Despre tot ce-i fin și fain

Romanian Creative Week 2022: ce mi-a plăcut cel mai mult la Iași, anul acesta

By 8 iunie, 2022Culture, Lifestyle
 
8 iunie, 2022

Romanian Creative Week 2022: ce mi-a plăcut cel mai mult la Iași, anul acesta

Ediția 2022 a Romanian Creative Week a fost chiar și mai bună decât cea de anul trecut: mai multe expoziții, întâmplări creative, workshop-uri și lucruri de povestit. Chiar dacă am relatat pe Instagram, în timp real, cele mai importante întâmplări de la Iași, am vrut să fac și un rezumat al celei mai grozave săptămâni creative românești.

by

După ce a scris istorie, anul trecut, marcând aniversarea primului 10 din istoria gimnasticii printr-un NFT dedicat Nadiei Comăneci, Romanian Creative Week de la Iași a reușit, în 2022, performanța de a duce la nivelul următor totul: de la prezentările de modă până la expoziții, ateliere dedicate creativilor și instalații digitale.

 

Mai jos găsiți o listă a lucrurilor care mi-au plăcut cel mai mult la această ediție:

În primul rând, orice ediție de Romanian Creative Week începe, pentru mine, cu Palatul Culturii și cu expoziția din mijlocul lui.

 

Anul acesta, Ovidiu Buta a curatoriat la parterul Palatului o instalație spectaculoasă de modă românească, dedicată ideii de sustenabilitate si de reutilizare.

 

**********************

 

Anca Brânzaș și tabloul care m-a atins cel mai tare din expoziția “The Aftermath of Losing a Battle” de la Palatul Braunstein.

**********************

 

Fosta Baie Turcească din Iași a devenit spațiu de artă contemporană, iar pe durata Romanian Creative Week a găzduit două expoziții: Sincronia și respectiv Incantatio Mundi.

 

Mi-au plăcut mult elementele arhitecturale vechi, recuperate si integrate în nou.

 

Mai ales ramele ușilor. Mereu m-au fascinat ferestrele și ușile.

 

În reel-ul de mai jos, am trecut, într-un minut, prin cele mai importante puncte ale celor două expoziții:

Răzvan Botiș – “Magic Beans” (2008) – este o parte a expoziției Incantatio Mundi care mi-a plăcut enorm.

 

Boabele de fasole cu care se pătrunde într-o altă lume au fost plasate de Elena Viziteu-Ionescu și Kraft Made în acest decor fascinant.

 

Tema lucrării este tocmai regăsirea magiei și a misterului, după secolele de “dezvrăjire” a lumii și de scufundare în rațional și logic.

Winnie van der Rijn – “One Shirt at a Time”

 

Unul dintre spațiile din expoziția “Incantatio Mundi” de la Baia Turcească din Iași este semnat de artista multidisciplinară Winnie van der Rijn.

 

Americana get-beget, în ciuda numelui olandez, Winnie este un artist care își folosește creațiile ca să dea de gândit, să provoace status quo-ul și chiar să supere oamenii când e cazul.

 

Lucrează atât în textile, cum e cazul de față, cât și cu sculpturi, colaje sau metal.

 

Este sociolog la bază, de aici și dorința de a “zgândări” suprafața lucrurilor cu mesaje subversive, precum cel de pe gâtul cămășilor expuse la Romanian Creative Week:

 

 

 

Atmosfera de ansamblu o aveti in filmarea de mai sus, dar acestea sunt exponatele favorite.

 

SUZETA, de Florin Magda.

 

In engleză suzeta sună mult mai adecvat rolului său: “pacifier”.

 

 

E un instrument surogat care ne dă pace când nu o găsim singuri.

 

Pentru adulți, totul – de la social media la escapismul în adicții și altele – este un fel de suzetă care liniștește din afară.

 

De asta m-a și atins atât de tare lucrarea lui Florin Magda.

 

EXOCOLUMN, de Sergio Roger.

 

O lucrare care evocă “maleabilitatea” istoriei, în funcție de cei care o examinează și cei care o receptează.

 VIS-A-VIS, de Vlad Nancă

O piesă minimalistă care m-a dus cu gândul la armonie și reciprocitate.

***

PALMISTRY, de Nona Inescu

Despre destinul din palme și nu numai.

 

 

SECRET GARDEN, de Ileana Sebe & Stardust Architects.

O oglindă-ierbar care duce florile presate din cărți intr-un dialog cu noi înșine.

 

FOMES, de Mari Koppanen.

O capsulă de două obiecte de sezut, din lemn, lână țesută și ciuperci polipor. Picioarele sunt tapitate cu lască, material realizat de meșteri români și similar pielii întoarse.

 

 

 

WHITE NOISE, de Ramona Biciușcă & Firekultur.

 

Instalația din 300 de piese de porțelan ocupă 6 metri și este o metaforă pentru un limbaj geometric care liniștește și oferă predictibilitate în vacarmul zilnic.

**********************

“FROM WASTE TO EXPERIMENTAL COUTURE”, curatoriat de Caterina Pruteanu.

 

Romanian Creative Week a găzduit, în cadrul Palatului Culturii din Iași, o mini-galerie de creații realizate cu grijă pentru natură de către designeri români.

 

Din materiale plant-based, cu recircularea și recuperarea resurselor sau cu consum responsabil de materiale:

 

 

**********************

 

În 1977 Susan Sontag publica volumul „Despre fotografie” unde consemna astfel: „Recent, fotografia a devenit o distractie aproape la fel de comună ca dansul sau sexul – ceea ce inseamnă că, la fel ca orice altă artă produsã in masă, nu este practicată de majoritatea oamenilor ca artă”.

 

44 de ani mai târziu, ideile celebrei scriitoare americane par să fi fost profetice.

 

Datorită smartphone-ului și avansului tehnologic, fotografia a devenit un produs de masă.

 

In acest context, expoziția curatoriată de Marian Pălie la Galeria Tonitza din Iași, in cadrul Romanian Creative Week, a fost și o temă de gândire: mai e fotografia o artă relevantă? Sau o artă, punct?

 

Din expoziție, rămân cu diafanul acestei imagini semnate Timi Dugan.

 

Pe mine m-a dus cu gândul la Olanda și la fata cu cercel de perla. Conexiunile nebănuite ale minții.

**********************

“Heritage Re:Coded” de la FORAEVA STUDIO – Vlad Țenu și Lana Dumitru – a fost una dintre cele mai frumoase expoziții de la Romanian Creative Week.

 

O reinterpretare a motivelor tradiționale românești cu ajutorul proiectării computerizate, a algoritmilor de inteligență artificială și a imprimării 3D.

**********************

Serile de modă de la RCW 2022

 

Găsiți mai jos, într-o serie de filmulețe scurte, selecția mea de momente preferate din colecțiile de modă:

 

******

****

 

Favoritul meu din prezentările de la RCW de anul trecut a fost Tudor Halațiu, pe care-l consider realmente o revelație.

 

De la ediția 2021 incoace, Tudor a evoluat mult din punct de vedere estetic, păstrându-și însă identitatea extravagantă, curajoasă și “zgomotoasă”.

 

E un designer care nu se teme de culori tari, de strălucire, de texturi pretențioase și de materiale dificile si care, dacă se năștea în Marea Britanie, de exemplu, era deja în Vogue. Stați cu ochii pe el.

 

 

 

 

 

 

 

View this post on Instagram

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A post shared by Fine Society by Diana Cosmin (@finesocietycurator)

**********************

“BRUSHES and DUST”

 

Expoziția de artă contemporană găzduită de Palatul Culturii în perioada RCW a inclus câteva nume relevante din zona contemporană ieșeană, între care s-a “decupat” pentru mine Felix Aftene, cu tablourile și sculpturile sale în bronz.

 

Aftene este un postmodernist, produs al școlii ieșene de artă, iar creațiile sale îmi par teribil de adecvate vremurilor și trăirilor actuale ale oamenilor.

 

 

 

 

Pentru mai multe idei și inspirații, mă puteți urmări și pe pagina mea de Instagram.

Foto: Fine Society