Despre tot ce-i fin și fain

Hygge: conceptul pe care românii îl aplică de-o viață, fără să-i spună pe nume

By 17 decembrie, 2019Rituals
read time 10 min
 
17 decembrie, 2019

Hygge: conceptul pe care românii îl aplică de-o viață, fără să-i spună pe nume

Ediția specială de iarnă Nespresso este inspirată de ritualurile nordicilor, al căror punct de plecare seamănă enorm cu mecanismele care ne-au ajutat părinții și bunicii să supraviețuiască vremurilor grele. Cu bucurii mărunte și cu o ceașcă de cafea bună.

by

*** Acest articol face parte dintr-un proiect mai amplu Fine Society & Nespresso, născut din pasiunea împărtășită pentru cafea bună și lucruri fine  ***

În ultimii ani, în paralel cu apetitul pentru minimalism japonez, lumea a început să vorbească tot mai mult despre Hygge, Fika și alți termeni importați de la scandinavi, la pachet cu stilul lor de design interior, cu vestimentația cool și cu restul lucrurilor care ni se par simple și irezistibile la ei.

 

Danemarca și țările din peninsula scandinavă au un farmec al lor, o formă de coolness nativă, din care poți să te inspiri și pe care poți s-o cultivi în tine dacă te regăsești pe aceeași undă, dar pe care n-o poți copia sau preface. O simți sau n-o simți. 

 

S-au scris cărți și s-au creat cursuri pornind de la Hygge, cuvânt din terminologia norvegiană și daneză care desemnează acea senzație de liniște și de căldură interioară pe care o simți când reușești să găsești mici motive de bucurie și de sărbătoare în banala existență cotidiană.

 

Există tutoriale, ritualuri în cinci, zece sau douăzeci de pași, liste cu lucruri pe care să le faci sau să nu le faci ca să atingi „Hygge”, această Nirvana a scandinavilor.

 

Poate e și deformație profesională, dar ceea ce m-a intrigat pe mine prima dată când am auzit despre Hygge a fost „De ce”-ul.

 

De ce tocmai scandinavii au născocit acest concept simplu, rețetă universală a fericirii și a liniștii? De ce taman niște popoare renumite pentru incidența destul de ridicată a depresiei și cu o predispoziție climatică și geografică spre tristețe au găsit această înțelepciune care nouă, celorlalți, ne scapă?

 

Dacă la japonezi minimalismul a venit din dorința de a disciplina haosul, zgomotul și aglomerația unei țări în care fiecare milimetru de spațiu personal este un lux, și Hygge s-a născut, în zona scandinavă, tot dintr-o nevoie. 

 

HYGGE: UN REFUGIU TIHNIT ȘI FAMILIAR

 

Danemarca a născocit noțiunea de „Hygge” pentru a trece mai lesne peste lunile grele de iarnă, cu puține ore de lumină, frig cumplit și depresie legată nemijlocit de aceste coordonate potrivnice. Sentimentul intraductibil de „Hygge” a apărut, astfel, ca supapă de emoție și fericire: o modalitate de a găsi momente demne de prețuit chiar și în cele mai „neprietenoase” zile din an. 

 

Să stai în fața unui șemineu, cu o cană de cafea fierbinte în palme, când afară e un ger de crapă pietrele și soarele apune la ora trei după-amiaza este unul dintre acele momente în care e nevoie să faci un pas înapoi și să te bucuri, prin comparație, de lucrurile mărunte. De micul moment de tihnă, de căldura focului, de prezența oamenilor dragi. 

 

Pentru că lucrurile mari – clima, întunericul, frigul, starea de spirit, meteosensibilitatea – sunt o sursă de anxietate, fericirea danezilor se regăsește în multele lucruri mici. Cât mai mici și cât mai multe.

 

Când am aflat că noile sortimente de cafea Nespresso de iarna asta sunt inspirate de Hygge, m-am dus cu gândul exact la povestea de mai sus și am vizualizat cu ochii minții imaginea ceștii de cafea sorbite în fața șemineului. 

 

Și poate că noi, românii, nu avem un termen omolog lui „Hygge” care să exprime capacitatea noastră de rezistență în fața lucrurilor mari care ne răpesc liniștea, dar cu siguranță avem instinctul lui „Hygge” fără să-i fi spus vreodată pe nume.

 

Mai precis, ne pricepem să găsim în orice situație lucruri de râs, supape de dezamorsat tensiunea sau pretexte pentru uitat de grijile cele mari. Și, la fel ca la nordici, foarte multe plăceri mărunte au legătură directă cu tabietul cafelei, un moment de tihnă și de fericire chiar și în cele mai negre vremuri. Ba chiar, în anumite vremuri, o cafea de calitate reprezenta un lux absolut.

 

Eu una asociez cafeaua cu momente de extraordinară familiaritate, tihnă și răgaz de vorbit, de stat la șuetă, de depănat tristeți și fericiri, de rostit mărturisiri și de vorbit lucruri „de nevorbit”. Nu există un nume neaoș pentru asta, dar cu siguranță aceasta este forma noastră intimă de „Hygge”.

 

DO YOU FIKA?

Tot scandinavii, mai precis suedezii, au și un concept numit „Fika”, care este centrat în mod specific în jurul cafelei. Fika înseamnă să îți faci în fiecare zi timp pentru a sta cu prietenii și colegii în fața ceștilor de cafea, cu un sendviș sau un alt snack pe lângă, povestind și împărtășind lucruri. Nimic de viață și de moarte, dar suficiente lucruri amuzante, interesante sau personale pentru a crea acel sentiment de familiaritate și de apartenență la un grup.

 

Fika este un obicei mult mai profund decât simplul „Ce mai faci?” adresat din inerție cuiva,  un ritual care dezleagă reticențe și dărâmă ziduri, folosind cafeaua drept liant social.

 

 

De la Hygge și Fika pornește noua ediție limitată Nespresso, cu un design creat de artista Louise Campbell și inspirat de stilul de viață al nordicilor, dar și de peisajele spectaculoase ale acestei regiuni.

 

Pe cât de aspră și de neprietenoasă este clima nordicilor, pe atât de feerice sunt peisajele lor de iarnă, de o simplitate spectaculoasă și aproape dramatică.

 

Astfel, ambalajele semnate de Louise se inspiră din relieful nordic, dar și din straturile prăjiturilor tradiționale ale regiunii și din straturile unui espresso, cu tot cu degrade-ul de la negrul profund al cafelei la auriul cremei.

NORDIC BLACK, CLOUDBERRY FLAVORED, ALMOND CAKE FLAVORED

 

Există trei sortimente ale liniei Nespresso Variations Nordic. Nordic Black, Cloudberry Flavored și Almond Cake Flavored. 

 

Prima variantă, Nordic Black, este o combinație de boabe de cafea Arabica din Africa și America de Sud, care dau împreună note fructate și note fine de cereale. Poate fi savurată simplă, dar se potrivește de minune și în combinații pe bază de lapte, mai ales ca Latte Macchiato.

 

Varianta Cloudberry Flavored  are aroma murelor galbene (sau mure pitice) care cresc în climatul rece, scandinav, și sunt apreciate în mod special de suedezi, fiind prezente în gemuri sau dulcețuri. Sortimentul  are o aciditate ușor crescută, complementată de note dulci de gem de mure galbene.

 

Al treilea sortiment, Almond Cake Flavored, este preferatul meu, mai ales că varianta optimă de servire cu lapte este (tot preferatul meu) Flat White: se deschide cu notele sortimentului Livanto, având adăugate note fine de cremă de vanilie, frișcă și migdale, inspirate de desertul tradițional al norvegienilor, numit kvaefjordkake. 

 

Foto: North Wild Kitchen

Numit adesea cel mai bun tort din lume, kvaefjordkake are la bază multă vanilie și frișcă, iar straturile de blat conțin ingredientul-semnătură al acestui desert: migdala.

 

Deloc întâmplător, de asta mi-a și plăcut atât de tare, pentru că migdalele reprezintă nucile mele preferate. Și, între noi fie vorba, singurele pe care am voie să le consum cu regimul meu medical de alergii și intoleranțe.

 

 

Variations Nordic este o ediție limitată care se găsește atât online, cât și în punctele de vânzare fizice Nespresso din România – Nespresso Boutique Dorobanți, Nespresso Boutique Băneasa Shopping City, punctele de vânzare Mega Mall și AFI, dar și în VIVO!MALL din Cluj Napoca (despre a cărui deschidere am scris AICI).

 

 

UN ELEMENT FOARTE IMPORTANT: Indiferent ce arome și variații vă plac, nu uitați că toate capsulele Nespresso pot fi reciclate în două moduri simple.

Fie sunt înmânate curierului la livrarea unei noi comenzi de pe site-ul Nespresso, fie sunt aduse personal la unul dintre punctele fizice Nespresso din București.

Efortul este minim, dar efectul maxim, iar dacă mai aveți nevoie de argumente, le-am scris deja AICI, mai demult.