Despre tot ce-i fin și fain

Gala UAD și de ce noua generație de designeri români vine de la Cluj

By 9 iulie, 2017Chronicles
read time 5 min
 
9 iulie, 2017

Gala UAD și de ce noua generație de designeri români vine de la Cluj

Am participat pentru prima dată la Gala UAD, spectacolul de absolvire organizat de către Universitatea de Artă și Design Cluj, și m-am convins că moda românească are șanse să devină o industrie funcțională și profitabilă.

by

Moda românească nu a avut niciodată o problemă de talent, ci strict una de logistică. Imaginația designerilor locali a fost apreciată masiv peste hotare în ultimii ani, de la Maria Lucia Hohan și Murmur, care vând în magazine mari din toată lumea, până la tânăra Ioana Ciolacu, laureată a premiului Designer for Tomorrow.

 

Făcând interviuri cu mulți dintre designerii români, în ultimii 10 ani, acesta a fost regetul pe care l-am auzit cel mai des: nu există un sistem, o industrie în adevăratul sens al cuvântului, fiecare face după ureche și după cât de bine se pricepe să răzbească prin hățișul de informație, birocrație și provocări pionieristice.

 

Chiar și aici însă, ingeniozitatea noastră ca popor e evidentă, fiindcă de multe ori acest „după ureche” se face chiar foarte bine, se face cu resurse modeste folosite inteligent, se face cu intuiție și muncă grea care compensează lipsa know-how-ului, iar rezultatele sunt adesea la paritate cu ale unor branduri străine care funcționează cu echipe ample și cu mecanisme rodate în ani de muncă. De cele mai multe ori talentul reușește să iasă la lumină, dar afirmarea unui designer bun în secolul XXI nu ar trebui să mai fie un travaliu, ci o cale cu reguli clare și repere bătătorite.

 

 

Partea bună este că unii dintre oamenii care au răzbit deja în afară și care știu să facă lucrurile să se întâmple s-au dedicat de câțiva ani organizării acestei Gale UAD, la Cluj, tocmai pentru a asigura o platformă de promovare pentru tinerii absolvenți talentați, care se pricep să-și pună imaginația la contribuție dar nu știu încă să navigheze prin lumea modei reale, cea cu bilanțuri, cu angajați, cu client-service, distribuție și încă alte zeci de mărunțișuri esențiale.

 

Designerul Lucian Broscățean, care semnează atât brandul omonim cât și direcția creativă de la „Irina Schrotter”, s-a alăturat profesorului universitar Elena Basso Stănescu și – împreună cu o echipă formată din profesori, voluntari pasionați și prieteni ai UAD – au pus pe roate un eveniment demn de orice capitală europeană. O spun cu toată seriozitatea și fără dorința de a flata.

 

 

 

 

Studenții din primul an fac voluntariat pentru organizarea galei celor din anul terminal, știind că la un moment dat va veni și momentul lor de glorie. Din clipa în care am confirmat participarea la gală și până la plecarea spre aeroport, înapoi la București, totul a fost organizat la minut, cu emailuri detaliate, detalii puse la punct, remindere, sms-uri de confirmare și toate pârghiile care să facă evenimentul predictibil și lin.

 

Prin intermediul sponsorilor și partenerilor care revin să susțină evenimentul în fiecare an (tocmai datorită acestui aer profi pe care îl are toată întâmplarea), cei mai buni absolvenți sunt premiați cu internship-uri și participări la evenimente naționale și internaționale, iar în anumite cazuri li se oferă inclusiv servicii de promovare sau de producție comercială a colecțiilor de absolvire.

 

 

Gala se află la ediția cu numărul 23, iar faptul că acest efort se depune în fiecare an cu la fel de mult elan se vede deja prin rezultate concrete: absolvenții UAD s-au remarcat în ultimii ani la Elle Style Awards, International Fashion Showcase sau London Fashion Week, dar au obținut și burse sau job-uri concrete la marile case. Există deja foști studenți UAD care lucrează în atelierele de creație de la H&M, Ann Demeulemeester, Erdem, Giles, Ashish, Meadham Kirchhoff, Barbara i Gongini, Irina Schrotter, Cristina Săvulescu sau Jolidon.

 

 

De la fiecare absolvent mi-a atras atenția câte ceva, dar dacă ar fi să aleg doar câteva nume care mi-au atras atenția, acestea ar fi următoarele:

Corina Cigodaru

Numită „Bulletproof”, colecția este inspirată de haină ca mediu de protecție a corpului, împrumutând elemente din armuri, veste anti-glonț sau undergarment sportiv.

 

 

 

 

Andreea Aldea

Colecția „Revolt” are ca punct de plecare subcultura Punk și influențele ei în moda contemporană. Principala inspirație a reprezentat-o filmul documentar „Sid and Nancy”, din 1986.

 

 

Denisa Păduraru

Colecția este inspirată de estetica, arta și moda japoneză, în special pe cele 3 principii de bază: „Wabi-sabi”, „Fukinsei” și „Cercul Enso”. Nimic nu durează, nimic nu se termină și nimic nu este perfect.

 

 

Kiss Gyöngyvér

Cred că este colecția mea preferată, atât ca forme și culori cât și din punct de vedere al conceptului. Punctul de plecare l-au reprezentat poeziile scurte japoneze, haiku, și, precum acestea, hainele lui Gyöngyvër se bazează pe metoda juxtapunerii, a îmbinării de poluri opuse, de tendințe contrare și de metafore surprinzătoare.

 

 

 

 

Sorana Oltean

Colecția este inspirată de cultura hip-hop și de tendințele anilor ’90, combinate cu grafica zilelor noastre și cu imprimeuri îndrăznețe.

 

 

 

Diana Sorina Chiș

Dacă în secolul XIX lumea era reprezentată de ziar și roman ca mijloc de comunicare și de transmitere a mesajelor colective, contemporaneitatea e despre ecrane, iluzii optice și percepții vizuale fragile. Despre asta este și colecția Dianei Chiș, denumită „Seeing Is Not Believing”.

 

 

Péter Abigél-Enikö

Colecția pornește de la întrebarea „Unde se termină kitsch-ul și începe arta adevărată?”, abordând stilul kitsch cu grație, discreție și moderație. Modelele simple, liniile clare și transparente contrabalansează bogăția materialelor și a culorilor.

 

 

Bianca Negrea

Punctul de plecare al colecției „Confused” este o selecție personală de muzicieni de hip-hop american, iar de aici rezultă un joc de balansare între realitate și aparență, competitivitate și evoluție, feminitate și misoginism.

 

 

Nadejda Iacubina

„Cultural Fetishism”  îmbină în aceleași piese vestimentare elemente de inspirație multiculturală, scoțând în evidență fascinația pentru alte culturi.

 

 

Hair: Foarfeca de Aur/Mia Poruțiu, Vestige Centre Ville, POP Academy, Catwalk by Ramona Mîndru;

Make-up: MAC Cosmetics;

Foto: Emil Costruț, powered by Q Smile;

Pentru fotografiile de mood: stilism de Diana Flore;

One Comment

  • cristina spune:

    Buna ziua,
    Nu inainte de a va spune ca „va citesc” cu mare placere, pentru opiniile atat de bine documentate si de rafinat articulate, as vrea sa va intreb daca stiti cumva unde s-ar putea achizitiona – macar unele dintre – creatiile despre care ati scris. Va multumesc si va urez o zi frumoasa!

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.