Despre tot ce-i fin și fain

Nicoleta Chirica a devenit antreprenor pentru a crea ,,doruri”

By 12 noiembrie, 2016People
read time 3 min
 
12 noiembrie, 2016

Nicoleta Chirica a devenit antreprenor pentru a crea ,,doruri”

Cum poți îndrăgosti lumea întreagă de un brand de modă pornit de la un cuvânt românesc intraductibil în alte limbi: ,,DOR”?

by
nicoleta-chirica-high-res

 

Nicoleta Chirica vine din Piatra Neamț și știe totul despre doruri. Le visează, le transpune pe hârtie, apoi în piele, cu broderii migăloase care durează zile întregi. Dorurile ei sunt ca și cele din dicționar: intraductibile. Nu le poți descrie, trebuie să le vezi, să le porți, să le faci să fie ale tale.

 

Iutta, brandul de poșete, pantofi și accesorii pe care Nicoleta le numește ,,pui de dor” s-a născut în urmă cu trei ani, când stăpâna dorurilor de azi, absolventă de Cibernetică, lucra ca inginer într-o corporație multinațională. Pasionată de lumea cifrelor, dar și de meșterit cu mâinile, își petrecea serile lipind bucăți de piele în sufragerie și transformându-le în genți. După câteva târguri și mai multe cursuri de design, a înțeles că locul ei nu e în multinațională, ci într-un loc cu suluri de piele, borcane cu clei și lacuri, așa că a dat multinaționala pentru Iutta.

 

Pentru că Nicoleta m-a ,,provocat” la un #Takeover al contului de Instagram al Iutta, peste o săptămână, eu am provocat-o la rândul meu să-mi spună cum se vede, după trei ani, un brand pornit de la zero, din pasiune pură și cu un singur cuvânt în minte: ,,DOR”.

FINE SOCIETY: Cum vedeai acum 3 ani parcursul Iutta și ce te-a surprins pe parcurs? Ce urmează?

Nicoleta Chirica: Când am pornit la drum, nu aveam deloc o viziune asupra ce s-ar putea întâmpla sau cum aveau să se schimbe lucrurile în timp. Fiind un proiect de suflet, mi-am pus toată pasiunea si exuberanța în dezvoltarea lui, iar restul a venit de la sine. Mereu am pus pasiunea în prim-plan și am încercat să las lucrurile să se așeze la locul lor. Surprizele apar constant și sunt sigură că viitorul ascunde multe părți la care nici nu m-aș putea gândi. Urmează aceeași pasiune și aceeași admirație pentru tradiție – duse mult mai departe.

prima

 

Ce înseamnă pentru tine cuvântul ,,dor”, asociat fundamental cu Iutta?

genata-scaun-esarfa

 

Pentru mine, conceptul de ,,dor” reprezintă o multitudine de emoții profunde, care capătă o însemnătate cu atât mai puternică odată ce sunt asociate cu moștenirea străveche a poporului nostru. Devine cu atât mai fascinant când iei în considerare faptul că ,,dor” este un cuvânt al limbii române și nu poate fi tradus cu exactitate într-o altă limbă.

 

Este unic, cu specific românesc; este intens și plin de povești. Dorul te invită la introspecție, te pune într-o legătură cu cele mai pure sentimente si în mod indubitabil, îți aduce aminte de apartenența culturală care dăinuie de secole: de aici și conexiunea profundă, inestimabilă, cu Iutta.

Cum privești acum, retrospectiv, primele luni după ce ai luat decizia de a deveni antreprenor? Cât a fost frică, cât a fost entuziasm, cât a fost (in)certitudine?

Primele luni după ce am luat decizia de a deveni antreprenor au fost pline de entuziasm și exuberanță. Acum, le privesc cu mult mai multă experiență și poate chiar înțelepciune. Înțeleg totul mult mai bine, conștientizez aspecte pe care atunci nu le știam. Eram extrem de pasionată și fericită, motiv pentru care nu simțeam deloc teama începutului de drum. Aveam o încântare imposibil de controlat și atunci frica de necunoscut nu se simțea deloc. Cu mult timp după acele momente am realizat că, de fapt, nu am avut niciun moment în care mi-a fost teamă că nu va merge totul cum îmi doresc. Nu am avut nicio urmă de îndoială și cred că asta mi-a dat putere să merg mai departe mereu.

Care este cea mai populară piesă din portofoliul Iutta și care e piesa ta preferată?

dsc_4261

 

Atât cea mai populară piesă Iutta, cât și cea cu care simt cea mai profundă conexiune este Dorul de Moldova. Ca simboluri, are Coarnele Berbecului, ce vorbesc despre putere, forța de transformare și romburile, care transmit abundență și fertilitate. În mod cert, clientele noastre se regăsesc în mesajele transmise de către acest produs și stabilesc o conexiune lăuntrică.

 

De fapt, această legătură face parte din întreaga experiență Iutta și încercăm să o creștem cu fiecare produs creat. Dorul de Moldova este o piesă de rezistență, versatilă și unică, iar abundența de simboluri străvechi pe care o are a adus-o în topul preferințelor clienților Iutta.

 

Personal, mă conectez cu această geantă tocmai pentru că sunt din Moldova și îmi stârnește inevitabil dorul de casă. Cred cu tărie că emoțiile puternice și personale pe care le-am investit în crearea acestei piese sunt transmise mai departe, către purtătoare.

Ce crezi că aduce fetele către Iutta, din miile de oferte care le bombardează zilnic?

Principalul factor datorită căruia Iutta reușește să atragă cu ușurință este legătura ancestrală pe care o reprezintă. Broderiile noastre au o simbolistică profundă, cu care clienții noștri stabilesc o conexiune lăuntrică, pe care o prețuiesc și admiră. Astfel, nu vindem simple produse, ci legături, povești, simboluri ale tradiției.

 

6-2În plus, Iutta debordează o energie aparte, cu care oamenii se identifică. Credem în bucuria clientului și experiența caldă pe care o au pe tot parcursul procesului de cumpărare, dar și după. Stabilim o legătură cu semnificație deoarece vrem ca toți purtătorii noștri să simtă intensitatea poveștilor Iutta.

 

Persoana care rezonează cu spiritul Iutta este o persoană care se regăsește în moștenirea culturală și credințele străvechi, din care se inspiră. Are un spirit liber și voios, este într-o continuă descoperire a sinelui, se raportează la apartenența culturală și crede în unicitatea creațională. Nu îi este teamă să se exprime deschis și găsește bucurie în lucrurile mici, caracterizate de pasiune.

Cum te raportezi cu brandul la piața internațională?

Deja vindem la nivel internațional și ne vom dezvolta din ce în ce mai mult în sensul acesta. Impactul poveștilor pe care simbolurile noastre le spun poate fi simțit indiferent de naționalitate sau cultură, motiv pentru care văd un potențial imens in Iutta. Vrem să ducem mai departe moștenirea străveche din care ne inspirăm, pentru că profunzimea ei nu merită să rămână doar la nivel restrâns.

2

 

Cum ia naștere un obiect Iutta, de la ideea inițială până la produsul finit?

Din pasiune și drag pentru moștenirea culturală românească se naște ideea, pe care o cresc și în care investesc timp si răbdare. Ulterior, pentru ca ea să devină realitate, avem o echipă pasionată, ce lucrează cu drag la crearea și brodarea produsului. În atelierul Iutta totul este realizat cu suflet și atenție la detalii. Astfel, fiecare pui de dor capătă viață și duce mai departe, cu sine, povestea meșteșugului, dedicarea și însemnătatea specifică Iutta. Durata întregului proces este extrem de greu de anticipat și diferă de la o colecție la alta. Căutarea simbolurilor și stilizarea lor sunt o parte esențială și îi ofer oricât timp simt că e nevoie.

dsc_2484

 
dsc_0366

 

Cum îți gândești strategia de viitor: sezonalitate, număr de piese într-o colecție, ritm de creație?

Pe viitor vom păstra numărul de două colecții pe an, plus o colecție capsulă. Ritmul în care aceste colecții vor lua naștere este un aspect pe care nu îl prioritizez și nici nu doresc să îl grăbesc. Pun în prim plan calitatea și însemnătatea din produsele noastre, țin la povestea pe care o spun ele. Desigur, ne dorim ca dorurile Iutta să ajungă la cât mai mulți iubitori de cultură, motiv pentru care ne-am făcut propriul atelier de creație. În felul acesta ne vom asigura că produsele noastre sunt de o calitate ridicată și că vom putea oferi din ce în ce mai multă diversitate și poveste.

6-1

 

Ce crezi că te-a diferențiat în raport cu alți designeri sau antreprenori care și-au dorit să reușească în modă?

Este dificil să compari experiențele trăite de fiecare, iar drumul antreprenoriatului ia deseori aspecte diverse și neașteptate. Nu am pornit pe acest drum știind ce avea să urmeze, dar am pornit cu multă pasiune și speranță. Poate acesta este motivul pentru care Iutta a crescut frumos și armonios: am încercat să pun pe primul loc admirația pentru simbolistică și bogăție culturală, dar și pasiunea care este acum simțită în fiecare broderie, fiecare produs, fiecare purtătoare. M-am concentrat pe povești și pe moștenirea tradițională, nu pe apartenența la un trend. Am dorit mereu o conexiune lăuntrică între brand și purtătoare, pentru că ele sunt o sursă de inspirație constantă.

Foto: Iutta

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK



One Comment

  • Ana-Maria spune:

    Iubesc IUTTA iar DOR chiar nu poate Fi tradus intr-o alta limba cu Exactitate deoarece este Pur ROmanesc .