Legenda personală, povestită la o ceașcă de cafea
Ritualurile prezentului sunt versiunea mai avansată a unor tabieturi pe care le-am moștenit sau le-am învățat în timp. Citind știrile pe un ecran, în timp ce beau o cafea făcută după o tehnologie a viitorului, mi-am amintit de locurile și emoțiile care m-au făcut cine sunt. Nu e doar despre mine, e despre noi.
Eram în clasa a noua când am învățat pentru prima dată un termen cu rezonanță misterioasă: „legendă personală”. Era în vremea când Coelho încă nu umpluse lumea cu zeci de cărți, avea doar una – ”Alchimistul” – cu o idee atât de provocatoare încât aprinsese chiar și imaginația unei profesoare de chimie trecute de șaizeci de ani, care i-a făcut-o cadou unei fetițe de 15 ani. Mie.
Nu mi-a zguduit universul, dar aceste două cuvinte consacrate de Coelho au intrat în universul meu. LEGENDĂ PERSONALĂ. Mai târziu le-am înțeles adevărata semnificație, pe măsură ce lumea a venit peste mine, aducând experiențe, oamenii, emoții. Ca niște valuri care se revarsă, apoi se retrag. Ceea ce numim poetic „legendă personală” este, mult mai plastic și concret, acea stâncă în care se sparg valurile. Ele vin și pleacă, rămâne cine ești tu și de unde vii, asta neînsemnând neapărat ceva foarte pompos. Nu-i o definiție, ci o colecție de emoții.
Când nu mai știu bine cine sunt, îmi aduc aminte că povestea mea pornește de la alte povești, ca o plantă care împrumută din solul și clima în care a fost sădită. Din „legenda mea personală” face parte indestructibil faptul că sunt nepoata unor oameni care nu s-au dat bătuți niciodată, nici chiar atunci când aveau domiciliu forțat în praful Bărăganului, că străbunicul meu ardelean era „cel mai bun ceteraș (violonist) de pe Ilve” sau că eu am rămas „singura ardeleancă veritabilă” din familie. Astea sunt printre lucrurile mari. Dar legenda personală e și despre o infinitate de lucruri mici.
Despre unele dintre ele m-a învățat bunicul meu, aviatorul despre care am povestit de atâtea ori și la care mă gândesc mereu când zbor spre vreun colț de lume. Despre tabieturi. Niciodată nu trecea o masă fără un vin bun, dar niciodată mai mult de un sfert de pahar. Avea câteva mâncăruri care-i trezeau poftă-n priviri când le zărea pe aragaz, deloc întâmplător aceleași cu ale mele. Le savura cu nesaț, dar niciodată nu cerea a doua porție. ”Halt”, spunea. ”Suficient”.
Avea ziarele, teancurile de ziare pe care le citea stând mereu în același scaun din curte, cu o cafea aburindă în față. La cafea nu exista niciodată limită, cu amendamentul că n-o nimerea aproape niciodată cum trebuie: de cele mai multe ori prepara o cafea lungă… atât de lungă încât eu nu-i găseam niciun gust. Mi-am dat seama târziu că nu era despre cofeină, ci despre răsfăț: a sorbi pe tot parcursul zilei dintr-o ceașcă de cafea era plăcerea lui.
Unii le-ar numi tabieturi nostalgice, dar pentru mine astea sunt emoții în care mă văd ca într-o oglindă. Dimineața, când citesc știrile pe smartphone și introduc o capsulă de cafea perfect dozată în aparat, am câteodată un moment în care mă privesc din afară, ca și cum m-aș uita la o scenă de film. Și-mi vine să zâmbesc când mă gândesc că eu sunt „ediția 2018” a unor tabieturi vechi de când lumea. Emoțiile sunt la fel, dar modurile de a le trăi au devenit tot mai evoluate, mai rafinate și mai high-tech.
Pentru că sunt o băutoare de Nespresso de ani de zile – lucru pe care l-am pomenit cu orice ocazie în care cafeaua a venit în discuție – odată cu lansarea edițiilor limitate ETHIOPIA ARABICA HARRAR și ROBUSTA UGANDA, în care poveștile străvechi ale cafelei sunt transpuse într-o variantă actuală și complexă, cei de la Nespresso m-au provocat să mă gândesc la propria „mitologie”. Mi s-a părut una dintre cele mai frumoase „ștafete” primite, pe care am executat-o la o cană de Robusta Uganda, la ora șase dimineața, amintindu-mi de „cafeaua (prea) lungă” a bunicului.
Cred foarte tare în emoțiile care evoluează în funcție de epocă și mi se pare extraordinar cum și cafeaua din ceașcă, pe care o savurăm fără s-o „gândim” prea mult, a ajuns de la legendele africane – leagănul geografic al cafelei – la niște capsule high-tech în care tot ce e mai bun din bobul de cafea este gândit, analizat și mixat de niște experți în laboratoare care ar fi părut SF cu doar 20 de ani în urmă.
Cele două ediții limitate Nespresso care m-au inspirat în povestea mea sunt două mitologii aparte, gândite să unească originea și actualitatea, precum cele două boabe din fructul de cafea. Vin în tandem cu două tăvi de cafea cu design cool și atemporal, gândite de un studio de creație elvețian, Atelier Oi, iar cutiile și capsulele sunt decorate de o graficiană londoneză, Mariana Rodrigues, pentru a celebra istoria fiecărui sortiment în parte.
LEGENDELE CAFELEI
Ca și oamenii, cafeaua împrumută din locul și din factorii de mediu în care se dezvoltă, de aici și varietatea ei geografică: unele arome și gusturi le găsești doar în anumite zone ale lumii, unde condițiile conduc bobul spre o anumită poveste senzorială. De la asta a pornit Nespresso cu aceste două ediții limitate, fiecare fiind o poveste în sine: rădăcini mitologice și prezent high-tech.
Africa – de unde vin ambele ediții limitate Nespresso – este locul oficial de naștere al cafelei, sursa primelor legende și însemnări despre plăcerile și misterul arborelului de cafea. În Etiopia, legenda consemnează că un tânăr păstor a adormit la umbră, în timp ce turma sa de capre a rămas să cutreiere pajiștile. Trezit din somn, a observat o voiciune neobișnuită a caprelor, care se învârteau în jurul unei tufe cu ceea ce păreau a fi cireșe roșii. A încercat și el una și a înțeles dansul animalelor, simțindu-se brusc învigorat.
Dezvăluindu-i descoperirea unui călugăr, acesta a vrut să le ardă, considerând suspect efectul lor, însă focul a dezlănțuit o mare de arome delicioase, așa că a sfârșit scoțând boabele din foc și amestecându-le cu apă. De acolo a început totul.
Și în Uganda există o legendă similară – de fapt în Buganda, cum se numea pe atunci – unde boabele de Robusta erau parte integrantă a unui ritual de prietenie între familii și clanuri. Sub cerul înstelat, două familii se întâlneau în fața unui foc de tabără, cu un singur fruct de cafea pe care îl tăiau pe din două, împărțind apoi cele două boabe în semn de prietenie și loialitate reciprocă.
ETHIOPIA ARABICA HARRAR
În Etiopia, una dintre țările renumite pentru cafelele fascinant de aromate, factorii de mediu sunt optimi: altitudini mari, ploaie din plin, temperaturi blânde și sol fertil. Există multe soiuri de cafea etiopiană, în funcție de regiunile geografice, iar Harrar are note de fruct proaspăt copt și flori proaspete, cu tonuri de malț și cereale, care dau un gust mătăsos capsulei de espresso.
Mi-a plăcut mult explicația celor de la Nespresso, pentru a mă ajuta să-mi dau seama dacă va fi sau nu pe gustul meu. Harrar îți va plăcea în mod deosebit, așa cum mi-a plăcut mie, dacă îți plac deja sortimentele Nespresso Rosabaya de Colombia (de care am scris AICI și care e printre preferatele mele), Cosi sau Vivalto Lungo. Sau pur și simplu te poate lua pe sus, indiferent care sunt preferințele tale uzuale.
ETHIOPIA ARABICA HARRAR
După Etiopia, Uganda este al doilea producător de cafea african și cel mai mare producător de Robusta din lume, fiindcă suma condițiilor naturale este mult mai propice acestui sortiment: în păduri ecuatoriale aflate la înălțimi de peste 900 de metri, unde cafeaua este recoltată perfect coaptă și apoi uscată în întregime, fără a separa boabele de corpul fructului. Odată ce fructele sunt perfect uscate, se extrag și se prăjesc boabele dinăuntru. Pentru că boabele se usucă în contact cu fructul, gustul este mult mai puternic și cu note de ciocolată amăruie mult mai pregnante.
Va fi iubită în principal de către cei care preferă Nespresso Kazaar, Ristretto, Arpeggio, sau Indriya, dar pe mine m-a luat prin surprindere deși nu eram teoretic în „target”, deci trebuie să vă dați șansa descoperirii. Oricum, nu veți rezista să nu plecați acasă măcar cu o cutie din fiecare, fiindcă și aspectul este unul în acord cu poveștile. Ceea ce mă aduce la partea cu…
POVESTEA CUTIILOR ȘI A CAPSULELOR
Nu știu voi, dar felul în care arată un produs contribuie decisiv la experiența mea cu el, iar cutiile de Ethiopia Arabica Harrar și Robusta Uganda m-au fascinat de cum le-am văzut. Sunt create de Mariana Rodrigues, o ilustratoare de origine portugheză, care lucrează la Londra și al cărei stil constă în deconstrucția simbolurilor și asamblarea lor într-un mod neașteptat, folosindu-se de simetrii și tipare.
În cazul de față, Rodrigues a mixat elemente tradiționale universului cafelelor din cele două zone – Etiopia și Uganda – de la caprele din legenda păstorului etiopian până la vase tradiționale și case tribale din Uganda. Și culorile ilustrațiilor au o semnificație clară: ocrul, galbenul și maroul amintesc de panorama peisajelor montane din Etiopia, iar nuanțele de verde și albastru de zona tropicală împădurită în care crește Robusta în Uganda. Deși eminamente high-tech, produsul integrează legendele și mitologia din care a pornit totul.
POVESTEA ACCESORIILOR
Odată cu lansarea celor două sortimente – Arabica Ethiopia Harrar și Robusta Uganda – Nespresso a colaborat cu studioul elvețian de design Atelier Oї pentru două tăvi în ediție limitată, care pentru mine sunt obiecte de design de păstrat și de folosit o viață întreagă.
Făcute din oțel inoxidabil, tăvile au fost gândite de Atelier Oї după principiile artei elvețiene guilloché, folosită în general în ceasornicărie pentru a obține tipare și modele foarte elaborate pe piese de mici dimensiuni. În cazul tăvilor Nespresso, folosirea acestei tehnici a avut ca rezultat un joc de lumini și umbre dat de curburile și textura imprimată metalului.
SPER CĂ AI CITIT ACEST ARTICOL CU O CAFEA ÎN MÂNĂ, DAR CHIAR DACĂ NU… NU E TIMPUL PIERDUT
Mi-a plăcut foarte mult ceva ce a spus ilustratoarea Mariana Rodrigues, când a fost întrebată despre experiența Nespresso și ceea ce îi evocă lumea cafelei: „Cafeaua este unul dintre lucrurile mele preferate din lume. În copilărie, bunicul meu lăsa întotdeauna o cantitate mică de cafea pe fundul ceștii, ca să o pot bea cu o linguriță – mi-au plăcut mult acel ritual zilnic și gustul cafelei”.
Când eram mică, bunicul meu, cel cu tabieturile și cafeaua lungă, obișnuia să-și încheie poveștile despre trecut cu o expresie despre viitor: „Tu, Dienuța, trebuie să ajungi doamnă mare”. Prin doamnă mare nu se înțelegea nimic material sau extravagant, bunicul era mult prea cumpătat și „neamț” ca să sugereze așa ceva.
„Domnia” era, după educația și vremurile în care trăise el, forma cea mai apropiată de a-mi ura să-mi găsesc fix acea legendă personală și să fac tot ce pot eu mai bine cu ea. Să nu uit ce a fost înaintea mea, să folosesc ce mi s-a dat și să las ceva frumos în urmă. Nu averi, nu case, nu obiecte. Să las ceva demn de amintit, o colecție de emoții de dat mai departe.
La fel ca o cafea bună pe care o consumi și te face fericit pe loc, legendele personale nu sunt despre avut și păstrat, sunt despre trăit și gustat viața astfel încât să fie demnă de povestit mai departe.
CUM INTRI TU ÎN POVESTEA CAFELEI:
Cele două sortimente Nespresso – Arabica Ethiopia Harrar și Robusta Uganda – sunt disponibile exclusiv în perioada 15 ianuarie – 3 martie. Nu trebuie să mă crezi pe cuvânt că sunt speciale, du-te să le vezi și să le guști direct în Nespresso Boutique sau în punctele de vânzare din Băneasa Shopping City și AFI Palace Cotroceni.
Sau, dacă ești deja convins le găsești aici online www.nespresso.com sau prin Centrul de Relații cu Clienții (telefon 0 800 008 300).
Prea multa publicitate, prea multa poluare cu capsulele astea.
Eu le folosesc de ani de zile, numai Nespresso beau. Sunt fana si am spus-o de fiecare data 🙂
Expresia a ajunge ” domn mare” o cunosc tot de la bunici, tot din Ardeal , oameni simplii dar cu multe lecții de viata de oferit !