Despre tot ce-i fin și fain

Casele smart ale francezilor de la Somfy: o istorie de succes cu produse „invizibile”

By 8 octombrie, 2019Simplicity
read time 15 min
 
8 octombrie, 2019

Casele smart ale francezilor de la Somfy: o istorie de succes cu produse „invizibile”

Vizita mea la sediul central Somfy, brandul francez care tocmai a împlinit 50 de ani de când face casele oamenilor să fie „smart”, a fost o lecție despre reinventare și oportunități valorificate la momentul potrivit. Și un preambul despre cât de mult trebuie să-mi simplific casa în următorii ani.

by

Ce îi individualizează pe cei care au reușit? Încercăm mereu să găsim o rețetă care să definească succesul, să-l împartă în criterii clare și tangibile, pentru ca apoi să poată fi „îmbuteliat” pentru toți doritorii. O asemenea rețetă nu există, dar din când în când, devin accesibile privirii noastre câteva dintre lucrurile care i-au ajutat pe cei care au reușit. Și calea devine parcă un pic mai limpede.

 

Vizita mea la sediul Somfy din orășelul francez Cluses, pe granița cu Elveția, a fost o dublă descoperire. Am plecat de-acasă curioasă să aflu mai multe pe un subiect care mă preocupă: casele „smart” și felul în care tehnologia poate simplifica, integra și elimina tot ce nu este important și esențial. Deviza Somfy, care împlinește anul acesta 50 de ani, este „the brand for the peace of mind”, deci puteți înțelege curiozitatea cu care m-am dus acolo.

 

M-am întors cu detalii și amănunte despre asta, dar în plus am aflat o poveste pe care n-o bănuiam și care trece prin crize financiare, reinventări, achiziții și vânzări. Dacă Somfy ar fi o persoană de 50 de ani, ar fi cineva cu cel puțin 3 divorțuri la activ, cu schimbări de job la fiecare cincinal, cu mutări dintr-un colț al lumii în altul. Dar, în final, ar fi o persoană care a TRĂIT intens și care abia acum se simte în cea mai bună perioadă a vieții. Acum i-a venit vremea, în era „Internet of Things”.

 

 

Comparația mea cu persoana nu e deloc întâmplătoare. Așa cum viața unei persoane conține și o doză de hazard, și povestea Somfy a avut ceea ce noi, oamenii, am numi „un dram de noroc”. Acel noroc au fost oamenii.

 

Oamenii-cheie din istoria Somfy au avut viziune, curaj și uneori s-au dus fix împotriva curentului. Știu multe companii grozave care au murit din cauza unei înlănțuiri de oameni nepotriviți la butoane, așa că Somfy e un exemplu cu atât mai remarcabil.

 

Vizita noastră a avut loc la Lighthouse, centrul de cercetare și muzeul brandului, deschis în 2018 și creat ca o clădire pe jumătate „verde”, care se adaptează la condițiile de climă, la nivelul de lumină de afară și la natura înconjurătoare, folosind propriile soluții de „smart”-ificare.

 

Înainte de toate… ce este Somfy?

Somfy a început ca brand specializat în motorizarea obloanelor, a jaluzelelor venețiene exterioare (jaluzelele venețiene sunt cele orizontale), a perdelelor și draperiilor, a copertinelor, pergolelor și a porților și ușilor de garaj.

 

Ulterior, odată cu evoluția tehnologiei, și-a adăugat în portofoliu soluții de conectare a acestor echipamente motorizate, astfel încât locuința să poată fi gestionată inclusiv de la distanță, printr-o unitate de comandă.

 

Odată cu apariția ”Internet of Things”, Somfy a ajuns să conecteze toată casa, de la obloane până la sisteme de supraveghere video, creând practic un sistem interconectat prin care poți da comenzi pentru orice părticică din casă (lumină, temperatură, obloane, alarme), iar casa îți „vorbește” înapoi în orice moment.

 

Începând din 2017, s-a lansat și în România protocolul bidirecțional al Somfy, care permite acest „dialog” cu propria casă. Astfel, dacă înainte protocolul era unidirecțional, ca o telecomandă cu care realizezi câteva comenzi punctuale, sistemul nou permite casei să „ne vorbească înapoi”.

 

Asta e foarte important, nu doar pentru că e „high-tech”, ci pentru că uneori poate evita distrugeri sau probleme. Dacă tu vrei să închizi o ușă care e blocată cu ceva și apeși doar pe o telecomandă, ea se va închide până dă de corpul străin, apoi va rămâne așa. Dacă îți spune „Sunt închisă în procent de 80%”, vei ști că e ceva greșit”, iar dacă pleci de acasă și uiți să armezi sistemul, vei primi un mesaj: „Vrei să închidem toate ușile de acces?”.

 

Sistemele celor de la Somfy sunt gândite atât pentru clădirile rezidențiale, cât și pentru cele de birouri. Clădirea Lighthouse pe care am vizitat-o în Cluses are în vârf o antenă care înregistrează factorii de mediu și „propagă” informațiile către fiecare nivel, printr-un protocol propriu.

 

Spre exemplu, controlul luminii implică o schimbare atât afară cât și înăuntru, pe care sistemul trebuie s-o pună în practică. Dacă afară e foarte soare, obloanele exterioare vor limita accesul luminii, dar în același timp trebuie să adapteze condițiile de interior pentru a asigura confortul vizual. 

 

În ultimii ani, scopul Somfy a fost unul clar: simplificarea la maximum a casei și, implicit, a vieții celor care locuiesc în ea.

 

De ce povestea lor m-a impresionat așa mult?

Pentru că este povestea unui brand care a început ca manufacturier de piese pentru ceasuri și, ca să se salveze de la faliment, a creat o nouă categorie de produse, bazându-se pe ceva care NU se vede și care 90% dintre oamenii care îl cumpără nu vor înțelege cum funcționează exact. Mai precis, pe un motor miniatural pentru ridicarea și coborârea rulourilor de ferestre.

Foto: Somfy

Începutul: cum faci din dezastru oportunitate

Povestea Somfy începe pe granița cu Elveția, într-o zonă care, deși se află geografic în Franța, în regiunea Faucigny, avea în urmă cu 50 de ani o specializare asemănătoare cu cea a vecinilor elvețieni: ceasurile. De fapt, SOMFY este acronimul de la „Societé d’Outilage et de Mecanique du Faucigny”. 

 

Un brand de mecanică fină, specializat în realizarea unor piese pentru ceasuri automate, acele bijuterii de migală și precizie care au consacrat domeniul orologeriei. O industrie care a avut mereu asociată gloria și exclusivismul, până în anii ’70, când explozia de ceasuri japoneze cu cuarț a adus prima mare criză din istoria orologeriei fine.

 

„Societatea de instrumente și de mecanică din Faucigny” a fost printre cele mai lovite, iar managerul companiei a luat o decizie strategică care avea să salveze brandul de la moartea ce părea inevitabilă. A considerat că singura salvare este ca „Societé d’Outilage et de Mecanique du Faucigny” să treacă de la statutul de producător de componente la cel de producător de produse finite.

 

Un producător de piese este mereu dependent de industria căreia i le livrează. Când faci produse finite, poți să te ocupi singur de tot procesul, cap-coadă.

 

În aceeași perioadă, un producător de copertine pentru ferestre căuta febril un motor care să poată fi montat pe copertinele lui. La momentul respectiv, obloanele și copertinele exterioare se ridicau prin învârtire manuală, destul de anevoios, iar o discuție între directorul firmei de copertine și directorul Somfy a dat naștere unei idei.

 

Pentru a mecaniza procesul, ar fi fost de nevoie de un dispozitiv mic, tubular, care să încapă într-un spațiu cu diametru de 50 de milimetri. Somfy l-a creat de la zero, folosindu-se de experiența în domeniul mecanicii fine.

 

Cine ar fi putut să creeze mai bine un motor fiabil și minuscul, dacă nu o echipă de ingineri de orologerie? 

 

În 1969, primul motor tubular era gata și, brusc, Somfy a devenit internațional. Prima filială deschisă a fost în Suedia, o țară în care gestiunea întunericului și a luminii este vitală, având în vedere raportul fragil între orele de lumină și cele de întuneric. Somfy a fost compania perfectă pentru a le oferi suedezilor lumină sau întuneric atunci când își doreau ei, nu când își dorea natura.

Omul potrivit la locul potrivit

În anii ’80, grupul de companii din care făcea parte Somfy s-a lovit din nou de greutăți financiare, iar decizia luată de management a fost vânzarea unei companii din grup, pentru a ieși din impas.

 

Pentru că problemele erau mari, a fost vândută compania care mergea cel mai bine și care ar fi putut aduce, la schimb, o infuzie consistentă de capital. Acea companie era Somfy. 

 

Am spus mai sus că oamenii au fost vitali în istoria Somfy? Ei bine, compania care a cumpărat-o în anii 80, Damar, era condusă de unul dintre acești oameni, un vizionar care intuia lucruri cu mult înaintea vremurilor sale.

 

Deși Damart era un fel de catalog Quelle sau Neckermann care vindea textile prin corespondență, managerul respectiv a riscat achiziționând un brand de dispozitive pentru ferestre, pe seama unui raționament genial.

 

Cele mai bine-vândute produse Damart erau hainele groase și echipamentele de schi, iarna fiind sezonul în care brandul făcea profitul cel mai mare. Somfy, cu dispozitivele sale pentru ferestre și gestiunea deșteaptă a luminii, avea ca principal sezon vara. Împreună, ar fi fost mereu în echilibru.

 

Totuși, adevărata viziune a echipei de conducere s-a văzut la o altă decizie, cea de a reinvesti constant profitul pentru a crește afacerea, achiziționând și alte companii care să completeze paleta de soluții tehnologice: un brand de alarme de locuință și unul de motoare de acces, inclusiv pentru uși de garaj.

Foto: Somfy

Practic, la începutul noului mileniu, în anii 2000, Somfy putea controla toate căile de acces într-o casă, cu o singură telecomandă.

 

Pentru că simplitatea este o sumă de lecții, idei și ponturi care vin în viața noastră la momentul potrivit, pe mine vizita la Somfy m-a inspirat nu doar la nivel de soluții concrete de conectare a casei, ci și la nivel de strategie.

 

Toate deciziile pe care le-a luat Somfy în ultimii 50 de ani s-au bazat pe aceeași logică pe care ei o promovează prin produsele lor: eficiența și deciziile smart, cu efecte mari.

 

Tocmai de asta, povestea lor mi s-a părut dublu-inspirațională și utilă, iar bornele kilometrice din istoria companiei au toate câte un „tâlc” și o însemnătate care poate fi declinată în viața de zi cu zi. Câți dintre noi ne uităm la viețile noastre și ne gândim, conștient, cum am putea să le simplificăm mai mult?

Foto: Somfy

„Install more, sell more”

 

Un principiu care a fost una dintre cheile succesului pentru cei de la Somfy. Deși vânzarea motoarelor pentru rulouri mergea bine, ei nu s-au mulțumit doar să facă un produs bun, ci au optimizat constant tot ceea ce se întâmpla cu produsul după ce el ieșea din fabrică.

 

Pentru că inițial instalarea era anevoioasă, au creat un nou tip de motor, gândit pentru comoditatea celor care îl instalau. Dacă tehnicienii puteau să instaleze mai ușor un rulou de la Somfy, asta însemna că puteau să ajungă să instaleze mai multe în același interval de timp, crescând vânzările companiei și economisind timpul clienților.

 

Pionieratul se face în echipă

Odată cu evoluția digitalizării, Somfy a realizat că dezideratul simplificării are nevoie de mai mult decât voința individuală. Are nevoie de cooperare și de conectare între companiile care au o miză comună.

 

Așadar, a făcut un parteneriat cu producătorii de ferestre Velux, pentru a împărți același protocol de comunicare, urmându-i apoi mai multe branduri cunoscute din domeniu. Dacă îți pui ferestre Velux (sau alte branduri partenere) și vrei sistemul de rulori Somfy sau orice parte din oferta de tehnologie smart de la Somfy, nu trebuie să „adaptezi” nimic, totul este compatibil cu tot.

 

Pare o idee intuitivă, dar prea puțin aplicată în practică: dacă vrei să îi determini pe oameni să își simplifice viața prin produsele tale, trebuie să le simplifici în primul rând accesul la ele.

Inovațiile altora sunt avantajul tău

În 2007, când s-a lansat primul iPhone, cei de la Somfy au îmbrățișat ideea în felul lor: „Cum ar fi dacă telefonul ar putea prelua din sarcinile telecomenzii?”. Să controlezi lumina, obloanele, ușile, de pe propriul telefon?

 

Așa s-a născut TaHoma, primul „box” multifuncțional Somfy, care conectează toată casa și îți dă feedback în timp real cu stadiul fiecărui element: controlul ușilor, lumina, obloanele. Cu modurile care pot fi setate ușor, practic casa știe când pleci dimineața și își face pregătirile necesare și te așteaptă, la fel de pregătită, să te întorci seara.

 

Prin „pregătire” se înțelege totul, de la temperatură și lumină la deschiderea/închiderea ușilor (când ești geolocalizat că ai ajuns) și chiar și playlist-ul potrivit (există inclusiv un „Party Mode”, care gestionează luminile, muzica și ambientul, pentru momentele în care vrei să faci petreceri).

 

Și, pentru că și-au dat seama că o TaHoma ar putea fi prea costisitoare pentru cei cu case mai mici sau cu nevoi mai mici de centralizare, a apărut Connexoon, o variantă a TaHoma pentru un buget mai redus, dar cu același scop de a-ți externaliza grijile legate de casă.

 

Viitorul trebuie să fie sustenabil

După ce a dezvoltat RS100, un motor ecologic, care folosește mai eficient componentele și consumă mai puțină energie, 50% dintre vânzările de motoare ale Somfy sunt acum reprezentate de motoare ecologice.

 

Până în 2020, 80% dintre motoarele Somfy vor fi eco, iar până la jumătatea deceniului viitor Somfy și-a propus să devină o companie cu amprentă de carbon zero. Acesta este scopul lor principal în următoarea perioadă.

 

În ultimii ani, eu sunt concentrată tot mai mult pe ceea ce este util, folositor, practic, iar Somfy m-a impresionat nu doar prin felul în care face casa mai deșteaptă, ci și prin modul deștept în care și-a gestionat propria poveste, pornind de la un adevăr.

 

Adevărul?

 

Oamenii vor un produs simplu, controlabil printr-o aplicație simplă, care să le permită să controleze cât mai simplu funcțiile produsului.

Cuvântul cheie: SIMPLU.

 

Povestea Somfy m-a convins să încep să privesc altfel spațiul în care locuiesc și, așa cum mă gândesc la simplificarea și armonizarea programului de zi cu zi, să încep să privesc altfel și ceea ce poate face casa mea pentru mine.

 

Nu am vrut să intru în detalii tehnice, ele rămân de discutat cu oamenii de specialitate în momentul în care vă decideți să faceți primii pași spre o casă smart. Ceea ce mi s-a părut mai valoros a fost această amprentă a spiritului de brand, care pe mine m-a inspirat în multiple feluri și a fost o revelație de la un capăt la altul.

 

Ce vă propun eu este un exercițiu pe care l-am făcut la rândul meu, la întoarcerea din Cluses: următoarea dată când intrați pe ușa casei, încercați să priviți altfel locul pe care l-ați văzut de câteva sute sau mii de ori. Priviți-l cu un singur gând în minte: „Ce ar putea fi ȘI MAI SIMPLU decât este acum?”. Ce ar însemna o economie de timp și energie și, mai ales, ce ar schimba radical confortul și calitatea vieții zilnice?

 

Veți fi surprinși de câte idei vin în minte atunci când privești un loc așa cum nu l-ai mai privit niciodată și mai ales veți fi surprinși de cât de multă nevoie avem să facem cât mai multe aspecte ale acestei vieți aglomerate și haotice să fie… smart.

Foto: Fine Society, Somfy, Unsplash

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK



One Comment

  • ovi nicu spune:

    Prea Complex ptr mine….acuma pe marie Kondo am inteles-o dar pe astia….mai bine traiesc in stilul vintange decat in high – tech…parerea mea…nice day :p