Despre tot ce-i fin și fain

Simplificarea vieții, nivelul avansat: serviciile care mă fac să câștig TIMP

By 21 noiembrie, 2022Lifestyle, Simplicity
read time 5 min
 
21 noiembrie, 2022

Simplificarea vieții, nivelul avansat: serviciile care mă fac să câștig TIMP

După cinci ani în care mi-am simplificat, pe rând, casa, garderoba, programul și toate aspectele concrete ale vieții, anul acesta am căutat să-mi optimizez… timpul. Să externalizez activitățile care nu-mi aduc valoare sau plăcere.

by

*** Acest articol a fost realizat sub semnul #ACINCEAPUTERE și este un proiect FINE SOCIETY X SEZAMO, despre obiceiurile zilnice care ne simplifică viața ***

Dacă a existat o temă recurentă pe acest site în ultimii ani, aceea a fost simplificarea.

 

Dincolo de orice activități sau scopuri, simplificarea a fost obiectivul meu principal: să reușesc să am o viață cât mai simplă și ordonată, cu cât mai mult spațiu de trăit și cât mai puțin balast.

 

Începând din 2022, am intrat în etapa pe care-mi place s-o consider „de avansați”: nu mai am dulapuri de triat, nici sertare de golit și nici obiceiuri „maximaliste” de eliminat.

 

Mă consider într-o zonă de platou, de sedimentare, iar concluzia principală trasă din etapele anterioare de simplificare este că TIMPUL e cea mai prețioasă resursă.

 

La finalul zilei, o viață mai simplă înseamnă o viață în care ai mai mult timp la dispoziție să faci lucruri cu sens.

 

Lucruri care îți aduc plusvaloare, care te relaxează sau te liniștesc, nu lucruri „de bifat”.

 

CARE SUNT LUCRURILE ”DE BIFAT?”

 

Am scris mai demult despre o carte a unei profesoare americane de Drept, Elizabeth Emens, intitulată „The Art of Life Admin”.

 

Fiecare dintre noi are o familie, un job, o casă în care locuiește și, în spatele lor, câteva zeci de mărunțișuri nevăzute pe care le înfăptuiește zilnic pentru a ține pe linia de plutire toate aceste lucruri.

 

Acele mărunțișuri vitale reprezintă „admin”-ul din titlul cărții: administrativele, lucrurile pe care nu le faci de plăcere, ci de necesitate. Nu sunt despre „experiență în sine”, ci despre funcționalitate.

 

Pe lista de „admin” a unei vieți, la loc de frunte se află cumpărăturile periodice de la supermarket.

 

Într-o lume ideală, ele s-ar teleporta direct în casa mea, ca să mă scutească de timpul dus-întors de la magazin, dar și planificările de tipul „Luăm mai puține lucruri ca să mergem pe jos sau luăm mașina, ca să cumpărăm mai multe?” „Oare nu e trafic la ora asta?”, „Dacă luăm mai puține lucruri azi, avem timp să mai mergem iar în weekend?”.

 

Nu trăim într-o lume ideală, dar când cei de la Sezamo, brandul de e-grocery nou-lansat în București și Ilfov, m-au provocat să încerc noul serviciu de supermarket online, am fost mai mult decât curioasă. Am fost direct interesată.

 

 

Mai ales că, spre deosebire de alte servicii pe care le mai testasem înainte, aveau câteva avantaje clare:

 

– În ofertă se află peste 10.000 de produse de supermarket, produse BIO și ecologice (inclusiv brandurile internaționale Alnatura și Alce Nero) dar și produse de la mici fermieri locali.

 

De fapt, peste 30% dintre produsele din ofertă sunt de la producători autohtoni.

 

– Poți căuta în aplicație în funcție de nevoi alimentare exacte: produse plant-based, alternative de lapte, produse vegane.

 

Filtrele precise economisesc foarte mult timp și, ca un om care caută mereu produse „fără” câte un ingredient, le-am simțit lipsa de multe ori.

 

– Produsele se livrează în 3 ore de la plasarea comenzii sau la ora și data aleasă de tine;

 

– Livrarea se face exclusiv cu mașini electrice.

 

– Dacă ai uitat să adaugi ceva la comandă după ce ai plasat-o deja, nu e nevoie să faci o altă comandă pentru produsele în plus.

 

Până cu 5 ore înainte de livrarea programată, poți adăuga la comandă produse suplimentare.

 

– Dacă nu ești mulțumit de calitatea produselor primite, îți iei banii înapoi.

 

Acest aspect m-a liniștit foarte tare, fiindcă partea de „control freak” din mine avea deja câteva dileme: Dacă nu-mi place cum arată roșiile? Dacă fructele sunt prea coapte? Dacă zarzavatul nu e așa cum îmi place mie?

 

 

Un element de nuanță, dar foarte relevant: Sezamo face parte din grupul european Rohlik, una dintre cele mai importante companii de e-grocery din Europa, și este în primul rând o companie de tehnologie.

 

Prin urmare se bazează masiv pe date, predictibilitate și pe o experiență online cât mai facilă. Nu este un supermarket clasic care și-a mutat serviciile online, ci un concept gândit cap-coadă pentru online, pentru a fi cât mai SIMPLU pentru client.

 

 

Și nu știu cum simțiți voi, dar pentru mine SIMPLU este un scop în sine.

 

Unele lucruri au un cost de oportunitate prea mare, în sensul că timpul consumat pentru a le face poate fi utilizat mult mai bine pentru lucruri mai importante.

 

Cea mai bună dovadă a faptului că mi-a plăcut experiența Sezamo a fost faptul că am făcut comenzi recurente și mi-am construit un orar de zile în care fac comanda (vinerea e ziua mea de comandat), astfel încât să avem ce ne trebuie pentru minimum o săptămână din acel moment.

 

Iau listele de produse dorite de la toată familia și apoi centralizez totul și plasez comanda în aplicație.

 

Pentru cei care spun adesea că serviciile sunt bune fiindcă o anumită persoană e cunoscută sau fiindcă are o relație specială cu brandul, ei bine… eu am comandat ca „persoană fizică”, nu ca jurnalist/influencer/blogger, și nu am făcut-o pe numele meu de jurnalist, ci pe numele din buletin.

Așadar, a fost o testare reală a serviciilor, fără nimic privilegiat sau condiții speciale.

 

Aceasta este și condiția mea atunci când fac proiecte: vreau ca experiența mea să fie experiența pe care o are orice client obișnuit cu produsul sau serviciul respectiv.

 

DE CE E TIMPUL MEU ATÂT DE PREȚIOS?

 

Nu doar timpul meu, ci al nostru, al tuturor.

 

În materie de bani, există o expresie plastică, ”Ai grijă de banii mici, că banii mari au grijă singuri de ei”, în sensul că, atunci când tragi linie, sumele mici, cheltuite des, reprezintă adevărata risipă.

 

Exact la fel este și cu TIMPUL, ba chiar mai rău. Banii îi faci la loc, dar timpul nu-l primești înapoi.

 

Pierdem zilnic minute și ore făcând „administrative” care nu ne aduc nicio bucurie sau plusvaloare, gândindu-ne că ne ia „doar câteva minute”, „o jumătate de oră” sau că „imediat le rezolvăm”.

 

Dacă le adunăm, într-o lună vom constata că toate împreună fac o zi pierdută… sau chiar mai multe.

 

În cazul meu, câteva dintre aceste „administrative” pe care le-am rezolvat în ultimul an sunt: drumurile la benzinărie (de când am mașină electrică, o încarc noaptea), trimiterea de documente semnate prin curier (mi-am făcut semnătură electronică și am scăpat de grijă), cumpărarea de „consumabile” pentru casă (folosesc tot mai multe produse refolosibile) și, acum că am descoperit Sezamo, drumurile la supermarket.

Pentru ce îmi doresc eu să „fur” timp de la activitățile inutile?

 

Pentru lenevit.

 

Da, ați citit bine. După un burnout, am decis să îmbrățișez ideea de a nu face nimic din când în când, de a pune pauză de la vârtejul vieții zilnice.

 

Poate cea mai mare revelație a ultimilor ani a fost ideea de timp petrecut pentru a sta „tu cu tine”: a face o meditație, a privi pe geam, a visa cu ochii deschiși, a trage un pui de somn dacă vrei.

 

Este o investiție în propria sănătate mentală și un mod de a crește productivitatea.

 

Pentru a citi mai mult

 

De multe ori sunt întrebată cum reușesc să citesc atât de mult, iar răspunsul e simplu: pentru că fac loc cititului în viața de zi cu zi. Cum am un moment liber, citesc: în metrou (am cărți electronice pe telefon), când îmi beau cafeaua, când fac o pauză de la scris.

 

Tocmai de asta, o oră petrecută pe canapea, cu o carte bună, este infinit mai valoroasă decât plimbatul cu un coș de cumpărături prin supermarket.

 

Pentru a învăța lucruri noi

 

În perioadele cele mai aglomerate ale vieții mele, mi-am făcut niște liste mentale de lucruri pentru care mi-aș fi dorit să am mai mult  timp: să stau dimineața o jumătate de oră în plus și să-mi fac un machiaj pe îndelete sau să testez nuanțe flatante pentru tenul meu (mă relaxează teribil); să încep ziua ascultând un podcast pe o temă care mă interesează; să intru într-o librărie și să stau o oră răsfoind toate noutățile; să văd filmele vechi pe care le-am ratat la vremea lor.

 

SAU, pur și simplu, să petrec timp cu câinele meu, cu familia mea, să stăm și să ne bucurăm unii de ceilalți. Nu în timp ce urcăm sacoșe de cumpărături în mașină, ci stând și trăind clipa, pe tihnă.

 

Tu pentru ce ți-ai dori să ai mai mult timp și UNDE se scurge timpul prin mâinile tale?

Despre simplificarea vieții am o secțiune specială pe FINE SOCIETY, denumită SIMPLICITY

*** Acesta este un proiect #Acinceaputere, realizat alături de Sezamo

 

 Cristina Stanciulescu, Ana Bîtu, Noemi Meilman, Mara Coman și cu mine ne-am unit vocile sub conceptul #AcinceaPutere.

 

Este un hashtag, un proiect și o “umbrelă” sub care noi cinci vom scrie periodic pe teme din actualitate, pe subiecte care înseamnă ceva pentru noi și care ne fac să NU vrem să tăcem și să ignorăm. Este un proiect de idei, de concept, de convingere.

 

Fiecare dintre noi scrie la propria platformă și suntem complet independente editorial una de cealaltă, însă vocile noastre se vor auzi – sau citi, mai exact – atunci când ceva din agenda socială zilnică ne aprinde imaginația. 

 

Uneori e mai comod să taci în fața subiectelor delicate, e mai simplu și cu mai puține bătăi de cap. Îți asumi însă și faptul că nimic nu se va clinti din loc.

Pentru mai multe inspirații și recomandări, mă puteți urmări și pe pagina mea de Instagram.

Foto: Fine Society, Sezamo

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK



4 Comments

  • Mulțumesc, Diana, pentru acest articol. Datorită ție am incercat serviciul sezamo si a mers totul perfect. Ba mai mult, la prima comanda am primit si un cadou. Multumesc ! ?

  • Cristina Gvinda spune:

    Buna, Diana!
    Ca de fiecare data cand citesc un nou articol din site-ul tau, ma faci sa imi regandesc politica de … admin al casei mele. Recunosc, de mai mlti ani, nu mai merg in hypermarketuri, ci imi fac cumparaturile din piata si mici alte magazine, care imi asigura traiul de zi cu zi sau cel saptamanal. Nu am incercat niciunul dintre serviciile de livrare penru ca imi place sa merg in magazin sau in piata sa vad ce mai e nou sau sa imi prospatez stocul necesar al produselor pe care le folosesc frecvent.
    Iti multumesc pentru tot ce scrii si ma bucur ca existi.

    • Diana Cosmin spune:

      Te admir ca iti place sa mergi la piata, eu cred ca am ramas cu niste reminiscente din copilaria mica (petrecuta pe vremea „trecuta”, pana la 5 ani), fiindca inghesuiala si zumzetul din piete imi taie automat elanul. Mi se pare un obicei foarte fain, dar pe mine ma crispeaza.
      Multumesc din toata inima pentru cuvintele frumoase!