Despre tot ce-i fin și fain

Cum schimbă francezii conceptul de all-inclusive?

By 27 iunie, 2017Travels
read time 7 min
 
27 iunie, 2017

Cum schimbă francezii conceptul de all-inclusive?

Am crezut mereu că all-inclusive e despre multă mâncare și atât, așa că l-am evitat cât am putut. Săptămâna trecută, am stat de vorbă cu francezii care conduc liderul pieței de all-inclusive premium, Club Med, care vor să facă all-inclusive să fie despre experiențe wow, mai mult decât mâncare sau orice altceva. O să vă placă.

by

Dacă multe persoane își aleg destinația de vacanță după cât de „inclusive” e conceptul, eu m-am ferit de all-inclusive toată viața. Nu mănânc mult, dar sunt o gurmandă în adâncul sufletului și nu cred că un bufet nelimitat 24 de ore din 24 e fix ce-mi trebuie în vacanță. În plus, prefer să mănânc diferit, în locuri diferite. După 2 experiențe, conceptul all-inclusive era împachetat clar într-o cutie și arhivat: „Grozav, dar nu pentru mine”.

 

Săptămâna trecută am vizitat Club Med Opio en Provence, cu ocazia evenimentului de redeschidere oficială, și cu ocazia asta am povestit cu unii dintre oficialii-cheie ai brandului francez vechi de 65 de ani. Filozofia Club Med e aparte (am scris mai multe despre conceptul Club Med aici anul trecut, când am vizitat prima dată un „village” Club Med), iar brandul este lider mondial pe zona de all-inclusive premium. În fiecare an, un milion de oameni aleg un resort Club Med dintr-un colț al lumii și încă 40 de milioane vizitează platforma Club Med în căutare de oferte.

 

La evenimentul de redeschidere am aflat că iconicul Club Med (la 65 de ani de istorie îl putem numi așa fără să fie doar o metaforă) are planuri mari și foarte mari: 15 resorturi noi până în 2019, o platformă cu realitate virtuală unde să poți vedea totul 360 de grade înainte să rezervi, concepte noi, plus alăturări îndrăznețe precum colaborarea cu Cirque du Soleil, pentru ca oaspeții să învețe acrobații și alele în timpul șederii. În iarnă Club Med va deschide cel mai mare resort din Alpii Francezi, iar vara viitoare un resort premium în Sicilia.

I-am descusut pe oamenii din conducere, inclusiv pe directorul general Club Med, Henri Giscard d’Estaing, ca să mă lămuresc ce fac altfel și mi s-a părut atât de interesant încât am vrut să scriu despre asta. Nu avem nicio legătură financiară, n-am acțiuni Club Med, pur și simplu mi-a plăcut și când îmi place ceva atât de tare nu rezist să nu vorbesc despre asta. Abordarea lor este de fapt o abordare franțuzească a conceptului all-inclusive: mâncare bună (bien sur), savoir faire francez și câte puțin din toate lucrurile bune ale vieții.

„Ne-am dat seama că oamenii nu mai vor concepte elaborate, ci totul ține de NOW-ism. Să le dăm lucruri de care sunt interesați, să aibă șansa să stea într-o comunitate frumoasă, dar să aibă și destul spațiu personal, să fie un mix. Tot ce facem noi se bazează pe trei cuvinte: premium, global, digital”

Henri Giscard d’Estaing, președinte Club Med

 

Pusesem la încercare conceptul de all-inclusive al Club Med Kani Maldives (am scris aici), singurul all-inclusive care nu arăta a all-inclusive, fiindcă mâncarea (deși prezentă din abundență și gustoasă) era secundară față de tot felul de activități, petreceri în fiecare seară, scenete pentru copii și altele. Despre asta e vorba, dar la o scară mult mai mare.

De e e nevoie de schimbare?

Pentru că se schimbă piața și clienții. Oamenii își doresc experiențe personalizate (să stai să faci același lucru ca toată lumea, seară de seară, e o perspectivă plictisitoare), care să îi entuziasmeze suficient încât să le poată împărtăși în social media. La Club Med, clientela se împarte în 3 categorii. Prima: familii mileniste care caută design, experiențe, mâncare sănătoasă și lucruri „instagramabile”.

 

A doua: „triburile”: familii cu membrii din mai multe generații, adică părinți, copii, nepoți, care vor să-și facă vacanța împreună dar au nevoie de activități pe gustul fiecăruia și activități de grup. A treia: cuplurile active, care vor o perioadă de relaxare, cu timp de calitate petrecut împreună. Plus corporatiștii veniți la team-buildinguri și reuniuni periodice.

Cum transformă francezii de la Club Med conceptul de „all-inclusive”?

 
Serviciile de bază sunt înlocuite cu experiențe complexe

În fiecare resort Club Med poți să faci câteva zeci de activități: pentru părinți, pentru copii și pentru amândouă categoriile împreună. Părinții au așa-numitele zone „zen”, în care pot să stea în liniște așa cum își doresc, copiii au activitățile lor și există „family time”, când pot face lucruri împreună. La Opio en Provence există o zonă specială Cirque du Soleil, unde 15 artiști ai trupei Cirque du Soleil (denumiți GC: ”gentils circaciens”) predau în ore „unu la unu” 30 de activități diferite, de la tumbe până la exerciții la trapez, pentru toate vârstele. Partea cu „toate vârstele” nu e deloc o figură de stil: cu o săptămână înainte de venirea noastră, un oaspete de 85 de ani făcuse câteva ore de trapez.

Nu mai există „sezon mort”

Turiștii tind să dea năvală cam în aceleași perioade din an, așa că rămân luni goale sau neproductive. Pentru low-season, Club Med a găsit o variantă prin care să aducă oamenii în resorturi și fiecare hotel va trebui în cele din urmă să-și găsească rețeta proprie. La Club Med Opio și alte cluburi din Europa, Club Med a făcut un parteneriat cu Lacoste pentru ca, patru săptămâni pe an, să aducă diferiți sportivi pe care îi are ca ambasadori de brand: jucători de golf și tenismeni celebri care să facă demonstrații, să joace cu oaspeții și să poată sta de vorbă cu ei seara la cină, ca și cum ar fi niște clienți obișnuiți care se întâlnesc la masă. Succesul a fost atât de mare încât rețeta se va extinde la nivel global.

 
Totul e pe smartphone

55% dintre vacanțele Club Med se vând pe telefon, așa că toate eforturile digitale ale brandului au mers către înlesnirea acestui tip de interacțiune. Totul este rezervabil de pe telefon, se lucrează la o variantă de realitate virtuală pentru toate resorturile (ca să vezi totul 360 de grade înainte să rezervi) și să poți face rezervări la diferitele activități dinainte să ajungi. Astfel, nu mai există timpi morți. Dacă ajungi la ora 10:00, de exemplu, la 11:00 poți să fii deja la ora de circ, la masaj, la wakeboarding, la ski sau orice altceva, fără să pierzi timp făcând programări și verificând disponibilități.

Trebuie să faci un pic mai mult decât restul

Asta va fi marea provocare pentru toți cei care fac all-inclusive: să ofere suficient de multe servicii mai mici, dar esențiale pentru calitatea sejurului, pe care restul competitorilor nu le oferă, sau să o facă la un preț mai bun. La Club Med asta se traduce prin așa-numitele „signatures”, 70 de elemente pe care ei le consideră definitorii pentru stilul companiei. Spre exemplu: copiii sub 6 ani stau gratuit în Club Med, iar dacă îți duci copilul la un curs care se desfășoară pe plajă sau pe pârtie, instructorul îl va pregăti de la zero pentru activitate, începând cu aplicarea corectă a protecției solare.

 

Pentru site-ul englezesc al Club Med există și o aplicație care compară prețul unui pachet cu cel al pachetelor similare la alte resorturi, iar cu trei luni înainte de vacanță primești discount de 15% la pachetul ales. Cei de la Club Med Opio en Provence, care sunt așezați în mijlocul unei păduri provencale, au amenajat și o plajă privată Club Med, astfel încât oaspeții care-și doresc și plajă cu nisip să aibă acces la un spațiu doar pentru ei, aflat la câțiva kilometri distanță.

 
Trebuie să fii flexibil cu alegerile oamenilor

Pentru că mulți oaspeți nu se pot hotărî între cele 68 de resorturi Club Med, s-au inventat „escapadele”: poți alege o vacanță din două sau trei bucăți, astfel încât să poți faci un mix de destinații. Începi cu Sri Lanka, continui în Dubai și termini în Provence. De ce nu?

 

Pentru toate detaliile legate de vacanțele Club Med și oferte personalizate, poți merge direct către Club Med România sau către pagina lor de Facebook.

Fotografii: Club Med Opio en Provence

Pentru mai multe articole, povești și inspirații, mă puteți urmări pe paginile de INSTAGRAM și FACEBOOK



2 Comments

  • Cristina spune:

    Vai, ce dor mi-a fost de tridentul ala! Am fost in Club Med Palmiye in Antalya, in octombrie 2000 si, intr-adevar, nu se compara ca experienta cu nimic altceba din ce am trait. Serviciile, peisajele, vegetatia si mirosul ei, mancarea, bautura, dar mai ales experientele! Acum ca am vazut si pagina Club Med Romania ma gandesc ca as putea repeta experienta intr-un Club Med!

  • Chiriac Nusa spune:

    Informații foarte bune pentru cei care au un stil de viața .