Despre tot ce-i fin și fain

Lecție de viață și branding cu noul Porsche 911

By 4 iunie, 2019Happenings
read time 15 min
 
4 iunie, 2019

Lecție de viață și branding cu noul Porsche 911

Evenimentul de lansare a noului Porsche 911 pentru presa de lifestyle, organizat la Atena, a fost prilejul perfect să înțeleg că legendele nu se nasc, ci se construiesc. Iar evoluția Porsche 911 până la modelul curent are multe înțelesuri pentru fiecare dintre noi.

by

Firul roșu care unește strategiile tuturor brandurilor auto în acest moment se numește „stil de viață”. Cândva, evenimentele cu mașini erau destinate exclusiv presei auto și erau centrate pe caracteristici tehnice pe care doar ochiul specialistului le putea departaja. În ultimii ani, situația s-a schimbat. 

 

Tot mai multe branduri auto-moto au înțeles că, dincolo de specificațiile tehnice – care rămân esențiale, firește – există un întreg univers al mașinii, care face oamenii să se simtă atrași sau complet detașați emoțional de ea. În fond, mașina este a treia „încăpere”, după casă și birou, unde ne petrecem timpul în mod constant, iar „îndrăgostirea” nu se produce niciodată doar datorită angrenajelor de SUB capotă. 

 

Nu se face nici superficial, după cât de frumos e designul exterior, ci e vorba de o a treia dimensiune, adesea ignorată: cum te face să te simți. Un mix de frumusețe, fiabilitate, siguranță, confort, plăcere, ușurință, lejeritate în condus. Și exclusivism, firește.

 

Dacă la foarte multe branduri „lifestyle” a fost un cuvânt inteligent de adăugat în mixul de marketing, după ce am fost invitată la primul eveniment Porsche, în Muntenegru, în octombrie 2018, am înțeles cu adevărat ce înseamnă asta în raport cu o mașină. 

 

Doar conducând efectiv mai multe modele de Porsche am înțeles de unde vine fascinația oamenilor pentru brand. Când vezi un Porsche trecând pe lângă tine, rămâi pe loc și îl urmărești cu privirea.

 

Te face să te oprești din drumul tău. Te mișcă, îți atrage atenția oriunde ai fi. Și asta nu are nimic tehnic, ci este eminamente emoțional: nu poți să nu te gândești cât de fantastic te-ai simți înăuntru. Ce senzație ar fi să vezi viața din acea mașină. Asta înseamnă lifestyle.

 

 

Experiența din Muntenegru fost una dintre cele mai frumoase din viața mea de jurnalist, iar povestea o găsiți AICI.

 

Între timp ea s-a transformat și într-un feature internațional în limba engleză, în revista oficială Porsche, „Christophorus”, care se numește așa după Sfântul protector al șoferilor, distribuită tuturor posesorilor de Porsche din lume.

În Atena, evenimentul de lansare a „Noului 911”, respectiv cea de-a opta generație a acestui model iconic, s-a desfășurat pe acoperișul hotelului Grand Hyatt, locul în care un Porsche 911 Carrera 4S trona lângă piscina cu vedere la Acropole.

 

 

 

La fel ca în Muntenegru, lansarea de lifestyle din Atena a pornit de la două elemente indispensabile: mașinile spectaculoase și drumurile panoramice. Deși la început nu bănuiam pe unde anume primprejurul Atenei am putea să găsim niște drumuri care să facă dreptate bolizilor pe care-i conduceam, iar primele minute au fost bară la bară în traficul de Capitală, rapid am înțeles, pe măsură ce drumul șerpuia de-a lungul țărmului Mării Egee.

 

Destinația a fost Louthraki, la 200 de kilometri de Atena, respectiv o tavernă tipic grecească dintr-un sat de pescari, un peisaj în care noile modele 911 păreau aterizate dintr-un film science-fiction.

 

 

 

Dincolo de inovațiile tehnice, pe care, deși nu sunt jurnalist auto, le-am documentat și le voi explica fiindcă sunt fascinante, noul Porsche 911 trebuie privit în ansamblul istoriei lui. Un nou model 911 înseamnă implicit evoluția unui stil de viață în raport cu vremurile.

 

Tocmai pentru că este atemporal și nu-și schimbă niciodată radical silueta recognoscibilă, schimbările sunt mult mai nuanțate, iar unele vorbesc despre istoria brandului și istoria timpurilor.

 

Sau, așa cum spunea Matthias Hofstetter, Director Powertrain 911/718, la prezentarea ținută pe acoperișul Grand Hyatt: „Cea mai grea echilibristică la noile generații de 911 este să nu schimbi nici prea mult, dar nici prea puțin”. Subtil, dar decisiv.

 

 

Lecția despre formă

În 1931, când Ferdinand Porsche a spus că „N-am găsit mașina visurilor mele, așa că am decis să mi-o creez”, a fost vorba exact despre asta: un alt stil de viață. Te uiți în jur, vezi că nimic nu te reprezintă și îți faci propriile alegeri. 

 

În 1963, prima generație de 911 (care se numea inițial „901”, dar numele a fost schimbat pentru a nu se bate cap în cap cu cei de la Peugeot) a fost exact asta: o alegere diferită, asumată și creată de la zero. 

 

Într-o lume în care mașinile sport erau considerate mici capricii  ale șoferilor înveterați, Porsche a creat o mașină care tehnic să se plaseze în zona de competiție și performanță, dar care să poată fi folosită zi de zi în deplină siguranță și confort. Asta ca să poți avea zilnic acea senzație extraordinară de libertate și exclusivism, nu doar în momentele extraordinare ale vieții.

 

Așa cum se întâmplă de multe ori în viață, geniul inovativ înseamnă să privești o situație existentă și să te gândești să faci fix ce părea imposibil, prea complicat, prea extravagant, prea… orice. „Cum ar fi dacă am putea să transformăm asta într-o normalitate? Să facem performanța o realitate zilnică?”

 

 

Am spus că evoluția Porsche este și o poveste din care putem trage învățăminte personale, pentru că e vorba de un tip de viziune pe care aproape că ne temem s-o avem în viețile noastre. Și asta fiindcă, de cele mai multe ori, pare complet neverosimilă în raport cu situația prezentă și ne ferim s-o gândim măcar. S-o rontunjim cu mintea. Pentru că suntem siguri, din start, că e un vis prea mare.

 

Cum or fi reacționat acum cinci decenii primii contemporani ai lui Ferry Porsche cărora el le-a spus visul lui despre o mașină pe care poți s-o conduci și pe circuitul de curse, dar și când mergi la birou sau la cumpărături? O mașină de curse pe care s-o conduci în fiecare zi? Oare câte sprâncene s-au ridicat a uimire și câți n-au gândit că e un vis imposibil?

 

Dacă stăm să ne gândim, multe dintre visurile pe care le omorâm noi în noi înșine sunt, la o scară mai mică, exact asta: teama că un anumit lucru este absurd, prea mare, prea atipic, prea ciudat. Și totuși, în cazul Porsche, asta a născut un model absolut iconic și legendar. Într-atât de iubit încât a rămas aproape neschimbat ca design, fiindcă legătura emoțională a oamenilor cu el este prea puternică pentru a accepta vreodată modificări radicale. 

 

Așa cum spunea Matthias Hofstetter, totul este subtil, făcut pentru a păstra identitatea modelului, ameliorând la maximum performanțele lui. Spre exemplu, prin evoluția tehnologică a materialelor din care sunt făcute piesele componente, modelul actual este mai ușor cu 12 kilograme.

 

Să inovezi modelul 911 în zilele noastre înseamnă să schimbi cât mai mult experiența de ansamblu, fără să pară că ai schimbat de fapt ceva la cea mai iubită „siluetă” a tuturor timpurilor. De fapt, în decursul celor opt generații de evoluție tehnologică și funcțională, în realitate s-a schimbat… absolut totul.

 

Lecția despre tehnologie

Aici am fost cu adevărat impresionată, fiindcă sunt un șofer cu state vechi, care apreciază funcționalitățile în primul rând. Relația mea cu mașina e una constantă, nicidecum ocazională, așa că elementul care face diferența în ochii mei este modul în care viața mea de șofer poate fi făcută și mai ușoară decât este, zi de zi. 

 

La acest capitol, a opta generație de Porsche 911 duce lucrurile aproape de perfecțiune. Nu sunt cuvinte mari și vă explic și de ce. Pe lângă un Lane-Keeping Assistant care îți recunoaște inclusiv semnele de circulație de la distanță, ca să te ajute să rămâi vigilent și să-ți adaptezi viteza, ceea ce m-a impresionat a fost așa-numitul WET MODE.

 

Ce înseamnă wet-mode? Pentru prima oară, cei de la Porsche au plasat câțiva senzori acustici speciali pe interiorul apărătoarelor, pentru a detecta căderea stropilor de ploaie. Dacă în general senzorii de ploaie clasici sunt plasați pe bord și momentul în care ploaia lovește parbrizul este și momentul declanșării ștergătoarelor, la WET MODE raționamentul se schimbă complet.

 


Noul 911 detectează stropii aruncați de la cauciucuri înspre apărătoare (făcând diferența între ploaie și zăpadă, praf, pietriș sau alte suprafețe), care indică un teren umed. Nu ia nicio decizie automată, ci mașina notifică șoferul că au fost detectate condiții meteo de ploaie, sugerând schimbarea modului de condus către un nou set de parametri.

 

 

Odată selectat WET MODE de către șofer, siguranța experienței de condus crește instantaneu: comportamentul mașinii devine unul adaptat drumului și mult mai predictibil, controlul stabilității crește, ba chiar chiar și sensibilitatea sistemului ABS.

 

Firește că asta nu înseamnă că un șofer poate conduce cu 306 la oră (cât e viteza maximă a noului 911) pe ploaie, iar prudența este în continuare esențială, dar este un sistem de asistență care va face viața mult mai ușoară șoferilor.

 

Totuși, funcționalitatea mea preferată rămâne Night Vision: în condusul pe timp de noapte, sistemul detectează de la distanță pietonii aflați pe carosabil și mărește intensitatea farurilor în direcția lor.

 

În acest fel, ambele părți implicate sunt protejate: pietonul vede din timp lumina puternică și se poate feri, iar șoferul observă mai rapid existența pietonului și poate frâna cu succes. 

 

Nu înțelege entuziasmul meu doar cine NU a condus noaptea pe drumurile din România și nu și-a chinuit ochii și nervii cu iluminatul precar care te face să-ți fie teamă oricând de ceea ce îți poate apărea în față, acolo unde n-ar trebui să fie nimic. 

Lecția despre consecvență

Am documentat cu atenție evoluția bordului de Porsche 911 în raport cu timpurile, iar felul în care el s-a schimbat spune multe despre oameni și despre ceea ce și-au dorit la un moment sau altul. Inclusiv relația lor cu propria mașină se reflectă mult în designul acestuia.

 

Bordul inițial era unul dezvoltat strict pe orizontală și adâncit în parbriz, iar pe măsură ce vremurile au evoluat și au apărut nenumărate necesități tehnice, a început dezvoltarea și pe verticală, înspre șofer, pentru ca omul care folosește efectiv mașina să poată accesa rapid comenzile.

 

Totuși, privind fotografiile inițiale din arhiva Porsche, ceva devine evident: bordul inițial era foarte aerisit și minimalist, lăsând impresia de spațiu și libertate. Așa cum ne-a explicat Matthias Hofstetter, odată cu noul 911, a avut loc o întoarcere. Un viraj în retrovizor, spre un bord dezvoltat tot pe orizontală și complet epurat ca design. E foarte elegant, simplu, cu multe funcționalități, dar fără să pară vreo clipă încărcat.

 

 

 

 

Lecția despre demitizare

Succesul Porsche a fost trasat de abilitatea unui om de a lua toate miturile și „nu se poate”-urile din lumea automobilistică și a le întoarce cu susul în jos.

 

Spre exemplu, în 1965, Porsche s-a ambiționat să dea un răspuns discuțiilor din domeniul auto american, unde mașinile cabriolet erau considerate „periculoase” și se dorea chiar interzicerea lor.

 

Motivul: teama datorată unor chestiuni de siguranță, precum faptul că pasagerii ar putea „zbura” de pe locurile lor în cazul unui accident grav.

 

Răspunsul lui Ferry Porsche a venit sub forma unui 911 Targa (pe care l-am condus toamna trecută, în Muntenegru), denumit după cursa siciliană de anduranță Targa Florio și lansat din prima sub titulatura de primul „safety cabriolet” din lume. 

 

Acest prim model 911 Targa avea o bară de protecție din oțel împotriva răsturnării, cu o lățime  de 20 de centimetri, gândită pentru a respecta normele de protecție din America, plus o secțiune de plafon care putea fi desfăcută.

 

Rezultatul: o problemă rezolvată și toată America îndrăgostită iremediabil de cabrioletul 911 Targa, care se produce până în zilele noastre cu aceeași iconică bară de protecție.

Un amănunt esențial: cum se diferențiază modelele 911?

Am vrut să precizez asta, fiindcă înainte să mă familiarizez cu brandul nici mie nu îmi era clar deloc. Există 911 Carrera, 911 Targa, 911 Turbo, 911 GT, 911 GT3… și lista poate continua. Raționamentul este însă foarte simplu, odată ce înțelegi logica modelelor.

 

Spre exemplu, un 911 Targa 4S înseamnă un model 911, cu profil de cabriolet (Targa, cu celebra bară anti-răsturnare) și cu tracțiune pe patru roți (4), plus S-ul care vine de la varianta de motor și de echipare.

 

 

M-am întors din Atena cu 300 de kilometri parcurși la bordul noului 911, cu multe amănunte palpitante, dar și cu o certitudine: povestea Porsche rezonează atât de tare cu noi toți pentru că este, la bază, povestea unui vis mare. Visul unui automobil incredibil de luxos, performant, spectaculos, avangardist… toate într-unul singur. Un automobil care ne face să ne simțim liberi și ne așterne pe față ceea ce oamenii din interior numesc pe bună dreptate  „The Porsche smile”.

 

Iubim Porsche fiindcă visul mare al unui singur om a devenit combustibilul de visare pentru o lume întreagă.

Toate fotografiile extraordinare de mai sus sunt făcute de un fotograf român, Radu Chindriș, pentru Porsche.