Despre tot ce-i fin și fain

Un palat pentru Manolo Blahnik: povestea unui pantofar de legendă

By 9 februarie, 2017Culture
read time 4 min
Foto: David Hughes
 
9 februarie, 2017

Un palat pentru Manolo Blahnik: povestea unui pantofar de legendă

Un palat milanez de secol XVIII găzduiește o expoziție retrospectivă dedicată celebrului designer Manolo Blahnik: 212 perechi de pantofi, 80 de schițe originale și o poveste frumoasă.

by

Manolo Blahnik este slăbiciunea mea în materie de pantofi, dar este una pe care o împart cu lumea întreagă. După spectaculoasele încălțări apărute în „Sex and the City” – culminând cu perechea de stiletto albastru-cobalt cu care Big o cere în căsătorie pe Carrie – popularitatea lui a atins proporții planetare, însă Carrie Bradshaw nu este decât o liniuță în biografia bogată a lui Blahnik.

 

Jumătate spaniol, jumătate ceh, Blahnik s-a născut în Insulele Canare, și este un „cetățean al lumii” în adevăratul sens al cuvântului: a studiat Drept Internațional la Geneva și Artă la Paris, s-a mutat la Londra la începutul anilor ’70, a lucrat ca jurnalist pentru ediția italiană Vogue pentru bărbați, „L’Uomo Vogue” și a devenit designer de pantofi după întâlnirea cu Diana Vreeland, redactor-șef Vogue SUA.

 

La momentul întâlnirii providențiale cu Vreeland, Manolo Blahnik avea 28 de ani și își dorea să creeze decoruri de film. Vreeland i-a văzut schițele, unele dintre ele reprezentând pantofi, și l-a încurajat să se apuce de creat efectiv pantofii din desene. Unele dintre acele schițe, opere de artă de sine-stătătoare, sunt expuse acum în retrospectiva „Manolo Blahnik – Art of Shoes” – de la Palazzo Morando din Milano.

1971_ss_ivy-for-ossie-clark

 

Unde se întâmplă totul?

Palazzo Morando se află în centrul orașului Milano, în inima „patrulaterului modei”, pe Via Saint’ Andrea, și este un palat de secol XVIII, dedicat artei costumelor și imaginii. Practic, este echivalentul italian al Palais Galliera, muzeul francez de modă care a găzduit în ultimii ani retrospective Lanvin sau Alaïa.

img_5955

 
img_5956

 

Decorat Cavaler Onorific al Ordinului Imperiului Britanic de către Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii, Blahnik este unul dintre cei mai influenți designeri ai secolului. I s-au dedicat cărți și albume și a bifat toate premiile de excelență din lumea modei. A fost primul bărbat apărut vreodată pe coperta revistei Vogue UK, în 1974, iar anul trecut a apărut și filmul documentar „The Boy Who Made Shoes For Lizards” (Băiatul care făcea pantofi pentru șopârle).

 

Titlul filmului este inspirat de povestea reală a lui Manolo, care în copilăria petrecută în Insulele Canare se distra modelând „pantofi” pentru șopârle din staniolul în care era învelită ciocolata.

img_6058

 

De ce ne fascinează Blahnik?

Da, pantofii lui sunt superbi, iar el este un personaj savuros și charismatic. Dar nu e numai atât. Dacă mulți designeri celebri sunt oameni de marketing foarte buni și își pornesc creația dintr-o zonă pragmatică, Manolo este aproape un poet al pantofilor.

1976-77_aw_piaggi

 
2003_-borealis

 

Își construiește creațiile pornind de la vise și meditații, iar ideile îi vin fie în somn, fie imediat după ce s-a trezit. Are teamă de zbor și simte că se sufocă în avion, iar singurul remediu este desenul. Prin urmare, unele dintre cele mai bune creații ale lui s-au născut… în avion.

Schițează totul de mână, fără să fi folosit vreodată un computer, fiindcă are mai multă încredere în creion și hârtie decât într-o mașinărie. Cele 80 de schițe din expoziție sunt făcute în cerneală chinezească, acuarelă și creion și sunt considerate de Manolo „portrete de pantofi”.

2001-02_cadiz

 

De ce arată atât de prețios pantofii lui Blahnik?

Elementul comun al creațiilor lui Blahnik, de-a lungul carierei sale întinsă pe 30 de ani, a fost opulența materialelor. Mătase din cea mai fină, tafta lucioasă, catifea, tweed, cașmir, jacquard, texturi bogate și plăcute la atingere care să-i amintească de brocartul rochiilor mamei, în copilărie. Manolo privește pantofii ca un sculptor, iar căutarea de materiale este, după propriile-i afirmații, una dintre marile lui plăceri în viață.

img_6054

 
img_6055

 

Arta și arhitectura în pantofii lui Manolo Blahnik

Deși nu și-a terminat niciodată studiile de artă, Manolo a rămas fixat încă din adolescență pe proporțiile perfecte ale picioarelor în statuile grecești, în special ale celor semnate de Phidias și Praxiteles. Deși are o imaginație debordantă, recunoaște că anvergura lui ca designer nu ar fi fost aceeași dacă nu ar fi pornit de la aceste referințe concrete și de la pasiunea pentru arta clasică.

img_5947

 

Multe dintre formele pantofilor lui pornesc de la referințe și amănunte din tablourile lui Francisco de Zurbarán, Francisco de Goya, Pablo Picasso, Mark Rothko, Henri Matisse, Piet Mondrian sau din sculpturile lui Henry Moore sau Barbra Hepworth.

 

Și lista de referințe arhitecturale concrete este interminabilă, dar există patru mari influențe. Arcadele grecești și romane, geometria barocă, domurile alungite în stil rusesc și arhitectura de secol XXI, în stilul lui Zaha Hadid sau Renzo Piano. Un exemplu este modelul Guggenheim, transpunerea sub formă de pantof a muzeului newyorkez proiectat de Frank Lloyd Wright.

img_5948

 
img_5951

 

Creațiile lui Manolo Blahnik pentru filmul „Marie Antoinette” (2006)

img_6057

 
img_6059

 

Toată lumea știe de Manolo Blahnik și „Sex and the City”, dar aceasta nu este singura producție cu care designerul și-a asociat imaginea. Una dintre cele mai spectaculoase asocieri este cu filmul Sofiei Coppola, ,,Marie Antoinette”, cu Kirsten Dunst în rolul principal.

img_5952

 

Blahnik își amintește cum, în copilărie, mama lui citise biografia Mariei Antoaneta scrisă de Stefan Zweig, iar el o citise pe cea în varianta Antoniei Fraser. Designerul de costume al filmului ,,Marie Antoinette”, Milena Canonero (care a lucrat și pentru multe dintre filmele lui Stanley Kubrick) i-a dat ca temă să facă încălțămintea protagonistei ,,sexy, nicidecum clasică”.

img_5953

 
img_5954

 

Eu și Manolo

Pantofii mei preferați sunt modelul Hangisi pe albastru, semnat Manolo Blahnik, adică fix modelul purtat de Sarah Jessica Parker în primul film ,,Sex and the City”. Îi am din 2008 și sunt preferații mei, datorită calapodului extraordinar. De fapt, de asta îl iubesc atât de mult pe Manolo: pantofii lui sunt singurele perechi cu toc amețitor de înalt în care pot inclusiv să alerg. Nu, chiar nu exagerez.

 

Nu știu dacă se datorează pasiunii pentru arhitectură a lui Blahnik, dar știe exact cum să creeze nu doar frumusețe, ci și confort. Asta spre deosebire de Louboutin (scuze, Christian… e adevărul) sau de alți designeri care fac pantofi spectaculoși și…  atât. Eu una mă declar clienta lui fidelă pe viață.

2001_cereza

 
1997_guge

 

Ilustrații și fotografii cu pantofi: Manolo Blahnik;

Fotografii cu Manolo Blahnik: David Hughes;

Fotografii de la expoziție: Diana-Florina Cosmin;

5 Comments

  • Alexandra spune:

    Buna, ma bucur de articolul dsp Manolo B. Sunt si eu in proces de achizitionare pt. cununia civila. Imi puteti spune ca masura pe ce varianta ati mers. Citesc forumuri si vad fie suze up sau size down, nu stiu daca sa merg exact pe masura mea 36. Multumesc!!

    • Diana Cosmin spune:

      Eu am acum vreo 4 perechi de la ei și toți sunt luați cu o mărime în plus. Așa că aș zice că sunt „small to size”. O singură dată mi-am cumpărat fix mărimea mea și erau ficși, mă strângeau cumplit. I-am trimis înapoi și am luat 39 (eu port 38 de obicei). Să îi porți cu drag și cu noroc 😉

  • Anca spune:

    Mai știu pe cineva care naște lucruri tare frumoase în timp ce se află printre nori.

  • Iuliana spune:

    Diana, are si un alt designer cu care colaboreaza? Sau este singurul care semneaza colectiile?

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.