectăm artiști din domenii conexe – design vestimentar, bijuterie, accesorii și obiect – iar scopul e să aducem împreună o comunitate însetată după frumos.

Fotografii: V for Vintage, Alex Matei

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK