Despre tot ce-i fin și fain

Viața nu e o goană după noutăți, tendințe și lansări

By 16 mai, 2020Lifestyle
read time 10 min
 
16 mai, 2020

Viața nu e o goană după noutăți, tendințe și lansări

Sau nu ar trebui să fie, chiar dacă ritmul în care se lansează noi produse în toate domeniile ne predispune la senzația că ratăm tot timpul ceva.

by

Lucrez în industria de lifestyle de peste 15 ani, dar în ultimii cinci ani am simțit mai mult ca oricând că particip la o cursă împotriva timpului.

 

Niciodată în istorie nu au existat mai multe colecții, pre-colecții, colecții capsulă, colaborări, lansări, ediții limitate, ediții speciale și orice altă formă de a scoate pe piață produse noi, care să se vândă cât mai repede posibil. De la modă, beauty, tehnologie și până la ciocolată și biscuiți.

 

Nu sunt genul de om care regretă ce era „pe vremuri” și e firesc ca brandurile să speculeze accesul la tehnologie și viteza cu care trăim în ziua de azi pentru a-și crește cifra de afaceri.

 

Doar că, de partea cealaltă, în zona consumatorilor, asta conduce la mai multă panică și anxietate ca oricând. Deja nu mai este plăcere, pasiune sau relaxare, e un fel de goană după „the next best thing”.

 

Orice am cumpăra astăzi, peste o lună va părea deja fumat, fiindcă există alte trei lansări, nuanțe, categorii noi. Și, automat, simțim că suntem în urmă într-o competiție în care nici măcar nu ne-am înscris oficial. 

 

Ca jurnalist de lifestyle, primesc adesea întrebări – mai ales pe Instagram – despre ceva ce apare nou, dar totodată mai există și mici curiozități legate de produsele mele favorite, ce creme folosesc, de unde îmi cumpăr cămăși, tricouri de bumbac sau alte astfel de amănunte.

 

De cele mai multe ori, cei care mă întreabă sunt surprinși când aflu că dețin maximum 20 de produse de beauty în același timp (numărând inclusiv toată trusa de machiaj), că nu am o colecție de 100 de creme și 200 de serumuri, nici 500 de perechi de pantofi și nici 250 de tricouri. 

 

Dar mai ales că NU asta ar trebui să fie dezideratul nimănui.

 

Iubesc moda, povestesc despre noutăți și lansări și îmi place la nebunie să fiu la curent cu tot apare în materie de beauty, tehnologie și industrie a luxului. Dar, dincolo de valoarea lor jurnalistică, 99,99% dintre colecții, lansări și noutăți mă lasă rece pe mine, consumatorul.

 

De ce? Pentru că nu mi se potrivesc și nu au legătură cu mine. 

Îmi place să aflu despre ele, această curiozitate e parte din profesia mea, dar când trebuie să cumpăr ceva de care am nevoie, mă cunosc suficient cât să știu ce mi se potrivește. M-am căutat multă vreme și nu mă mai abate din drum o nouă lansare cu sclipici.

 

În materie de beauty, scopul nu este să ai pe măsuța de toaletă cât mai multe produse sau ultimele noutăți din toate colecțiile, ci să te cunoști atât de bine încât să ai doar produsele care ți se potrivesc.

 

Orice altceva ar trebui să fie doar informație trecătoare, hobby sau plăcere personală. 

 

Atingerea acestui nivel de cunoaștere de sine se face testând, încercând, informându-te, fiind curioasă, dar nicidecum cumpărând impulsiv.

 

Mai bine ai un singur fond de ten, care este perfect pentru tine, decât zece variante așa-și-așa, achiziționate fiindcă reclama era irezistibilă ori pentru că le-ai văzut la cineva care-ți place și ți-ai dori să arăți și tu la fel ca ea. Este valabil la orice alt produs.

 

Dacă nu e vorba de vreun colecționar pasionat sau cineva care operează în industria de beauty, nimeni nu are nevoie de 200 de farduri, 50 de creme și 50 de nuanțe de ruj în același timp.

 

Avem un singur corp și o singură față și nu avem timp, fizic, să folosim o asemenea cantitate de produse. Vor expira, inevitabil, și vom rămâne iar cu senzația de gol care trebuie umplut cu ceva.

 

 

În materie de modă, să ai stil nu înseamnă să ai un dressing cu 1000 de rafturi, deși revistele au promovat mult asta într-o perioadă, ca un fel de Sfânt Graal: X are 500 de perechi de pantofi, Y are 1000 de sticle de parfum, hai să vedem colecția de 200 de genți a vedetei Z. Cartea Recordurilor e diferită de manualul de stil, cel puțin pentru mine.

 

Ideea e să ai doar haine pe care le porți, care te flatează, care îți sunt dragi și – indiferent ce ai apuca dimineața pe întuneric – să fie ceva ce iubești. Că sunt 100 sau 10 piese vestimentare, asta depinde de tine, dar important este ca toate să te reprezinte.

 

Nu doar să ai umerașe pline și să-ți dorești mereu ceva nou fiindcă „n-ai nimic de îmbrăcat”.

 

Când cumperi tot timpul sacoșe de haine, de la sezon la sezon, e imposibil ca toate să fie stilul tău și personalitatea ta. O parte din ele tot e compulsivă și mânată de presiunea tendințelor.

 

Știu că se promovează ideea de „trebuie să ai tot ce este nou”, dar chiar NU trebuie să ai tot ce este nou. Trebuie să ai ceea ce îți trebuie ȚIE.

 

În fiecare lună se lansează produse noi, apar trenduri noi, colecții noi, ediții limitate, capsule și câte și mai câte. Eu povestesc despre cele care mi se par interesante, iar alți jurnaliști, bloggeri sau vloggeri povestesc despre cele care le-au plăcut lor cel mai mult.

 

La finalul zilei însă, toți oferim INFORMAȚIE și INSPIRAȚIE.

 

Inclusiv cei care fac colaborări și devin parte din industrie – bloggeri de fashion sau beauty care scot colecții capsulă cu diferite branduri – chiar și ei sunt doar la categoria „informație”. Sunt o parte din ofertă și atât.

 

Rolul presei și al blogosferei, așa cum îl văd eu, este să povestească, să explice și să inspire, urmând ca fiecare persoană care primește informația să ia din selecția asta ceea ce i se potrivește ei, personal. 

 

Eu una așa fac.

 

Pe acest site veți găsi exclusiv lucruri care îmi plac MIE și în care EU CRED, iar dacă vă potriviți cu mine ca tip de ten, stil vestimentar, opțiuni de viață, e foarte posibil să rezonați cu ele și să vă inspirați pentru nevoile proprii sau pentru Inspiration Board. 

 

Dacă nu ne potrivim, e doar informație despre „ceea ce există pe piață”, ce a mai apărut nou, ce lansări au mai fost, ce se mai întâmplă pe zona de lifestyle. Fără nicio presiune.

 

Viața nu e o goană după culoarea anului, iluminatorul toamnei, paleta de farduri cea mai râvnită și cea mai nouă cremă. 

 

Am fost și eu acolo și am cumpărat multe lucruri de-a lungul timpului fiindcă voiam să mă simt într-un anumit fel sau să devin cineva care nu credeam că sunt încă.

 

Doar că nicio rochie nu m-a făcut să mă simt sigură pe mine dacă eu nu eram deja, niciun iluminator nu m-a făcut să mă simt mai frumoasă decât mă simțeam deja și niciun obiect nu mi-a oferit ceea ce credeam că o să-mi ofere atunci când l-am cumpărat: frumusețe, strălucire, stimă de sine.

 

Pe astea singură mi le-am câștigat, punându-mi întrebări, căutând, săpând, documentându-mă eu pe mine.

 

Între a investi în cele mai noi produse de machiaj din fiecare sezon sau într-o garderobă nouă în fiecare an și a investi – nu bani, ci timp, energie, curiozitate – în informație despre cunoașterea propriului stil, a propriului ten, a preferințelor tale, ești mult mai câștigată cu partea a doua.

 

Colecții noi și haine noi vor fi până la sfârșitul timpurilor, însă tu ești o singură persoană și, dacă te cunoști o dată, „te ai” pentru totdeauna. Și vei ști exact ce să alegi, ce ai nevoie și ce te reprezintă.

 

Abia din momentul în care te ai pe tine, toate lansările, noutățile și produsele revoluționare devin cu adevărat distractive și o plăcere. Nu mai există presiunea lui „Aoleu, trebuie să am și eu acel produs” sau „Trebuie să am rochia aia pe care am văzut-o la X”.

 

Dispare și proiecția pe care o faci, inevitabil, asupra produsului respectiv, de a te transforma în cineva care nu ești sau a face vreo magie.

 

Atunci înțelegi că nu există magie în afara celei pe care o faci singură, înțelegându-te atât de bine pe tine însăți încât nicio reclamă și nicio prezentare pompoasă să nu te poată ispiti să ieși din „tine” și să devii doar un consumator compulsiv.

 

Nu contează câte creme ai, câți pantofi, câte rochii, atât timp cât ești atât de așezată în tine încât nimeni nu te poate clinti în loc. Consideră acest articol o „reclamă” fix la asta. La descoperirea de sine.

************

Foto: Unsplash

2 Comments

  • Lilian spune:

    Cat de mult adevar!
    Ce sfaturi pertinente!
    Admir si ma incanta sa vad ce persoana rationala, cumpatata, cuminte – in cel mai frumos sens al acestor atribute – esti.
    Si cat de minunat e ca dai mai departe niste convingeri si o experienta de calitate.

    Mai ales ca traim intr-o lume atat de mercantila si intr-o lume plina de asa-zisi influencer-i, dintre care majoritatea au nevoie ei insisi de asemenea invataturi si norme sanatoase!

    • Diana Cosmin spune:

      Multumesc foarte mult! Și eu cred că avem nevoie de puțină luciditate în lumea în care trăim, în care toți suntem tentați să consumăm mai mult decât ne trebuie.

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.