Despre tot ce-i fin și fain

The Edit: două românce curatoriază design interior de avangardă

By 11 aprilie, 2019People
read time 10 min
 
11 aprilie, 2019

The Edit: două românce curatoriază design interior de avangardă

Irina Pogonaru și Magda Staicu au lansat o platformă online în care selectează acele piese de design interior pe care și le-ar dori pentru acasă… doar că o fac pentru toată România. O formă de curatoriat care oferă românilor acces direct la designeri și viziuni avangardiste, până acum inaccesibile, dar și un manifest pentru găsirea „sufletului” fiecărei case.

by

Una dintre plăcerile mele profesionale este să-i urmăresc pe oamenii despre care am scris cândva și să văd cum au evoluat planurile despre care îmi povesteau cândva. Sau, din contră, să văd cum viețile lor s-au schimbat la 180 de grade. E ca un joc de „unește punctele”, dar pentru adulți: e fascinant să vezi, din afară, cum o poveste pe care ai spus-o cândva își adaugă noi straturi și semnificații.

 

Când am intervievat-o prima dată pe Irina Pogonaru, în 2014, era absolventă de management la Londra, proaspăt-întoarsă de la un masterat în management la École Supérieure de Commerce de Paris și crease mai mult în joacă un brand numit Photoliu, care avea ca obiect, după cum îi spune și numele, fotoliile personalizate. 

 

Photoliu se „întâmplase” fără ca Irina să aibă vreun background în domeniul designului, pornind de la propria nevoie a unei „pete de culoare” în camera ei de acasă. Era o „nișă a nișei”: un serviciu ultra-personalizat pentru clienții care își doreau un fotoliu compus cu mâna lor, din zeci de nuanțe de lemn, sute de materiale textile și de specificații. 

 

Cinci ani mai târziu, Irina a transformat „Photoliu” într-o vocație în sine: și-a dat seama că designul de interior este drumul ei în viață, așa că și-a completat studiile la Istituto Marangoni din Milano și la KLC School of Design din Londra. A lucrat în studio-ul designerului londonez Natalia Miyar și are proiecte publicate în Vogue Living și NY Times. Așadar, cam tot ce face în acest moment are legătură cu designul interior.

 

Pentru că am spus că-mi place să „unesc punctele”, povestea pe care o spun azi mai are un punct de plecare în trecut: la interviul nostru din 2014, Irina îmi povestea că are o clientă căreia i-au plăcut atât de mult fotoliile făcute de Photoliu încât și-a dorit și ceva în plus. Niște perdele. Niște perne fantezie. Apoi alte perne în plus. Acea doamnă era, la momentul interviului nostru, cel mai prolific client al brandului „Photoliu”.

 

Acea clientă este Magda Staicu, actuala parteneră a Irinei în business-ul cu The Edit, o platformă de design interior care vinde piese pe care nu le găsești altundeva în România. Sunt atât obiecte selecționate din portofoliul unor branduri internaționale de top, descoperite la târguri prestigioase din toată lumea, cât și o linie proprie de accesorii și de mic mobilier, lucrate manual în ateliere mici din România.

 

Ce are special platforma lor? Faptul că respectivele branduri sunt atât de nișate încât n-ar ajunge niciodată să aibă un magazin la noi în țară, dar obiectele pe care le fac sunt interesante, utile și dezirabile. Și nu „imposibil de atins”, fiindcă oricine își poate permite – sau poate economisi – măcar pentru un accesoriu care să îi schimbe complet o cameră, o masă sau un colțișor din casă.

 

Altfel spus, nu suntem o piață atât de mare încât toate brandurile cool din lume să-și deschidă reprezentanțe la noi, dar există destui doritori de design deosebit și de piese simple și atemporale, „with a twist”.

 

La această intersecție se poziționează The Edit, care selecționează din toate lucrurile frumoase, cool, deosebite sau avangardiste care apar în designul interior ACELE piese care ar merita să fie disponibile și la noi. Care ne-ar putea aprinde imaginația și care ar putea fi dorite și de români. Este un mix făcut cu ochi de designer, dar și cu responsabilitate de client, fiindcă, înainte de latura de business, Magda și Irina aleg obiectele care le-ar fi plăcut pentru propriile lor case.

 

Atât Magda cât și Irina au aterizat neașteptat în această poveste a designului, dar li s-a potrivit de minune. Irina vine din antreprenoriat, iar Magda este un om de Litere care a lucrat aproape toată viața în corporație, devenind treptat și un om al cifrelor. The Edit este gândit de amândouă ca „un manifest pentru legătura care se stabilește între oameni și interioarele lor”. Spațiul care ne înconjoară generează emoții, trăiri, ne odihnește sau ne irită, ne oferă tihnă sau, din contră, ne obosește. Contează în ce poveste alegem să trăim.

Am stat de vorbă cu Irina și Magda despre mai mult decât obiecte și selecții de design: despre sufletul unei case și despre cum ar trebui să alegem obiectele care ne înconjoară „ca și cum ar fi oameni”. Vă invit să descoperiți două doamne pentru care designul este doar un pretext pentru analizarea și simplificarea propriilor vieți.

 

FINE SOCIETY: Mi-ați spus că ați ales pentru The Edit acel gen de obiecte pe care le-ați fi pus și la voi acasă. Cum ați caracteriza, fiecare dintre voi, stilul de design interior care vă place și vă inspiră?

Magda: Îmi place să cred că stilul casei mele este o prelungire estetică a valorilor mele interioare, a emoțiilor și pasiunilor care mă definesc. Stilul casei mele are un suflet al lui, care a crescut în timp și în ritm cu mine. A împrumutat cu siguranță din dinamica personalității mele. 

 

S-a rafinat treptat, s-a decantat. Cea mai mare lecție de viață și stil a fost să fiu corect selectivă. Să-mi ofer timp să mă gândesc dacă obiectele pe care mi le doresc mă definesc îndeajuns. Casa mea este acum aerisită și elegantă, un mix de materiale naturale precum lemnul sau inul, cu detalii prețioase și sofisticate. Iubesc catifeaua, alăturările de texturi și detaliile aurii. Îmi place cromatica de fond liniștită, punctată de accente de culoare. 

 

Cred că trebuie să ne înconjurăm de obiecte că și cum ar fi oameni. Să trecem de bariera exclusivă a funcționalității și să fim atenți la ce emoții și valori ne pot comunica.  

  

Irina:  Stilul meu este caracterizat prin linii simple, o formă de eleganță discretă și contraste cromatice surprinzătoare. Iubesc marmura colorată, cu venatură cât mai interesantă, tapetul, catifeaua, materialele texturate, detaliile metalice. 

 

Apartamentul meu trece constant prin redecorari și schimbări. Fiind expusă mereu imaginilor cu interioare din întreaga lume, tendința este să îmi doresc mereu ceva nou, însă încerc să caut acele piese pe care le voi iubi și peste ani de zile.

 

FS: Magda, ai spus că lumea cifrelor îți place fiindcă înțelegi poveștile lor. Cum ai făcut trecerea de la Litere la cifre și cum crezi că se imbină amandouă prin designul de interior? 

Magda: Îmi place întrebarea ta, pentru că mi-am pus-o eu însămi de nenumărate ori. Trecerea de la litere spre cifre a fost un proces provocat în mare parte de curiozitate. Primul meu job a fost unul de creație. Când mi se cerea să livrez un concept creativ pentru un brand, simțeam mereu nevoia să pun întrebări. Despre brand, despre oamenii pe care îi vizează, despre identitatea, comportamentul, valorile și stimulii lor comuni. 

 

Așa am început să fiu mai atentă la analize de consumator, de trenduri, de piață. Și cifrele s-au strecurat ușor în viața mea, mai întâi că răspuns la întrebări, apoi că fundament pentru orice decizie creativă ulterioară. 

 

Un grafic e mai mult decât o interconectare numerică, e efectiv o poveste despre comportamentul de consum al fiecăruia dintre noi, cu toate rațiunile, aspirațiile, dorințele sau barierele decizionale. În spatele cifrelor se ascund povești despre alegeri, fie ele alegeri pentru nevoi de bază sau nevoi estetice.  

 

  

  

 

FS: Irina, tu ai studiat la Paris și Londra, apoi ai pornit cu Photoliu, ai devenit designer de interior, iar acum „curatoriezi” o serie de obiecte de design. Ce ai invătat cel mai prețios din fiecare etapă a vieții tale profesionale și cum se imbină toate în „The Edit”? 

Irina: Cred că am avut un parcurs foarte firesc, iar o mare parte din căutările mele își găsesc acum răspunsul în The Edit. Cel mai mult am crescut din punct de vedere profesional în perioada petrecută lucrând la Londra în studio-ul de design interior al designerului Natalia Miyar. 

 

Acolo am realizat că nu contează decât ideile duse la capăt și puse în practică. O perioadă lungă de timp am avut tendința de a perfecționa o idee în capul meu până când ajungea să nu mai vadă lumina zilei. Acolo, lucrând cu bugete enorme și termene stricte, nu se mai punea problema perfecționismului: se găseau alternative și se luau decizii. 

 

Și, în mod surprinzător pentru mine, rezultatul era mai valoros decât ideea inițială – și pentru că era ușor ‘out of the box’, dar și pentru că, până la urmă, exista în mod palpabil, nu rămăsese la stadiul de idee. 

 

De unde provin obiectele din ”The Edit” și care sunt criteriile după care le alegeți? Din atâtea târguri, branduri cool, obiecte frumoase, cât de greu e să alegi ACELE obiecte care merită să fie în selecție?

Nu e ușor să fii selectiv. E un proces lung de căutări, de întrebări, de alegeri intermediare și reveniri. Important e să fii deschis, mereu curios, consecvent, foarte pasionat, dar și foarte lucid. Ne dorim să includem în selecția “The Edit” doar obiectele pe care le iubim și care se integrează armonios cu celelalte piese din colecția noastră. 

 

Alegem obiecte din portofoliile unor branduri internaționale, dar și obiecte create de designeri mai puțin cunoscuți. Propunem astfel o selecție unitară, sofisticată, pentru oamenii care apreciază calitatea și eleganță atemporală. De asemenea, creăm, cu multă atenție la detalii, o linie proprie de accesorii și mic mobilier în ateliere mici din România.   

 

 

Care sunt cele 3 piese preferate de voi din „The Edit” , care credeți că și-ar găsi locul în orice casă și de ce?  

Magda: Unul dintre obiectele mele preferate este oglinda Circum. Îmi place că, deși are o formă clasică, rama extrem de fină și sticla colorată îi dau un aer modern și sofisticat. Este o piesă care poate schimbă fundamental un interior. Îmi plac foarte mult tăvile mix & match, pentru că sunt interesante și versatile. Le poți combină ușor în diverse feluri sau forme, pentru un aer mereu nou și în tendințe. 

 

 

Îmi plac mult pernele din linia The Edit, pentru că sunt lucrate din materialele mele preferate – catifeaua și inul – cu foartă multă atenție la detalii. Sunt în același timp elemente funcționale într-un interior, dar și elemente decorative, care te invită să fii creativ și să mixezi culori, materiale, texturi, într-un joc care să te definească. 

  

Irina: Nu deloc ușor să aleg, fiindcă nu am exagerat când am spus că acestea sunt piese pe care le-aș alege pentru mine. Am în hol două vaze Cooee și oglinda Circum, în bibliotecă am Desk Sculptures, iar pe canapea am perne din The Edit Line. Iar în afară de acestea, sunt îndrăgostită de liniile colecției Angui, iar vaza Varia Rose/Bordeaux mi se pare desăvârșită.  

  

Fotografii: THE EDIT

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK