Despre tot ce-i fin și fain

Exclusiv: Karin Gustafsson de la COS, despre relația dintre modă și arhitectură

By 24 februarie, 2017People
read time 5 min
 
24 februarie, 2017

Exclusiv: Karin Gustafsson de la COS, despre relația dintre modă și arhitectură

Brandul COS și Studio Swine din Londra creează o instalație efemeră multisenzorială pentru Milano Design Week, într-un cinematograf italian dezafectat din anii ’30. Am stat de vorbă cu directorul de creație COS despre legătura dintre hainele COS, arhitectură, artă contemporană și design.

by

Anul acesta, COS participă pentru a șasea oară consecutiv la Milan Design Week, respectiv  Salone del Mobile, evenimentul anual de design interior care reunește cele mai importante branduri din lume la Milano, în prima săptămână din aprilie (Fine Society va fi prezent la Salone del Mobile). Deși este un brand de modă, din 2012 încoace COS a participat în fiecare an la Milan Design Week, de fiecare dată în colaborare cu un alt studio de design și cu o temă diferită.

 

Dacă pentru orice alt brand de modă, participarea la un salon dedicat designului de interior poate părea un artificiu de marketing, pentru COS vine natural. Hainele COS sunt eminamente structurale, mizând pe formă și pe croiuri inteligente, iar multe dintre colecțiile de până acum au avut referințe arhitecturale și trimiteri concrete la nume celebre precum Frank Gehry.

 

Spiritul scandinav al COS (care, apropo, este acronimul pentru „Collection of Style”) mizează pe mesaje estetice puternice, realizate prin mijloace minimaliste: non-culori și tonuri naturale, croieli ingenioase și o simplitate foarte nuanțată. Sunt haine cât se poate de purtabile, însă componenta lor arhitecturală le face să se potrivească perfect și în zona designului de obiect.

Instalația COS x Studio Swine va fi amenajată într-un cinematograf dezafectat din anii ’30, proiectat de arhitectul italian Mario Cereghini, și are ca temă schimbarea anotimpurilor, dar și schimbările de la nivel mondial. Pentru că 2016 a fost un an tulbure, COS și Studio Swine vor să creeze un moment de simplitate, contemplare și fericire.

studio-swine-by-bruno-staub-02

 

Studio Swine din Londra este compus din arhitectul japonez Azusa Murakami și artistul britanic Alexander Groves. Colaborările precedente ale lui COS au fost cu designerul Gary Card (2012), Bonsoir Paris (2013), Nendo (2014), Snarkitecture (2015) și, cel mai recent, cu Sou Fujimoto, pentru „Forest of Light”, care a explorat lumina ca formă de arhitectură.

 

”Când lucrăm cu designeri din afara companiei, ne place să le oferim libertatea de a crea ceea ce li se pare potrivit pentru publicul și mediul respectiv, onorând în același timp valorile brandului COS și spiritul nostru”, mi-a explicat Karin Gustafsson, directorul de reație COS, în interviul acordat în exclusivitate pentru Fine Society. ”Credem că aceasta este rețeta care ne-a permis să venim mereu cu creații surprinzătoare și idei inovatoare”.

 

Murakami și Groves de la Studio Swine sunt pe aceeași lungime de undă și ne-au făcut la rândul lor o declarație exclusivă despre colaborarea cu COS:

„Noi și COS împărtășim idei comune, în special aplecarea spre tendințe atemporale și spre funcționalitate, păstrând mereu o doză de ludic. Suntem de asemenea interesați de folosirea unor materiale noi și mereu surprinzătoare. Ceea ce transcende moda este această orientare continuă a brandului COS spre educație, spre instituții artistice caritabile, ține de crezul lor artistic. Fiind la rândul nostru fani COS, am văzut imediat sinergia dintre designul lor și lumea artei, ceea ce se întâmplă foarte rar cu un brand”.

cos-x-studio-swine-01

 

Karin Gustafsson, director de creație COS, este persoana responsabilă de viziunea unitară a brandului și a stat de vorbă în exclusivitate cu Fine Society despre participarea COS la Milan Design Week și despre instalația multașteptată, realizată în colaborare cu Studio Swine.

cos-x-studio-swine-03

 

Fine Society: Creațiile COS au fost mereu sculpturale ca stil, așa că asocierea cu Milan Design Week pare foarte naturală. Acest stil arhitectural vi se datorează. De unde provine înclinația spre forme și geometrie?

Karin Gustafsson: La COS ne găsim dintotdeauna inspirația în arhitectură, fie că e vorba de ceea ce a aranjat natura sau de lucruri făcute de mâna omului. Colecțiile noastre au avut în trecut referințe către creațiile arhitecților Frank Gehry sau Gijs van Vaerenbergh, iar asta ne-a încurajat să privim hainele dintr-un unghi nou. Raportându-ne la arhitectură, încercăm să găsim mereu noi modalități de a drapa materialele pe corp și de a experimenta cu structura și fluiditatea fiecărei piese. Rezultatul este exact acest stil arhitectural la care făceați referire.

Locuiți la Londra, un oraș plin de viață și de culoare: cum influențează asta colecțiile COS, un brand cu sediul la Londra, dar cu spirit scandinav?

Londra oferă atât de multe galerii de artă încât este practic o sursă inepuizabilă de inspirație. Eu și echipa COS ne găsim ideile peste tot, de la oamenii pe care-i vedem pe stradă până la arhitectura locală. Distilând toate aceste influențe, încercăm să desenăm niște haine care să reflecte orașul în mod atemporal. Scopul nostru, la fiecare colecție, este să venim cu haine care să poată fi purtate indiferent de an sau de sezon, nu să fie dictate de trendurile de la momentul respectiv.

Este cea de-a șasea participare la Milan Design Week. V-ați gândit să transformați vreuna dintre colaborările de design în ceva permanent, într-o nouă linie COS?

Colaborările noastre se nasc din relații firești cu artiștii care ne-au inspirat de multă vreme. Admirasem creațiile lui Sou Fujimoto timp de mulți ani înainte să devenim parteneri pentru instalația de anul trecut de la Salone del Mobile. Atunci am găsit o conexiune între designul lui inspirat de natură și propria afinitate COS față de natură.

 

studio-swine-by-bruno-staub-01

 

Colaboratorii de anul acesta, Studio Swine (foto dreapta), apăruseră deja în ediția Toamnă-Iarnă 2016 a revistei noastre. Eram foarte interesați de designul obiectelor lor și mai ales de modul în care lucrau cu materiale refolosibile, spre exemplu cu deșeurile reciclate adunate din oceanele lumii, cu care realizaseră proiectul „Sea Chair”. Am fost foarte fericiți când au acceptat să colaboreze cu noi.

 

În materie de interioare lucrăm din septembrie 2015 cu brandul HAY, folosind produsele lor pentru a crea atmosfera din magazinele noastre. Ne place ideea de a dezvolta această relație și în viitor, rămânem deschiși la modalitățile diferite în care acest lucru s-ar putea concretiza.

Ați ales un cinematograf din 1930 pentru instalația de anul acesta. În procesul creativ își fac loc des nostalgiile ori sunteți mai curând orientați spre viitor?

Cred că putem găsi un echilibru între referințele trecutului și o gândire orientată înspre viitor, pe care trebuie să o avem. La COS ne place să reinventăm piese clasice, precum cămașa albă simplă, să le reimaginăm în moduri diferite. Asta ține foarte mult de abordarea noastră: haine de calitate, atemporale, de care să ne bucurăm mulți ani. Ca să obținem asta, de multe ori experimentăm cu materiale, texturi și detalii, pentru a găsi acel twist modern al unei piese clasice.

cos-x-studio-swine-02

 

Cum arată Inspiration Board-ul COS pentru 2017?

Pentru anul acesta, Inspiration Board-ul nostru a fost influențat puternic de juxtapunerea dintre romantism și utilitate, împrumutând idei din drapajele voluminoase și împăturirile tipice designului parașutelor. Am analizat atent și activitatea unor artiști precum Cody William Smith sau James Turrell, iar rezultatul a fost o paletă de culori feminine, inspirate de natură, și o serie de siluete funcționale pentru femei. Pentru bărbați ne-am dus înspre bleumarin, indigo, camel și culoarea nisipului, totul realizat din materiale fine, ușoare.

Anul 2016 a fost despre „hygge”, conceptul danez care se potrivește și cu stilul scandinav al COS. Cum ar arăta un spațiu de inspirație COS în stil „hygge”?

La COS ne străduim să venim mereu cu creații care nu sunt dictate de niciun trend, iar asta se traduce în toate lucrurile pe care ne punem amprenta, indiferent dacă sunt hainele COS sau magazinele noastre. Ne-a plăcut mereu să dăm o doua viață unor spații cu istorie arhitecturală interesantă, atât timp cât înăuntrul lor rămân intacte estetica brandului nostru, liniile curate COS, valorile brandului și elementele naturale.

 

Ne place să selectăm pentru magazin mobilier cu textură interesantă, materiale eminamente tactile, iar de multe ori ne inspiră designul modern, din a doua jumătate a secolului XX. Cred că parteneriatul nostru cu HAY, din 2015 încoace, reflectă cel mai bine estetica noastră de interior și sperăm ca ea să fie accesibilă unui public tot mai larg pe viitor, indiferent dacă el caută sau nu o experiență „hygge”.

Ce credeți că este atât de atractiv la stilul scandinav încât să se propage cu o asemenea repeziciune în ultimii ani?

Într-adevăr, stilul scandinav s-a răspândit puternic în ultimii ani, iar la COS avem cu siguranță în comun liniile curate și designul minimalist, funcțional. Am rămas mereu fideli crezului nostru artistic de a desena lucruri moderne, plăcute la pipăit, care să nu țină de sezon. Aceasta este o caracteristică principală a multor branduri scandinave, inclusiv brandul de design interior HAY, despre care am tot povestit prin prisma parteneriatului nostru.

COS & Studio Swine 2017 – Teaser

Participările anterioare COS la Milan Design Week:

2016 – ”Forest of Light”

2015 – COS & Snarkitecture

2014 – COS & Nendo

2013 – COS & Bonsoir Paris

Foto: COS