Despre tot ce-i fin și fain

„House of Sillage”: povestea unei românce care creează parfumuri cu diamante în America

By 16 iunie, 2018Virtues
read time 5 min
 
16 iunie, 2018

„House of Sillage”: povestea unei românce care creează parfumuri cu diamante în America

Nicole Mather s-a născut în Sibiu și a creat în America un brand de parfumuri care nu se aseamănă cu nimic altceva: esențe născute de parfumieri celebri, în sticle create manual de artizani și ornate cu cristale, diamante și alte pietre prețioase. Deși toată lumea i-a stat împotrivă, Nicole s-a încăpățânat să demonstreze că se poate.

by

Dacă e un lucru pe care l-am invidiat mereu cu voluptate la americani, acela este capacitatea lor de a crede că se poate. Toate barierele mentale și emoționale pe care restul lumii le așterne în fața ideilor nebunești, din simț de conservare și teamă, la ei par să nu existe pur și simplu.

 

Când o auzi vorbind pe Nicole Mather de la „House of Sillage” – casa de parfumuri de nișă în sticle prețioase – îți dai seama că această mentalitate pe alocuri nebunească e varianta câștigătoare. Chiar dacă ne scoate din toate zonele de confort pe care le știm și ne silește să ne aruncăm cu capul înainte în necunoscut, e un fel de a fi care predispune la mai puțină nefericire și la chiar și mai puține regrete. Dar, mai ales, deschide posibilități nesperate. 

 

Spre exemplu, anul trecut în decembrie ”House of Sillage”, brandul de parfumerie al lui Nicole, a creat o ediție limitată de parfumuri pentru piața americană, alături de 20th Century Fox și Bloomingdale’s, pentru a celebra lansarea filmului „The Great Showman”, cu Hugh Jackman în rolul principal. Din aprilie până în noiembrie a lucrat la foc automat, iar rezultatul a fost fabulos.

 

”Am fost la premieră, i-am cunoscut pe actori, a fost minunat. Acum mă contactează multe studiouri de film pentru proiecte atipice. Nu știi niciodată unde te duce viața și asta e extraordinar”, zâmbește Nicole. Chiar dacă este născută în România, la Sibiu, Nicole trăiește de la vârsta de trei ani în America și are adânc întipărit în minte stilul american de a face lucrurile: cu cât mai nebunesc și grandios, cu atât mai bine. Pentru că, într-adevăr, nu poți să știi niciodată unde te duce viața.

 

 

 

 

”Prima oară când am venit cu ideea acestor parfumuri-bijuterie, toată lumea credea că sunt nebună”, a recunoscut Nicole, care a lucrat mulți ani în domeniul finanțelor.

 

Se întâmpla în 2011, iar ea nu avea absolut niciun fel de experiență sau cunoștințe despre parfumuri, în afara faptului că îi plăceau și că se dădea cu „Aqua di Parma”.

 

Nu știa jucătorii de pe piață, nu cunoștea regulile scrise și nescrise, nu avea habar de distribuție, de fapt nu avea nimic în afară de o idee originală și extravagantă: să creeze niște parfumuri-bijuterie, adică esențe de cea mai bună calitate, în flacoane ornate cu cristale sau chiar cu pietre prețioase.

 

După multe uși închise, a reușit să creeze un parfum într-un flacon prețios. Primul. „Tiara”, o esență pudrată, cu note de bujor și mandarină. Avea un singur flacon din el și îl arăta peste tot, după cum recunoaște acum, amuzată.

 

”Toată lumea credea că sunt nebună fiindcă parfumeria e o piață saturată, totul s-a cam făcut, s-a cam creat și recreat deja în multiple feluri. Eu iubesc însă parfumurile și cred în ele, iar asta e baza principală de care ai nevoie în orice: să crezi. Dacă ai această bază, mai rămâne doar să-ți asumi riscul și să te arunci, pur și simplu, în joc”.

 

Cristina Balan de la Elysee, care a adus în exclusivitate brandul în România, își amintește că într-adevăr aceasta era impresia generală la începuturile brandului, cu 7 ani în urmă: „Când am cunoscut-o pe Nicole, la târgul de la Milano, îmi aduc aminte cum se uita toată lumea la ea: ce vrea fata asta? De ce se chinuie cu așa ceva? Cum poate să creadă că o asemenea afacere va merge? Și iat-o astăzi!”.

 

 

 

 

Pentru că nu este parfumier de profesie, la Nicole întâi vine povestea, apoi parfumul. Lucrează cu mai multe „nasuri” – nume de top din parfumerie – și, fiindcă la început nu avea un limbaj comun cu ei (”Nu pot să le spun să mai adauge un ingredient sau să mai scadă din altul, fiindcă nu mă pricep”), a preferat varianta poveștii. Le creează câte o istorie și o inspirație, ca punct de plecare, cu un element esențial și unic în parfumerie: nu există un buget limită.

 

„Și acest lucru poate părea absolut nebunesc”, recunoaște Nicole. „Orice lansare de parfum are în spate niște calcule, niște costuri, ingrediente, e un întreg univers, și de regulă există un buget maxim care nu trebuie să fie depășit, toate brandurile din parfumerie îl au. Ei, la noi acel buget nu există”.

 

Parfumurile ei pornesc ca niște moodboard-uri de senzații și inspirații și au mare legătură cu povestea ei proprie. De aceea trebuie să forjeze relații de prietenie și de încredere cu nasurile pentru a putea lucra împreună: ei trebuie să o „simtă” pe ea și viceversa, să înțeleagă de unde vine și ce își dorește.

 

Spre exemplu, ”Benevolence” – un mix delicat de lavandă, mosc și migdale – este inspirat de mama lui Nicole, care în copilărie o învelea de ”Noapte bună” spunându-i  „Îngerii să te înconjoare cu iubirea lor”. Nicole și-a dorit un parfum care să evoce tandrețea acelui moment, pe care și ea îl împărtășește acum cu cei doi copii ai ei, de 15 ani și respectiv 13 ani.

 

 

Nicole a plecat de copil din România, cu părinții ei, dar în casa lor din America se vorbea românește, iar Nicole înțelege totul, chiar dacă vorbește un pic mai greu. Sau, în cuvintele ei, vorbește „oțâră de românește”, expresia teribil de duioasă și tipic ardelenească cu care și-a început discursul.

”Am plecat la trei ani din România și m-am întors la 6 ani, s-o vizitez pe bunica. Am venit singură pe avion, fără părinții mei. Toată lumea a fost atât de drăguță cu mine aici, când m-am întors… Știi, chiar dacă America e o țară cu toate naționalitățile, iar americanii get-beget sunt doar indienii nativi-americani, când am ajuns în America eu nu eram o fetiță tipică acelui mediu.

Trăiam într-un cartier american de oameni albi, așezați în viețile lor, iar coordonatele mele nu erau cele tipice, de la lucrurile mari la cele mici, cum ar fi faptul că eu aveam la școală sendviș cu mortadella, nu cu unt de arahide, ca toți copiii. Așa că inițial nu m-am simțit binevenită în America, iar când m-am întors la bunici, în România, mi s-a părut că mă potrivesc perfect. A fost un sentiment foarte plăcut: eram de aici, dar acum eram și de acolo, de peste Ocean…”.

 

 

”House of Sillage” – denumit de la termenul francez pentru „siaj”, adică urma lăsată de un vas, dar și amprenta pe care o lasă parfumul în urma ta – are patru colecții paralele de parfumuri, iar de curând a lansat și o serie de rujuri cu praf de diamant înăuntru și într-un ambalaj prețios în formă de fundă.

 

 

Există colecția clasică, mai accesibilă (disponibilă doar la Elysee), decorată cu cristale Swarovski, cea „Signature”, unde fiecare flacon este sculptat în diamante și alte pietre prețioase și unde prețurile ajung la sute de mii de euro, plus colecția de Travel, în recipiente prețioase de purtat în geantă.

 

La toate astea se adaugă colecția pentru bărbați, unde sticlele au un mecanism unic de deschidere, care m-a dus cu gândul la brichetă: apeși pe un buton și „sare” capacul, astfel încât să nu existe niciun risc să-l pierzi.

 

De la idee la produsul final, un parfum poate ajunge pe piață în 6 luni, fiindcă echipa lui Nicole lucrează organizat și foarte minuțios. Asta deși, la ediția Signature spre exemplu, doar realizarea unui capac durează 30 de ore și se face integral manual, în atelierele artizanilor parizieni. Reacția oamenilor a fost însă fabuloasă: parfumurile se vând în 45 de țări, iar atunci când participă la târguri de profil, oamenii din industrie nu se mai întreabă ce caută acolo, ci sunt cu ochii ațintiți asupra ei.

 

A fost un sentiment incredibil când mi s-a spus la un târg că am fost cel mai bun lucru care s-a întâmplat acolo, cu parfumurile mele”, zâmbește ea.

 

Din povestea lui Nicole și a brandului „House of Sillage” am rămas cu sentimentul minunat că totul este posibil. Ca în povestea lui „The Great Showman”, pentru care Nicole a făcut prima ediție limitată. Barnum, personajul lui Hugh Jackman în film, spunea memorabil că „Nimeni n-a schimbat ceva în lume fiind la fel ca toți ceilalți”. Dacă toți am putea să ne asumăm cumva convingerea lui Nicole și a lui Barnum și s-o internalizăm, cred că am fi mult mai fericiți și mai senini în viețile noastre.

 

„Nu-mi pasă și nu mi-a păsat niciodată de ce cred oamenii despre mine”, îmi mărturisește Nicole. „Chiar dacă e minunat când oamenii mă plac și sunt recunoscătoare pentru asta, nu le dau atenție celor care nu mă plac”.

 

„Dacă stai să privești viața la microscop, să iei fiecare problemă posibilă care poate apărea și s-o vezi imensă, ajungi să nu te mai ridici din pat dimineața. Eu am 50 de ani și de când eram mică am privit viața în același mod: am încercat să fac ceea ce aveam de făcut, fără să ascult de părerile și de pronosticurile nimănui. Privesc viața ușor naiv, ca un copil, dar cred că e mai bine așa. Dacă iei totul în serios, devine copleșitor. Viața și-așa te copleșește, când mai iei și toate scenariile negative și le trăiești înainte ca ele să se întâmple, e dezastru. Mama mereu se mira de mine, de când eram mică. «Pe tine chiar nu te atinge nimic?». Ei bine nu. Trăiesc așa cum cred eu că e cel mai bine”


În România, parfumurile „House of Sillage” se găsesc exclusiv în parfumeriile Elysee, în Elysee Gallery (Calea Victoriei 39) și Elysee Marriott (în incinta hotelului J.W.Marriott).