Despre tot ce-i fin și fain

Două arhitecte au creat un brand românesc nișat pe cea mai pretențioasă piesă vestimentară: kimono-ul

By 27 noiembrie, 2018People
read time 10 min
 
27 noiembrie, 2018

Două arhitecte au creat un brand românesc nișat pe cea mai pretențioasă piesă vestimentară: kimono-ul

Un kimono este simultan cea mai simplă, elaborată și nuanțată piesă vestimentară dintr-o garderobă: fără atitudinea potrivită poate părea banală, exagerată sau chiar ridicolă. ”Trăită” așa cum trebuie însă, poate deveni piesa definitorie a unui suflet de femeie.

by

La origini, cuvântul „kimono” înseamnă „lucru de îmbrăcat”, iar o bună parte din cultura japoneză se învârte în jurul simbolismului și semnificațiilor atașate acestuia. Există adevărate coduri de „tălmăcire” a semnificațiilor unui kimono vintage, de la imprimeuri până la modul de legare și de purtare, fără ca vreun element să fie lăsat la voia întâmplării. Kimono-ul unei japoneze spune mai multe despre ea decât ar putea-o face cuvintele, într-o societate renumită pentru discreție și modestie.

 

 

Cu toată această moștenire nuanțată și greu de declinat dintr-o cultură aflată în celălalt colț de lume, două arhitecte din România – Alina Frunte-Lată și Andreea Panait – s-au aventurat în acest an pe calea realizării de kimonouri. Kimono-uri după tipicul japonez, dar cu spirit modern.

 

Piesele K-ONO, denumirea brandului lor de nișă, sunt contemporane și vii, la fel de potrivite într-un salon de ceai din Tokyo sau într-o fotografie de streetstyle pe o alee din Paris.  

 

Deși ușoară ca un fulg, kimonoul este o piesă grea. E riguroasă și cuminte, iar cea care trebuie să îi dea semnificațiile este persoana care o poartă. Privită pe umeraș nu epatează cu nimic, iar în absența unei femei care s-o poarte cum trebuie e ca o lampă stinsă. Prin femeia potrivită, se luminează. E o piesă făcută să o porți tu, nu să te poarte ea pe tine, sau poate mai degrabă să o simți și să o înțelegi.

 

La fel ca în Japonia, imprimeurile K-ONO au semnificații atent alese, precum cocorul – considerat locuitor al Țării Nemuritorilor – și automat simbol nipon al longevității și al norocului. Pentru cele două creatoare ale brandului, longevitatea înseamnă susținerea conceptului lor de „Buy Less, Choose Less, Make It Last”: imprimeuri atent gândite, care să reziste în timp și să fie o investiție pe termen lung, nu doar o achiziție de moment.

Am stat de vorbă cu Alina și Andreea, creatoarele K-ONO, despre curajul de a crea un brand de nișă pe o piață pe care kimono-urile reprezintă un element de extravaganță, nicidecum de obișnuință și firesc.

Fine Society: Când s-a născut ideea K-ONO și de la ce a pornit nevoia voastră de a crea kimonouri?

K-ONO s-a conturat din firescul necesității unui astfel de produs pe care nici una dintre noi nu a reușit să îl achiziționeze pe piața din România. Un singur produs care să îndeplinească “exigențele” versatilității extreme, prin purtarea sa în nenumărate momente. Am mizat încă de la începutul ideii pe profilul femeii moderne, care astăzi se regăsește într-o dinamică continuă și care are nevoie să poată adapta oricărui moment sau eveniment un produs cu capacitatea de a-i schimba stilul, starea de spirit și de a-i conferi încrederea în sine necesară.

 

Credem că un kimono are capacitatea de a fi foarte bine adaptat unei ținute casual, dar oricând poate fi sursă de inspirație pentru un eveniment pretențios, contrastând prin simplitate și punând în valoare feminitatea purtătoarei.  

 

 

Care a fost primul model de kimono creat și cât de dificil a fost procesul de realizare a tiparului și a imprimeului care să se ridice la nivelul exigențelor voastre?

Atunci când îți dorești să faci lucrurile bine, mai ales la început de proiect, primul produs care să te satisfacă durează extrem de mult. Sau cel puțin la noi așa s-a întâmplat. Procesul de perfecționare a primului model a durat aproximativ 4 luni, în care am efectuat teste continue pe tiparul inițial, până am ajuns la caracteristicile dorite. 

 

Faptul că este o piesă cu linii clare, riguroase, și cu o croială minimalistă îngreunează cu atât mai mult procesul de creație. În același timp, lucrând doar cu mătase naturală -material ce implică atât mașini de cusut speciale, cât și priceperea reală a mâinii de lucru – aveam de bifat câteva aspecte obligatorii pentru obținerea unui produs premium-luxury. 

 

În continuare dezvoltăm procesul de perfecționare a produsului final, pentru că ne dorim că momentul achiziționării unui kimono K-ONO să fie o adevărată experiență. Însăși achiziționarea materialelor cu imprimeuri atipice este un demers aparte: deși am observat că există senzația unei varietăți extinse de imprimeuri pe piața mătăsii printate, puține au fost momentele în care am reușit să găsim ce ne dorim. Tocmai de aceea, nu excludem ca pe viitor să dezvoltăm in-house și designul de material, pentru a crea un produs complet autentic K-ONO.

 

 

Japonezii spun că a purta un kimono e mai mult decât un act de modă, e o stare de spirit. Cum ați simțit reacția publicului față de creațiile voastre?

Într-adevăr, purtarea kimono-ului este un act în sine, prin simbolistica pe care o deține în contextul japonez. Mai puțin firesc pe piața din România, am simțit la început că am riscat puțin prin decizia de a concepe o piesă atât de nișată, nu foarte des-abordată la noi. Totuși, am fost surprinse plăcut să descoperim reacția femeilor care au îmbrățișat ideea kimono-ului K-ONO și care ne-au surprins prin creativitatea adaptării lui în funcție de context. 

 

 

Cum vedeți voi kimonoul ca simbol al feminității în vremurile noastre, fiind o piesă vestimentară relativ „cuminte” și cu semnificații estetice mai profunde, care se cer înțelese? 

Am redescoperit de curând un citat inspirațional la Vera Wang și ne-am dat seama că rezonăm cu el foarte mult – “We want people to see the dress, but to focus on the woman”. Am gândit kimono-ul K-ONO-că instrument al personalității purtătoarei. Asocierea dintre simplitatea tiparului, particularitatea imprimeului și modul în care fiecare dintre noi poate să se pună în valoare prin această piesă devine o provocare personală, proprie.  

 

În același timp, femeia K-ONO deține un caracter puternic și are capacitatea de a adapta o piesă simplă oricărui moment. Ea se află într-o dinamică continuă, ceea ce a determinat-o să devină o persoană foarte practică, învățând să fie potrivită pentru orice moment al zilei, fie și doar printr-un ruj roșu.  

 

 

Care este amintirea sau reperul vostru atunci când vă raportați la ideea de kimono în cultura pop?

Încă de la început am observat oportunitatea abordării distincte a unei piese tradiționaliste și foarte rigide, cu specific. Un reper în avantgardismul abordării kimono-ului că piesă extrem de versatilă este stilistul Akira Times, a cărei abordare nonconformistă am apreciat-o și am urmărit-o pentru că reușește să creeze în fotografiile sale din seria “Kimono Times” un efect mereu proaspăt și neașteptat de asimilabil al acestei piese. În același timp, filmul “Memoriile unei gheișe” va rămâne mereu un reper de eleganță și feminitate.  

Creațiile K-ONO le găsiți pe site-ul oficial, dar și pe pagina de Instagram.

Model: Ozana Moșteanu

Fotograf: Simona Naciadis

Make-up: Corina Tudor

Hair: Marc Yaacoub

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK



One Comment

  • Irina spune:

    Interesant acest business. Daca imprimeul nu este conceput de aceste fete atunci ce face ca aceste produse sa fie autentice? Croiala? Inteleg ca au conceput-o tipica pentru kimono, nu au reinterpretat partea asta. Materialul? Multa bafta lor cu auto-intitulatele produse premium-lux!