Despre tot ce-i fin și fain

Un Crăciun Chanel: colecția inspirată de podoabele prețioase ale lui Coco

By 7 noiembrie, 2019Frivolities
read time 5 min
 
7 noiembrie, 2019

Un Crăciun Chanel: colecția inspirată de podoabele prețioase ale lui Coco

Colecția de sărbători de la Chanel este exact ce ne-ar plăcea să găsim sub brad în ziua de Crăciun.

by

Ce-mi place mie cel mai mult la Chanel, dincolo de povestea lui Mademoiselle, de produse, de estetică – și, în principiu de… TOT – este imaginația extraordinară cu care echipa casei valorifică de aproape 50 de ani toate elementele definitorii ale stilului emblematic al lui Coco.

 

Dacă alte case celebre se reinventează de la an la an, virând abrupt în funcție de mode și trenduri și păstrând din identitatea fondatorului doar numele și câteva elemente vagi, Chanel are o unitate pe care numai o femeie puternică o putea inspira atât de clar. Iar Coco a fost acel gen de femeie care transcende timpurile, nu doar ca metaforă într-o carte, ci palpabil și real.

 

Poate tocmai de asta, Chanel este un brand care se cunoaște perfect pe sine, știe bine ce vrea, ce este și încotro se îndreaptă. Schimbă mereu detalii, surprinde prin amănunte, dar nu își transformă niciodată esența. La fel ca o femeie puternică și sigură pe ea, care – odată ce s-a descoperit pe sine – nu mai e dispusă să facă rabat nici măcar un milimetru de la propriile valori și convingeri. De dragul nimănui.

 

În acest context, niciun obiect care apare pe podium sau într-o colecție de modă Chanel nu este acolo întâmplător și niciodată fără un substrat mai profund. 

 

De asta, să deții un produs Chanel te inspiră automat la un act de explorare și descoperire: numele parfumurilor sunt inspirate de evenimente din viața lui Coco, de locuri pe care le-a iubit, de ani relevanți din viața ei, de oamenii cu care s-a înconjurat sau de obiecte din apartamentul ei din Rue Cambon. 

 

Până și forma fardurilor și nuanțele lor au legătură cu capitole din istoria ei personală, spre exemplu leul reliefat în fardurile din colecția de primăvară este un obiect care tronează pe biroul din celebrul apartament parizian.

 

Deși Coco nu se mai află printre noi de 48 de ani, ea trăiește în fiecare produs al casei, de la forma unei perechi de ochelari de soare până la ambalajul unui ruj. Sau, cum spunea regretatul Karl Lagerfeld în scurtmetrajul din 2015, realizat cu Geraldine Chaplin în rolul lui Coco: „Ce crezi că fac eu aici de atâta timp? Te țin pe tine în viață”.

 

 

 

 

Misiunea respectării minuțioase a ADN-ului casei Chanel este o muncă de echipă și m-a fascinat mereu sinergia dintre diferitele paliere – bijuterii, încălțăminte, pret-a-porter, haute-couture, machiaj, skincare – la nivel de simbolistică. Uneori îmi și imaginez documentariștii casei, care fac moodboard-urile pentru sezonul următor, cum hoinăresc printr-o arhivă imensă și se gândesc „Bun, sezonul acesta ce element din biografia lui Mademoiselle am putea să explorăm?”. Și, uneori aș vrea să fiu o gărgăriță pe-un perete. Ca să nu zic o muscă.

 

În orice lansare, oricât de mică, Mademoiselle este prezentă într-un fel sau altul, iar anul acesta colecția de machiaj de sărbători – „Les Ornaments de Chanel” este inspirată de pasiunea lui Coco pentru ornamente și podoabe de brad. De fapt apetitul ei pentru asemenea prețiozități nu avea neaparată legătură cu Crăciunul sau cu brazii, ci cu stropul de opulență pe care iubea să-l alăture mereu viziunilor ei în alb și negru.

 

Deși a fost prințesa absolută a simplității, Coco iubea opulența atent-strunită. Multe șiraguri de perle și mărgele amestecate peste rochii sobre din tweed. Brățări care să se lovească între ele, iar clinchetul lor să „semnaleze prezența dinainte să apari și s-o prelungească după ce ai dispărut din încăpere.

 

 

Plus pasiunea ei jucăușă, pe care o confirmă toți biografii ei, oficiali și neoficiali: lui Mademoiselle îi plăcea să desfacă bijuteriile cu diamante și pietre prețioase primite de la iubiții ei și să folosească pietrele, aleatoriu, în bijuterii tip gablonț pe care le vindea clientelor ei.

 

Nu se știe niciodată ce femeie a cumpărat un șirag de mărgele Chanel printre care se afla un diamant veritabil sau ce cristal colorat este, de fapt, un safir roz sau un rubin. „E mai interesant așa”, spunea ea.

 

Știind toate astea, cum să nu vezi cu alți ochi colecția de Crăciun, care e inspirată de pasiunea ei pentru tot ceea ce strălucește și dă viață unor ținute simple?

 

Machiajul Chanel a fost mereu discret, ca și femeia Chanel, dar există note de extravaganță pe care nu ai cum să nu le iubești. Fără micile demonstrații de extravaganță ale lui Coco, sub formă de detalii, străluciri și note discordante, o ținută nu ar fi elegantă, ci doar banală. Twist-ul despre care vorbim mereu când pomenim cuvântul „simplitate” vine de la aceste sclipiri.

 

Astfel, colecția din acest an se inspiră din luciul paravanelor chinezești lăcuite (Coromandel), din frunzele decorative aurite din apartamentul ei, din combinațiile rafinat-opulente de negru strălucitor și tonurile blânde, pastelate, dar surprinzătoare prin texturi și sclipiri.

 

Luat separat, fiecare produs este, de la ambalaj și până la cutia interioară și fiecare letrină a inscripției, o demonstrație de ADN Chanel. Tocmai de asta, de câte ori îmi cumpăr câte ceva de la Chanel, fie că e un simplu ruj sau un creion dermatograf (de ani de zile nu mai folosesc altceva decât clasicul Stylo Yeux de la ei) sau mult-iubita mea cremă de mâini sau ceva din gama Sublimage, îmi place tot dichisul.

 

Chanel m-a învățat primul că o cumpărătură nu se face compulsiv, ci e un ritual și o experiență: de la punga mică și elegantă, în culorile casei, legată cu fundă și cu o micuță camelie (altă culoare în funcție de sezon), până la ambalajul negru sau alb, pe care cu greu mă îndur să-l arunc când scot produsul – deși la alte produse ambalajele mă enervează și abia aștept să scap de ele sau le-aș cumpăra și fără, dacă ar exista opțiunea.

 

De câte ori scriu despre o nouă colecție Chanel, pe lângă faptul că simt un fior la gândul că, inevitabil, iar voi găsi minimum un produs care să-mi placă și pe care să-l vreau (și trusa mea de machiaj e mega-ultra-minimalistă, după cum știți), mă bucur de experiență în sine.

 

 

Și mă întreb ce va urma: ce nouă poveste, ce nou capitol din biografia lui Coco va fi scos la lumină și transformat în ceva care să ne aprindă imaginația. Pentru mine, Chanel rămâne, cu fiecare produs, o demonstrație de branding personal și nu numai.

 

Acesta e un deziderat pe care mi l-am stabilit de mult și, chiar dacă nu-l voi atinge niciodată – fiindcă toți suntem „works in progress” – de la Chanel învăț de fiecare dată ceva în plus. Cum să fii atât de recognoscibil și de puternic în identitatea ta încât totul să se lege firesc, fără nevoie de brizbrizuri, exagerări sau campanii elaborate. Să fie suficient să fii cine ești și doar să pui în evidență darurile care te compun.

 

Acesta, dincolo de orice colecție, este marele dar al lui Coco Chanel pentru noi.

Așa cum vă spun de fiecare dată, nu mă credeți pe cuvânt și, mai ales, nu rămâneți doar la citit și la „Uite ce frumos a zis Diana”. Cereți acele experiențe pentru voi. Îndrăzniți.

 

Mergeți în Chanel Espace Beauté din Băneasa Shopping City, testați, puneți întrebări, vedeți cum arată culorile pe pielea voastră și fiți deschise.

 

Dincolo de produsele unui brand minunat și proprietățile lor, puteți învăța ceva nou despre voi, despre ceea ce vă stă bine și vă pune în valoare trăsăturile. Și, așa cum spune mereu Lucia Pica, directorul de creație al casei pe zona de machiaj, ați putea descoperi și unele lucruri absolut surprinzătoare, precum bucuria de a fi în centrul atenției și de a vă simți frumoase.

 

Un lucru care, indiferent de sezon și de culorile care se poartă, rămâne neprețuit și care este esența a tot ceea ce Coco Chanel s-a străduit să ne transmită vreodată.

Am spus de multe ori că brandul în care mă regăsesc cel mai mult este Chanel, datorită spiritului și simbolisticii casei. Mi se potrivește, pur și simplu.

Pentru că mi se întâmplă de multe ori să fiu întrebată despre un anumit produs despre care am scris mai demult, găsiți aici poveștile Chanel pe care le-am mai scris de-a lungul vremii pe #FineSociety și care au legătură nu doar cu colecții și sezoane, ci cu spiritul Chanel:

 

Prima colecție fără Karl Lagerfeld: viitorul unei case de modă legendare.

 

Cum mi-am simplificat și mai mult ritualul de beauty, cu un singur produs Chanel.

 

Noua esență Chanel care surprinde mirosul unei veri pe Riviera franceză a anilor 20

 

Chanel Sublimage L’Essence Fondamentale: cremele care au efect și cum găsim ce-i trebuie tenului nostru.

 

Moodboard-ul meu de vara asta și produsele Chanel care fac parte din el

 

Cremele mele Chanel de vara asta și efectele lor 

 

„Boy” de la Chanel ne schimbă percepția despre parfumuri

 

Trei produse care mi-au schimbat ritualul de beauty în 2017

 

Noul parfum Chanel, 1957, se inspiră din aventura americană a lui Coco Chanel

 

Povestea completă a noului parfum Chanel: Gabrielle.

 

O mască pe bază de camelie și alte trei revelații de frumusețe

 

Baselworld 2019: Noutățile orologere de la Chanel.

 

Baselworld 2018: Toate noutățile orologere de la Chanel.

 

Baselworld 2018: Chanel lansează ceasuri masculine, Monsieur de Chanel, în ediție limitată sau unicat

 

Cum m-a cucerit colecția de Crăciun de la Chanel, în Chanel Espace Beauté din București

 

Colecția Chanel de Crăciun și cum poți avea o sesiune de răsfăț în magazin

 

”Femeia care citește”: o expoziție Chanel care celebrează cărțile

Fotografii: CHANEL