,,Femeia care citește”: noua expoziție Chanel celebrează cărțile
,,Femeia care citește” este nimeni alta decât Gabrielle Chanel, cu toate slăbiciunile ei literare, de la Platon la Cervantes și de la Rabelais la Mallarmé. Expoziția vernisată la Veneția evidențiază modul în care lecturile de-o viață ale lui Coco i-au modelat personalitatea, viziunea asupra lumii, imaginația și, în cele din urmă, stilul.
În cadrul ,,La donna chi legge”, denumirea originală a expoziției, sunt etalate 350 de exponate, de la cărți, dedicații din cărți, arhive, scrisori sau jocuri de corespondență erudită până la fotografii, picturi, obiecte din apartamentul lui Coco Chanel, bijuterii, parfumuri sau piese din arhiva de modă a casei.
La fel ca biblioteca ei, toate acestea reflectă vocabularul estetic inventat de Coco Chanel, o sumă de simboluri și elemente construite din propria imaginație, dar și din referințele și inspirațiile adunate din cărți. Tot din lumea cărților provine, indirect, simțul extraordinar al lui Gabrielle ,,Coco” Chanel pentru simplitate și rafinament, apetitul pentru clasic, atracția pentru Baroc, iubirea pentru Rusia și gustul pentru opulența venețiană.
Pentru prima dată decriptate și arătate lumii întregi, volumele din biblioteca domnișoarei Chanel dezvăluie o altă latură a personalității ei, iar locul ales pentru vernisaj – Veneția – nu este nici el întâmplător, fiind unul dintre destinațiile predilecte ale lui Mademoiselle pentru inspirație și cultură.
Biblioteca este doar punctul de pornire al expoziției, din care se naște un univers întreg de analogii vizuale, de corespondențe, de simboluri explorate prin prisma istoriei Chanel și a stilului impus de Coco.
Pentru Coco, cărțile erau tovarăși de viață, așa cum i-a mărturisit cândva lui Paul Morand: ,,Cărțile au fost mereu cei mai buni prieteni ai mei”. Timpul petrecut cu cărțile era un paradox: în liniștea cititului, Coco evada din lumea reală într-un univers în care era liberă să-și imagineze destinul și să-l deseneze după bunul plac. Din lumea cărților, Gabrielle Chanel a luat, până la urmă, forța și mijloacele de a-și construi legenda personală.
Expoziția pornește de la o notă de mână scrisă de Coco Chanel: ,,Viața pe care o trăim efectiv este limitată, în schimb viața pe care o visăm, aceea este marea și adevărata noastră existență, fiindcă va continua mult dincolo de moarte”.
Să citească și să-și viseze viața este exact ceea ce făcea și tânăra Emma Bovary, iar manuscrisul celui mai cunoscut roman al lui Gustave Flaubert, ,,Madame Bovary”, publicat în 1856, este prezentat la loc de cinste cu ocazia acestei expoziții. În apartamentul lui Chanel de pe Rue Cambon 31, rafturile sunt ticsite de astfel de cărți, toate fiind prezențe liniștitoare care au ajutat-o pe Mademoiselle să-și imagineze și să-și construiască propria poveste.
Sofocle, Virgil, Rabelais, Shakespeare, Montaigne, Madame de Sévigné, Baudelaire, Verlaine, Barbey d’Aurevilly, Lautréamont, Rilke, Proust, Claudel, Apollinaire și Mallarmé, toți au fost tovarășii de călătorie ai lui Coco Chanel. Inclusiv poezia are un loc esențial în biblioteca ei, ranforsat și de relațiile speciale cu Jean Cocteau, Max Jacob sau Pierre Reverdy, care i-au dedicat, fiecare, nenumărate poeme și scrisori.
Proximitatea autorilor și a textelor acestora i-a permis lui Chanel să-și descopere propriile mijloace de expresie. Ea a ales să se dezvăluie lumii prin modă, într-un avangardism și o modernitate care și-au depășit propriul spațiu temporal. Ca dovadă, spiritul Chanel rămâne la fel de actual și de inspirațional chiar și la multe decenii distanță. La fel ca poeții și scriitorii pe care-i admira atât de tare, Chanel și-a creat și și-a impus un vocabular stilistic propriu, transformându-și existența într-un roman în adevăratul sens al cuvântului.
Într-un articol din 1936, intitulat ,,Când moda ilustrează istoria” (foto jos), Mademoiselle Chanel își povestea fascinația pentru femeile renascentiste pictate de Lucas Cranach sau François Clouet. Acele figuri puternice și sobre, care purtau rochii negre cu gulere înalte care le evidențiau bijuteriile, simbolurile propriei puteri. Avea să transpună aceste imagini în propriile ei creații de modă.
Jean Cocteau, cu care împărtășea gustul pentru tot ceea ce este nevăzut și aflat de cealaltă parte a oglinzii și a filelor de carte, scria despre Coco: ,,A reușit, în mod aproape miraculos, să opereze în modă după aceleași reguli care erau cândva valabile strict în lumea poeților, a muzicienilor și a pictorilor. A impus invizibilul, a impus noblețea tăcerii și a simplității și le-a adus în viața socială”
CULTURE CHANEL, LA DONNA CHE LEGGE
Din 17 septembrie 2016 până pe 8 ianuarie 2017
CA’ PESARO, INTERNATIONAL GALLERY OF MODERN ART
Multumesc ! Tocmai ce mi-am cumparat biletele de avion pentru Venetia, special pentru aceasta expozitie. De-abia astept!
Ce frumos! :))) Distractie placuta!