Despre tot ce-i fin și fain

Oradea: 6 locuri pentru relaxare, mâncare bună și distracție

By 7 mai, 2018Travels

7 mai, 2018

În cadrul turului prin țară, finalizat cu frumoasa Oradea, am avut ocazia să testez câteva dintre locurile preferate ale orădenilor: un spa și mai multe restaurante cu diferite tematici. Concluzia: pe lângă multe locuri frumoase de vizitat, Oradea ascunde tot atâtea experiențe de tihnă și gust bun.

by

Despre experiența mea cu Oradea și despre clădirile și zonele care mi-au plăcut cel mai mult am scris deja într-un articol mai amplu, cu multe poze. Vizita la Oradea a fost parte a proiectului de explorare a Maramureșului și a Oradei, realizat alături de prietenii mei de la Romanian Art&Craft.

Am mai scris despre motivele celor de la Romanian Art&Craft de a promova România (găsiți povestea aici) dar în esență este simplu: prin produsele pe care le vând de 15 ani, ei promovează meșteșugul tradițional și munca artizanilor populari, și implicit vor să scoată în față destinațiile și talentele ascunse ale acestei țări. Ne-am găsit unii cu ceilalți anul trecut, când am povestit împreună despre Sinaia, iar proiectul Maramureș & Oradea s-a născut firesc și organic.

Pentru că viața unui oraș nu stă doar în obiectivele istorice și arhitecturale, am inclus pe lista explorărilor noastre gastronomia și experiențele conexe. Alexandra de la Romanian Art&Craft a făcut un proces de explorare și „scouting” pentru a găsi câteva dintre cele mai populare și interesante restaurante și localuri din oraș, eu am venit cu câteva idei din experiența mea de anul trecut, iar împreună am făcut o listă de locuri de testat și de pozat.

Ne-au plăcut foarte mult toate locurile încercate, cele mai multe având în spate câte un „chef” talentat și pasionat, care a vrut să pună Oradea pe harta gastronomiei. Împreună, chiar au reușit, fiecare restaurant în felul și specificul lui. În Oradea se mănâncă bine, se mănâncă bucătărie contemporană și chiar cosmopolită, în locuri decorate cu bun-gust și cu mult suflet. M-a impresionat în mod special felul cald în care oamenii din restaurante vorbeau despre mâncare, despre dorința de a crește piața gastronomică orădeană, de a educa gusturi și a trezi pofte noi.

De aceea, n-am vrut să înghesui această cronică la finalul articolului despre Oradea, m-am gândit să-i dau o identitate proprie, într-un articol care să fie doar despre mâncare și relaxare.

Pentru că acesta NU este un top, experiențele fiind foarte diferite ca specific și concept și, deci, imposibil de ierarhizat, am decis să le enumăr în ordinea în care l-am descoperit, de la prima seară în Oradea și până la ultima seară.

TheHub Comfort Food by Ramada

Este restaurantul hotelului Ramada, hotel la care am stat pentru prima oară cu această ocazie, și are un concept bazat pe vinuri bune și carne de vită maturată la fața locului, în echipamente speciale. Managerul Ramada, Romeo Ionescu, are și un concept de Pasta Truck cu paste proaspete, preparate pe loc, cu care a început să participe la festivalurile din țară și care va cunoaște, în curând, și o declinare în cadrul hotelului.

Inspirația lui a fost o vizită la o manufactură de profil din Bologna, moment în care și-a dat seama că pastele proaspete nu sunt greu de produs, dar sunt extraordinar de gustoase și schimbă complet experiența clientului.

Recunosc, mi-a plăcut discuția cu Romeo Ionescu fiindcă a fost sincer cu mine și nu doar la părțile frumoase și senine din business, despre care toată lumea ar vorbi cu ușurință ore-n șir. Mi-a povestit despre începutul dificil al hotelului, în plină criză economică mondială, despre anii de insolvență, dsepre perioadele în care nu reușeau să se redreseze și abia aveau bani să-și plătească salariile și să aibă „crenvuști la micul dejun”.

Fără vreun „off the record”, mi-a pus pe tapet cele mai grele momente ale hotelului, așa cum puțini interlocutori ar face cu un om pe care-l văd prima dată. Am apreciat asta fiindcă atunci când e bine e uneori foarte greu pentru orgoliu să admiți că la un moment dat a fost și rău.

Succesul hotelului și ieșirea din perioada grea au venit din câteva noutăți ispititoare și ingenioase: un spa care e mereu plin (pot depune mărturie, am vrut să-mi fac o programare și am găsit o singură oră liberă în 4 zile, în rest era full), plus un restaurant cu terasă, ambele frecventate de clienți din interiorul și din afara hotelului.

Riserva WineSpa by Ramada

Riserva WineSpa de la etajul șapte al Ramada Oradea are un concept care mi-a plăcut mult, pentru că mizează pe o alăturare frumoasă între relaxare și vin. Vinul este făcut pentru momentele de răgaz ale vieții, așa că asocierea lui cu experiențele spa este aproape organică.

De exemplu, la tratamentele signature – făcute cu produse Caudalie, pe bază de struguri – fiecare ritual începe cu un jeleu de vin, continuă cu un Scrub Bar pe bază de struguri și se termină cu un pahar de vin în camera de relaxare sau pe terasa cu jacuzzi și vedere asupra Oradei. Încăperile de tratament au denumiri inspirate de lumea vinului: Premier Cru, Magnum, Body sau Balance, iar lounge-ul de relaxare se numește Decantarium.

Este primul spa de la noi dedicat vinoterapiei, iar ca viziune de marketing mi s-a părut o idee foarte deșteaptă: cine nu iubește vinul bun și masajul relaxant? Dacă îi dai clientului un pic din amândouă, într-un spațiu frumos, succesul vine de la sine. Așa cum spuneam și mai sus, abia am găsit loc de o programare înghesuită în cele 4 zile petrecute în Oradea, deși era în timpul săptămânii, nu un weekend. Semn bun, mereu mi-a părut bine când o afacere românească funcționează și are clienți, chiar dacă asta înseamnă că nu găsești mereu loc când vrei și unde vrei.

UNDE?

The Hub Comfort Food și Riserva WineSpa se află în incinta Ramada Oradea, pe Calea Aradului nr.9

MEATic by Adrian Hădean

Cu MEATic am o poveste care seamănă deja a mică istorie. Am mâncat la restaurantul orădean al lui Adi Hădean de două ori, în doi ani consecutivi. În primul an eram carnivoră convinsă și am testat toate bunătățile din carne, adică exact specificul restaurantului, și am plecat povestind tuturor prietenilor despre experiență. De fapt, țin minte că exprimarea a fost ceva de genul: „Voi știți ce restaurante bune sunt în Oradea?”.

Despre Adi Hădean am scris de mai multe ori în trecut. Prima oară pentru revista la care am lucrat 8 ani, Forbes (găsiți acel articol AICI), dar și despre ceea ce m-a învățat personal întâlnirea cu chef Hădean, într-un articol la care țin foarte mult și care se numea „Vreau să fiu liniștită și când umblu”. Recunosc că mi-a plăcut foarte mult omul Adrian Hădean și felul în are vede viața, familia și gastronomia, iar restaurantul lui din Oradea este o prelungire a felului lui de a fi. Fără să fie vorbe mari, e un loc SIMPLU, în cea mai bună accepțiune a cuvântului.

Încăperile sunt largi și decorate cu bun-gust, aproape minimalist, materialele sunt naturale – de la fața de masă din hârtie voit-mototolită până la tocătoarele de lemn și piele pe care vine mâncarea – iar preparatele nu mizează pe artificii gastronomice, ci pe bun-simț și gust. Gastronomia în sine chiar este o formă de bun-simț ancestral, iar Hădean înțelege asta: folosește focul deschis și fumul, ca pe vremuri; totul este gătit în restaurant, de la pâine și până la amestecurile de condimente și sosurile pentru cărnuri, iar puținele ingrediente care nu sunt făcute aici sunt aduse de la producători locali aleși cu grijă.

Vi se pare că vorbesc cu patos? Da, vorbesc, pentru că acel bun-simț gastronomic și acea simplitate pe care le stăpânește la perfecție Adi Hădean ne-au făcut experiența tihnită și plăcută. Dacă prima dată m-am delectat cu cărnuri, acum colegii mei s-au bucurat de ele, iar eu m-am delectat cu altceva: un piure în trei culori cu păstârnac, sfeclă și morcov și o supă cremă de mazăre.

Sună simplu? Chiar este, dar m-am gândit două zile la acea delicioasă supă cremă de mazăre. Asta înseamnă, pentru mine, gastronomie bună: una care să-mi rămână în papilele gustative la zile distanță și să mă facă să revin, chit că e vorba de un preparat-semnătură sau de o aparent-simplă supă. De cele mai multe ori în lucrurile cele mai simple îți dai seama cel mai bine de calitatea unui loc sau a unei bucătării, iar eu sunt dovada vie.

UNDE?

MEATic se află pe strada Barbu Ștefănescu Delavrancea nr.3.

Reliva by Lavinia Maier

Lavinia Maier a lucrat 15 ani în Belgia, ca chef, iar de un an încoace a deschis într-o cramă din Oradea un restaurant de gastronomie fină, inclusiv cu un meniu de degustare, la fel ca la restaurantele din afară.

Am testat mai multe preparate, de la supă de fructe de mare la vitello tonnato, dar unul dintre preparatele recomandate de Lavinia: brânza de capră gratinată după o rețetă proprie cu muștar și miere, plus un dressing de căpșuni, a fost un deliciu care va rămâne greu de egalat.

Din vară, restaurantul se va muta în Cetatea Oradei, pentru a avea o terasă și un spațiu mai generos. Scopul Laviniei, așa cum ea însăși ne-a povestit, este să îi învețe pe orădeni să descopere și gusturi și experiențe noi, dar și să își creeze – ori mai bine-zis să-și redescopere – tabietul atât de plăcut al ieșitului în oraș.

UNDE?

Reliva se află pe strada General Traian Moșiu nr.5, iar din iunie o veți găsi în incinta Cetății Oradea.

Via29 by Ovidiu Abrudan

Ovidiu Abrudan, creatorul și bucătarul-șef de la Via29, are 15 ani de experiență în bucătărie (dintre care o bună parte în Anglia și Irlanda) din cei doar 33 de ani de viață. E foarte tânăr și entuziast și și-a deschis acest local mic și cochet pentru a face bucătărie în stilul lui. Asta se vede din coerența pe care o are întreaga experiență: de la decor la meniu și la felul în care arată preparatele.

Printre specialitățile lui Ovidiu se numără și pastele făcute în casă, la fața locului, cu diferite sosuri și mirodenii, iar mie mi-a plăcut la nebunie supa de fructe de mare, una dintre cele mai bune pe care le-am mâncat până acum.

Plus un cheescake de care pomenim și acum.

Un element interesant este faptul că fiecare preparat este trecut în meniu cu gramajul exact al ingredientelor, dar și cu valorile energetice precise, în kilojouli și calorii. Este unul dintre puținele restaurante în care am văzut așa ceva și mi se pare foarte util, nu doar dacă ești la dietă, ci dacă vrei să-ți dai seama în mod realist cât înseamnă masa pe care tocmai o consumi.

La final, mărturisesc că Ovidiu m-a mai impresionat cu un lucru spus în treacăt, în timp ce povesteam despre mâncare bună și despre piața gastronomică de la noi. Pentru că urmează o gală culinară la care restaurantul va primi un premiu, am presupus că ne vom vedea la eveniment, dar răspunsul lui m-a uimit puțin.

Mi-a explicat, senin, că nu va veni personal și că – tocmai pentru că e un eveniment important – preferă să își trimită mâna dreaptă din bucătărie, un băiat tânăr și talentat, care trebuie să înceapă să iasă și el în față. ”Toată lumea mă știe pe mine, deja clienții când vin întreabă dacă sunt eu în restaurant, dar vreau să-i dau și lui încredere, să prindă curaj și să înceapă să-l cunoască lumea la fel ca pe mine. Așa că va veni el în locul meu”.

Într-o lume în care concurența este tot mai acerbă și în care – în mod eronat, dar generalizat – toată lumea privește pe toată lumea ca fiind un competitor direct și o „amenințare”, generozitatea și seninătatea cu care vorbea Ovidiu mi-au părut o gură de aer proaspăt și nu am putut să nu le amintesc. Când faci mâncare bună și ai încredere în ceea ce faci, cred că îți poți permite să fii și generos.

UNDE?

Via29 se află pe strada Mihai Eminescu nr.29.

Rivo

Dintre toate restaurantele testate, Rivo – pe care l-am încercat chiar în ultima noastră seară – a fost cel mai apropiat de atmosfera de club & lounge. Se află chiar pe malul Crișului Repede, cu o terasă generoasă, iar ceea ce mi-a plăcut cel mai tare a fost animația. În cele două ore petrecute acolo, terasa pe care o găsisem liniștită și relaxată la ora 20:00 s-a umplut de oameni, de la familii cu copii până la cupluri ieșite în oraș sau chiar una sau două aniversări (judecând după densitatea de buchete de flori pe metru pătrat).

Toată lumea părea „de-a casei”, iar în jurul nostru auzeam multe persoane cerând „ca de obicei”, sau „desertul acela care-mi place mie”. Sentimentul de familiaritate este una dintre cele mai plăcute senzații pe care ți-o poate lăsa un restaurant, înseamnă că are viață în el. Deși nu sunt o fană a cocteilurilor, știam că sunt una dintre mândriile restaurantului, așa că am încercat unul pe bază de gin. A fost delicios, ca și restul mâncărurilor testate de noi patru din echipa Fine Society & Romanian Art&Craft.

Având în vedere că regimul meu din ultimele luni este vegetarian și destul de „light” (spre foarte), am început să descopăr altfel restaurantele, la un nivel chiar mai profund aș zice eu. Să mă explic: e foarte ușor să pleci încântat când ceri un preparat complex și foarte „fancy”, dar câte restaurante știți unde cea mai simplă salată sau cremă de legume să fie delicioase de te lingi pe degete? E mult mai greu să te entuziasmezi de ceva super-simplu, dar în Oradea am reușit această performanță la toate restaurantele de mai sus. Ceea ce am mâncat a fost bun sau foarte bun, ceea ce m-a făcut să apreciez și mai mult experiența de ansamblu.

UNDE?

Rivo se află pe Aleea Ștrandului nr.3.

Fotografii: Liviu S.Ungureanu pentru Romanian Art&Craft

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK