Despre tot ce-i fin și fain

Pineberry: cămășile românești care au întinerit codul vestimentar din corporații

By 8 mai, 2019Virtues
read time 10 min
 
8 mai, 2019

Pineberry: cămășile românești care au întinerit codul vestimentar din corporații

După 10 ani într-o bancă, Alina Rachieru-Ilie a creat un brand românesc axat pe acel tip de produs pe care și-l dorește orice corporatist: cămăși frumoase, comode și… diferite. Brandul ei, ”Pineberry”, tocmai și-a deschis primul magazin fizic, dar rămâne fidel unei rețete inedite: la cerere, cămășile vin direct la tine acasă sau la sediul corporației în care lucrezi.

by

Iubesc cămășile ca pe nicio altă piesă vestimentară (am scris aici DE CE, într-unul dintre primele articole de pe site), iar când cineva mă întreabă despre branduri specializate pe cămăși, unul îmi vine în minte instantaneu. Pineberry. Un brand 100% românesc, creat de Alina Rachieru-Ilie și botezat după un fruct hibrid, o combinație de ananas și căpșună.

 

Pineberry a luat naștere în 2010, când Alina avea la activ un deceniu petrecut în banking, fără nicio legătură cu designul sau cu vreo perspectivă de antreprenoriat. Tocmai născuse, ceea ce îi schimbase radical prioritățile și îi trezise nevoia de a face un proiect personal pe lângă „jobul” de mamă full-time.

 

Pentru că afacerea de familie a soțului era, din tată-n fiu, o fabrică de cămăși din Oltenița, iar colegii din bancă se plângeau mereu de lipsa unor cămăși care să-i scoată din rutina dress-code-ului corporatist, Alina a avut un moment de inspirație. Atunci a apărut Pineberry.

 

De fapt, mai întâi au fost cămășile în sine, abia apoi brandul și identitatea vizuală, create pentru că avea nevoie de o denumire oficială pentru ceva care avea deja succes fără să se numească nicicum. Primele două colecții, una de damă și una de bărbați, s-au vândut la sediul băncii în care lucrase, printre foștii ei colegi, în mai puțin de două săptămâni.

 

Apoi, pentru că vestea s-a răspândit „din vorbă-n vorbă”, a început să primească telefoane de la oameni din alte corporații, pe care nu-i cunoștea, dar care aflaseră de cămășile „altfel”. Pentru că fusese una dintre ei, le înțelegea perfect entuziasmul: oamenii care TREBUIE să se îmbrace, prin job description, în cămăși, nu vor să îmbrace zilnic în ACEEAȘI cămașă, repetată la nesfârșit.

 

De la bun început, Pineberry-ul Alinei s-a poziționat pe o direcție clară: cămăși care pot fi purtate fără probleme în mediul office, dar care au câte un element care le scoate din mulțime. Un guler colorat, o nuanță de ață diferită, niște nasturi ieșiți din comun sau un buzunar atipic. Există și modele pentru vacanță sau pentru weekend (eu am două „cămăși albe de vacanță” pe care le iubesc de ani de zile), dar esențial este ca o cămașă să poată fi purtată în cât mai multe ipostaze, în combinație cu cât mai multe dintre hainele din dulap.

 

Până anul acesta, când Pineberry a deschis un magazin în Mall Vitan, brandul a fost disponibil strict online. Totuși, Alina a venit de la început cu o idee ingenioasă, potrivită tot corporatiștilor cu puțin timp la dispoziție: ”Magazinul vine la tine”, valabil în București și Brașov.

 

Mai exact, Alina lua toate modelele Pineberry și venea la sediul firmei sau direct acasă, oamenii probau, își găseau croiul adecvat gusturilor și conformației lor, iar din acel moment își puteau cumpăra online toate variațiunile pe modelul și mărimea respectivă, fără să mai existe dubiile inevitabile cumpărăturilor „pe nevăzute”. 

 

Până în prezent, Pineberry continuă să facă aproximativ 150-170 de astfel de vizite lunar, iar în lunile de iarnă, mai aglomerate și mai pline de evenimente și ocazii de înnoire a garderobei, pot apărea până la 250 de vizite diferite, în special la sediile corporațiilor.

Am stat de vorbă cu Alina despre ceea ce face o cămașă să fie deosebită, cum alegem un model de bună-calitate și despre amănuntele unei afaceri care alimentează iubirea noastră pentru cămăși, pentru rochii-cămașă, pentru cămăși de vacanță, de weekend și cămăși… pentru toate momentele mărunte și esențiale din viață.

 

 

FINE SOCIETY: Dacă întrebi 10 oameni care e piesa de care nu s-ar despărți niciodată, 8 vor spune că e o cămașă, iar imaginea cea mai sexy e a unei femei într-o cămașă masculină. De ce fascinația asta pentru cămașă?

La ora actuală, cămașa este printre cele mai vechi elemente de îmbrăcăminte, încă utilizată intens și astăzi. Este singurul element (după părerea mea) care a trecut testul timpului și a fost reinventat de fiecare dată cu brio. Versatilitatea cămășii o face atât de adorată. Iar pentru femei cămașa cred că este și un simbol al luptei pentru drepturi egale și al mișcării feministe.

 

Dacă ne amintim, inainte de 1900, femeile aveau impus un stil strict de a se îmbrăca – rochie amplă, lungă, cu crinolină și corset cât mai strâns – o ținută care era extrem de rigidă și incomodă. Coco Chanel a fost cea care a revoluționat styling-ul feminin și a adoptat și promovat un stil androgin, în centrul căruia era cămașa masculină.

 

Și de ce să nu fie atât de iubită cămașa ? O poți purta în atâtea combinații și în atâtea ocazii, încât mi se pare OBLIGATORIU ca fiecare femeie să aibă (cel puțin) o cămașă, de preferință albă, în garderoba ei. Cu o singură cămașă poți crea cinci sau șase ținute.

 

Când ai început Pineberry în fabrica socrului tău, cât de greu a fost să creezi niște tipare bune și să faci o cămașă cu un croi flatant și dezirabil?

În fabrica familiei se realizau (și încă se realizează) doar cămăși – atât pentru femei, cât și pentru bărbați. Singurul produs pe care îl facem astăzi adiacent cămășilor este Rochia-cămașă. Ca la orice obiect de îmbrăcăminte, tiparul este destul de important. Țesătura și accesoriile le poți schimba, în funcție de trend si cererea pieței. Dar tiparul este cel care oferă confort clientei/clientului și îl determină să-și cumpere în continuare de la tine.

 

 

Tipare bune existau în fabrică atunci când am venit eu, dar aveau nevoie de ajustări conform nevoilor pieței din România. La tiparul de damă – cel office, de exemplu – am adăugat câțiva nasturi în plus pe fentă, astfel încât pieptul cămășii să nu se lărgească și nu să lase să se vadă sutienul (acesta era un minus din cauza căruia eu sufeream mereu, atunci când lucram in domeniul bancar).

 

Tiparului de cămașă bărbătească i-am făcut destul de multe teste până am ajuns la cel pe care îl folosim acum: unul cambrat, dar în care să se simtă confortabil și să arate bine și bărbații care au puțină burtică (sau care nu au un abdomen plat).

 

Prin urmare, am 4 tipare de bază pe care le adaptez și le re-gândesc în funcție de moda acelui an, de trend, de ce îmi cer clienții sau de ce mi-ar plăcea mie să port.

Ce face o cămașă să fie dorită sau mai populară decât altele? În cazul Pineberry, care sunt ACELE cămăși?

 

O cămașă este populară în funcție de cât de mulți oameni își doresc să o cumpere, cât de des o poartă, câte sezoane rămâne în garderoba lor. În cazul nostru, cămașa cea mai dorită este cămașa office (slim fit), cu guler si manșete duble (în cazul nostru, întotdeauna al doilea guler și a doua manșetă sunt colorate). Iar acest contrast colorat oferă unei ținute office (care este sobră, de regulă) acea ”gură” de aer proaspăt si ”bună-dispoziție” de care au nevoie corporatiștii.

 

De anul trecut însă, cel mai popular element cerut încontinuu de către cliente a fost Rochia-cămașă. Cred ca multe femei s-au regăsit în acest model pentru că este genul de rochie care îmbracă foarte bine atât femei slabe, femei înalte, cât și scunde sau corpolente. Se poate purta cu pantofi sport, dar și cu tocuri, oferind ambelor ținute aceeași doză de eleganță și feminitate.

 

Cât de dificil este, logistic, să mergeți „acasă la client”? Se întâmplă mai degrabă pentru corporații sau pentru oameni obișnuiți?

Acest concept ”Magazinul vine la tine la birou/acasă” l-am avut încă de la început. L-am creat după nevoile mele de pe vremea când lucram în corporație – munceam destul de mult și nu mai aveam timp și nici răbdare să merg la shopping. Iar de pe online aveam surprize (aproape mereu) neplăcute cu măsura, cu materialul… Și mă gândeam atunci ”Ce bine ar fi să vină cineva să-mi aducă la probă tot ce vreau să cumpăr de pe online și să opresc doar ce îmi place”. Și așa s-a născut conceptul.

 

Întregul plan de business a fost gândit pentru client, in primul rând. Suntem foarte ”Client Oriented”. Din punctul meu de vedere, în acest moment pe piață multe branduri oferă produse asemănătoare cu ale noastre. Este o bătălie acerbă pe prețuri cât mai bune pentru client. Deci singurul aspect unde poți face diferența este Client Service-ul și cât de plăcută poți face experiența unui client cu brandul tău. 

 

Logistic nu este dificil. Am doi colegi care se ocupă de vizitele în corporații sau la domiciliul clienților – avem ambele variante. Clienților nu le vine să creadă când află despre acest concept și se bucură că beneficiază de el fără nici un cost suplimentar și că le oferă posibilitatea să probeze mai multe modele.

 

Din poză este greu să-ți dai seama cum e o cămașă – dacă are culoarea potrivită, daca tiparul ți se potrivește sau materialul este pe placul tău. De fapt, am vrut să oferim un serviciu de Luxury din partea unui brand de mass-market. Momentan am implementat acest concept doar în București și Brașov.

 

Cum crezi că s-a schimbat lumea corporatistă, ca stil vestimentar, de când ai ieșit tu din ea?

Din punct de vedere vestimentar, lumea corporatistă a evoluat, asta și pentru că oferta de pe piață este mult mai mare. Acum ai foarte multe magazine fizice în care poți găsi variante office, dar sunt și multe platforme online care îți oferă diversitate.

 

Când mai participăm la târguri de shopping interne, din diferite corporații, văd foarte multe femei îmbrăcate elegant, cu gust, în culori neutre, dar accesorizate tare frumos, astfel încât atrag atenția. Pentru această categorie de cliente, dar și pentru domnii care lucrează alături de ele, în corporații, am ales să facem Cămăși Easy-Iron: îi ajută pe parcursul unei zile, fiindcă nu se șifonează ușor și se și calcă extrem de repede.

 

Cum ar trebui să alegem o cămașă? Există o plajă enormă de alegeri, iar asta poate fi confuz pentru unele persoane.

Când alegi o cămașă trebuie să te uiți întâi la material: să fie din fibre naturale. Apoi verifici dacă are eticheta de compoziție si de instrucțiuni de spălare și călcare. Sunt branduri care nu au această etichetă (care de regulă se găsește pe interior), lucru care denotă – din punctul meu de vedere – că nu sunt de calitate și că nu își respectă clienții.

 

Ca o paranteză, acum 5 ani, am cumpărat o rochie-tricou de la un designer român. Rochia avea o broderie cusută pe ea. Am plătit o sumă destul de mare pentru calitatea ei (destul de scăzută), însă am mers pe ideea că susțin brandurile românești. Am ajuns acasă și am vrut să o spăl, așa că m-am uitat după eticheta de compoziție cu instrucțiuni de spălare. Nu avea așa ceva, așa că am decis să o spăl la un program soft ”de mână”.

 

Materialul a intrat la apă atât de tare, încât din rochie lungă, până la genunchi, s-a transformat in tricou și i s-au desfăcut țesăturile laterale. Toate acestea pentru că nu a avut o etichetă cu informații corespunzătoare. Am aflat ulterior, sunând la showroom-ul designerului respectiv, că acea rochie trebuia doar curățată profesional. 

 

Și ca să revenim la discuția noastră, trebuie neapărat să probezi cămașa și să vezi cum se comportă atunci când stai jos (în această poziție nu trebuie să te strângă sau sa se lărgească pieptul), apoi să apropii brațele, încrucișându-le, ca să vezi dacă nu te strânge la spate. Ulterior, te uiți pe dosul cămășii ca să vezi dacă are cusăturile ”curate” – adică nu ies ațe din cusături. 

 

Dacă toate cele menționate mai sus au trecut testul, atunci produsul este calitativ și merită cumpărat.

 

Găsiți cămășile Pineberry în magazinul din București Mall sau pe Pineberry.ro.

Fotografii: Pineberry