Cum se reinventează un magazin fizic în lumea digitală?
În epoca în care totul este tangibil la distanță de un clic, cum poate un magazin fizic să ofere o experiență memorabilă? Analizez fenomenul de mult timp, iar săptămâna aceasta am avut parte de un exemplu local ca la carte: noul Miele Experience Center din Piața Presei.
*** Acest articol face parte dintr-un proiect mai amplu FINE SOCIETY X MIELE, despre alegeri inteligente pentru casă ***
Sunt un om al online-ului.
Oficial, am zis-o.
Am făcut prima cumpărătură online la începutul anilor 2000, când abia începuseră să răsară primele magazine virtuale și când puțini aveau încredere că un produs văzut pe ecranul calculatorului se va materializa ca prin minune în fața ușii.
Eu am crezut din prima, iar în ultimii 20 de ani cam 90% din ce a pătruns în viața mea a fost din online.
Cu câteva excepții majore, care au legătură directă cu subiectul acestui articol, pentru că lumea digitală începe să creeze tot mai mult spațiu pentru offline.
Tot în ultimii 20 ani, ori de câte ori plecam în afara țării, eu – regina cumpărăturilor online – aveam o listă clară de locuri fizice în care vreau să ajung.
Concept-stores unde știam că voi găsi o selecție atent-curatoriată de produse, magazine flagship ale brandurilor preferate și tot felul de locuri în care mergeam nu doar ca să cumpăr, ci și ca să mă inspir.
Magazinele care mi-au rămas întipărite în memorie ofereau o experiență cap-coadă, o viziune coerentă pe o temă anume.
Ca atunci când intri, să zicem, în secțiunea „Medieval & Renaissance” într-un muzeu de arte decorative precum Victoria & Albert din Londra, și de-a lungul câtorva încăperi, ai parte de o „capsulă” de obiecte, mobilier, îmbrăcăminte, tablouri și sculpturi reprezentative pentru acea perioade. Un „extract” al unei epoci.
Mai mult decât un loc cu obiecte de vânzare, și magazinele din zilele noastre încearcă să condenseze „esența” unui stil de viață.
Indiferent că e minimalism sau maximalism, eleganță sau confort, simplitate sau opulență, când intri trebuie să te simți inspirat să trăiești astfel.
Să-ți spui, în sinea ta: „Exact așa aș vrea să fie viața mea”.
Au început să apară și la noi magazine care încearcă să ofere o astfel de capsulă de stil de viață, iar cea mai recentă (re)lansare a fost săptămâna trecută, la Piața Presei Libere: Miele Experience Center, magazinul flagship Miele în România.
Pe o suprafață de 300 de metri pătrați – complet reconfigurată și recompartimentată – magazinul oferă esența spiritului Miele, un brand german vechi de 125 de ani, într-o formulă cât mai apropiată de nevoile contemporane.
Am scris într-un articol mai vechi despre relația mea cu produsele Miele și motivele pentru care le consider perfecte pentru viața în vremurile noastre, când vrem să fim practici, eficienți, dar și sustenabili.
Numai că, oricât de mult te-ai regăsi în stilul unui brand, la finalul zilei totul se reduce la compatibilitatea efectivă cu obiectul: cum știi dacă acel produs pe care vrei să-l cumperi și să-l aduci în casa ta pentru următorii 20 de ani (electrocasnicele Miele fiind testate pentru cel puțin 20 de ani de funcționalitate) este potrivit nevoilor tale?
Chiar dacă eu nu am o problemă să cumpăr „pe nevăzute” ceva ce știu că mi se potrivește, pentru multe persoane este exact invers: cu cât achiziția este mai importantă și pe termen mai lung, cu atât au nevoie de mai multe certitudini.
Din acest punct de vedere, noul Miele Experience Center – cu peste 80 de produse conectate și gata de utilizare și testare – este ca un fel de spațiu de inițiere pentru cei care se mută în casă nouă, care au nevoie de o schimbare sau care pur și simplu caută cel mai bun produs dintr-o anumită categorie.
Concret, la Miele Experience Center poți să vii să testezi acele produse de pe wishlist-ul tău, pentru a fi sigur că sunt 100% ceea ce îți trebuie, dar și să descoperi altele, pe care poate nu le aveai pe radar.
Sub deviza brandului din 1899 încoace – „Immer Besser” , mereu mai bine – spațiul Miele Experience Center este împărțit intuitiv în zone:
Active Kitchen – zona în care poți folosi toate aparatele de bucătărie, de la plite, hote, cuptoare cu aburi, frigidere, aparate de cafea sau mașini de spălat vase.
Totul este gândit intuitiv, simplu, pentru a replica întocmai experiența pe care ai avea-o la tine acasă.
Important: dacă vor să vadă cum să-și maximizeze experiența cu electrocasnicele de bucătărie, clienții pot rezerva un Masterclass de gătit cu chef-ul Miele, Alex Burcă.
Pe mine asta mă duce cu gândul la cursurile pe care le organizează brandurile auto, la cerere, pentru clienții lor: nu e ca și cum nu știi să-ți conduci mașina, dar nu vrei să înveți s-o duci la adevăratul ei potențial?
Exact așa este și cu electrocasnicele.
Zona de îngrijire a rufelor – locul în care poți testa mașini de spălat și uscătoare de rufe funcționale, dar și sistemul de călcare cu aburi Fashion Master (favoritul meu, între noi fie vorba).
Zona aspiratoarelor(cu sac sau fără, robot sau fără fir), pe care le poți testa pe diferite tipuri de suprafețe.
Și, foarte important, zona de „consumabile” Miele, de la parfumurile pentru uscătorul de rufe până la toate tipurile de detergenți de vase și de rufe, lavete și alte produse care să optimizeze experiența electrocasnicelor Miele.
În stil tipic german, ele sunt gândite inginerește și țintit, pentru ca fiecare obiect să capete cel mai bun tratament.
Dacă este lână, să fie spălată cu produsul potrivit, într-o mașină de spălat cu programul cel mai adaptat nevoilor țesăturii.
Dacă e o rochie fină, să fie tratată cu cea mai mare blândețe – ca detergent și ca program – iar dacă este vorba de pete rebele, ele să fie eliminate cât mai rapid și fără să dăuneze țesăturii.
Simplu? Intuitiv? Da și da.
Cum aș merge eu la Miele Experience Center?
Aș începe cu acest articol în care am făcut un mic GHID pentru o casă eficientă și facturi mai mici.
Aș sta să mă gândesc apoi ce vreau să optimizez la viața mea: ce vreau să fie mai simplu, mai lesne, mai plăcut?
Nu am zis întâmplător „viață” în loc de „casă”, fiindcă prima conduce la a doua.
Înainte să știm ce vrem de la casele noastre, e absolut necesar să știm ce fel de viață ne dorim.
Una mai simplă, mai organizată, mai eficientă?
Mai sustenabilă?
Mai multe lucruri pe care să le putem acoperi „in house”, fără să folosim servicii externalizate?
Fiecare achiziție de electrocasnice pornește, într-un fel sau altul, de la dorința unei vieți ALTFEL.
Indiferent dacă e vorba de un singur aspirator sau de produse pentru toată casa.
Trebuie să știi, mai întâi, cum vrei să te facă să te simți casa ta, cum vrei să te simți când trăiești în ea și când folosești lucrurile din ea.
Sunt importante și nemulțumirile actuale: ce te deranjează, ce te irită, ce nu este așa cum ar trebui?
De exemplu, eu am cumpărat stația de călcat cu abur Fashion Master după mai multe experiențe frustrante cu alte stații de călcat și mese de călcat.
Am știut că o vreau pe cea mai bună care există și că vreau să fie totul simplu: și masa de călcat, și fierul, și aparatul de abur, totul într-un singur produs, intuitiv.
Au trecut șase ani… and counting.
Odată stabilit ce vrei de la viața ta nouă și de la casa ta, dar mai ales ce NU mai vrei, fă-ți o listă de produse și mergi să le vezi live la Miele Experience Center.
Testează-le, pune o sută de întrebări, vino și cu un carnețel sau o tabletă pentru a lua notițe și a face poze sau… fă exact cum simți să faci.
Scopul final este unul singur: să simți că locuința ta este locul care te lasă să trăiești exact așa cum simți și unde poți să fii tu însuți.
Să fii mereu, mereu mai bine!
Flagship-ul MIELE EXPERIENCE CENTER se află în Piața Presei Libere, nr. 3-5, Cladirea City Gate, Turnul Sudic, parter, București.
FOTO: Miele, Fine Society