Baselworld 2017: TAG Heuer împachetează orologeria elvețiană pentru „millennials”
TAG Heuer e unul dintre cele mai dinamice branduri orologere ale perioadei: a lansat cel mai accesibil ceas tourbillon cronograf, primul smartwatch elvețian, iar anul acesta resuscitează unul dintre cele mai iubite modele vintage, după ce fanii l-au votat pe internet. Totul e despre generația millennial.
Când elvețienii de la TAG Heuer au semnat cu Bella Hadid pentru postura de ambasador de brand, iar Jean-Claude Biver, chairman LVMH Group și CEO TAG Heuer, a pozat într-un ring de box alături de ea, a fost clar că brandurile elvețiene au ajuns la acel moment al existenței lor în care au nevoie să se reinventeze.
Pentru o industrie veche de sute de ani, care s-a promovat mereu prin tradiție, întinerirea este un demers complicat. O parte vrea să celebreze trecutul, iar cealaltă să îmbrățișeze toate ideile cool pe care și le dorește generația tânără. Deocamdată, cei de la TAG se numără printre brandurile cărora le-au reușit și una, și alta, lucru chiar și mai complicat.
De la venirea lui Jean-Claude Biver ca CEO TAG Heuer, direcția brandului a fost clară: trebuie să devină punct de atracție pentru millennials și poartă de intrare în lumea orologeriei fine. Prima mutare a fost făcută anul trecut, prin lansarea unui tourbillon cronograf cu design-ul modelului deja-iconic Carrera Heuer-01, la cel mai mic preț de pe piață pentru un ceas din categoria sa: aproximativ 15.000 de euro. Nu e un chilipir, firește, dar pentru un tourbillon cronograf elvețian e un preț incredibil.
De regulă, ceasurile elvețiene cu tourbillon încep pe la 40.000 de euro, având în vedere că mecanismul în sine are una dintre cele mai delicate și complicate proceduri de manufacturare. Este minuscul, sub un gram greutate, cu peste 40 de componente finisate manual și realizate din titan, aluminiu sau alte materiale light, pentru care sunt necesare instrumente și competențe înalte. Uneori se lucrează luni în șir la un singur tourbillon. Cei de la TAG Heuer au reușit să-l producă la acest preț într-o variantă industrializată, firește, dar performanța rămâne remarcabilă.
„Generația millennial nu are răbdare, iar industria orologeră elvețiană are toată răbdarea din lume, ceea ce înseamnă că este istoric foarte lentă”, îmi explică, la întâlnirea noastră de la Baselworld, Olivier Romang, Product Manager al diviziei de ceasuri TAG Heuer. „Mileniștii vor produsele acum și aici. Dacă văd ceva azi, trebuie să aibă acel ceva mâine, altfel apare frustrarea și se îndepărtează și mai tare de brand”.
Cei de la TAG Heuer nu se așteaptă ca mileniștii să aibă acum resursele financiare pentru a plăti 15.000 de euro pe un ceas – deși sunt recunoscuți ca fiind o generație mult mai precoce din punct de vedere antreprenorial – însă toate demersurile din ultimul an sunt menite să-i apropie de ideea de ceas elvețian. „Nu vrem să le vindem nimic acum, dar peste 2 sau 5 ani, când se vor gândi să-și cumpere un ceas, își vor aduce aminte de ceea ce le-a trezit prima dată interesul la ceasurile elvețiene. Își vor aduce aminte de noi”.
Cu toate mutările făcute în ultimul an, de la diferitele lansări de produs și până la alegerea unui ambasador de brand tânăr, TAG Heuer s-a mișcat în sfera gravitațională a generației millennial. Lansările de la Baselworld nu fac excepție și sunt o demonstrație de creativitate și marketing în același timp.
AUTAVIA: un ceas vintage resuscitat în urma unui sondaj online
Realizat pentru prima dată în anii ’60 și devenit preferatul colecționarilor, Autavia este un cronograf gândit pentru piloții de curse. Este resuscitat cu surle și trâmbițe în 2017, ca urmare a unui sondaj desfășurat online pe parcursul anului 2016. Din 16 modele vintage ale casei TAG Heuer, peste 50.000 de useri au votat pentru reeditarea modelului „Autavia Rindt”, purtat de faimosul pilot de Formula 1 Jochen Rindt, dar și de alți piloți faimoși ai anilor ’60 și ’70: Mario Andretti, Jo Siffert, Clay Regazzoni.
„Au fost mai multe modele Autavia făcute de-a lungul timpului, dar userii de internet au ales exact primul model desenat de Jack Heuer în 1962, cu marginile acestea rotunjite și cu feel-ul vintage autentic”, zâmbește Olivier.
Spre deosebire de modelul inițial, varianta 2017 are un diametru de 42 de milimetri (față de 39 de milimetri în anii 60), un bezel inscripționat de la ora 1 la 12 și un nou calibru. Heuer-02. Spiritul modelului vechi a fost resuscitat și adaptat pentru piața de azi. Are o rezervă de 80 de ore, data se află în dreptul orei 6 și este rezistent la apă până la 100 de metri adâncime.
Numele ceasului, AUTAVIA, este o combinație între AUTOmobil și AVIAție.
Puteți vedea aici fotografii spectaculoase din culise cu etapele de realizare ale unui cronograf TAG Heuer AUTAVIA, imagini din manufactura elvețiană a brandului.
TAG Heuer Connected Modular 45: smartwatch și ceas mecanic
Cu hashtag-ul #ConnectedToEternity, conceptul inventat de cei de la TAG Heuer unește arta orologeră elvețiană și tehnologia de vârf. Connected Modular 45 este creat și asamblat în Elveția de către TAG Heuer (în colaborare cu Intel), iar modulul tip smartwatch este interconectabil cu un ceas mecanic de Haute Horlogerie de la TAG Heuer. Pentru că este gândit ca parte a ambelor lumi – Swissmade și high-tech – lansarea lui a fost făcută simultan în California și Elveția.
Cu un software Android Wear 2.0, Connected rezistă până la 50 de metri adâncime, are GPS, senzor NFC pentru plăți, ecran AMOLED de înaltă rezoluție și o selecție aproape infinită de cadrane TAG Heuer.
Creând Connected, TAG Heuer a dat naștere unui întreg univers de posibilități pentru iubitorii brandului, pentru că totul poate fi adaptat, schimbat sau personalizat, atât la interior cât și la exterior. Ca aspect, avem de ales între ceramică, aur roz, diamante și nu mai puțin de 56 de variațiuni, culori și materiale. Doar pentru curea există 18 referințe diferite, de la piele naturală sau cauciuc până la titan sau material ceramic. Există TAG Heuer Studio, un configurator în care fiecare posibil viitor client își poate crea ceasul personalizat până în cel mai mic detaliu.
Olivier Romang, prezentându-mi conceptul, la Baselworld 2017:
Tot farmecul conceptului stă în faptul că modulul Connected poate fi completat sau înlocuit de un mecanism elvețian clasic. Practic poți avea un ceas smart care arată ca un ceas elvețian (ai de ales cadranul preferat dintre toate modelele TAG Heuer), dar și un ceas mecanic adevărat, pentru zilele în care vrei să fii clasic și să simți greutatea plăcută a unui mecanism elvețian la încheietură.
TAG Heuer Aquaracer Camouflage
Linia de ceasuri sport a casei, Aquaracer, a suferit o întinerire vizibilă și reușită. Pe slide-ul de prezentare pe care mi-l arată mândru Olivier înainte să-mi aducă cele două noi modele de ceasuri scrie chiar ,,Bringing more fun”, iar FUN e scris cu majuscule.
Apar un ceas army-style, camuflaj clasic („Khaki”), și unul tot în model camuflaj, dar pe albastru, denumit „Arctic”. Spre deosebire de alte ceasuri fashion care vor să capitalizeze curentul „army”, cureaua are model camuflaj țesut din material, nu imprimat, e groasă, rezistentă și de calitate și arată a ceas scump, în accepțiunea „high quality” a cuvântului scump.
După cum îl ții în mână și îi simți greutatea la încheietură, e 100% ceas elvețian „sub acoperire”. Rezistent până la 300 de metri adâncime, realizat din titan complet mat (doar e „sub acoperire”) este făcut din ceramică neagră rezistentă la zgârieturi (a se citi: „teritorii ostile”). Puțini știu că Edouard Heuer a fost primul care a introdus patentul pentru o carcasă rezistentă la apă, în 1892, iar de atunci încoace conceptul a evoluat constant.
Piesele TAG Heuer și-au schimbat, în ultima perioadă, și sistemul de distribuție, urmând trendul din modă, cu ”See Now, Buy Now”. Până acum lansările se făceau conform unui calendar pe țări, o variantă pe care Olivier o consideră depășită pentru 2017. „Ne-am dat seama că e mai bine să ai mici cantități în toate țările decât o cantitate mai mare într-o țară, apoi în alta. E mai bine să fii peste tot, decât să-i pui pe oameni să te aștepte”.
Hotărât lucru, răbdarea și nerăbdarea sunt cele două concepte între care gravitează viitorul industriei orologere elvețiene. Pentru o categorie de produse născută din răbdarea de a asambla componente miniaturale, în nesfârșitele ierni elvețiene, nerăbdarea crescândă a publicului de secol XXI este cea mai mare provocare dintre toate.
În România, ceasurile TAG Heuer sunt distribuite de Orologeria GALT.
Fotografii: TAG Heuer
Video: Diana-Florina Cosmin