Despre tot ce-i fin și fain

O carte care mi-a marcat anul: cum să fii o „gentlewoman” în vremurile noastre?

By 10 noiembrie, 2018Culture
read time 5 min
 
10 noiembrie, 2018

O carte care mi-a marcat anul: cum să fii o „gentlewoman” în vremurile noastre?

Cartea lui Navaz Batliwalla a fost o revelație prin bogăția de informații și mai ales prin resursele de inspirație pe care le pune la îndemână. Poți fi o doamnă a secolului XXI, fără să abdici vreun milimetru de la spiritul tău modern și neîmblânzit.

by

Așa cum se întâmplă de multe ori cu cărțile bune care mi-au trecut prin mână, ele mi se dezvăluie mai întâi ca niște fetișcane care dau din gene așteptându-și pretendenții la un bal: cu titlul. Firește că sintagma „nu trebuie să judeci o carte după copertă” are la bază un adevăr incontestabil, dar ar fi ipocrit să recunoaștem că aparențele nu joacă un rol esențial în viață. Ne îndrăgostim la prima vedere, alegem între două produse în funcție de aspectul lor și, firește, ajungem să ne simțim atrași de cărți prin promisiunile de pe copertă.

 

„The Gentlewoman” nu este un cuvânt foarte utilizat, nici pe departe la fel de des precum omologul său, „the gentleman”. Gentleman este poate unul dintre cuvintele mele preferate, dintotdeauna. Inspiră masculinitate și prestanță, rafinament și bună-creștere, eleganță și lipsă de ostentație. „Gentlewoman” se înscrie în aceeași hartă a valorilor, dar de puține ori ne-am gândit la noi însene ca la un material de „gentlewomen”. 

 

Ne gândim să fim ladies, să fim doamne, domnișoare, dar de câte ori ne-am raportat la noi ca la niște echivalente feminine ale gentlemanilor de pe vremuri? Cei care aveau nu doar ținută, ci și niște valori solide, fiindcă a fi gentleman nu înseamnă doar aspect, ci un soi de noblețe care nu te lasă să abdici de la ceea ce crezi și ceea ce te reprezintă.

Asta face gentlemanul un gentleman și nu un simulacru: naturalețea, asumarea, așezarea în propria persoană. Un gentleman ne fascinează pentru că este egal cu el însuși și își gestionează farmecul, inteligența și toate atributele ca și cum ar fi cele mai firești și înnăscute lucruri. Fiindcă așa și sunt.

 

Coco Chanel a fost o „gentlewoman”, fiindcă a eliberat femeile din constrângerea corsetelor, orchestrând o revoluție fără să ridice altceva decât acul și ața. Marlene Dietrich și Katherine Hepburn au fost „garconnes”, transmițând cu mijloace minimaliste un întreg univers de feminitate. Andree Putman, designer de interior care a schimbat stilul secolului XX în design și a redefinit eleganța interioarelor, imprimându-i un stil lipsit de efort, dar teribil de prețios.

 

A fi gentlewoman înseamnă a fi femeie, împrumutând într-un fin echilbru yin-yang ceva din valorile masculine care le fac bărbaților viața mai ușoară: confortul și simplitatea, alegerea calității în defavoarea cantității, relaxarea, asumarea, ideea că nu trebuie să fii perfectă tot timpul pentru a fi iubită.

 

Sau, cum spune autoarea:

„Esteta informată a zilelor noastre apreciază lucrurile fine pe care viața i le oferă, dar are în același timp o apreciere deosebită pentru imperfecțiune și utilitarianism. Artista Polly Morgan iubește pantalonii Celine, dar în același timp este atașată de ceasul ieftin și vechi al tatălui său. Parfumierul Lyn Harris cheltuiește fără regrete pe ceramică handmade de la Atier de Villatte, dar folosește în loc de poșetă de zi un sac vechi de pus rufele, care arată foarte șic. Noul și vechiul sunt cele mai complementare noțiuni în acest moment, fiindcă se potrivesc împreună în mod natural. Fie că e vorba de o vază chinezească veche pe o comodă de la Marc Newson sau un colier de la Dinh Van, accesorizat la un pulover second-hand cumpărat de la o piață de vechituri”.

După o introducere în universul „gentlewoman” pe care o vei citi cu sufletul la gură, Nawaz Batliwalla prezintă câteva femei actuale, nu din categoria celor foarte faimoase de pe coperțile revistelor, ci din categoria celor care fac lucruri minunate în profesiile lor, dar cu care te poți întâlni oricând pe stradă prin Paris, New York sau Londra… și te vor face să întorci capul. Arhitecte, designeri, creatori de bijuterii. Eu am terminat de citit cartea cu o listă de citate și de printscreen-uri pentru Moodboard-ul meu și sunt convinsă că așa va fi și în cazul vostru.

 
„Cele mai memorabile gentlewomen din trecut aveau un stil care îmbina în mod coerent femininul cu influențele masculine și cu multă dorință de joacă și experiment. În multe cazuri, asta se năștea din considerente practice și din circumstanțe istorice. Spre exemplu, pantalonii „army”, purtați cu nonșalanță în anii 40 de către Lee Miller, model Vogue transformat în corespondent de război, au fost adoptați din necesitate. În aceeași perioadă a războiului, austeritatea a născut trendul de a nu irosi și a nu consuma în exces, care a rezistat și a dat naștere la rândul lui unor tendințe extrem de actuale în zilele noastre. 
Dincolo de nevoile practice, există o senzualitate blândă pe care o întâlnim la gentlewomen și care ne fascinează. În 1960, muza lui Yves Saint Laurent – Betty Cartroux – purta smoking bărbătesc combinat cu cele mai fine cămăși de mătase, iar uniforma de scenă a unor staruri precum Janelle Monae și Soohie Auster avea ca bază costumul cu pantaloni din catifea „îndulcită” cu puțin satin. (…) Este și motivul pentru care în zilele noastre femei precum Sophia Coppola își cumpără cămășile la Charvet, designerul de cămăși bărbătești. Pentru ochiul neinformat, o cămașă Charvet este simplă și complet neprețioasă. Dar ceea ce o face deosebită este croiala, confortul pe care îl simți în ea și calitatea impecabilă”.

 

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK