Despre tot ce-i fin și fain

Ce mai înseamnă să fii gentleman în zilele noastre?

By 23 ianuarie, 2016Virtues
read time 1 min
 
23 ianuarie, 2016

Ce mai înseamnă să fii gentleman în zilele noastre?

Uitați de metrosexuali, lumbersexuali si alte tipologii inventate. Bărbatul secolului XXI va fi gentleman-ul, în accepțiune și declinare contemporană.

by

Din poveștile bunicilor, știm ce însemna să fii un domn cu câteva decenii în urmă, de la cuvinte la cadența pașilor și de la maniere la butonii de la manșetă.

 

Și totuși, a fi gentleman cu aceeași semnificație pe care o dădeau bunicii noștri acestui termen nu însemna doar un set de reguli legate de croiala costumului și apretul cămășii, ci o serie de trăsături de comportament, de caracter și de atitudine.

 

Bunicul meu, Iacob Cosmin

Bunicul meu, Iacob Cosmin, la 30 de ani

Mama mea, nora bunicului Iacob („Nini”), își amintește și acum o scenă, petrecută pe vremea când bunicul se apropia vertiginos de 90 de ani și mergea tot mai greu, din cauza afecțiunii la picior. Mintea era extraordinar de ageră, însă erau zile când corpul nu făcea față.

 

Intrând în sufrageria lui, unde bunicul stătea de vorbă cu tata, l-a văzut cum se chinuie să se ridice în picioare, imediat ce a văzut-o. „Stați jos, tata, vă rog… de ce vă ridicați?”, a sărit mama, grijulie. Răspunsul lui a urmărit-o pentru totdeauna și ne-a impresionat în egală măsură pe amândouă: „Cum să nu mă ridic în picioare când intră o doamnă în casa mea?”.

 

Cu toate adaptările, ajustările și accepțiunile schimbate ale vremurilor noastre, a putea fi – în spirit și atitudine – acel gen de gentleman mi se pare cu adevărat cool în ziua de azi.

Tocmai pentru că gentlemenii de odinioară mi s-au părut mereu fascinanți, când am descoperit într-o librărie din Milano (știți voi, pe unul din acele rafturi ascunse și obscure, pline de posibile revelații) un volum vechi de eseuri despre modă numit „Why a Man Should Be Well-Dressed”, scris de Adolf Loos, l-am cumpărat pe loc.

41CCeh-5xdL

 

 

Arhitect austro-ungar de inceput de secol XX, Loos a fost un bon-viveur și un privitor curios al societății, de aceea și constatările sale sunt savuroase și, în ciuda trecerii timpului, încă inspiraționale.

 

În activitatea sa de arhitect, a rămas renumit pentru vehemența cu care, în scrierile sale – devenite bază a criticii modernismului – se pronunța împotriva ornamentelor inutile și a înfloriturilor frivole care atentează la puritatea liniilor unui design, fie că e vorba de arhitectura unei clădiri sau de croiala unui costum. Poate și de aceea, deși nu a avut nimic de-a face cu moda, eseurile lui despre stilul masculin au fost republicate și traduse cu succes în întreaga lume, în 2011.

 

,,Why a Man Should be Well-Dressed” merge mult dincolo de întrebarea cu răspuns deschis din titlu. Nu e vorba doar despre a fi bine-îmbrăcat, ci despre tot ce compunea cândva imaginea unui gentleman: de la lenjerie, pălării și papuci de casă până la noțiuni concrete și inedit relatate precum cumpătarea vestimentară ori cantitatea de sare pe care se cade s-o adauge în mâncare un adevărat domn.

 

,,Ce înseamnă să fii bine-îmbrăcat?” se întreba el pe atunci. ,,Înseamnă să fii corect îmbrăcat” își răspundea, tot în paginile cărții. Între timp, ,,corect”-ul lui Loos s-a transformat în…  ,,cool”. Restul, cu mici amendamente, a rămas la fel.

„Când trec în revistă istoria și mă întreb în ce epocă mi-ar fi plăcut să trăiesc, fără dubiu aș vrea să trăiesc tot aici și acum. Poate că oamenii altor timpuri au fost mai fericiți decât noi, dar cu siguranță în nicio altă epocă nu se îmbrăcau atât de frumos, de bine și de practic ca acum”. 

Așa gândea Loos atunci, la început de secol XX, dar cât de bine se potrivesc cuvintele lui pentru zilele noastre… Într-un interviu făcut la final de 2015 cu Hugo Jacomet, faimosul blogger francez, autorul „The Parisian Gentleman”, el îmi spunea, în cuvinte asemănătoare, fix aceeași idee: niciodată bărbații nu au avut atât de multe posibilități de a se îmbrăca bine precum în zilele noastre.

Odată ce-ți cunoști stilul și ți-l asumi, există o varietate de surse posibile, pentru toate buzunarele: de la mici boutique-uri la outlet-uri, de la second-hand la designeri de nișă, de la designeri celebri la croitori, magazine online, e-Bay și încă vreo câteva zeci de posibilități. Lipsește doar informația. Și, înainte de ea, impulsul dorinței de a te șlefui progresiv până ajungi la cea mai bună, autentică și asumată versiune a ta. În acest sens, iată citatele mele preferate din cartea lui Loos:

Ce presupune simplitatea?

,,Când cumpăr un obiect prețios, nu vreau ca plăcerea materialului și arta celui care l-a creat să fie înlocuite de aspectul dubios al ornamentării exagerate. Vreau ca materialul să fie folosit în scop nobil și simplu. Un inel nu este decât o bucată de metal de calitate, de formă circulară.

 

Un port-țigaret e o tăviță metalică lustruită până aproape de perfecțiune. Frumusețea trebuie să fie plăcută la pipăit, iar suprafețele perfect șlefuite sunt cel mai bun ornament”

Cum iau decizii gentlemenii diferitelor popoare?

,,Când un englez merge să-și cumpere o eșarfă, îi spune vânzătorului pentru ce ocazie o vrea și cât e dispus să plătească. Un german își întreabă mai întâi toate cunoștințele de unde și le-au cumpărat pe ale lor, prospectează toate prăvăliile, după care ia cu el un prieten să-l ajute să aleagă.

 

Abia după toate astea își aduce contribuția de două mărci la produsul intern brut al țării. În tot acest interval, englezul și-a mai făcut o pereche de pantofi, a scris o poezie, a câștigat la bursă sau a făcut o femeie fericită ori nefericită”

Ce fel de pretenții are un veritabil domn?

,,Trebuie să fim rafinați, dar în același timp economicoși. Oare cine aruncă banii pe fereastră: cel care bea o singură sticlă de vin vechi, dintr-un an bun, sau cel care bea sticle întregi de vin prost și ieftin?”

De ce adevăratul lux este autenticitatea

,,Fiecare material are un limbaj propriu al formelor care i se potrivesc și nu poate aspira nicicând la o formă care aparține de drept unui alt tip de material. Orice fel de tentative de uzurpare ar fi calificate drept făcături, iar arta nu are nimic de-a face cu surogatele și cu minciuna.

 

Calea spre un rezultat artistic e întotdeauna mai spinoasă decât celelalte, dar măcar e mai cinstită. Avem doar cinci simțuri prin care să diferențiem artificialul de autentic, iar când e vorba de propria noastră imagine, stă în puterea noastră să o facem…”

Pe ce criterii îți alegi sursele de inspirație?

,,Un model pentru fiecare dintre noi ar trebui să fie stilul englezilor. E stilul unei națiuni care, dintre toate, are cea mai mare densitate de personalități puternice și marcante. E un loc în care munca nu este o rușine, dar nici o onoare: oamenii pot alege să muncească sau nu și pot trece prin viață după bunul lor plac. Fără judecată. Tot ceea ce purtăm noi are legătură, într-un fel sau altul, cu englezii…”

Ce înseamnă adevăratul rafinament?

,,Oricât de ciudat ar părea, oamenii pot găsi uneori mai multă plăcere în obiectele mărunte și lumești, decât în unele dintre cele mai scumpe posesiuni. Asta explică de ce pierderea unui cuțit de buzunar sau a unui stilou ne supără atât de mult. Eu am spre exemplu, o mică solniță din lemn lăcuit: nu precum cele din care curge la început prea puțin și apoi prea mult, ci exact solnița perfectă! Uneori îmi doresc, în secret, ca mâncarea să nu fie suficient de sărată, ca să pot avea mica bucurie de a o folosi la masă”

Cum esențializăm?

,,Un obiect devine demodat doar în momentul în care sentimentele noastre se revoltă împotriva lui. Ar fi absurd, așadar, să rămânem fideli unui lucru care nu ne mai bucură ochiul. Resping, însă, obsesia oamenilor pentru înnoire continuă.

 

Conservatorii sunt mereu frugali, iar inovatorii sunt cel mai adesea doar niște risipitori. Dacă o persoană are mai multe posesiuni materiale, în special din sfera hainelor și a obiectelor personale, ar trebui măcar să se asigure că nu vor ieși imediat din modă”

Despre sofisticare

,,Un filozof american spunea cândva că un bărbat se poate considera bogat dacă are o minte ageră și un costum impecabil. Omul știa bine despre ce vorbește. Ce valoare mai are bunul-simț estetic dacă nu poți să ți-l demonstrezi prin propria imagine?

 

Cuvinte precum ,,frumos”, ,,șic”, ,,elegant” sunt doar încercări inutile de a explica moda și nu despre ele este vorba. Moda înseamnă să te îmbraci discret și subtil. În înalta societate, stridența e semn de tinerețe imatură”.

Și un zâmbet…

,,În zilele noastre, chiar și bărbații necăsătoriți încep să-și dorească tot mai mult să aibă casa lor, locul lor, grădina lor. Vremurile cer proprietate și apartenență.

 

Bine ar fi ca și aici idealurile britanice ale ,,casei, dulce casă” să ne molipsească, pentru că în prezent acest tip de proprietate rămâne strict apanajul oamenilor căsătoriți. Burlacii din ziua de azi pot îndrăzni să aspire la absolut orice lucru material, mai puțin, se pare, la o casă doar a lor”

Foto: Shutterstock

6 Comments

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.