Despre tot ce-i fin și fain

Cum faci o poveste din vinul românesc, prin câteva finețuri

By 5 martie, 2018Culture
read time 5 min
 
5 martie, 2018

Cum faci o poveste din vinul românesc, prin câteva finețuri

La prima vedere, e o poveste despre lansarea unui CD de muzică clasică înregistrat de român cu un Stradivarius și un argentinian cu un bandoneon, într-o cramă de vin românească. În realitate, este despre cum poveștile cele mai bune se spun atunci când nu te străduiești prea tare, ci doar pui piesele la locul lor.

by

Vioara Stradivarius a lui Alexandru Tomescu și bandoneonul lui Omar Massa, vinuri de la cramele Avincis și preparate fine-cuisine. Faptul că toate sunt ingredientele unui eveniment nu este nimic ieșit din comun. Ceea ce este unic e modul în care toate se leagă între ele: fiecărui vin îi corespunde un anumit preparat, respectiv o partitură clasică interpretată de Tomescu și Massa.

 

Asta s-a întâmplat pe 1 martie în sala Franz Josef a Palatului Ghica Victoria, cu câteva mese și o mână de oameni, ceea ce a făcut experiența cu atât mai intensă: a fost unul dintre acele momente în care fiecare detaliu se află exact la locul lui. Scopul întâlnirii: lansarea discului „Sunetul AVINCIS”, înregistrat de către Alexandru Tomescu și Omar Massa chiar la crama de la Vila Dobrușa, care are niște proprietăți sonore foarte ofertante pentru un muzician.

 

Un eveniment de lansare cu muzică, vin și mâncare bună, veți spune poate. Și cu o vioară Stradivarius. Da, la asta se rezumă totul, dar în ziua de azi, când poveștile sunt de vânzare, este – paradoxal – tot mai greu să spui povești.

 

Mai precis să găsești ceva autentic al tău, de care să te legi și pe care să-l oferi lumii. Acum există strategii, concepte, personaje, poziționări, activări și o suită de termeni care descriu tot mecanismul din spatele lui „a face oamenii să-și dorească lucruri”. Și totuși, din când în când apare câte o poveste care mă surprinde sincer, pentru că toate componentele ei se potrivesc atât de bine încât nu pare nimic nelalocul lui. Nimic studiat, nimic forțat. Doar o invitație la încercarea unor lucruri foarte simple: un vin bun, o mâncare bună, o muzică bună. Care, împreună, dau ceva ieșit din comun.

 

 

Când am primit invitația, mă așteptam să fie o atmosferă de gală, însă n-am simțit nimic somptuos, formal sau „țeapăn”, mai pe românește. A fost doar emoția și bucuria de a mă afla într-o sală istorică, ascultând Stradivarius-ul lui Tomescu în tandem cu poezia bandoneonului, un instrument particular pentru America de Sud. Seamănă cu un acordeon, dar dacă acordeonul a fost folosit, de la începuturi, predominant în muzica folk, bandoneonul s-a înrădăcinat de peste o sută de ani în lumea tangoului argentinian. Unde a și rămas.

 

Deloc întâmplător, una dintre piesele de pe discul ”Sunetul AVINCIS” este un tango creat special de Omar Massa pentru Cramele Avincis și denumit

 

Avincis Tango”. Mi s-a părut un detaliu foarte frumos, care a dovedit gradul de complicitate la care au ajuns, în cele șase luni de muncă în echipă, Tomescu, Massa și Andreea Micu, proprietarul Avincis. De altfel asta s-a văzut și în firescul interacțiunilor dintre ei și în relaxarea cu care a decurs seara.

 

Totul a început cu Johann Sebastian Bach (Arie pe coarda Sol), împerecheat cu un pahar de ”Crâmpoșie selecționată” de la Avincis și Sushi vegetarian. Tomescu a descris alăturarea prin faptul că lumina muzicii lui Bach, dată de coarda sol, cea mai gravă, și coarda mi, cea mai înaltă, se regăsește în buchetul de pară și măr verde al vinului.

 

A continuat cu Astor Piazzolla („Calambre”), un Avincis Cuvée Petit Sauvignon Blanc și o tartă cu mousse de camembert și somon fumé. Notele înțepătoare de fructe și citrice se potrivesc cu tinerețea din povestea lui Piazolla, descoperit la 13 ani de către creatorul de tango Carlos Gardel.

 

Tot o melodia de Piazzolla – ”Bruno y Sarah” – a însoțit și un Avincis Rosé asortat unei salate de creveți cu gazpacho andaluz, iar celelalte două bucăți ale sale – „Night Club 1960” și „Libertango” s-au potrivit cu Avincis Pinot Noir, respectiv Cuvée Andrei – Cabernet Sauvignon.  În repertoriu (și pe disc) se mai află Jules Massenet (”Meditație”) asortat în acea seară la palat unui Cuvée Amelie (Tămâioasă Românească), și unei terine de foie gras și chutney de smochine.

 

Poate momentul meu preferat al serii a fost însă „Balada lui Ciprian Porumbescu”, îmbinată cu un Avincis Negru de Drăgășani, două „soiuri” românești autentice, atât în vin cât și în muzică. L-am înregistrat live și îl găsiți aici:

 

 

Seara s-a încheiat cu tangoul Avincis creat de Omar Massa, combinat cu un Avincis Cuvée Grandiflora – Cabernet Sauvignon, Merlot și Negru de Drăgășani. Este un mix între vioara lui Tomescu, bandoneonul lui Massa și buchetul de fructe negre de pădure, cireșe, cafea prăjită și un strop de ciocolată condimentată.

 

Discul „Sunetul AVINCIS” nu este destinat vânzării, ci este promoțional, deci nu fac „reclamă” la nimic, dar mi-a plăcut tare mult alăturarea celor trei lumi – gastronomia fină, vinurile și muzica – și am încercat să transmit un pic din poezia momentului. Vinurile Avincis, de pe domeniul Vila Dobrușa din Drăgășani (inaugurată în iunie 2011) le găsiți la magazine specializate și online.

 

 

 

Fotografii: Avincis

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK