Despre tot ce-i fin și fain

Symphony of the Seas: Cum a fost „live” lansarea celui mai mare vas de croazieră din lume

By 12 aprilie, 2018Happenings
read time 15 min
 
12 aprilie, 2018

Symphony of the Seas: Cum a fost „live” lansarea celui mai mare vas de croazieră din lume

Cel mai mare vas de croazieră din lume este, de fapt, cel mai complex univers de experiențe inedite adunate într-un spațiu limitat. Zilele petrecute pe ”Symphony of the Seas” au fost o demonstrație de spectacol, business, marketing și viziune: jurnalistul din mine s-a întors cu povești și cifre palpitante, iar turistul s-a întors convertit pentru totdeauna la un nou tip de vacanță.

by

Cum faceți să-i atrageți către ideea de croazieră pe millennials, categoria pe care se străduiesc s-o cucerească acum toate brandurile și companiile?”, a întrebat într-o engleză cu accent chinezesc unul dintre jurnaliștii prezenți la conferința de presă din mijlocul Mediteranei, de la lansarea oficială ”Symphony of the Seas”. „În primul rând, am început să-mi las barba să crească”, a răspuns, mucalit, Michael Bayley, președinte și CEO Royal Caribbean și responsabilul pentru universul de experiențe de pe vas. ”Am auzit că mileniștilor le place la nebunie treaba asta cu bărbile lungi”.

Dincolo de spiritul de glumă, în care s-a încadrat de altfel toată conferința de presă și toate interacțiunile cu oficialii companiei care a adus lumii cel mai mare vas de croazieră, adevărul se află undeva pe la mijloc. Realitatea este că experiența unui vas de croazieră lansat în 2018 nu are nicio legătură cu ideea croazierei ca experiență statică și pasivă, pe care și-o doresc mai degrabă pensionarii. Eu una asta auzisem toată viața, și de câte ori am cochetat cu ideea unei vacanțe pe un vas de croazieră, am auzit aceeași placă: „Dar la pensie ce o să mai faci?”, ”Ce-ți trebuie să stai toată ziua pe un vas și să te plictisești, la cât de activă ești tu?”, „Asta e pentru vârsta a treia…”.

 

Nu știu la ce experiențe sau idei preconcepute se raportau interlocutorii mei, dar un lucru e sigur: după trei zile la bordul „Symphony of the Seas”, ca singurul jurnalist din România, alături de alte câteva mii de jurnaliști din toată lumea, nu am apucat să experimentez nici un sfert din toate lucrurile pe care mi le-aș fi dorit. A fost una dintre puținele deplasări din care m-am întors cu ceva tristețe, gândindu-mă că aș mai fi stat nu o zi, ci o săptămână… sau două. 

 

De făcut aveam destule: 20 de restaurante, patinoar, pistă de alergat, zid de cățărat, spectacole pe gheață, spectacole de acrobații în apă, musical-uri, sală de jocuri, cazinou, carusel, workshop-uri de „orice”, de la pictură la confecționat figurine din hârtie, piscine, sală de fitness dotată cu orice-ți trece prin minte, plus lucruri care nici nu-mi treceau prin minte, precum karaoke, discotecă silențioasă (unde fiecare ascultă muzica lui preferată, în căști), petrecere cu DJ la piscină sau… o mașină Zoltar de ghicit viitorul, asemeni celei din celebrul film cu Tom Hanks, din anii ’90. 

Nu mai vorbesc de internetul de mare viteză, foarte dificil de obținut din punct de vedere tehnic: în termeni cât mai ușor de înțeles, „Symphony of the Seas” are o antenă proprie pe un satelit, care „urmărește” vasul peste tot în lume. Nu ai semnal la telefon, doar ești în mijlocul mării, în schimb ești conectat la absolut orice.

 

Prin urmare, cu barba lui Michael Bayley sau nu, noua abordare a vaselor de croazieră pentru secolul XXI, anul de grație 2018, nu mai are nicio legătură cu ideea de plictiseală all-inclusive pe un vas unde stai, mănânci și dormi. Nici vorbă de așa ceva. Pentru mine, „Symphony of the Seas” a fost un exemplu extraordinar de croazieră modernă, care mi-a setat și niște așteptări înalte: debutând cu „vârful”, mi-am dat seama cum ar trebui de fapt să stea lucrurile și orice voi experimenta din acest moment se va raporta, inevitabil, la Symphony.

Care e treaba cu „cel mai mare vas din lume”?

Precedentele recorduri de mărime și complexitate sunt deținute tot de către Royal Caribbean, dar nu mărimea este cea care contează de fapt, cel puțin nu la modul decisiv. Da, vasul are 228.081 de tone, 362 de metri lungime, 66 de metri lățime, 18 punți, 2.759 de cabine, 6.680 de pasageri și 2.200 de membri ai echipajului. Și a costat 1,5 miliarde de dolari. Sunt cifre spectaculoase, dar – paradoxal – ceea ce face ”Symphony of the Seas” cu adevărat spectaculos nu ține de cifre, ci de experiențe.

 

La conferința de presă, Bayley și Richard Fain (Chairman Royal Caribbean) au ținut să precizeze că brief-ul nu a fost „Hai să construim cel mai mare vas din lume” și că inițial comunicarea a fost cu „cel mai BUN vas de croazieră din lume”, în sensul de cel mai mare număr de experiențe și lucruri de făcut, față de toate celelalte vase existente pe piață. 

 

”A fost însă o strategie falimentară în raport cu presa”, au râs ei. „Din momentul în care am precizat că Symphony este și cel mai mare vas din lume, toată lumea a scris doar despre cel mai mare vas, așa că am acceptat și noi această etichetă”.

 

Practic, la mărimea-record a vasului s-a ajuns pornind de la un brief care includea un număr-record de experiențe inedite și de activități de făcut. „Nu am vrut doar să avem un vas mare, ci un vas cu foarte multe opțiuni, mai multe decât au fost vreodată: dacă industria asta a început cu ideea «Hai să facem un fel de iaht imens», lucrurile au evoluat în timp la «Hai să facem un fel de hotel imens», iar acum am ajuns la un oraș imens”, a explicat Richard Fain.

 

Pentru asta s-a lucrat din 2015 încoace, pe șantierul naval din Saint Nazaire, Franța, iar recepția vasului a fost, după cum a recunoscut însuși comandantul, Rob Hempstead, impecabilă. 

 

”Știi, spre deosebire de momentul în care îți cumperi o mașină și ți se înmânează cheia în cadru festiv, la vasele de croazieră totul e mult mai grandios dar nu există un moment simbolic. Nu există nicio cheie a vasului”, râde el. ”Pur și simplu constructorul navei ți-o aduce și îți spune «Din acest moment, vasul este al dumneavoastră»”. Procesul de livrare durează aproape un an – fiindcă „recepția” înseamnă analiza tuturor sistemelor, mecanismelor și elementelor de detaliu, iar dacă de obicei apar mici probleme care se rezolvă pe parcurs, la ”Symphony of the Seas” totul a fost aproape impecabil de la bun început. Lucru rar, spune Hempstead.

Ce poți să faci pe „the best cruise ship in the world”?

Dincolo de glumița cu mileniștii și cu barba, conform unui studiu Gallup Royal Caribbean chiar este cea mai iubită companie de croazieră în rândul millennials. Acum înțeleg și de ce: totul e despre experiență, despre lucruri demne de a fi postate, instagramate, share-uite cu prietenii. De fapt, „Symphony of the Seas” este, oficial, cel mai instagramabil vas din lume. Firește că poți foarte bine și să stai liniștit și să te rupi de lume – ceea ce plănuiesc eu să fac la următoarea croazieră la care voi fi doar „civil”, nu jurnalist – dar ai și o grămadă de lucruri de povestit acasă. Unele prea interesante ca să NU povestești de ele.

 

Ce mi-a plăcut mie în mod deosebit au fost experiențele în aer liber: pista de alergat care înconjoară vasul și îți dă senzația incredibilă că alergi în mijlocul mării (și chiar așa și este), spectacolul AquaNation la care mi s-a tăiat răsuflarea de mai multe ori decât pot spune (am adăugat câteva filmulețe mai jos, drept dovadă) sau bucuria de a-mi bea cafeaua pe terasă, dimineața, în mijlocul mării. Nu cu vedere la mare, ci efectiv în mijlocul mării. Plus cel mai bun somn pe care l-am avut de multă vreme, deși eu dorm în general destul de bine noaptea.

În rest, cel mai grozav vas din lume oferă următoarele: 

20 de restaurante

Inclusiv un Jamie’s by Jamie Oliver, un sushi-bar condus de celebrul chef Travis Kamiyama (cu care am făcut un interviu pe care-l voi publica foarte curând), „Wonderland” cu gastronomie moleculară, mai multe cafenele, un restaurant cu fructe de mare, mai multe zone de bufet suedez pentru micul-dejun, prânz sau cină și restaurante specializate pe cărnuri, preparate vegetariene, smoothies, burgeri, hotdogs, pizza, dulciuri sau preparate franțuzești. Plus propriul Starbucks.

Ca idee, restaurantul principal poate servi, la cină, circa 9.000 de persoane în aproximativ 4 ore, dintr-un meniu „a la carte”, personalizat pe fiecare persoană în parte. Am aflat informația de la directorul de Food&Beverage, un român – Cătălin Buta – a cărui poveste am dezvoltat-o într-un articol pe care-l voi publica săptămâna viitoare. Este, oficial, cea mai mare operațiune F&B din lume.

Șapte zone tematice

”Central Park”, unde se află cele mai luxoase restaurante și magazine, inclusiv cel al lui Jamie Oliver, un boutique Bulgari și câteva cafenele foarte șic; ”Royal Promenade”, unde se află teatrele și patinoarul; Centrul de fitness și spa; Zona de divertisment, cu cazinouri și jocuri tematice; Zona pentru copii: cu tot ce-ți poate trece prin minte; „Boardwalk”, adică zona cu restaurante și magazine, care se continuă cu caruseluri, bazine și jocuri.

Ultimate Abyss

Cel mai înalt tobogan de pe mare, cu o înălțime cât zece punți. Nu l-am încercat, dar data viitoare e pe listă.

Simulator de surf

Cu un flux de apă de 27.277 de litri pe minut, Flowrider este o mașinărie inginerească extraordinară, pe care aș fi testat-o dacă știam să înot. Nu e cazul.

Laser tag

Este o arenă de competiție în care te poți înfrunta cu pistolul cu laser, alături de alți oaspeți, grupați fiind în două echipe adverse.

Spectacole pe gheață

Eu am vizionat „1977”, o desfășurare de forțe cu un scenariu puțin SF: un erou care călătorește din viitor în Marea Britanie a anului 1977, pentru a recupera o comoară. Atunci când nu se desfășoară spectacole sau repetiții pe patinoarul de pe vas, poți închiria patine gratuit, pentru a lua lecții de patinaj pe gheață.

Aquatheater

Este un amfiteatru pentru spectacole acvatice, cu piscină de aproape șase metri, umplută cu apă sărată. Este prima de acest fel de pe un vas de croazieră și spectacolul la care am asistat, AquaNation, a fost fabulos: niște acrobații incredibile, cu sărituri la trambulină, dans sincron, mers pe sârmă și lucruri pentru care îți pui mâna la ochi de emoție.

Tiroliană

Este așezată la nouă punți înălțime, de la un capăt la altul al zonei Boardwalk, cu o panoramă incredibilă asupra vasului.

Peretele de cățărare

Are 13 metri înălțime și se poate folosi în sesiuni de câte 30 de minute, fără programare: „primul venit, primul servit”. Panorama pe care o ai din vârf, deasupra apei, merită efortul urcușului.

PLUS…

Escape room, teren de mini-golf, tobogane pentru copii, carusel, solarium cu piscină exterioară și zonă de relaxare cu acoperiș din sticlă, cazinou, bar bionic unde băuturile sunt preparate de roboți, un bar (Rising Tide) care se deplasează între 3 punți, ca să poți savura în cocktail în timp ce urci sau cobori ușor, Bar de Karaoke, Comedy Bar unde se desfășoară spectacole de stand-up și sală de teatru pentru musical-uri (unde se juca savurosul „Hairspray”).

Cât de „prietenos” este cu mediul?

Cei de la Royal Caribbean își publică de 50 de ani încoace (de când există compania) datele legate de energie și Symphony of the Seas a fost gândit, inclusiv ca linii de design, pentru a fi mai eficient din punct de vedere hidrodinamic și a avea o amprentă ecologică cu cel puțin 15% mai mică decât a tot ceea ce există pe piață. Totul este optimizat: de la becurile care nu se încălzesc și, automat, necesită mai puțin aer condiționat, până la vopseaua vasului care are o componentă de hidrolubrifiere, pentru insularea în contact cu apa și reducerea fricțiunii.

 

În plus, cantitatea de plastic se tot reduce de la an la an pe vasele Royal Caribbean: pe „Symphony of the Seas” sunt interzise inclusiv paiele din plastic și orice fel de consumabile din plastic. Singura excepție sunt cei de la Starbucks, care au cerut câteva luni de păsuire pentru a-și reconfigura partea de stocuri și a găsi furnizori dedicați „plastic-free” special pentru Symphony. ”Suntem înțelegători, fiindcă ne dăm seama că e un proces de durată, nu putem face totul peste noapte, dar vrem să facem lucrurile să se întâmple temeinic”, a explicat Michael Bayley. 

 

Recunosc, cu mine cei de la Royal Caribbean au câștigat câteva puncte decisive dinainte să ajung pe vasul lor, mai exact anul trecut, în perioada uraganelor din Caraibe. La momentul în care Maria, Irma și celelalte uragane făceau ravagii în San Juan de Puerto Rico, St. Thomas sau St. Maarten, vasele companiei, „surorile” lui „Symphony of the Seas”, s-au transformat din vase de croazieră în misiuni umanitare.

 

Au transportat oameni, animale, cai, fân pentru cai și tot ce era nevoie. La conferința de presă, un jurnalist din Puerto Rico a provocat fără să vrea un moment emoționant când s-a ridicat în picioare și a vrut să mulțumească direct oficialilor companiei pentru tot ce au făcut pentru statul Puerto Rico. Nu s-a bătut monedă pe treaba asta, dar pentru mine a contat și mi se pare un lucru demn de menționat.

 

Un element care mi s-a părut demn de menționat a fost discuția despre sustenabilitatea turismului pe vase de croazieră și despre ceea ce ele „fac” mediului. Ceea ce a contribuit la refacerea comunităților  afectate de stihiile naturii a fost, printre altele, turismul adus în principal de vasele de croazieră, turism care creează locuri de muncă și afaceri locale. Făcut sustenabil și conștient, turismul este un motor de prosperitate pentru multe regiuni, mai ales pentru cele din Caraibe, care trăiesc practic din faptul că la ei este, teoretic, vacanță tot timpul anului.

 

„Scopul nostru este să ajungem la un management atât de bun al ceea ce facem încât activitatea noastră să fie, la fel ca navigarea vasului pe apă, aproape fără fricțiuni: să mutăm oamenii dintr-o parte într-alta a lumii într-un flow firesc. E dreptul oamenilor de a vedea lumea și e nedrept să îi spui cuiva că nu poate fi un cetățean conștient și preocupat de mediu decât dacă stă acasă și nu încarcă lumea cu prezența lui. Dezvoltarea economică ajută pe toată lumea, cu condiția să fie făcută bine și cu cap”, a conchis Bayley.

O concluzie

Mi-a plăcut foarte tare ceva de a spus căpitanul Rob Hempstead, vorbind despre vasul pe care-l conduce: „Fiecare navă e exact ca un om, cu o personalitate distinctă, unică. Fiecare vas pe care l-am condus a avut din start o altă personalitate, pe care și-a păstrat-o toată viața lui”. Deși am fost doar pe Symphony până acum, pot înțelege lesne acest raționament: pe fiecare vas regăsești o anumită stare de spirit, un „vibe” pe care nu-l poți descrie, dar care ți se potrivește sau nu. Unele te îmbie mai mult la acțiune, altele la experimentat, altele la relaxare și tihnă.

 

Indiferent de mărimea efectivă a navei pe care te afli, important este să ai la dispoziție cât mai multe opțiuni, ca să alegi din toate fațetele personalității unui vas doar ceea ce se potrivește personalității tale.

Traseul „Symphony of the Seas” pentru vara aceasta este Barcelona – Palma de Mallorca – Provence – Florența – Pisa – Roma și Napoli. Din noiembrie, „casa” lui  va deveni noul terminal de vase de croazieră din Miami și traseul va include Philipsburg (St. Maarten), Charlotte Amalie din Virgin Islands, Roatan (Honduras), Costa Maya și Cozumel (Mexic) și Nassau, în Bahamas. Mai multe informații și rezervări pe traseele „Symphony of the Seas” găsiți pe site-ul reprezentanței românești a Royal Caribbean.

Fotografii: Diana Cosmin

3 Comments

  • Ioana Soare spune:

    Mi se pare absolut impresionat. Mă bucur pentru tine, Diana, că ai avut ocazia să participi la un asemenea eveniment. Și totodată țin să îți mulțumesc pentru articol și pentru toate detaliile pe care ni le-ai expus atât de frumos.

    Întotdeauna m-au fascinat vasele de croazieră, sper ca într-o bună zi să-mi îndeplinesc visul de-a ajunge pe un astfel de vas. În pofida părerii pe care lumea o are, nu mi se par nicidecum plictisitoare – la fel ca tine, cred că nu mi-ar ajunge timpul să explorez la maximum fiecare colțișor.

  • Codrut spune:

    Intradevar este o experienta interesanta sa fi pe un vas imens (oras plutitor) si ati descris frumos atmosfera. Ar fininteresant sa faceti un review si la vasele de lux unde restaurantul este o experienta Michelin.

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.