Despre tot ce-i fin și fain

Povestea extraordinară din spatele parfumurilor „Jo Malone”

By 17 mai, 2019Lifestyle, People
read time 10 min
 
17 mai, 2019

Povestea extraordinară din spatele parfumurilor „Jo Malone”

Multe povești sunt frumoase, dar pentru mine Jo Malone se află în rara categorie a poveștilor extraordinare. E povestea tipică a fetiței sărmane care devine prințesă, dar unde nu există un singur happy-end, ci mai multe. Și uneori deghizate în cu totul altceva decât un happy-end.

by

Mie obiectele îmi vorbesc. Dacă le știu poveștile din spate, experiența de a le vedea, a le ține în mână și a le folosi devine mult mai profundă, ca și cum aș putea vedea prin ele.

 

 

De asta, nu pot să trec pe lângă parfumurile Jo Malone fără să zâmbesc, pentru că în sticlele lor se oglindește povestea Joannei Malone, creatoarea brandului, așa cum am citit-o în cartea ei „My Story” (2016).

 

Și, odată ce afli povestea Joannnei – Jo, cum o știe lumea întreagă – n-ai cum să mai privești vreodată parfumurile ei ca pe niște sticluțe oarecare.

 

Jo Malone a fost, ca multe alte femei care au scris istorie, o fată sărmană, cu un talent aparte – un simț olfactiv mult peste cel al oamenilor obișnuiți – dar și cu un simț al afacerilor foarte ascuțit. De prea puține ori talentul funcționează singur, iar în cazul lui Jo, intuiția a umplut golurile rămase de pe urma unei educații încheiate timpuriu. 

 

Jo s-a născut într-o familie din Kent, Marea Britanie, și a copilărit într-o locuință socială, alături de mama ei. Avea dislexie, ceea ce făcea învățatul extrem de anevoios, iar în liceu, când mama ei a făcut un atac de cord, Jo a renunțat la școală definitiv, ca să rămână acasă și s-o îngrijească.

 

De fapt, încă de la zece ani ea era omul de bază în activitatea de cosmeticiană a mamei sale, care întreținea familia prestând servicii de îngrijire a tenului în micul lor apartament social. Copil fiind, Jo comanda ingredientele pentru tratamente, aduna facturile și se ocupa de plata lor, dar mai ales prepara măști și creme pentru clientele mamei ei.

 

De cele mai multe ori o făcea din imaginație și intuiție, folosindu-și simțul olfactiv ieșit din comun. După ce a renunțat la școală, a preluat activitatea de cosmeticiană a mamei, iar în scurt timp, din vorbă-n vorbă, măștile și cremele ei – preparate special pentru tratamentele pe care le făcea în apartament – au devenit senzația anilor ’80 în Marea Britanie.

 

Au apărut câteva fotomodele curioase, apoi tot mai multe, apoi câteva vedete ale epocii, fiecare dintre ele povestind mai departe despre fata necunoscută care prepară creme în propria-i bucătărie. Apogeul a fost când Ducesa de York, Sarah Ferguson, care îi devenise la rândul ei clientă, a invitat-o la Palatul Buckingham, unde i-a pus în brațe o listă de 20 de prietene din categoria VIP.

 

Acela a fost începutul business-ului Jo Malone.

Adevărata recunoaștere a venit însă în anii ’90, odată cu parfumurile, născute dintr-o intuiție simplă: faptul că oamenii nu-și doresc mereu parfumuri care să inspire senzualitate, putere, seducție sau cine știe ce lumi hiperbolizate. De foarte multe ori, își doresc să știe efectiv CE conține un anumit parfum. Caută ceva concret. O notă aparte, un tip de miros, un ingredient anume.

 

De aceea, parfumurile lui Jo sunt denumite după ingredientele principale pe care le conțin și care sunt produsul talentului ei olfactiv: Nutmeg & Ginger, Orange Blossom, Lime Basil Mandarin, Black Cedarwood & Juniper, Grapefruit, Wood Sage & Sea Salt și tot așa.

 

În 1999, Jo și-a vândut business-ul – 14 parfumuri, uleiuri de baie, lumânări și toate accesoriile aferente – către Estee Lauder, moment în care „Jo Malone” a devenit realmente un fenomen global. Din păcate, satisfacția i-a fost de scurtă durată, fiindcă la 38 de ani, Jo a fost diagnosticată cu cancer la sân. După runde chinuitoare de chimioterapie și o dublă mastectomie, ea s-a retras pentru totdeauna din universul pe care l-a creat de la zero și care îi poartă numele.

 

”Am privit în jur și mi-am văzut numele peste tot: pe firma luminoasă, pe pungi, pe produse… și m-am simțit detașată, ca și cum asta ar fi fost viața altcuiva”, povestește ea în carte despre cea mai grea perioadă dintre toate, când însuși simțul mirosului părea că o părăsește, din cauza tratamentelor chinuitoare împotriva cancerului.

Ieri s-a lansat în România, la Douglas, colecția nouă a brandului „Jo Malone” – „The Wild Flowers & Weeds”,  inspirată de bogăția naturii de primăvară, de la iarbă și frunze la flori sălbatice. Linia în ediție limitată este compusă din cinci arome, în sticle de 30ml: Cade & Cedarwood, Hemlock & Bergamot, Lupin & Patchouli, Nettle & Wild Achillea și Willow & Amber.

 

Văzând aliniate sticluțele în forma lor atât de recognoscibilă, mi-am amintit citatul cel mai sfâșietor din carte, cel care m-a atins cel mai mult. E din perioada de după cancer, când Jo și-a recăpătat viața, dar a realizat cu groază că a cedat pentru totdeauna celor de la Estée Lauder exact lucrul care o făcea cel mai fericită: parfumurile. Cu tot cu numele ei și cu tot universul pe care îl crease de la zero.

 

Da, l-a cedat pentru o sumă imensă, dar asta nu face ca absența lui să fie mai puțin sfâșietoare.

 

”N-o să vă mint”, spune Jo în carte, despre momentele în care vede insule Jo Malone în marile magazine. „O parte din mine vrea să meargă de cealaltă parte a tejghelei, să atingă cutiile și să tragă cu nesaț în piept aroma de Lime Basil Mandarin. Ultima oară, când nimeni nu era în preajmă, aproape că am îmbrățișat tejgheaua prefăcându-mă pentru o clipă că toate astea sunt încă ale mele”.

 

Pentru că n-a putut să stea totuși departe de lumea parfumurilor, în 2011 Jo a lansat un nou brand de parfumerie. Nemaiavând drepturi asupra propriului nume, a decis să-l numească „Jo Loves”, pentru că esențele se bazează pe acele ingrediente și arome pe care ea le iubește.

 

În multe magazine de lux și parfumerii din lume, „Jo Loves” – brandul actual al lui Jo Malone – se vinde la doi pași de „Jo Malone”, brandul creat cândva de Jo Malone și devenit opera colectivă a altor parfumieri extraordinari. Femeia Jo Malone este acum concurenta directă a brandului Jo Malone.

 

V-am spus că e o poveste unde happy-end-urile nu sunt ceea ce par a fi…

În București, parfumurile Jo Malone se găsesc în magazinul Douglas din AFI Palace Cotroceni și în magazinul Obsentum din Baneasa Shopping City. Pentru alte orașe, ele se găsesc pe site-ul Douglas Romania.

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK



2 Comments

  • Ioana Soare spune:

    Ce poveste remarcabilă, chiar nu știam nimic despre Jo Malone și mi-a făcut mare plăcere să o descopăr! Am făcut cunoștință cu acest brand abia anul trecut, când m-am întors de la Londra cu o sticluță de „Grapefruit” ce mi-a atras atenția și am cumpărat-o fără să stau pe gânduri. Doar că după câteva purtări mi s-a părut că nu mă reprezintă, îl simțeam nițel prea masculin (deși se presupune a fi unisex). În fine, i l-am dat soțului, care și el a zis că-l simte masculin, dar într-un sens bun, așa că acum îl poartă cu plăcere :)))

    În altă ordine de idei, o să trec prin Douglas zilele astea, sunt chiar curioasă despre noua ediție și abia aștept să le încerc 🙂