Despre tot ce-i fin și fain

Noul parfum Chanel, „1957”, se inspiră din aventura americană a lui Coco Chanel

By 25 martie, 2019Frivolities
read time 5 min
 
25 martie, 2019

Noul parfum Chanel, „1957”, se inspiră din aventura americană a lui Coco Chanel

Noua lansare de parfum din gama „Les Exclusifs de Chanel” este o esență franceză cu spirit… american. ”1957” este despre New York-ul aflat în plină glorie, despre fascinația americanilor pentru moda pariziană și despre relația palpitantă a unei franțuzoaice avangardiste cu Lumea Nouă.

by

Deși Coco Chanel este franțuzoaică prin excelență și probabil prima femeie care ne vine în minte când ne gândim la feminitatea pariziană, legăturile ei cu America sunt numeroase și profunde. Au început cu istoria familiei ei și cu faptul că tatăl ei călătorise în America în căutarea „Tărâmului Făgăduinței”, au continuat cu fascinația americanilor pentru hainele ei, culminând cu trofeul primit de către Gabrielle Chanel în SUA, în 1957, pentru „cel mai influent designer al secolului XX”.

 

Povestea americanilor cu Gabrielle – Coco – Chanel a debutat cu moda, a continuat cu parfumurile și apoi cu machiajul. Din momentul în care hainele ei au început să fie vândute în magazinele newyorkeze de tradiție, precum Neiman Marcus, protipendada americană și-a dorit tot mai mult de la această femeie misterioasă, a cărei imaginație năștea revoluții. 

 

 

În 1924, America a cunoscut și „Chanel N°5”, în același an în care se lansa, în Franța, prima colecție de machiaj a casei Chanel. Coco obișnuia să spună că „Americanii cumpără tot ce este luxos și nu există lux mai mare pe lumea asta decât parfumul”.

 

Deja în 1928, ediția americană a revistei Vogue făcea un reportaj în magazinul Jay-Thorpe, despre personalul responsabil cu tratamentele, machiajul și parfumurile Chanel, un staff atent ales și pregătit chiar la Paris.

 

Reclamele la parfumuri au început să devină tot mai frecvente în revistele americane, și nu orice fel de parfumuri, ci la esențe din noul univers deschis de Coco. După decenii de nuanțe florale sau fructate, aldehidele din Chanel N°5 au făcut femeile să-și dorească, așa cum spunea însăși creatoarea de modă, „să miroasă a femei, nu a câmpuri cu flori”.

 

Dacă ar fi existat Instagram și Facebook în anii ’20, Coco ar fi fost cel mai mare influencer al epocii: hainele ei erau deja purtate de către actrițele de pe Broadway, iar la Hollywood Samuel Goldwyn – unul dintre creatorii MGM (Metro Goldwyn Mayer) – a solicitat prezența expresă a lui Gabrielle în 1931, pentru a le îmbrăca personal pe actrițele studiourilor MGM.

 

Coco a călătorit în America alături de prietena ei, Misia Sert (care a inspirat parfumul „Misia”, din gama „Les Exclusifs de Chanel”), stând la hotelul „The Pierre” din New York și acordând interviuri tuturor marilor publicații, de la Vanity Fair și The New Yorker la Vogue și Bazaar. 

 

În iunie 1931, Vanity Fair o nominalizase la VF Hall of Fame, consemând că „Gabrielle Chanel a fost prima femeie care a aplicat principiile modernismului în modă: pentru că în anturajul său de prieteni se află unii dintre cei mai faimoși bărbați din Franța, spiritul ei de femeie de afaceri se îmbină cu extravaganța și cu pasiunea pentru arte. O nominalizăm și fiindcă, printre altele, a venit în America într-o încercare absolut lăudabilă de a familiariza industria de la Hollywood cu ideea de ȘIC”. 

 

Chiar dacă, în 1939, Târgul Mondial de la New York a prezentat și creațiile Chanel în fața a 44 de milioane de vizitatori, momentul de maxim impact al casei Chanel în America rămâne anul 1957.

 

Acela a fost anul întoarcerii lui Coco în America și momentul în care revista LIFE a consemnat că „La 71 de ani, Gabrielle Chanel face mult mai mult decât modă, face o revoluție”, iar Truman Capote a numit-o „o vizionară”. Nu mai punem la socoteală că, doar cu 5 ani înainte, Marilyn Monroe făcuse celebra declarație conform căreia „nu doarme îmbrăcată decât în câteva picături de Chanel N°5”.

Și totuși… 1957. Acela a fost anul în care, într-o ceremonie desfășurată în Dallas, Coco primea trofeul de „cel mai influent designer al secolului XX”, continuând astfel șiragul reușitelor Chanel în America: Muzeul de Artă Modernă din New York urma să expună sticla de Chanel N°5 ca simbol al eleganței minimaliste, Andy Warhol a reinterpretat-o într-o operă de artă, iar pe Broadway se juca un musical cu Katherine Hepburn în rolul lui Gabrielle Chanel, intitulat „Coco”.

Anul 1957 a fost anul care a pecetluit relația deja-privilegiată a lui Coco cu Lumea Nouă, transformând-o în „fiica adoptivă a Americii”, o Americă ce i-a rămas fidelă de atunci încoace și căreia parfumul „1957” îi transmite un mesaj subtil.

 

 

Pentru că Mademoiselle iubea numerologia, 1957 poate fi descompus și în „19”, ziua ei de naștere, și respectiv „57”, numărul străzii pe care s-a deschis cel mai mare magazin Chanel din Statele Unite ale Americii.

 

”1957” este al treilea parfum creat de Olivier Polge pentru „Les Exclusifs de Chanel” și este un miros misterios și cu o complexitate bine-ascunsă sub o (doar aparentă) simplitate. Un parfum „curat” și puțin aspru, care devine unic și profund în funcție de fiecare purtător.

 

Este o combinație de opt tipuri de mosc alb, fiind o creație „în straturi”, cu profunzimi lemnoase, pudrate și pe alocuri senzuale. În general e greu să descrii în cuvinte un parfum, dar „1957” este poate cel mai dificil de povestit dintre toate cele despre care am scris: chiar și relația mea cu el a fost atipică, de la primele pufuri și până la primele zile de purtare.

 

Naște reacții puternice, viscerale, de adorație sau respingere, de atracție sau distanțare, de aceea trebuie testat pe propria piele. Chimia fiecărei persoane cu el este diferită și toți oamenii care mi-au spus că l-au încercat au avut o părere total diferită. O medie aritmetică relevantă n-ar fi posibilă, ca în cazul tuturor lucrurilor notabile.

Mergeți, așadar, la „Chanel Espace Beauté” din Băneasa Shopping City și încercați-l. Stați la o poveste și încercați și alte parfumuri de la „Les Exclusifs de Chanel”, care se găsesc numai acolo. Fiecare parfum e inspirat de ceva foarte profund și intim din viața lui Coco, de la prietenii ei până la data ei de naștere și la paravanele chinezești Coromandel din apartamentul ei din Rue Cambon. Ca toate lucrurile frumoase, parfumul trebuie testat și trăit. Îndrăzniți!

Fotografii: CHANEL