Despre tot ce-i fin și fain

SICIS: o familie din Ravenna a înviat meșteșugul mozaicurilor bizantine sub formă de bijuterii unicat

By 22 septembrie, 2021Lifestyle
read time 5 min
 
22 septembrie, 2021

SICIS: o familie din Ravenna a înviat meșteșugul mozaicurilor bizantine sub formă de bijuterii unicat

A pornit în Ravenna, vechea Capitală a Imperiului Roman de Apus și locul în care se găsesc unele dintre cele mai frumoase mozaicuri ale lumii. În trei decenii, brandul Sicis a dus arta micromozaicurilor de la design interior până în zona bijuteriei-unicat, iar acum se află și în România.

by

O parte esențială din farmecul poveștilor italiene de familie o reprezintă continuitatea.

 

O generație începe, cealaltă continuă, ceva de neconceput pentru noi, într-o țară care a fost silită să ia mereu de la capăt totul.

 

Poate de asta poveștile de familie au, pentru mine, un farmec și mai mare decât celelalte.

 

În cazul Sicis Jewels, două generații și-au pus amprenta pe ceea ce este acum un mic imperiu de artă și meșteșug.

 

Tatăl, Maurizio Placuzzi, a pornit în 1987 o afacere globală cu mozaicuri pentru amenajări interioare în Ravenna.

 

Domeniul ales nu a fost doar o intuiție antreprenorială: Ravenna, străvechea capitală a Imperiului Roman de Apus, era renumită pentru arta mozaicurilor bizantine, dar meșteșugul se afla în adormire de secole, din cauza dificultății tehnicilor implicate.

 

Într-o perioadă de boom industrial, cine mai avea răbdare pentru o manualitate atât de laborioasă?

 

Placuzzi a reînviat arta mozaicurilor bizantine, iar creațiile Sicis se regăsesc acum în toată lumea: de la decorațiunile interioare din Burj al Arab până la colecțiile muzeului Victoria & Albert din Londra și, mai nou, în pavilionul italian de la Dubai Expo.

 

Fiica lui Maurizio, Gioia Placuzzi, a absolvit facultatea Bocconi din Milano și, combinând educația de business cu pasiunea personală pentru mozaicuri, scrie acum un nou capitol în istoria brandului Sicis.

 

După o lungă perioadă de documentare în arhive și în colecțiile private ale marilor muzee, Gioia a dus micromozaicurile din designul interior înspre zona bijuteriilor prețioase și unice.

 

Nici această direcție nu este una întâmplătoare, ci mai curând o moștenire de familie: în tinerețe, Maurizio Placuzzi obișnuia să colecționeze bijuterii vechi din micromozaic, găsite pe la diferite anticariate și magazine specializate din Italia.

 

Descoperirea lor era o muncă demnă de un detectiv versat, iar Placuzzi își amintește faptul că principalul său „competitor” în găsirea și cumpărarea acestor bijuterii de demult era regretatul designer Gianni Versace, la rândul său îndrăgostit de acest meșteșug uitat.

 

Acum, în cadrul diviziei Sicis Jewels, meșteșugul manual al micromozaicurilor se combină cu pietrele și metalele prețioase, iar rezultatul îl reprezintă bijuterii unicat, realizate manual de către cei zece artizani ai brandului. 

 

Fiecare bijuterie este începută și finalizată de către o singură persoană, iar nuanțele pieselor microscopice de mozaic se obțin după rețete speciale create de la zero, din imaginația și știința artizanilor.

 

De-a lungul istoriei, bijuteriile create prin tehnica micromozaicului au devenit celebre prin asocierea cu personaje emblematice.

 

Iozefina Bonaparte și Maria Luiza de Parma aveau piese extraordinare din micromozaic, actualmente expuse la Hermitage în Sankt Petersburg și la Musei Vaticani din Roma, iar călătorii cu dare de mână foloseau creațiile din micromozaic ca pe o formă prețioasă de suvenir de colecționat: portrete, peisaje sau simboluri ale locurilor vizitate.

 

 

Deloc întâmplător, și Sicis se bazează intens pe bijuterii personalizate, realizate la comandă pe culorile și formele dorite de fiecare client.

 

De exemplu, o doamnă și-a dorit papagalul Ara din imagine, dar într-o variantă care să recreeze penajul propriului său papagal de acasă, pe nuanțe de antracit și gri.

Cum sunt create micromozaicurile?

 

 

Dacă o bijuterie clasică este realizată, de obicei, în jurul unei pietre prețioase reprezentative, procesul de creație al unei piese Sicis pornește exact invers. 

 

Mai întâi se concepe piesa în sine, forma de ansamblu și partea din micromozaic.

 

Apoi, gemologul Sicis, Giulia Nisoli, are misiunea dificilă și palpitantă de a găsi acea piatră – sau pietrele – care să se potrivească perfect modelului.

 

Începutul iese însă din imaginația artizanilor, iar culorile sunt în directă legătură cu inspirația și starea lor de spirit de la momentul respectiv.

 

 

Materia primă a mozaicurilor o reprezintă așa-numitele „tessere”, acele bețe din sticlă solidă care se văd în palma Giuliei, în imaginea alăturată.

 

Ele au uneori grosimea mai mică de un milimetru și sunt rezultatul unui proces laborios.

 

Se realizează rețeta culorii dorite, apoi pasta de sticlă în nuanța respectivă este topită la temperaturi ridicate, modelată și „trasă” asemeni unor fire, pentru a obține aceste ace solide de grosimea și forma dorită.

 

Ulterior solidificării lor, ele sunt tăiate în bucățele mici și așezate, una câte una – fără a folosi vreo lupă, în majoritatea cazurilor – pentru a compune modelul sau imaginea dorită.

 

Avantajul micromozaicurilor îl reprezintă nu doar unicitatea, ci faptul că par realmente însuflețite.

Având o paletă infinită de nuanțe, nu există două piese la fel, iar în momentul în care te apropii, ele par să prindă viață în fața ochilor tăi.

 

Dacă mozaicurile clasice bizantine erau finisate cu ajutorul unui ciment special care le „nivela” asemeni unui emaíl, în cazul micromozaicurilor Sicis tehnica este chiar mai apropiată de naturalețe.

 

Pentru că Maurizio și Gioia Placuzzi nu-și doreau ca oamenii să confunde micromozaicurile cu emaílul, piesele Sicis nu sunt acoperite cu nicio substanță care să le acopere textura naturală.

 

Ele arată, așadar, ca și cum au fost într-adevăr create centimetru cu centimetru, piesă cu piesă, de mâinile unor artiști.

 

Au viață, nu sunt identice două câte două și nu sunt „perfecte” în sensul industrial al termenului.

 

 

 

 

Pentru că absolut orice se poate realiza, la cerere, din micromozaicuri și pietre prețioase, Sicis folosește experiența din zona de amenajări interioare pentru a crea inclusiv mici portrete personalizate din micromozaic.

 

 

În imagine se află un astfel de portret dedicat personajului istoric Beatrice Cenci.

 

Numai tenul tinerei este compus din peste 20 de nuanțe diferite de micromozaic, gândite special pentru ca imaginea de ansamblu să fie naturală și expresivă.

 

Bijuteriile Sicis se găsesc în trei magazine flagship situate în Milano, Londra și Paris, dar o anumită piesă se poate afla, la un moment dat, într-un singur loc din lume.

 

Odată vândută, ea nu mai este replicată niciodată în aceeași formulă coloristică.

 

Până pe 24 septembrie, câteva piese emblematice Sicis se află expuse la Orologeria Galt, în strada George Enescu nr.5

 

 

 

 

Pentru mai multe idei, inspirații și personaje, mă puteți urmări și pe contul meu de Instagram.

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK



One Comment

  • Anonim spune:

    Superb.Bijuterii ca in basme te inspira safolosesti imaginatia si te transfera in alte vremuri si in alte locuru!