Despre tot ce-i fin și fain

Femeile din AUTO: de ce tehnologia rulează tot mai mult pe energie feminină

By 28 mai, 2022People
read time 8 min
 
28 mai, 2022

Femeile din AUTO: de ce tehnologia rulează tot mai mult pe energie feminină

”Mașină” este un substantiv de gen feminin și poate asta nu e întâmplător. Am pătruns în cultura internă Renault Group, o companie în care rolul femeilor era crucial cu mult înainte ca diversitatea să devină subiectul zilei.

by

*** Acest articol face parte dintr-un proiect despre putere feminină, realizat de Fine Society și #ACinceaPutere alături de Renault Group ***

O bună parte a convingerilor cu care defilăm prin viață se cristalizează, fără să ne dăm seama, prin expunerea repetată la convingerile celor din jur.

 

De câte ori n-am auzit că „E o lume a bărbaților” (există chiar și o melodie cu titlul ăsta), că „Unele domenii nu sunt pentru femei” sau „Femeile nu se pricep la cutare sau cutare”?

 

Vă spun eu, de atât de multe ori încât am început să le credem și noi.

 

Poate și de asta multe persoane – inclusiv femei – își dau ochii peste cap când aud de incluziune, diversitate sau egalitate de șanse, considerându-le teme artificiale, promovate pentru că sunt „la modă”.

 

Când te obișnuiești cu o gândire anapoda, orice tentativă de îndreptare doare.

 

Realitatea este că vorbim despre incluziune și diversitate pentru că ele nu sunt doar normale, ci și extrem de eficiente pentru business și pentru societate.

 

Abordarea feminină, mai ales în domenii considerate tradițional ale bărbaților, poate schimba radical industrii întregi.

 

Nu pentru că este superioară abordării masculine, ci pentru că este DIFERITĂ și, implicit, o sursă de idei cu potențial neașteptat și disruptiv.

 

De aceea, când Renault Group a venit către mine și către celelalte patru jurnaliste din proiectul #ACinceaPutere cu propunerea de intra în lumea femeilor din grup, curiozitatea noastră a fost unanimă. În definitiv, ce domeniu este considerat mai plin de testosteron decât cel auto?

 

DE CE DISCUTĂM DESPRE FEMINITATE CU RENAULT?

 

Pentru că, încă dinainte ca subiectul diversității și al egalității de șanse să fie pe ordinea de zi a lumii întregi, Renault Group a promovat ideea de incluziune reală și tangibilă în cadrul companiei.

 

Discuțiile pe această temă datează de la finele anilor 90, iar creșterea numărului angajatelor a fost organică și graduală.

 

La o simplă căutare pe Google, veți găsi zeci de articole despre femeile din Renault și rolul lor, în ultimii 20-30 de ani.

 

Totodată, grupul are proiecte vechi și de succes orientate spre femei, precum She Leads Tomorrow (program de leadership și mentorat feminin) sau She Drives Science (laborator de „accelerare de carieră” pentru femeile din domeniul tehnic), iar procentul feminin în cadrul Renault Group este de 32% și în creștere.

 

 

Așa cum mi-a explicat Mirela Canale, HR Business Partner Renault Group, prioritatea la nivel de resurse umane o reprezintă, în acest moment, asigurarea unui echilibru între numărul de bărbați și cel de femei. Practic, „ne dorim ca jumătate dintre angajările noi să fie femei”.

 

Nu doar pentru a avea diversitate, ci pentru că asta aduce eficiență la nivelul modelului de business.

 

ATINGEREA FEMININĂ ÎN AUTOMOTIVE

 

Așa cum îmi povestește Mirela, dincolo de abilitățile tehnice incontestabile ale absolventelor de facultăți de profil, femeile vin cu un set de „soft skills” care le ajută să păstreze o perspectivă diferită asupra lucrurilor: un mix de sensibilitate estetică, atenție la detalii și seriozitate.

 

Aici este un paradox fericit: femeile relaxează atmosfera dintr-un colectiv,  susținând un spațiu de toleranță și dialog, dar în același timp sunt mult mai riguroase la respectarea termenelor-limită.

 

Un element care se distinge pe latură feminină și care e extrem de vizibil în Renault Group este faptul că femeile sunt mult mai deschise la oportunitățile din sfera „neprevăzutului”.

 

Mai precis acele direcții care nu promit rezultate imediate sau care nu au o finalitate clară pe termen scurt, dar care le dezvoltă competențe care ar putea reprezenta atuuri pe termen lung.

 

De la conferințe sau voluntariat pe anumite domenii de nișă până la elemente de avangardă precum realitate virtuală și alte domenii cu aplicabilitate încă vagă, dar impact cert.

 

FEMEILE ȘTIU CE VOR

 

Poate cea mai interesantă parte a discuției cu echipa Renault a fost cea despre procesul de recrutare și despre cum foarte multe femei vin la interviu foarte hotărâte în legătură cu direcția lor în carieră.

 

„De exemplu, în 2019 am avut la interviu o absolventă a secției de Autohevicule Rutiere care iubea atât de mult domeniul auto încât își dorea să meargă în service-uri și să vadă ce se întâmplă cu mașina, la nivel micro”, povestește Mirela Canale.

 

Deși toți cei din anturajul ei încercaseră s-o descurajeze tocmai pe considerentul „Ești fată, ce să faci tu în service?”, tânăra femeie nu a cedat, și-a făcut stagiul de practică în cadrul Renault Group și a fost angajată la final pe o poziție tehnică, aflată în centrul acțiunii, în zona de service.

 

Deși mentalitățile s-au mai schimbat, inclusiv în mediul universitar, femeile încă mai aud acest „Ce să cauți tu în…?”.

 

Prima condiție a succesului este s-o ignore.

 

O altă tânără ingineră despre care îmi povestește Mirela venise pe postul de conceptor, dorindu-și să aprofundeze proiectarea pe piese din plastic.

 

”Nu aveam poziție deschisă pe acel departament, dar știam că se va deschide în câteva luni, așa că i-am propus un alt post în zona de proiectare”, povestește Mirela. „Era însă atât de hotărâtă pe proiectarea pe piese din plastic încât a preferat să rămână în backup câteva luni, până la deschiderea acelui post”.

 

 

Pe zona de design, Renault este singurul constructor de mașini din România care are integrată activitatea de creație. Altfel spus, schițele nu vin din afară, pentru a fi doar executate în România, ci toată munca de design se face în țară, in-house.

 

Profilul de design este o combinație armonioasă de emoție și inginerie, unde setul de abilități feminine se potrivește perfect: e vorba de concentrare, dar și de creativitate, de nonconformism dar și de spirit practic. O echilibristică predilectă femeilor.

 

 

CUM POATE AJUNGE O FEMEIE ÎN RENAULT GROUP?

 

Dacă este încă studentă: un prim pas este programul Drive Your Future, care are deja 20 de ani si care a adus peste 2500 de stagiari in grup.

 

Dintre ei, peste 40% au ajuns, de-a lungul anilor, angajati.

 

Totodată, este de remarcat și cel mai mare program de leadership-development din țară, creat special pentru studente și tinere absolvente, „She Leads Tomorrow”, prin care femei aflate pe poziții-cheie în grup devin mentori ai unor tinere aflate pe băncile facultăților, contribuind astfel la dezvoltarea viitoarei generații de lideri.

 

Dacă este absolventă sau are deja experiență: există posturi disponibile tot pe platforma Cariere Renault Group, acolo unde găsiți, de altfel, informații despre toate proiectele și disponibilitățile companiei.

 

Un alt program interesant este „She drives science”, un „accelerator” de carieră deschis de Renault Group pentru tinerele care îmbrățisează o carieră tehnică.

 

Pe lângă faptul că oamenii vin la Renault Group și rămân ani de zile, există multe ambasadoare – femei cu povești inspiraționale în companie – care au început cu un simplu program de stagiu, apoi au intrat în echipă, au înaintat pe scara ierarhică, iar unele au ajuns chiar se ocupe de susținerea programelor de stagiu pentru noile generații.

 

ÎNVĂȚAREA NU SE OPREȘTE NICIODATĂ

 

Un cuvânt reprezentativ care mi-a rămas în minte din experiența avută la Renault Group este TRANSVERS.

 

Indiferent că este vorba despre formarea continuă (cursuri interne sau externe, ori dezvoltare de noi skill-uri, anual), despre evoluția în ierarhia companiei sau despre relații între departamente, ideea de interacțiune în transvers stă la baza culturii organizaționale Renault Group.

 

Toate departamentele din cadrul grupului interacționează încrucișat, de aceea – demitizând imaginea profesionistului tehnic, închis în turnul lui de fildeș – comunicarea și abilitățile interpersonale sunt esențiale. Deloc întâmplător, femeile punctează decisiv la acest tip de soft skills.

 

Tot ideea de transvers se aplică și la relația pe orizontală, între diviziile internaționale: echipa din România lucrează activ cu diviziile din alte țări, iar angajații care pleacă pentru o perioadă în Franța, pentru a acumula know-how, se întorc pentru a-l pune în aplicare în România.

 

Sub acest cuvânt – transvers – se deschid o multitudine de punți de comunicare, aspect la care femeile se pricep de regulă foarte bine.

 

TOATE DETALIILE LE GĂSIȚI PE SITE-UL DE CARIERE RENAULT GROUP iar dacă vă doriți o carieră în domeniul auto, ar trebui să-l aveți la Favorites, pentru că noutăți și oportunități apar în fiecare săptămână.

 

Cristina Stanciulescu, Ana Bîtu, Noemi Meilman Mara Coman și cu mine ne-am unit vocile sub conceptul #AcinceaPutere.

 

Este un hashtag, un proiect și o “umbrelă” sub care noi cinci vom scrie periodic pe teme din actualitate, pe subiecte care înseamnă ceva pentru noi și care ne fac să NU vrem să tăcem și să ignorăm. Este un proiect de idei, de concept, de convingere.

 

Fiecare dintre noi scrie la propria platformă și suntem complet independente editorial una de cealaltă, însă vocile noastre se vor auzi – sau citi, mai exact – atunci când ceva din agenda socială zilnică ne aprinde imaginația. 

 

Uneori e mai comod să taci în fața subiectelor delicate, e mai simplu și cu mai puține bătăi de cap. Îți asumi însă și faptul că nimic nu se va clinti din loc.

Foto: Renault Group

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK