Porsche dezvăluie 15 modele secrete din istoria sa, într-o carte de colecție
Colecționarii au un nou obiect al dorinței: „Porsche Unseen”, cartea care reunește pentru prima oară studii de design realizate între 2005 și 2019 și ținute secrete până acum. Favoritul meu este un… minivan Porsche, numit Renndienst.
Acum câteva zile, am participat online la un eveniment Porsche care anunța lansarea oficială unui proiect ținut până acum în mare taină.
Evenimentul a început cu o statistică interesantă, pe care n-o voi uita prea curând: faptul că fiecare om are, în medie, 13 secrete pe care le păstrează pentru sine.
Da, s-a făcut un studiu în acest sens și s-a ajuns la acest număr.
Dar Porsche? Ei bine, din cele peste 3.000 de teste făcute în istoria Porsche și ținute la secret, 15 modele au fost alese pentru a fi prezentate lumii sub forma unei cărți.
Numită „Porsche Unseen”, cartea reunește, documentate în cel mai mic detaliu, acele viziuni de design care, deși au ajuns până la un punct avansat în procesul de creație, nu au intrat niciodată pe linia de producție.
Unele dintre ele au ajuns să fie însă inspirație pentru modele existente, iar Michael Maurer, Vice President Style al Porsche a explicat în cadrul întâlnirii că și actualul Taycan și-a avut originea într-unul dintre „studiile de design” de acum câțiva ani.
”Era vorba de o mașină supersport cu patru locuri, care la momentul respectiv nu a fost oportună, dar câțiva ani mai târziu ne-am dat seama că s-ar potrivi de minune ca prima mașină electrică Porsche”, a explicat Michael Maurer. „Dar au fost și alte studii la care ne-am uitat și am aplicat inclusiv elemente din acele studii la noul Taycan”.
El recunoaște că în momentul în care a început să se vorbească masiv despre mașini electrice, Porsche avea deja la nivel intern o arhitectură agreată și potrivită pentru ceea ce urma să fie primul model electric, chiar dacă lucrurile nu erau complet clare în acel moment.
PROCESUL DE CREAȚIE
Dincolo de elementul de curiozitate și de inedit, ceea ce „Porsche Unseen” oferă pasionaților de mașini este o privire amănunțită în culisele procesului de creație a unui model Porsche.
”Procesul în sine, de la schiță la rezultatul final durează, în medie, între un an și un an și jumătate, dar e o glumă în industria noastră: depinde de când începi să numeri”, a glumit Michael Maurer.
Un lucru este sigur: în momentul în care o mașină este lansată, în spatele cortinei designerii lucrează deja de zor la următoarea generație.
Aceasta este și frumusețea designului: libertatea de a pătrunde în viitor și de a-ți imagina lucruri. Mai ales, adaugă Maurer, „când cineva are încredere în munca ta și îți oferă un buget fără să știe care va fi rezultatul final”.
Chiar dacă aceste mașini nu au fost produse în serie, ele au ajuns foarte aproape de acest punct, iar modul în care sunt prezentate elementele în carte ridică o „cortină” la care până acum privea întrebător o lume-ntreagă.
Ca pași ai procesului, schița inițială devine model 3D, apoi sunt produse machete la o scară de 1:3 și în final prototipuri 1:1. „Lumea virtuală este primul pas, dar pentru un model mai neobișnuit trebuie să vezi efectiv mașina în realitate ca să înțelegi dacă proporțiile sunt potrivite și dacă mașina e prea mare sau prea mică”, a explicat Michael Maurer.
DE CE NU AJUNG SĂ FIE CONSTRUITE UNELE MAȘINI?
Partea mea favorită din întâlnire a fost cea în care Michael Maurer a povestit mai multe despre felul în care mașinile ajung… sau nu pe linia de fabricație.
„Dacă există un checklist de lucruri pe care trebuie să le îndeplinească o mașină ca să consideri că merită lansată?”, râde el. „Dacă ar exista un asemenea checklist, cred că orice companie ar da orice să îl aibă, ar face lucrurile mult mai simple”.
Realist însă, momentul în care o echipă de oameni care a lucrat chiar și un an la un model stabilește că el… pur și simplu nu va funcționa sau că nu este momentul pentru el nu are de-a face cu matematici. Este un amestec de fler, experiență și asumare.
Așa s-a întâmplat cu modelul care mi-a plăcut mie cel mai mult, chiar dacă nu este „vedeta” cărții, respectiv Porsche Vision Renndienst (2018).
Deși nu mi-au plăcut niciodată mașinile minivan, acesta mi s-a părut de la prima vedere un vehicul aproape „spațial” ca formă, foarte SF și spectaculos.
A fost interpretarea Porsche pentru o mașină de familie, capabilă să găzduiască până la șase persoane.
Impresia mea de SF a fost confirmată de afirmațiile echipei de design, care a recunoscut că s-a inspirat din formele futuriste ale unei navete spațiale.
Și, chiar dacă modelul nu a ajuns să fie produs în serie, a fost un studiu util în a arăta cum curbele și suprafețele specifice Porsche pot fi transferate pe un vehicul dintr-o sferă complet diferită, păstrând în același timp „spiritul” și ADN-ul brandului.
PORSCHE 919 STREET
Modelul Porsche 919 Street (2017) a fost dezvoltat pe baza tehnologiei folosite în Porsche 919 Hybrid, cu intenția de a oferi șoferilor amatori o experiență similară cu cea a mașinii de curse LMP1, câștigătoare a numeroase curse în Le Mans.
PORSCHE VISION SPYDER
Porsche Vision Spyder (2019) a fost gândit să extindă identitatea de design a Porsche, oferind idei pentru viitoare modele. În sesiunea de întrebări, Michael Maurer l-a alăturat ca inspirație celebrului Porsche 550-1500 RS Spyder din 1954, din epoca James Dean.
”Designul nu e doar o chestiune de suprafețe și forme, ci este despre a alimenta fanteziile oamenilor care privesc o mașină”, a explicat el. „De aceea misiunea unui designer nu este doar să reușească o formă frumoasă, ci una cu care oamenii să se conecteze emoțional”.
Cartea ”Porsche Unseen” este disponibilă pe AMAZON.DE, dar și în alte magazine online. Fotografiile sunt semnate de Stefan Bogner, iar textul de Jan Karl Baedeker.