Despre tot ce-i fin și fain

Sustenabilitate concretă: boutique-ul în care mesele sunt făcute din zaț de cafea

By 12 noiembrie, 2018Rituals
read time 5 min
 
12 noiembrie, 2018

Sustenabilitate concretă: boutique-ul în care mesele sunt făcute din zaț de cafea

Se vorbește mult despre sustenabilitate, cu strategii și declarații de intenție, dar nu întotdeauna conceptele frumoase ajung să și coboare din teorie în realitatea concretă. Noul boutique Nespresso din Băneasa Shopping City este dovada că un magazin al secolului XXI poate fi sustenabil și high-tech în același timp.

by

Scriu mult și des despre gesturile și lucrurile mici care ne schimbă viața și încerc de fiecare dată ca articolele mele să nu fie declarative, ci concrete. Da, e minunat să spui că trebuie să îmbrățișăm copacii și să celebrăm frumusețea vieții pe mama Pământ, dar la finele zilei ceea ce contează cel mai mult sunt chestiunile lumești: dacă aruncăm hârtia la coș, dacă sortăm gunoiul cum trebuie, dacă nu abuzăm de plastic și alte „mărunțișuri” de acest fel. Restul rămân intenții bune. 

 

Tocmai de asta, sunt foarte circumspectă și cu declarațiile de intenție ale altora, mai ales când ele conțin cuvântul preferat al zilelor noastre: „sustenabil”. Fiecare perioadă a avut cuvântul ei, dar în vremurile noastre sustenabilitatea este acel termen rotund și zornăitor care le sună bine tuturor actorilor economici, dar cu care foarte puțini știu ce să facă efectiv, în afara unor rapoarte lunare cu multe pagini.

 

Despre Nespresso – cu care eu am o relație veche și foarte sinceră de ambele părți – am tot scris de-a lungul vremii, ultima dată chiar legat de activitățile lor de reciclare a capsulelor din aluminiu (de care puteți citi aici). De aceea, când am aflat că noul boutique inaugurat în Băneasa Shopping City mizează pe un mix de high-tech și sustenabilitate, la fel ca în magazinele brandului din Cannes, New York sau Praga, am vrut să-l văd cu ochii mei. Și, după ce l-am văzut și m-am convins, am vrut să și scriu despre ei. Acest articol nu e o reclamă – deși nu cred că trebuie să le mai precizez asta cititorilor mei – ci o noutate care pe mine, în postura de client Nespresso, m-a impresionat sincer.

 

 

Ce mi-a plăcut atât de mult?

RITUALURILE CAFELEI

Cafeaua însăși este un tabiet încântător, dar cei de la Nespresso reușesc să ducă la următorul nivel acest concept, adăugându-i componenta high-tech.

 

 

Pornind de la ideea unei experiențe de cumpărare inedite pentru iubitorii de Nespresso, noul spațiu este gândit să ofere mici ritualuri susținute de tehnologie: fie aprofundarea universului cafelei, fie inițierea în tainele cafelelor Nespresso.

 

Un client nou va descoperi povestea brandului, particularitățile celor 25 de sortimente de specialitate și va degusta cafeaua zilei sau a săptămânii, în timp ce un membru al Clubului Nespresso va putea afla despre noutățile momentului.

 

În ambele cazuri, eventualele comenzi vor fi preluate pe un dispozitiv special și trimise spre procesare în back-office, pentru a nu întrerupe dialogul cu clientul și a nu pierde timp prețios. La finalul vizitei, primești produsele comandate, fără a pierde timp la casă și fără a te întrerupe din discuția despre sortimentele de cafea. 

 

 

GÂNDIREA SUSTENABILĂ… ȘI REALISTĂ

Toate materialele folosite pentru realizarea mobilierului provin din surse durabile și din economia circulară, iar designul este inspirat de lumea din care provine cafeaua din capsulele Nespresso: podeaua este gândită să semene cu podețele folosite pe plantațiile de cafea, iar lămpile de deasupra meselor de degustare sunt aidoma celor folosite de fermieri pentru sortarea manuală a boabelor de cafea verde. 

 

Și nu, spre deosebire de alte branduri la care oamenii „din culise” sunt strict folosiți ca imagine, fiind exploatați din plin în realitate, unul dintre lucrurile care mi-au plăcut cel mai tare la Nespresso de-a lungul vremii au fost programele de pensii-pilot implementate pentru cultivatorii de cafea din America de Sud, pentru a le asigura o bătrânețe liniștită. Acestea sunt detaliile care contează și fără de care orice lampă sau podeț stilizat dintr-un magazin ar fi egale cu zero.

 

Și, pentru că am început cu sustenabilitatea iar felul în care a fost transpusă în practică m-a impresionat cel mai tare la acest boutique, aici e partea realmente spectaculoasă: blaturile meselor sunt realizate din zaţ de cafea prelucrat şi compactat, mai precis din resturi de cafea măcinată de la fabrica Nespresso din Avanches, Elveţia. Materialul este o inovație și a durat un an  doar testarea lui în vederea certificării oficiale.

 

Cele mai multe dintre elementele metalice sunt create din aluminiu reciclat din capsulele de cafea Nespresso – am scris aici câte obiecte se fac din capsulele reciclate, de la pixuri la biciclete – iar lemnul folosit la crearea mobilierului vine de la Alpi Wood, o companie cu renume și transparență în materie de sustenabilitate. Mai precis, din 1975 ei garantează utilizarea legală și durabilă a lemnului, pot justifica oricând traseul oricărei bucăți de materie primă și au programe vechi și de succes pentru reîmpădurire.

 

 

INVESTIȚIA ÎN DESIGN

Eu cred mult în folosirea competențelor interdisciplinare și în faptul că progresul nu poate fi decât o sumă de idei strânse de la cei mai buni. La noul boutique Nespresso s-a lucrat 19 luni, cu o echipă multi-disciplinară de 50 de specialiști de 15 naționalități diferite, din 30 de domenii diferite. Ce poți să mai spui la așa ceva?