Despre tot ce-i fin și fain

EFECTUL PICASSO: efectul artei asupra unei societăți în derivă

By 29 septembrie, 2023Culture
read time 5 min
 
29 septembrie, 2023

EFECTUL PICASSO: efectul artei asupra unei societăți în derivă

Cea mai importantă expoziție a ultimelor decenii în România a fost vernisată săptămâna aceasta, la Muzeul de Artă Recentă din București. Dincolo de Picasso, „Efectul Picasso” vorbește despre conectarea și deconectarea României de la lumea artei internaționale, între trecut și prezent.

by

În weekend-ul de dinainte de vernisajul expoziției de la MARe, mă aflam la Viena, în încăperile muzeului Albertina, privind câteva tablouri de Picasso.

 

Am văzut Picasso peste tot prin lume, de la Paris la Barcelona și din Haga în muzeul lui dedicat din Antibes. Niciodată, până acum patru zile, nu l-am văzut în România.

 

Acesta era gândul meu, în timp ce stăteam în fața portretelor lui Sylvette, una dintre muzele lui Picasso, în Albertina: „Peste două zile, voi putea să iau metroul ca să merg să-l văd pe Picasso. Nu avionul, metroul”.

 

 

Pentru oamenii care iubesc arta și muzeele – printre care mă includ și pe mine – o expoziție de o asemenea amplitudine este un eveniment care schimbă regulile jocului, într-o țară care a avut prea puține evenimente culturale care s-o plaseze pe harta mondială a artei.

 

Pentru mulți dintre cei care aud de expoziția organizată de MARe cu sprijinul UniCreditBank,  Efectul Picasso se reduce la Picasso, adică la cele 46 de lucrări (picturi, desene, gravuri) semnate Picasso.

De fapt, cheia expoziției stă în primul cuvânt din titlu: EFECTUL, respectiv cele 60 de lucrări semnate de 33 de artiști români contemporani, influențați de opera celei mai importante figuri a artei moderne.

 

Pentru că România avea o poziționare vădit anti-sovietică în contextul Primăverii de la Praga, serviciile culturale franceze, sub egida lui André Malraux, au organizat in octombrie 1968 o expoziție cu 150 de litografii de Picasso la Muzeul Național de Artă al României (MNAR).

 

 

Acea expoziție a avut un răsunet imens pentru mișcarea artistică autohtonă, în vremea în care pentru a-l vedea pe Picasso nu puteai să iei un avion și să mergi să-l cauți.

Ceea ce nu venea către tine sau nu își găsea calea mai mult sau mai puțin „pe sub mână” pur și simplu nu exista.

 

Efectele acelei expoziții asupra generației lui Vladimir Zamfirescu, Alma Redlinger sau Florin Mitroi se văd astăzi, în expoziția din 2023 de la MARe, în care accentul stă pe ecoul operei și al spiritului lui Picasso asupra artei românești din 1960 până în prezent.

 

Operele aduse de la Musée National Picasso din Paris (dintre care o parte au fost prezente și la expoziția din 1968) stau alături de o serie de lucrări realizate de 33 de artiști contemporani care reinterpretează în cheia proprie spiritul de revoltă și îndrăzneală pe care-l emană Picasso.

 

O parte dintre ei îl judecă – să nu uităm că Picasso a fost membru al Partidului Comunist Francez, în perioada în care România se afla sub comunism – alții îl iau drept reper sau punct de plecare în propriile explorări creative.

 

Fiecare va percepe în mod diferit expoziția, așa că acest articol nu se vrea o cronică, ci un ghid în care vă las ceea ce mi-a atins mie sufletul și vă invit ca, atunci când faceți propriul vostru tur, să zăboviți asupra acestor opere și să găsiți propriile voastre semnificații și sensuri.

******

PICASSO: Jacqueline, citind și Marie-Therese ca vestală, veghind minotaurul adormit nu sunt două clasice Picasso, dar mi-au transmis multă emoție. De multe ori, operele mai puțin celebre sunt cele care reușesc să mă atingă în moduri surprinzătoare.

 

 

******

PICASSO – Cititoarea și Femeie cu guler plisat și pălărie

 

 

******

Ceva ce am citit mai demult legat de viziunea lui PICASSO despre picturile lui: „Da, am pictat dinadins acel nas strâmb (…) pentru a te forța să îl observi. Îți dai seama abia după ceva timp că acel nas nu este, de fapt, strâmb. Pur și simplu trebuie să încetezi tu să cauți în viață doar armonii drăguțe și culori plăcute”.

 

 

******

EFECTUL

Tincuța Marin, Fără titlu și Horia Bernea, Portret Expresionist

 

 

******

Eva Cerbu, Maternitate și Alma Redlinger, Ceasul (omagiu lui Picasso)

 

 

******

Vladimir Zamfirescu, Picasso și Victor Man, Autoportret

 

 

******

Constantin Piliuță, Portret și Alma Redlinger, Muzeul imaginar Picasso – Antibes

 

 

******

M.H.Maxy, Familie și Paul Gherasim, Țărani moldoveni

 

 

******

Silvia Radu, Fără titlu și Marin Gherasim, Zgomotul

 

 

Puteți cumpăra bilete la expoziție de aici: MARe – EFECTUL PICASSO

Foto: Fine Society

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK