Despre tot ce-i fin și fain

Amintiri din România: brandul care a făcut suvenirurile românești să fie cool

By 18 aprilie, 2018Frivolities
read time 10 min
 
18 aprilie, 2018

Amintiri din România: brandul care a făcut suvenirurile românești să fie cool

Să faci suveniruri românești cu bun-gust: asta au reușit cei de la Romanian Art&Craft în cei 15 ani de existență. În același timp, au devenit un motor de promovare a locurilor și a meșteșugurilor tradiționale într-un mod cool și modern, aducând în prim-plan România nebătătorită, artizanii populari și pe toți oamenii care se văd prea puțin.

by

Plecând mult din țară, am un „ochi” format pentru magazinele duty-free, pentru că inevitabil ajung să-mi petrec mult timp prin ele. Ce altceva poți să faci într-un aeroport, așteptându-ți zborul? 


Așa am observat, în „crescendo”, evoluția obiectelor românești tip suvenir: cele pe care cauți să le dăruiești prietenilor din străinătate sau pe care le duc acasă cu ei turiștii veniți la noi în țară. Prima dată când am avut nevoie de așa ceva, cu mulți ani în urmă, recunosc că eram ușor îngrozită la gândul de a le face cadou colegilor mei americani fluiere din lemn sculptat tip Sinaia sau „cutia de lemn din care sare șarpele”. Lăsând gluma deoparte, cu asta asociam ideea de suvenir românesc pe atunci.

 

Apoi, la scurt timp, au apărut cei de la Art&Craft. Firește, pe atunci nu știam că așa îi cheamă și habar nu aveam de povestea lor, dar am observat că, brusc, prin duty-free-ul din Otopeni găseam și dulciuri bune, cu care burdușeam valiza când mă întorceam după vacanțele de la masterat, obiecte simpatice cu Dracula, declinat într-un mod simpatic, nu clișeistic (v-am povestit despre Vlăduț și istoria mea haioasă cu el), ii frumoase și obiecte din lemn pe care chiar să-ți dorești să le pui în casă și să nu urle a „suvenir”.

 

 

Eu și cei de la Art&Craft, mai precis Alexandra Ungureanu, directorul de comunicare, ne-am împrietenit cu adevărat anul trecut, când ea m-a contactat să facem un mini-proiect: un filmuleț despre Sinaia și obiectivele mai puțin cunoscute ale orașului. Fiind mare iubitoare de Sinaia, am marșat pe loc, doar că până la urmă n-am făcut doar un filmuleț, ci am ajuns să facem și articole, și poze, să descoperim oameni extraordinari și să ne și împrietenim la cataramă. 

 

Dacă mă întrebați de ce, răspunsul e simplu: fiindcă cei de la Art&Craft sunt oameni care iubesc ceea ce fac și, cum și eu iubesc ce fac, ne-am potrivit la țanc.

 

Ca dovadă, anul ăsta continuăm seria de filmulețe despre locuri deosebite din țară (voi scrie în curând despre asta), dar i-am propus Alexandrei – care nu prea iese în față de obicei – să povestim un pic și despre Art&Craft. Despre brand în sine, nu doar despre România și meșteșugarii pe care brandul îi promovează de 15 ani încoace. 

 

Fine Society: Art&Craft a reușit o performanță dificilă, dacă ne gândim cum era peisajul de profil de la noi, cu niște ani în urmă: a făcut suvenirurile românești obiecte pe care chiar să ți le dorești în casă, român fiind. Cum s-a născut brandul?

 

Alexandra Ungureanu: Art&Craft a luat naștere în 2003, iar ideea unui magazin de suveniruri a venit în contextul în care voiam să ne diferențiem de alte magazine din același domeniu: prin produs, serviciu și amenajarea spațiilor de vânzare. Noi ne doream să prezentăm lumea românească și tot ceea ce ține de ea la un nivel competitiv internațional.

 

Am pornit cu un spațiu mic în Aeroportul Henri Coandă din Otopeni și, în prezent, Art&Craft este cea mai mare firmă de retail de suveniruri și produse tradiționale românești, cu magazine în aeroporturile Henri Coandă, Otopeni, Sibiu, Târgu-Mureș, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Constanța, Craiova, dar și online, pe artandcraft.ro.

 

Produsele noastre se îndreaptă în două direcții. Pe de-o parte avem produsele de artă populară – ii, ceramică, ouă încondeiate, obiecte din lemn – lucrate de meșteri populari din toate colțurile țării. Pe de altă parte avem produsele din colecțiile proprii Art&Craft, realizate de către designerii companiei: Vlăduț’s Story, Via Delice, Bloody Famous, Kisses from Transylvania, Destination, Transylvania.

 

Știu că se studiază îndelung până se ajunge la produsul final, îmi aduc aminte acea cutie de Delicii Românești la care îmi spuneai că s-a lucrat mai bine de un an până să ajungă efectiv pe piață.

 

Pentru a ajunge la produsul perfect este nevoie de multă muncă și de multe etape. Noi dezvoltăm prin resurse proprii gamele complete de produse tip suvenir, care ne asigură practic întregul concept de retail.

 

Avem designeri care se documentează în permanență, care înțeleg temele și conceptul de suvenir, care realizează grafica pentru produse. Apoi ajung la noi nenumărate eșantioane, până când produsul este perfect, adică așa cum ne dorim din toate punctele de vedere.

 

Produsele din colecțiile Art&Craft (Vladuț’s Story, Via Delice, Destination, IRO, Bloody Famous, Kisses from Transylvania, Transylvania) sunt bazate pe design și creativitate, pe spirit tânăr și dinamism, sunt realizate prin inițiativa, imaginația, dedicarea și performanța echipei Art&Craft. Se pot constitui deopotrivă în suveniruri românești, dar și în idei inspirate pentru cadouri, fiind potrivite în orice context.

 

De câțiva ani aveți această inițiativă de a pune reflectoarele pe oamenii „de culise”: meșteri populari, zone deosebite din țară. Cum a venit ideea și ce primiți voi înapoi prin aceste povești și materiale?

Avem meșteșugari cu care lucrăm încă de la deschiderea primului magazin Art&Craft și, pe parcurs, am reușit să cunoaște, o mulțime de oameni talentați pentru diferitele meșteșuguri. În prezent lucrăm cu foarte mulți artizani din toate zonele țării și avem o echipă de specialiști în domeniu, care merge frecvent în țară, la meșterii populari acasă sau în atelierele lor, pentru a alege cele mai frumoase produse.

 

Și, pentru că știm cât de greu este în ziua de azi să păstrăm tradițiile și valorile românești și să le transmitem din generație în generație, noi am decis să demarăm campania „Art&Craft susține meșterii populari din România”. Începând cu luna ianuarie 2016, am început să facem o serie de drumeții prin țară, să realizăm fotografii și materiale video cu procesul de executare a produselor meșterilor populari. Aceste materiale au fost utilizate pentru promovarea acestora și pentru a arăta autenticitatea și unicitatea produselor tradiționale.

 

În cadrul campaniei de promovare a meșterilor populari din România, am mers în atelierele cu care noi lucrăm și i-am filmat și fotografiat pe meșteri în timp ce lucrau produsele de artă populară care se găsesc în magazinele Art&Craft. Am început cu zona Bucovinei, unde am fost fascinați să descoperim cum se țese o ie, manual sau la războiul de țesut, cum se sculptează obiecte din lemn, cum se modelează lutul pentru a da naștere unor vase superbe din ceramică sau cum se încondeiază ouăle, în diferite tehnici: ceară, vopsea sau ceară și vopsea. Am continuat apoi cu Horezu și Ponoarele, cu Baia Mare și am ajuns în cele din urmă și în zona Transilvaniei, la Corund.

 

Campania noastră a prins foarte bine la public, întrucât am readus în prezent meșteșuguri care se credeau a fi uitate, iar meșterii populari au fost foarte încântați de proiect și s-au implicat în totalitate. Campania a fost susținută de numeroși bloggeri și parteneri media, de la Antena 1 la platforme precum tarancutaurbana.ro, travelwithasmile.net, valizacucalatorii.ro, scrollprinfolclor.ro, gazetadestiri.ro, extravita.ro, huffingtonpost.com, jurnalulnational.ro, hailadorna.ro și lista poate continua. Toate video-urile pot fi vizionate pe canalul de youtube Romanian Art&Craft. 

 

 

De curând ați lansat online lumea lui Vlăduț, un personaj amuzant, fresh și simpatic. Știu că „Kisses from Transylvania” s-a nascut din romanul lui Bram Stoker. De unde a apărut Vlăduț și cum ați ajuns să-i faceți site propriu?

Vlăduț a fost îndrăgit din prima clipă în care a apărut pe piață și este văzut ca un vampiraș simpatic, urmaș al contelui Dracula. Ne gândeam de ceva vreme să-i creăm și lui propria casă, așa că la început de 2018 am lansat site-ul, care include și un joc haios în care participanții pot câștiga coduri de reducere pe care să le utilizeze când plasează o comandă pe site-ul Art & Craft. „Vladuț’s Story” se adresează atât copiilor cât și adulților și sunt produse de birotică, tricouri, accesorii, dulciuri si mascota Vladuț. În topul preferințelor clienților noștri se află însă prunele în ciocolată ale lui Vlăduț. 

 

 

 

Ca om implicat direct în tot ce înseamnă Art&Craft, care sunt produsele tale preferate din colecțiile voastre și de ce?

Îmi este greu să aleg dintre produsele Art&Craft, întrucât îmi plac toate (râde). În topul preferințelor aș pune iile, fiindcă știu câtă muncă și migală se depune pentru realizarea lor. Apoi produsele din colecția “Kisses from Transylvania”, intrucât sunt foarte feminine și pline de mister, inspirate din romanul „Dracula” de Bram Stoker, așa cum aminteai și tu mai devreme. Nu în ultimul rând, sunt înnebunită după dulciurile noastre, care sunt delicioase și realizate după rețete tradiționale. 

Fotografii: Art & Craft